Gå til innhold

Hvor kjøpe barneseter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Vi venter nummer tre og det blir trangt i bilen. Barna vil være 0, 3 og 6 år gamle. De setene vi allerede har blir for brede til å passe i bilen. Vi skal derfor kjøpe nye. Vår erfaring er at flere av barnebutikkene mangler ekspertise med tanke på barneseter. Kan noen anbefale oss en butikk i Oslo eller omegn, der dere fikk god service og hjelp til kjøp av barneseter? Vi trenger å ivareta sikkerheten til barna og samtidig unngå å kjøpe ny og bredere bil om det er mulig. Vi har en Passat. Sette pris på alle tips☺️👍

Anonymkode: 1aff0...46c

AnonymBruker
Skrevet

Ta en tur til Babybanden på Skøyen

Kan anbefale Britax Adventure eller Maxi Cosi Rodi til 6 åringen,det er smale beltestoler. 

Britax Maxway eller Axkid Minikid til 3 åringen(sistnevnte har de på Babybanden).

Babysete må dere neste prøve dere fram med. Det er basen på den som vil bli utfordringen.

Anonymkode: 1a067...11f

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Vi venter nummer tre og det blir trangt i bilen. Barna vil være 0, 3 og 6 år gamle. De setene vi allerede har blir for brede til å passe i bilen. Vi skal derfor kjøpe nye. Vår erfaring er at flere av barnebutikkene mangler ekspertise med tanke på barneseter. Kan noen anbefale oss en butikk i Oslo eller omegn, der dere fikk god service og hjelp til kjøp av barneseter? Vi trenger å ivareta sikkerheten til barna og samtidig unngå å kjøpe ny og bredere bil om det er mulig. Vi har en Passat. Sette pris på alle tips☺️👍

Det er bilen som bestemmer om du kan ha tre bilseter i bredden, ikke barnesetene. Å trykke inn tre bilseter i bredden i en bil som ikke er beregnet for tre bilseter i bredde, medfører at alle barna kan bli alvorlig skadet eller drept. 

Naf.no har laget en oversikt over hvilke biler du kan ha tre seter i bredden på. Den finner du glatt om du tar deg bryet med å bruke google. Jeg blir oppriktig dårlig og oppgitt over foreldre, med barn, som ikke klarer å tenke sikkerhet for egne barn. 

Anonymkode: baa09...0c3

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Ta en tur til Babybanden på Skøyen

Kan anbefale Britax Adventure eller Maxi Cosi Rodi til 6 åringen,det er smale beltestoler. 

Britax Maxway eller Axkid Minikid til 3 åringen(sistnevnte har de på Babybanden).

Babysete må dere neste prøve dere fram med. Det er basen på den som vil bli utfordringen.

Takk for tips☺️

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Det er bilen som bestemmer om du kan ha tre bilseter i bredden, ikke barnesetene. Å trykke inn tre bilseter i bredden i en bil som ikke er beregnet for tre bilseter i bredde, medfører at alle barna kan bli alvorlig skadet eller drept. 

Naf.no har laget en oversikt over hvilke biler du kan ha tre seter i bredden på. Den finner du glatt om du tar deg bryet med å bruke google. Jeg blir oppriktig dårlig og oppgitt over foreldre, med barn, som ikke klarer å tenke sikkerhet for egne barn. 

Hei. At bilen er godkjent for tre seter vet vi. Vi har sjekket på NAF sine sider tidligere. Det jeg nå var ute etter var ikke OM bilen var godkjent til dette formålet, men om hvor man kan få hos hjelp til å finne passende seter. At man kan få tre barneseter inn i bilen betyr jo ikke nødvendigvis at man burde. Takk for at du tok deg tid til å svare selv om tråden gjorde deg både oppriktig dårlig og opprørt. Har du tips til forhandlere hører jeg gjerne fra deg igjen☺️

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei. At bilen er godkjent for tre seter vet vi. Vi har sjekket på NAF sine sider tidligere. Det jeg nå var ute etter var ikke OM bilen var godkjent til dette formålet, men om hvor man kan få hos hjelp til å finne passende seter. At man kan få tre barneseter inn i bilen betyr jo ikke nødvendigvis at man burde. Takk for at du tok deg tid til å svare selv om tråden gjorde deg både oppriktig dårlig og opprørt. Har du tips til forhandlere hører jeg gjerne fra deg igjen☺️

Om du ikke allerede har det så meld deg inn i bilstolgruppen på facern. Der er det mange som vet mye

Anonymkode: 0a91b...ef7

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at ingen av kjedene, hverken barnebutikkene eller bilbutikkene, har ordentlig peiling på barneseter. De kommer bare med sånne sleipe salgspitcher. 
Jeg ville lest kollisjonstester, blant annet på Forbrukerrådet sine sider, og gjort meg kjent med hvilke seter som har gjort det bra og hvilke som har gjort det mindre bra, og så dratt til en butikk i nærheten og prøvd de ulike setene i bilen.

Anonymkode: bc85b...c33

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler bloggen og Facebookgruppen «bilstoler». Mye bilder og mange med god kunnskap. 

Er selv mest fornøyde med babybanden, men de har også prøvd å overtale oss tol å sette en 3 åring i beltestol fordi hun var «så stor». Så les dere opp først:) viktigste er å ha med 6 åringen så dere forsikrer dere om at h*n får riktig belteføring i stolen (dersom h*n ikke sitter bakovervendt). 

Axkid Minikid er veldig smal i bunn og passer derfor godt ved siden av en beltestol. Dersom man monterer basen til babystolen med belte og ikke isofix sparer man litt plass der også :) 

Anonymkode: 673cf...648

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring er at ingen av kjedene, hverken barnebutikkene eller bilbutikkene, har ordentlig peiling på barneseter. De kommer bare med sånne sleipe salgspitcher. 
Jeg ville lest kollisjonstester, blant annet på Forbrukerrådet sine sider, og gjort meg kjent med hvilke seter som har gjort det bra og hvilke som har gjort det mindre bra, og så dratt til en butikk i nærheten og prøvd de ulike setene i bilen.

Anonymkode: bc85b...c33

Hvem og hvilken bakgrunn og opplæring tror dere jobber i barnebutikkene der de selger bilsikringsutstyr til barn? 

Og hvilken opplæring og kursing tror dere bilforhandlerne og ikke minst bilselgerne får? Jeg stoler mer på en bilselger hos en merkeforhandler enn en ungjente hos en barnebutikk. Men ts tenker gjerne omvendt?

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem og hvilken bakgrunn og opplæring tror dere jobber i barnebutikkene der de selger bilsikringsutstyr til barn? 

Og hvilken opplæring og kursing tror dere bilforhandlerne og ikke minst bilselgerne får? Jeg stoler mer på en bilselger hos en merkeforhandler enn en ungjente hos en barnebutikk. Men ts tenker gjerne omvendt?

Det er jevnt over det samme vil jeg tro, gode og dårlige selgere finner man begge steder. En bilselger på 50+ har neppe noe mer peling enn en ekstrahjelp på en barnebutikk.

Har selv vært ute for en bilselger som ikke visste hva isofix var, så min tillit sank betraktelig hos han hvertfall. Det er noen år siden, men isofix var ikke noe nytt og en som jobbet med bil burde i aller høyeste grad vite hva det var.

Så nei, jeg stoler overhode ikke på en bilselger som kun har ett bilstolmerke å tilby. Ingen garanti for at de få stolene passer i alle bilene de har.

Eksempel.- Vi har en Toyota Verso og en Toyota Yaris. Min lokale Toyotaforhandler fører Besafe(noe jeg tror alle toyotaforhandlere gjør). Jeg har tre barn som trenger bilstol, men har ikke nubbesjans til å få plass til tre Besafe stoler i den bilen og i alle fall ikke i Yarisen.(heller Ingen sjans i Avensisen vi hadde før heller) Måtte over på Britax for å få plass til tre stoler. Så hadde jeg fått noe hjelp hos forhandler....nei

Selv har jeg den beste erfaringen fra mindre frittstående barneutstyrsbutikker, de har få ansatte der alle får den samme opplæringen og kursingen. Men igjen, det kan nok variere fra butikk til butikk det også.

• Liker 1
Skrevet

Vi går innom mange  utsalgssteder, og leser om hvert enkelt sete selv også. Til og med Biltema har vi vært innom. Vi spør og graver hos flere forhandlere. Og mener vi får ett brett spekter med kunnskap. Dumt å bare høre med en butikk eller å  håpe en butikk dekker ditt hele behov for å ta ett godt valg.

Gjest Sisti
Skrevet

Hvis dere skal gå til bare EN forhandler, velg en med godt utvalg, som selger Axkid (grei indikasjon på at de har godt utvalg). Da får dere prøvd flere stoler. Babybanden selger Axkid. 

Vurder også om det er viktig å få alle bak nå, eller om dere kan ha en fremme mens minste er i babystol. Minste kan bytte stol når den er omkring 6 mnd (pluss/minus), og det er jo den stolen dere skal ha lengst og bør legge mest tanke i. Axkid minikid og Britax Maxway er to stoler som passer veldig godt ved siden av hverandre, da den ene er smal nede og den andre smal oppe. Minikid er godkjent fra 0 kg, men babyen bør nok ha en annen stol hvertfall de første 5 mnd, vil jeg tro. 

Vurder også babystol uten base, altså monter den direkte i bilen med belte. Det sparer en del plass. 

Les mye på egenhånd, du kan dessverre ikke ta for gitt at selgere i verken barnebutikker eller bilforhandlere kan særlig om bilsikring. De kan skummelt lite, og det handler for mye om flaks på om du treffer riktig person. 

Skrevet

Ville tatt turen til babybanden ja. De har godt utvalg god kunnskap.

AnonymBruker
Skrevet
På 8.4.2018 den 23.10, AnonymBruker skrev:

Anbefaler bloggen og Facebookgruppen «bilstoler». Mye bilder og mange med god kunnskap. 

Er selv mest fornøyde med babybanden, men de har også prøvd å overtale oss tol å sette en 3 åring i beltestol fordi hun var «så stor». Så les dere opp først:) viktigste er å ha med 6 åringen så dere forsikrer dere om at h*n får riktig belteføring i stolen (dersom h*n ikke sitter bakovervendt). 

Axkid Minikid er veldig smal i bunn og passer derfor godt ved siden av en beltestol. Dersom man monterer basen til babystolen med belte og ikke isofix sparer man litt plass der også :) 

Anonymkode: 673cf...648

og heksejakt. Nazi gruppe :P Da tenker jeg ikke på at de er DER med sikkerheten, men hvordan de skriver til folk og bitcher rundt. Ganske tragisk å se på. 

Anonymkode: 85c10...f45

AnonymBruker
Skrevet
På 8.4.2018 den 12.44, AnonymBruker skrev:

Wow, snakk om å ha null kunnskap gitt.

Alle biler kan man ha 3 seter i, så lenge det er plass. Flere seter utfyller hverandre og passer ypperlig sammen ;)

Anonymkode: 85c10...f45

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Babybanden har drive-in hvor man kan prøve stolene i bilen. 

Anonymkode: 6d2e9...6cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...