AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #1 Skrevet 8. april 2018 Vet at det er vanlig med medisinsk behandling, altså piller, men får disse annen type behandling som virker? Piller fjerner jo bare symptomene og ikke sykdommen bak. Anonymkode: c3294...b1b
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #2 Skrevet 8. april 2018 De fleste blir ikke frisk fra schizofreni. I NRK-serien "stemmene i hodet" som du kan se gratis på NRK sin nett-TV kan man faktisk se en mann som er blitt frisk fra det. Der kan du også se litt hva slags behandling som er vanlig. Anonymkode: 0b041...8ad
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #3 Skrevet 8. april 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: De fleste blir ikke frisk fra schizofreni. I NRK-serien "stemmene i hodet" som du kan se gratis på NRK sin nett-TV kan man faktisk se en mann som er blitt frisk fra det. Der kan du også se litt hva slags behandling som er vanlig. Anonymkode: 0b041...8ad Vet du noe om type behandling og oppfølging som er vanlig? Eller for de fleste kun medisiner og overlates til seg selv? Anonymkode: c3294...b1b
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #4 Skrevet 8. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vet du noe om type behandling og oppfølging som er vanlig? Eller for de fleste kun medisiner og overlates til seg selv? Anonymkode: c3294...b1b Man får terapi ved samtaler, innleggelse når det er nødvendig o.l. Man overlates selvsagt ikke til seg selv ved en så alvorlig diagnose. Anonymkode: 0b041...8ad
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #5 Skrevet 8. april 2018 Jeg har fått medisiner, terapi og innleggelser ved behov. For et par år siden startet jeg kognitiv terapi hos en psykologspesialist med psykoser som fagfelt. Jeg har ikke vært innlagt etter at denne behandlingen kom i gang og føler meg mye bedre. Jeg føler at jeg har vunnet i lotto, for jeg tror ikke så tett oppfølging og så gode behandlere er vanlig i offentlig helsevesen. Anonymkode: d92a9...83a 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #6 Skrevet 8. april 2018 Jeg har fått diagnosen enkel schizofreni. Psykiateren er mest opptatt av at jeg må bruke antipsykotika og den psykiatriske sykepleieren jeg har samtaler med ser bare etter symptomer på tilbakefall heller enn å hjelpe meg videre. Dessverre så synes jeg verken antipsykotika eller samtalene hjelper. Mulig jeg har fått feil diagnose. Anonymkode: ca91c...e7d
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #7 Skrevet 8. april 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har fått diagnosen enkel schizofreni. Psykiateren er mest opptatt av at jeg må bruke antipsykotika og den psykiatriske sykepleieren jeg har samtaler med ser bare etter symptomer på tilbakefall heller enn å hjelpe meg videre. Dessverre så synes jeg verken antipsykotika eller samtalene hjelper. Mulig jeg har fått feil diagnose. Anonymkode: ca91c...e7d Hvor lang tid brukte de på å sette diagnosen? Anonymkode: d92a9...83a
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #8 Skrevet 8. april 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor lang tid brukte de på å sette diagnosen? Anonymkode: d92a9...83a Jeg fikk først diagnosen schizofrenilignende psykose, etter to år ble den endret til enkel schizofreni. Anonymkode: ca91c...e7d
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #9 Skrevet 8. april 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk først diagnosen schizofrenilignende psykose, etter to år ble den endret til enkel schizofreni. Anonymkode: ca91c...e7d Da har de jo ikke akkurat kastet diagnosen etter deg, så man kan kanskje anta at den er riktig. Men å la en psykiatrisk sykepleier rote med noe så alvorlig synes jeg er skummelt. Det er jo ikke rart det ikke hjelper, du trenger en spesialist! Kan du ikke si at behandlingen ikke fungerer og be om en annen behandler? Jeg vet det er vanskelig, men det er helsen din det er snakk om. Anonymkode: d92a9...83a
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #10 Skrevet 8. april 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da har de jo ikke akkurat kastet diagnosen etter deg, så man kan kanskje anta at den er riktig. Men å la en psykiatrisk sykepleier rote med noe så alvorlig synes jeg er skummelt. Det er jo ikke rart det ikke hjelper, du trenger en spesialist! Kan du ikke si at behandlingen ikke fungerer og be om en annen behandler? Jeg vet det er vanskelig, men det er helsen din det er snakk om. Anonymkode: d92a9...83a Jeg har tenkt på det en stund at jeg skal be om å få en annen behandler. Det er bare det at jeg tror jeg hadde slitt med å komme meg til timer hos en behandler på poliklinikken. Behandleren jeg har nå er en del av ambulant team og kommer derfor hjem til meg. Jeg vet de har noen psykologer i teamet, men vet ikke om de har ledig kapasitet eller om det i det hele tatt ville vært bedre. Anonymkode: ca91c...e7d
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #12 Skrevet 8. april 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: HVILKEN Anonymkode: e3e22...361 Seriøst? Det der hadde kanskje vært morsomt i en tråd om sko, men ikke i en tråd om alvorlig psykisk sykdom. Bli voksen! Anonymkode: d92a9...83a 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #13 Skrevet 8. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har fått diagnosen enkel schizofreni. Psykiateren er mest opptatt av at jeg må bruke antipsykotika og den psykiatriske sykepleieren jeg har samtaler med ser bare etter symptomer på tilbakefall heller enn å hjelpe meg videre. Dessverre så synes jeg verken antipsykotika eller samtalene hjelper. Mulig jeg har fått feil diagnose. Anonymkode: ca91c...e7d Hvor ofte har du samtaler med psykiatrisk sykepleier, og hvordan fikk du/søkte du om dette? 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har fått medisiner, terapi og innleggelser ved behov. For et par år siden startet jeg kognitiv terapi hos en psykologspesialist med psykoser som fagfelt. Jeg har ikke vært innlagt etter at denne behandlingen kom i gang og føler meg mye bedre. Jeg føler at jeg har vunnet i lotto, for jeg tror ikke så tett oppfølging og så gode behandlere er vanlig i offentlig helsevesen. Anonymkode: d92a9...83a Hvor ofte går du til samtalebehandling? er det noe man gjør i perioder eller kontinuerlig? Hvem følger opp dette hvis man ikke er istand til det selv, altså å vurdere når man trenger behandling? Anonymkode: c3294...b1b
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #14 Skrevet 8. april 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor ofte har du samtaler med psykiatrisk sykepleier, og hvordan fikk du/søkte du om dette?Anonymkode: c3294...b1b I starten hadde jeg samtaler hver uke, nå har jeg samtaler annenhver uke. Etter at jeg ble utskrevet fra DPS ble det bestemt at jeg skulle få oppfølging fra ambulant team. Det er også vanlig at fastlegen søker deg inn. Anonymkode: ca91c...e7d
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #15 Skrevet 8. april 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor ofte går du til samtalebehandling? er det noe man gjør i perioder eller kontinuerlig? Hvem følger opp dette hvis man ikke er istand til det selv, altså å vurdere når man trenger behandling? Anonymkode: c3294...b1b Jeg har gått til behandling en til to ganger i uka, avhengig av formen. Noen ganger har jeg hatt pauser på noen uker i forbindelse med ferie, blant annet. Jeg sjekket nå og jeg har gått til behandling der siden 2012. Jeg har hatt flere behandlere i løpet av de årene og vært tett fulgt opp av psykiater. Men det er kun to av de jeg har følt at har kunnet hjelpe meg og begge har drevet med kognitiv terapi. Den siste hadde jeg i litt over to år og nå er jeg regnet som ferdig behandlet og skal følges opp av fastlege, eventuelt DPS. Før var jeg ofte innlagt, noen ganger på tvang, men det har jeg sluppet etter at jeg kom skikkelig i gang med kognitiv terapi (det tar en stund før det virker). Jeg har et helt nytt liv i dag. Jeg er litt usikker på hva du mener med det siste? Anonymkode: d92a9...83a
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #16 Skrevet 8. april 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har gått til behandling en til to ganger i uka, avhengig av formen. Noen ganger har jeg hatt pauser på noen uker i forbindelse med ferie, blant annet. Jeg sjekket nå og jeg har gått til behandling der siden 2012. Jeg har hatt flere behandlere i løpet av de årene og vært tett fulgt opp av psykiater. Men det er kun to av de jeg har følt at har kunnet hjelpe meg og begge har drevet med kognitiv terapi. Den siste hadde jeg i litt over to år og nå er jeg regnet som ferdig behandlet og skal følges opp av fastlege, eventuelt DPS. Før var jeg ofte innlagt, noen ganger på tvang, men det har jeg sluppet etter at jeg kom skikkelig i gang med kognitiv terapi (det tar en stund før det virker). Jeg har et helt nytt liv i dag. Jeg er litt usikker på hva du mener med det siste? Anonymkode: d92a9...83a Du skriver at du evt. skal få behandling av DPS, hvor har du ellers fått behandlingen? Anonymkode: c3294...b1b
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #17 Skrevet 8. april 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skriver at du evt. skal få behandling av DPS, hvor har du ellers fått behandlingen? Anonymkode: c3294...b1b TiRe Anonymkode: d92a9...83a
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #18 Skrevet 8. april 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: TiRe Anonymkode: d92a9...83a Hva er det? Anonymkode: c3294...b1b
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #19 Skrevet 8. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er det? Anonymkode: c3294...b1b Seksjon for tidlig intervensjon og rehabilitering. Anonymkode: d92a9...83a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå