Gå til innhold

Vanlig med brudepiker i borgerlig vielse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

For dere som har hatt eller har vært i borgerlig vielse noengang, hadde brudeparet brudepiker?

Er ofte sånn at brudepikene også er forloverne?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor vanlig det er med brudepiker til borgerlig bryllup, vet jeg ikke, men jeg mistenker at du legger en litt annen betydning i begrepet brudepike enn det jeg gjør. I min verden er brudepiker barn, og dermed gir svaret på ditt andre spørsmål seg selv: nei, brudepikene er ikke forlovere. «Bridesmaids» i den amerikanske betydningen, er det ingen tradisjon for i Norge, verken i kirken eller i borgerlige vielser. 

Anonymkode: 58800...600

• Liker 6
Skrevet

Hva legger du i borgerlig vielse, da? Jeg har vært i standard borgerlig vielse på tinghuset, der er det bare rett inn på et kontor, begrenset plass og relativt raskt unnagjort - det ville ikke vært noe naturlig sted for brudepiker. Jeg har også vært i borgerlige vielser avholdt andre steder - både utendørs og innendørs - med et opplegg rundt hvor brudepiker hadde passet fint inn.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Brudepiker som i "bridesmaids" som i USA er vel ikke vanlig i kirkelige bryllup heller. Og jeg lurer også på hva du legger i borgerlig vielse. På rådhuset vil det kanskje se litt rart ut på grunn av plassmangel, men et stort humanetisk bryllup ute blir noe annet. Jeg har vært i både kirkebryllup og humanetisk vielse ute, og ingen av dem hadde brudepiker. Men det hadde passet fint å ha det, det var bare ikke et ønske fra brudeparet

Anonymkode: 51601...24c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har vært i et på tinghuset da to nieser under 7 år var "brudepiker". De var supersøte og fikk like lyse kjoler og hårpynt og holdt en kurv med blomster, og det ville være vanskelig å nekte dem "æren" når først deres eneste onkel skulle gifte seg i lite familiebryllup og det ikke fantes andre barn i familien. Det gjorde seg finfint på bilder, men ut over det hadde de jo ingen rolle, de var jo gjester som alle andre, bare de yngste og søteste. Det er ikke ofte sånn at brudepiker er forlovere, voksne brudepiker er svært uvanlig i Norge.

Anonymkode: 36e26...d8f

Gjest Bruker115236
Skrevet

Som de andre skriver - det spørs på sermonien. Voksnebrudepiker er ikke bare en tradisjon i Usa, men også i f. Eks. England og flere andre land. Jeg syns det er en fin tradisjon, ettersom ikke alle vil ha barn i bryllupet eller har barn i nærmeste familie som kan være brudepiker. Ingenting er bedre enn å ha en venninnegjeng man kan starte dagen med, hvor man både steller seg og pynter seg sammen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...