Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min på straks 12 1/2 år har begynt å få noen små kviser. Det anser jeg som naturlig. Også noen svarte prikker på nesa osv. Hun har ingen dype, vonde kviser (enda).

Jeg ser imidlertid at hun har kinnene fulle av små "nupper". De er hudfarget (muligens litt "hvitere) og ser ikke betente ut, men like fullt ikke så pent (jeg har ikke nevnt dem til henne og hun har ikke sagt noe, men jeg tenkte jeg skulle ligge i forkant her...) Jeg ser for meg at det kanskje er talg(?), og jeg klør jo etter å klemme på dem, men jeg gjør jo ikke det da ;) 

Er det noen som har tips til hva man bør gjøre og hva man bør styre langt unna? Det er så lenge siden jeg var tenåring, da fantes vel omtrent bare Clerasil... Hun har en "rensegele" uten både parfyme, ditt og datt som hun bruker innimellom. Trener så hun blir skikkelig svett 3-5 ganger i uka (info i tilfelle svetten kan ha noe å si liksom). Hun er nok ikke så flink til å bruke fuktighetskrem i fjeset.

Tenkte jeg skulle skaffe litt diverse om jeg får noen gode tips, og så introdusere henne for det uten å lage et problem!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det der er nok hormoner alt sammen. Vanskelig å styres med fuktighetskremmer og svette. La det være. Viss hun er som de aller fleste tenåringer, vil det gå over av seg selv både nuppene og små kvisene. 

Anonymkode: b5e3c...1af

AnonymBruker
Skrevet

Ville styrt unna sterke produkter som Clerasil. Tørker ut huden og gjør det verre.

Og kanskje hintet til at det kan være lurt å vaske ansiktet skikkelig etter trening. 

Tror også det finnes andre hudsykdommer som gir nupper.

Anonymkode: a0f6e...054

Skrevet

Hun er ikke så flink til å bruke fuktighetskrem? Hvis hun ikke absolutt behøver å få tilført fukt i huden bør hun la være. Det er mange som brenner seg på at de begynner med masse produkter i ung alder selv om de ikke trenger det, og ender opp med å forstyrre balansen i huden. Det er normalt med litt nupper og kviser, produkter kommer antakelig ikke til å hjelpe særlig da det er hormonelt. Hun burde så klart vaske huden etter trening og slikt, samt hvis hun har brukt sminke, men ellers tror jeg at å introdusere masse produkter i ung alder er å gjøre henne en bjørnetjeneste. Så klart er alle forskjellige og noen har faktisk behov for noen produkter, men hvis hun ikke sliter med noe annet enn helt normale pubertetskviser ville jeg styrt unna så langt det lar seg gjøre og latt huden få være i fred. Den er tross alt eksperten. :) 

Hvis hun opplever tørr hud eller bare vil ha en fuktighetsboost er naturlige oljer supre - kokosolje er bra, men for noen kan den trigge akne, så vær litt forsiktig. Mandelolje og jojobaolje (som er ganske likt som hudens naturlige sebum) synes jeg også fungerer bra. Men det aller beste er så klart om huden kan regulere seg selv, så jeg ville hatt det som 'mål'. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...