AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #1 Skrevet 8. april 2018 Nesten daglig opprettes det tråder om sikring av barn i bil. Å samle alle spørsmål om sikring av barn i bil med barnestoler/bilseter er å samle mye erfaring lettere tilgjengelig på ett sted for alle. De samme spørsmålene går gjerne igjen, men ogs nye kommer til, og andre spørsmål blir glemt. Spørsmålet som fikk meg til å opprette denne tråden var om tre barneseter i bredden. Det har naf.no laget en oversikt på, og den finnes i linken her: https://www.naf.no/forbrukertester/test-av-utstyr/plass-til-tre-barnestoler/ Bruk tråden til nytte og glede for deg selv og alle andre. Legg også gjerne inn bilder av seter du omtaler. Anonymkode: 53a20...adf 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #2 Skrevet 8. april 2018 Ha barna bakovervendt til minst 4 år, 110 cm og 18 kg. Kjøp seter som varer lenge bakovervendt. Axkid Minikid, Britax Maxway, Klippan Century, Britax Two Way. Alle disse passer til 120-125 cm og 25+ kg. Unngå å kjøpe vendbare stoler, de er ikke anbefalt å bruke framovervendt uansett. Og man har gjerne lavere terskel å for å snu før man bør når stolen gir mulighet for det Det er viktigere at stolen er Plussgodkjent enn at den er Best i test. https://ntf.se/konsumentupplysning/marknadsoversikter/bilbarnstolar/ Beltestoler anbefales ikke brukt før barnet er minst 110 cm og 18 kg. Dette fordi det er stor fare for utgliding og utvriding om barnet er mindre enn dette. Pass på at bilstolen får korrekt helling i bilen. Babystoler skal ha rundt 45 gr. Stoler i gruppe 1/2 skal ha 35 eller mindre, jo eldre barn jo brattere helling Prøv stol i bilen før kjøp. Man er ikke hysterisk ved å følge anbefalingene for å ha barna bakovervendt til minst 4 år, det er derimot å ta stort ansvar for barnas sikkerhet. Det er i få situasjoner konsekvensen og utfallet kan bli så fatalt som i en bilkrasj. Anonymkode: 46556...e51 5
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #3 Skrevet 8. april 2018 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ha barna bakovervendt til minst 4 år, 110 cm og 18 kg. Kjøp seter som varer lenge bakovervendt. Axkid Minikid, Britax Maxway, Klippan Century, Britax Two Way. Alle disse passer til 120-125 cm og 25+ kg. Unngå å kjøpe vendbare stoler, de er ikke anbefalt å bruke framovervendt uansett. Og man har gjerne lavere terskel å for å snu før man bør når stolen gir mulighet for det Det er viktigere at stolen er Plussgodkjent enn at den er Best i test. https://ntf.se/konsumentupplysning/marknadsoversikter/bilbarnstolar/ Beltestoler anbefales ikke brukt før barnet er minst 110 cm og 18 kg. Dette fordi det er stor fare for utgliding og utvriding om barnet er mindre enn dette. Pass på at bilstolen får korrekt helling i bilen. Babystoler skal ha rundt 45 gr. Stoler i gruppe 1/2 skal ha 35 eller mindre, jo eldre barn jo brattere helling Prøv stol i bilen før kjøp. Man er ikke hysterisk ved å følge anbefalingene for å ha barna bakovervendt til minst 4 år, det er derimot å ta stort ansvar for barnas sikkerhet. Det er i få situasjoner konsekvensen og utfallet kan bli så fatalt som i en bilkrasj. Anonymkode: 46556...e51 Takk for ett godt bidrag til trådens formål. TS Anonymkode: 53a20...adf 1
Arkana Skrevet 8. april 2018 #4 Skrevet 8. april 2018 Jeg vil også legge til at det er anbefalt å bruke beltestol eller pute til 150 cm (faktisk er det påbudt hvis utstyret finnes i bilen). Mange slutter med all barnesikring straks barnet passerer 135 cm, men selv om det er lov å gjøre det er det fremdeles best og anbefalt å fortsette. 2
Tutta89 Skrevet 8. april 2018 #5 Skrevet 8. april 2018 Det anbefales å bruke beltestol til barnet er 135 cm (og vokser ut av den) for å så sitte på pute videre til 150 cm eller til barnet er mer enn 36 kg. Den nyeste beltestolen i isize reglementet fra besafe er eneste uten vektbegrensing, denne skal også vare til 150 cm 🙂 (besafe izi flex).
Puny Skrevet 8. april 2018 #6 Skrevet 8. april 2018 Typisk sånn tråd det blir skikkelig årlig stemning i ala bilstolgruppen på FB...
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #7 Skrevet 8. april 2018 Kan noen anbefale meg et sete som er enkelt å montere inn og ut av bilen, uten base helst, men samtidig fyller alle kriteriene for sikring? Har ikke barn selv, men skal innimellom passe et på 1,5 år og da hadde det vært kjekt å kunne kjøre. Setet skal altså ikke stå fast i bilen. Har forsøkt å lese rundt, men det er virkelig en jungel der ute! Axkid move eller britax max way, er jeg på rett spor? Anonymkode: 0f58c...d46
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #8 Skrevet 8. april 2018 Takk for gode tips. Er det noen som kjenner til forhandlere i Oslo/omegn hvor de opplevde at de ansatte hadde god kunnskap om sikring av barn i bil? Anonymkode: 139c8...006
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #9 Skrevet 8. april 2018 5 hours ago, AnonymBruker said: Nesten daglig opprettes det tråder om sikring av barn i bil. Å samle alle spørsmål om sikring av barn i bil med barnestoler/bilseter er å samle mye erfaring lettere tilgjengelig på ett sted for alle. De samme spørsmålene går gjerne igjen, men ogs nye kommer til, og andre spørsmål blir glemt. Spørsmålet som fikk meg til å opprette denne tråden var om tre barneseter i bredden. Det har naf.no laget en oversikt på, og den finnes i linken her: https://www.naf.no/forbrukertester/test-av-utstyr/plass-til-tre-barnestoler/ Bruk tråden til nytte og glede for deg selv og alle andre. Legg også gjerne inn bilder av seter du omtaler. Anonymkode: 53a20...adf NAF-testen gir jeg ikke mye for basert på valg a vstoler de hr testet med Anonymkode: b0b7c...b73
Tutta89 Skrevet 8. april 2018 #10 Skrevet 8. april 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan noen anbefale meg et sete som er enkelt å montere inn og ut av bilen, uten base helst, men samtidig fyller alle kriteriene for sikring? Har ikke barn selv, men skal innimellom passe et på 1,5 år og da hadde det vært kjekt å kunne kjøre. Setet skal altså ikke stå fast i bilen. Har forsøkt å lese rundt, men det er virkelig en jungel der ute! Axkid move eller britax max way, er jeg på rett spor? Anonymkode: 0f58c...d46 Ville valgt britax two way, eller britax maxway🙂 Lette å feste og flytte mellom bilene. Samt til 25 kg👍
Arkana Skrevet 8. april 2018 #11 Skrevet 8. april 2018 Det er ingen grunn til å bytte fra beltestol til pute bare fordi man har passert 135 cm. Så lenge man har plass i beltestolen er dette tryggere enn pute.
Lyckeliten Skrevet 8. april 2018 #12 Skrevet 8. april 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for gode tips. Er det noen som kjenner til forhandlere i Oslo/omegn hvor de opplevde at de ansatte hadde god kunnskap om sikring av barn i bil? Anonymkode: 139c8...006 Har dessverre ikke funnet noen enda. Har vært så mange steder nå og er mest fornøyd med babybanden på Skøyen (men de har også sagt at vi bør sette en 3 åring i beltestol). Er du på jakt etter bilstol nå?
Minlillelykke Skrevet 9. april 2018 #13 Skrevet 9. april 2018 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan noen anbefale meg et sete som er enkelt å montere inn og ut av bilen, uten base helst, men samtidig fyller alle kriteriene for sikring? Har ikke barn selv, men skal innimellom passe et på 1,5 år og da hadde det vært kjekt å kunne kjøre. Setet skal altså ikke stå fast i bilen. Har forsøkt å lese rundt, men det er virkelig en jungel der ute! Axkid move eller britax max way, er jeg på rett spor? Anonymkode: 0f58c...d46 Ville valgt britax maxway. Den har støtteben og passer flere biler.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #14 Skrevet 9. april 2018 14 timer siden, Lyckeliten skrev: Har dessverre ikke funnet noen enda. Har vært så mange steder nå og er mest fornøyd med babybanden på Skøyen (men de har også sagt at vi bør sette en 3 åring i beltestol). Er du på jakt etter bilstol nå? Babybanden Anonymkode: f22a8...70b
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #15 Skrevet 9. april 2018 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan noen anbefale meg et sete som er enkelt å montere inn og ut av bilen, uten base helst, men samtidig fyller alle kriteriene for sikring? Har ikke barn selv, men skal innimellom passe et på 1,5 år og da hadde det vært kjekt å kunne kjøre. Setet skal altså ikke stå fast i bilen. Har forsøkt å lese rundt, men det er virkelig en jungel der ute! Axkid move eller britax max way, er jeg på rett spor? Anonymkode: 0f58c...d46 Axkid move eller Britax Max way ville jeg gått for ja. Ikke britax two way, det passer bedre for større barn. Det er mye hardere en andre seter, dårligere sidebeskyttelsene og selene er ganske høye på nederste hakk. Mitt lange barn passet ikke i det før h*n var over 1 år gammel. Nærmere 1,5. Anonymkode: f22a8...70b
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #16 Skrevet 9. april 2018 15 timer siden, Arkana skrev: Det er ingen grunn til å bytte fra beltestol til pute bare fordi man har passert 135 cm. Så lenge man har plass i beltestolen er dette tryggere enn pute. Amen. Det er heller ingen grunn for å bytte fra bakovervendt til forovervendt bare for barnet blir 4 år. Å bytte bilstol burde aldri være en "milestone"(Hva er det norske ordet?) slik det virker å være for mange. Anonymkode: f22a8...70b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå