AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #1 Skrevet 8. april 2018 Jeg er 26 år, og er på 2. studieår i en bachelor i fysioterapi. Brukte en del tid på å bestemme meg for utdanningsretning. I de første årene etter videregående jobbet jeg i butikk, reiste litt, og tok opp fag for å komme inn på fysio. I tillegg har jeg slitt en del psykisk siden jeg var 14-15 år (spiseforstyrrelser, angst osv.), og har brukt mye tid og krefter på å få en normalt fungerende hverdag. Trives veldig godt på studiet, og har klart meg hittil med ståkarakterer. De siste månedene har jeg likevel slitt mer psykisk igjen. Det hele toppet seg da jeg for 2 uker siden fikk en skade som gjør det vanskelig å fullføre studieåret (grunnet mye krav til praksis osv.). Uten å ha fullført dette studieåret får jeg ikke begynne på neste. Derfor må jeg utsette hele bacheloren med ett år hvis jeg ikke består alt dette skoleåret. Synes dette er utrolig frustrerende. Føler jeg allerede har brukt mye tid på "ingenting" etter videregående, og er allerede 26 og har ikke engang en bachelorgrad. Må jeg utsette skoleåret blir jeg ikke ferdig før jeg er 28 år. Det er jo normalt hvis man tar feks. mastergrad eller mer, men jeg har altså ingenting bortsett fra 1,5 år av en bachelor. Aner heller ikke hvordan jeg skal få livet til å gå på skinner hele neste skoleår hvis jeg må utsette studieløpet. I tillegg har jeg jo studiegjeld som blir stadig større, og fullfører jeg ikke skoleåret får jeg jo mindre i stipend. Kan eventuelt bite tennene sammen og fullføre all praksisen med enorme smerter pga. skaden, men da blir skaden bare verre. Noen som har tips til hva jeg bør gjøre i denne situasjonen? Føler meg så alene og har ingen å søke råd hos. Anonymkode: 9c8bd...c09
_popcorn_ Skrevet 8. april 2018 #2 Skrevet 8. april 2018 Alderen skal du ikke bekymre seg om, mange er ikke ferdig utdannet før dem er rundt 30. Jeg begynte ikke på bachelor før jeg var 24/25 år. I forhold til sykdom/skade, så kan du snakke med rådgiver på skolen om hvordan tilrettelegge best mulig. Om du blir forsinket i studiet på grunn av sykdom/skade, så finnes flere muligheter hos lånekassen, så lenge det er dokumentert av lege. https://lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Sykdom/ 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #3 Skrevet 8. april 2018 30 minutter siden, _popcorn_ skrev: Alderen skal du ikke bekymre seg om, mange er ikke ferdig utdannet før dem er rundt 30. Jeg begynte ikke på bachelor før jeg var 24/25 år. I forhold til sykdom/skade, så kan du snakke med rådgiver på skolen om hvordan tilrettelegge best mulig. Om du blir forsinket i studiet på grunn av sykdom/skade, så finnes flere muligheter hos lånekassen, så lenge det er dokumentert av lege. https://lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Sykdom/ Betyr det som står på linken der at jeg kan unngå å få mer gjeld selv om jeg ikke fullfører alle eksamener dette studieåret (forutsatt at jeg har sykemelding)? Men de aller fleste som ikke blir ferdig utdannet før de er 30, har gjort noe fornuftig å sette på CV-en i tiden før bacheloren. Det har ikke jeg. Ser jo ut som jeg har drevet dank i flere år, bortsett fra litt jobbing. Får jo også hull i CV-en hvis jeg utsetter bachelorløpet et helt år. Anonymkode: 9c8bd...c09
Serafin Skrevet 8. april 2018 #4 Skrevet 8. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 26 år, og er på 2. studieår i en bachelor i fysioterapi. Brukte en del tid på å bestemme meg for utdanningsretning. I de første årene etter videregående jobbet jeg i butikk, reiste litt, og tok opp fag for å komme inn på fysio. I tillegg har jeg slitt en del psykisk siden jeg var 14-15 år (spiseforstyrrelser, angst osv.), og har brukt mye tid og krefter på å få en normalt fungerende hverdag. Trives veldig godt på studiet, og har klart meg hittil med ståkarakterer. De siste månedene har jeg likevel slitt mer psykisk igjen. Det hele toppet seg da jeg for 2 uker siden fikk en skade som gjør det vanskelig å fullføre studieåret (grunnet mye krav til praksis osv.). Uten å ha fullført dette studieåret får jeg ikke begynne på neste. Derfor må jeg utsette hele bacheloren med ett år hvis jeg ikke består alt dette skoleåret. Synes dette er utrolig frustrerende. Føler jeg allerede har brukt mye tid på "ingenting" etter videregående, og er allerede 26 og har ikke engang en bachelorgrad. Må jeg utsette skoleåret blir jeg ikke ferdig før jeg er 28 år. Det er jo normalt hvis man tar feks. mastergrad eller mer, men jeg har altså ingenting bortsett fra 1,5 år av en bachelor. Aner heller ikke hvordan jeg skal få livet til å gå på skinner hele neste skoleår hvis jeg må utsette studieløpet. I tillegg har jeg jo studiegjeld som blir stadig større, og fullfører jeg ikke skoleåret får jeg jo mindre i stipend. Kan eventuelt bite tennene sammen og fullføre all praksisen med enorme smerter pga. skaden, men da blir skaden bare verre. Noen som har tips til hva jeg bør gjøre i denne situasjonen? Føler meg så alene og har ingen å søke råd hos. Anonymkode: 9c8bd...c09 Du har lov til å ha forsinkelse inntil 60 studiepoeng hos Lånekassen. Dersom du har det vanskelig bør du snakke med studierådgiver.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #5 Skrevet 8. april 2018 15 minutter siden, Serafin skrev: Du har lov til å ha forsinkelse inntil 60 studiepoeng hos Lånekassen. Dersom du har det vanskelig bør du snakke med studierådgiver. Er det permisjon man søker om hvis man må utsette studieløpet? Eller "bare" slutter man og melder seg opp igjen året etter? Synes det er så dårlig info om dette på skolens nettsider. Står heller ingenting om eventuell søknadsfrist. Anonymkode: 9c8bd...c09
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #6 Skrevet 8. april 2018 Og hvordan er egentlig reglene angående å gjenoppta studieløpet ett år senere? Det forutsetter vel at det er plass i dette kullet? Får man automatisk plass hvis man velger å utsette studieløpet ett år, eller risikerer man å ikke få fortsette? Anonymkode: 9c8bd...c09
Serafin Skrevet 8. april 2018 #7 Skrevet 8. april 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det permisjon man søker om hvis man må utsette studieløpet? Eller "bare" slutter man og melder seg opp igjen året etter? Synes det er så dårlig info om dette på skolens nettsider. Står heller ingenting om eventuell søknadsfrist. Anonymkode: 9c8bd...c09 Ta kontakt med skolen din og ring Lånekassen.
Serafin Skrevet 8. april 2018 #8 Skrevet 8. april 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Og hvordan er egentlig reglene angående å gjenoppta studieløpet ett år senere? Det forutsetter vel at det er plass i dette kullet? Får man automatisk plass hvis man velger å utsette studieløpet ett år, eller risikerer man å ikke få fortsette? Anonymkode: 9c8bd...c09 Og hvis jeg var deg ville jeg fullført andre året. Uansett hvor hardt det er. Det er bedre å ta permisjon etter å ha fullført andre året (med tanke på støtte fra Lånekassen og at det ikke blir noe krøll med de).
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #9 Skrevet 8. april 2018 1 time siden, Serafin skrev: Og hvis jeg var deg ville jeg fullført andre året. Uansett hvor hardt det er. Det er bedre å ta permisjon etter å ha fullført andre året (med tanke på støtte fra Lånekassen og at det ikke blir noe krøll med de). Da vil i så fall skaden vedlikeholdes eller eventuelt forverres, noe legen syntes var veldig dumt. "Helsa først", mente han. Derfor er jeg så usikker på hva jeg skal gjøre. Anonymkode: 9c8bd...c09
Serafin Skrevet 8. april 2018 #10 Skrevet 8. april 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Da vil i så fall skaden vedlikeholdes eller eventuelt forverres, noe legen syntes var veldig dumt. "Helsa først", mente han. Derfor er jeg så usikker på hva jeg skal gjøre. Anonymkode: 9c8bd...c09 Skjønner. Helsa di er jo viktig. Men da bør du få en legeattest. Lånekassa kan jo godta forsinkelse hvis du har en gyldig grunn. F.eks. sykdom. Få en legeattest og send den inn til Lånekassa er hva jeg tenker
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå