Gå til innhold

Betale med kontanter (sedler) på Norwegian? Oslo-Pisa

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg skal fly med Norwegian neste uke til Pisa. Og jeg har ikke flydd med dem på mange år. Bruker vanligvis Lufthansa, og får da servert mat og drikke. 

Jeg ønsker å kjøpe mat og drikke ombord, og finner følgende info på nettsidene til Norwegian: 

- De godtar ikke debetkort/vanlige bankkort, man må ha kredittkort (jeg har ikke kredittkort)

- Det står at de godtar kontant betaling (sedler, ikke mynt), men at det på enkelte flyvninger ikke er mulig å betale med kontanter

Noen som vet om det er mulig å betale med cash på turen Oslo-Pisa? 

Anonymkode: e9ca3...697

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hei

Jeg skal fly med Norwegian neste uke til Pisa. Og jeg har ikke flydd med dem på mange år. Bruker vanligvis Lufthansa, og får da servert mat og drikke. 

Jeg ønsker å kjøpe mat og drikke ombord, og finner følgende info på nettsidene til Norwegian: 

- De godtar ikke debetkort/vanlige bankkort, man må ha kredittkort (jeg har ikke kredittkort)

- Det står at de godtar kontant betaling (sedler, ikke mynt), men at det på enkelte flyvninger ikke er mulig å betale med kontanter

Noen som vet om det er mulig å betale med cash på turen Oslo-Pisa? 

Vanligvis så tar ikke de i mot kontanter på fly. Grunnen er enkel, de ansatte har nok å holde styr på. 

Om du får betalt med kontanter må du nesten vente å se. Vi andre er ikke synske.....

Anonymkode: bef81...0da

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det skal gå an å betale med kort (med chip). 

Anonymkode: 4be67...2f6

AnonymBruker
Skrevet

Hæ, tar ikke debetkort? Det har jeg aldri opplevd. Har ikke fløyet Oslo-Pisa da, så vet ikke om det er noe spesielt med den ruten. Men har alltid kunnet betale med vanlig visa-kort på Norwegian. 

Anonymkode: 7d2fc...165

AnonymBruker
Skrevet

De tar ikke cash, men alle typer kort 👍

Anonymkode: fa7ac...66d

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De tar ikke cash, men alle typer kort 👍

Anonymkode: fa7ac...66d

Er du sikker? Det står nemlig på nettsidene at de kun tar kredittkort, og ikke debetkort/vanlige bankkort. 

- ts -

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du sikker? Det står nemlig på nettsidene at de kun tar kredittkort, og ikke debetkort/vanlige bankkort. 

- ts -

ring dem og hør vel?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

- ts -

Hvor står det? Dette er det jeg finner.

Betaling om bord

Vær oppmerksom på at vi kun aksepterer Visa og MasterCard (Amex kun på flyvninger til/fra USA, Thailand, Argentina og Singapore) for ting du kjøper om bord i mange av flyene våre.

Anonymkode: 14a23...aab

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Betaling om bord

Vær oppmerksom på at vi kun aksepterer Visa og MasterCard (Amex kun på flyvninger til/fra USA, Thailand, Argentina og Singapore) for ting du kjøper om bord i mange av flyene våre.

Visa og Mastercard er kredittkort

Visa Electron er et debetkort. Som et eksempel. 

- ts -

Skrevet (endret)
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Betaling om bord

Visa/ Mastercard er kortteknologi. Det er stor sjangse for at ditt debetkort er ett Visa eller i (unntaktilstand Mastercardbasert kort). 

Jeg vil være forsiktig med å basere meg på ett Visa Electron kort, men ett Visa Debit skulle være uproblematisk.

Men utenom dette hadde jeg vært ekstremt skeptisk til å bruke noe annet enn kredittkort i utlandet, så dette er antagelig ett godt tidspunkt for å vurdere ett kredittkort hvis du ikke er nektet. 

Endret av Druid
  • Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Visa og Mastercard er kredittkort

VISA får du som både debet- og kredittkort.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Visa er både debet- og kredittkort, mens Mastercard er kredittkort. Du får selvsagt betalt med et debetkort på fly, men ikke Visa Electron. Det er strengt tatt ikke et ordentlig kort

Anonymkode: 68ad7...cc1

• Liker 4
Skrevet

Du får MasterCard som debetkort også nå. Jeg har selv sett dem på jobb.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mastercard finnes i debet og kreditt-variant. Visa finnes som kreditt, vanlig debet (ofte kalt Visa Classic) og Visa Electron. Electron er et debetkort som vanligvis bare kan brukes med terminaler som er online (ikke reserveløsning), men enkelte sier de har kunnet bruke reserveløsningen likevel. Det varierer muligens fra bank til bank.

Anonymkode: f9e52...759

Skrevet

Du får garantert handle på flyet med debit kort. Bruker visakort som ikke er knyttet opp til kreditt regelmessig på fly. 

Gjest Linaria
Skrevet

Jeg har Visa debetkort og flyr med Norwegian et par ganger i måneden. Kan aldri huske at dette er noe problem, men jeg pleier å ha med mat og drikkeflaske hjemmefra.

Skrevet

Så lenge kortet er et Visa eller MasterCard er det null problem, uavhengig av om det er et kredit eller debit kort. 

Min erfaring er at på fligher Norwegian flyr selv er det null problem med kontantbetaling (men de foretrekker kort av praktiske grunner), men på flighter operert av et annet selskap via en wet lease avtale (noe Norwegian har benyttet seg av i sommersesongen flere ganger).

AnonymBruker
Skrevet

TS her. 

Flyturen er unnagjort. For sikkerhets skyld gikk jeg også til infoskranken til Norwegian på Gardermoen for å forsikre meg om at de tok kontanter på denne turen. Dette fikk jeg bekreftet. De sa det var helt greit med både norske kroner og euro. 

Men: Da jeg kom på flyet og bestilte et godt måltid med drikke, fikk jeg masse "pes" av flypersonalet. Det var kjempevanskelig å ta i mot cash, det var såååå vanskelig. En flyvert spurte meg til og med om hvorfor jeg ikke hadde kredittkort, og videre: Hvordan betaler du i matbutikken? Jeg måtte vise ham mitt Visa Electron for at han skulle skjønne. Følte meg latterliggjort og uthengt. 

Tilbake til Lufthansa neste flytur. Aldri mer Norwegian. Hos Lufthansa får jeg mat, kaffe og vin. Og slipper å føle meg som en idiot foran massevis av medpassasjerer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skaff deg et Visa debetkort og problemet er løst! Electron er jo også klønete i utlandet, det er vel stort sett kun i minibank man kan bruke det. 

Når det gjelder opplevelsen du hadde på flyet, TS så synes jeg du bør klage til Norwegian. Jeg forstår at de foretrekker betaling med kort, det er jo mye enklere å håndtere, men så lenge de aksepterer kontant betaling må de gjøre det uten å gi kundene pes for det.

Anonymkode: 52339...820

• Liker 3
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her. 

Flyturen er unnagjort. For sikkerhets skyld gikk jeg også til infoskranken til Norwegian på Gardermoen for å forsikre meg om at de tok kontanter på denne turen. Dette fikk jeg bekreftet. De sa det var helt greit med både norske kroner og euro. 

Men: Da jeg kom på flyet og bestilte et godt måltid med drikke, fikk jeg masse "pes" av flypersonalet. Det var kjempevanskelig å ta i mot cash, det var såååå vanskelig. En flyvert spurte meg til og med om hvorfor jeg ikke hadde kredittkort, og videre: Hvordan betaler du i matbutikken? Jeg måtte vise ham mitt Visa Electron for at han skulle skjønne. Følte meg latterliggjort og uthengt. 

Tilbake til Lufthansa neste flytur. Aldri mer Norwegian. Hos Lufthansa får jeg mat, kaffe og vin. Og slipper å føle meg som en idiot foran massevis av medpassasjerer. 

Tror ikke du helt skjønner dette. Du får ingenting av Lufthansa. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...