Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en kompis som alltid unnskylder seg hvis jeg snakker om et problem. Hvis jeg trenger hjelp av han så pleier jeg å være ganske direkte, så jeg forstår ikke helt hvor det kommer fra?

Jeg klaget over at jeg ikke kom til å ha bilen min mens jeg hentet en venninne (sa dette til 2 andre også) så svarer han rett etterpå: «Sorry, jeg er borte da så kan ikke kjøre». Han bor et stykke unna meg så jeg hadde aldri komt på å spørre han heller? Det er ikke første gang dette skjer, og skjenner jeg blir litt forbauset av hva slags entitled fjott han tror jeg er? 

Anonymkode: dd80e...175

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en kompis som alltid unnskylder seg hvis jeg snakker om et problem. Hvis jeg trenger hjelp av han så pleier jeg å være ganske direkte, så jeg forstår ikke helt hvor det kommer fra?

Jeg klaget over at jeg ikke kom til å ha bilen min mens jeg hentet en venninne (sa dette til 2 andre også) så svarer han rett etterpå: «Sorry, jeg er borte da så kan ikke kjøre». Han bor et stykke unna meg så jeg hadde aldri komt på å spørre han heller? Det er ikke første gang dette skjer, og skjenner jeg blir litt forbauset av hva slags entitled fjott han tror jeg er? 

Han har vel bare lyst til å hjelpe deg. Og selv om du ikke spør direkte, så kanskje han føler på at han ikke kan stille opp. 

Anonymkode: 527ca...b24

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Sånt synes jeg også er så ubehagelig. Å bli snakket til som om jeg har bedt vedkommende om å løse et problem. Jeg synes egentlig det er litt frekt.

Anonymkode: 66ade...421

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags respons ønsket du deg fra ham da du klaget over problemet? Han oppfattet klagingen din som en indirekte måte å spørre om hjelp på, det ville nok også jeg gjort for jeg ser ingen annen grunn til hvorfor du fortalte ham om problemet. 

Anonymkode: 28c9a...c6d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags respons ønsket du deg fra ham da du klaget over problemet? Han oppfattet klagingen din som en indirekte måte å spørre om hjelp på, det ville nok også jeg gjort for jeg ser ingen annen grunn til hvorfor du fortalte ham om problemet. 

Anonymkode: 28c9a...c6d

Fordi jeg var med en gjeng med venner når det skjedde der å da. Jeg ble frustrert å bare delte med dem hva som hadde skjedd. 

En annen gang så spurte jeg ei som bor i nærheten av meg om hun skulle kjøre hjem, så sa hun nei. Han var også der å rett etterpå sa; "Ikke spør meg, jeg kan heller ikke kjøre deg hjem ": Så gjorde jeg et sånn WTF-blikk fordi han bor 40 minutter unna meg, å har aldri falt meg inn å spørre han om det.

AnonymBruker
Skrevet

Slik er mannen min.

Skikkelig tøffel. For alle andre enn meg!

Er så lei!!!!

Av at han skal kjøre rundt på alle mulige drittkjerringer!!!!!!!

Anonymkode: f74ef...97c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror egentlig det er en ganske vanlig reaksjon fra menn. Deres første reaksjon er ofte å forsøke å løse situasjonen/floken på en arktisk måte og det med å gi sympati og støtte kommer i andre rekke eller langt nede på listen. Har nok noe med hvor ansvarsfull personen er tror jeg. Noen er veldig praktiske og løsningsorienterte.

Anonymkode: 74ed3...790

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje han har blitt mye utnyttet, og er lei av det?

Anonymkode: 7d2ae...c92

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 8.4.2018 den 21.50, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg var med en gjeng med venner når det skjedde der å da. Jeg ble frustrert å bare delte med dem hva som hadde skjedd. 

En annen gang så spurte jeg ei som bor i nærheten av meg om hun skulle kjøre hjem, så sa hun nei. Han var også der å rett etterpå sa; "Ikke spør meg, jeg kan heller ikke kjøre deg hjem ": Så gjorde jeg et sånn WTF-blikk fordi han bor 40 minutter unna meg, å har aldri falt meg inn å spørre han om det.

Hmm. Har du spurt han om hjelp veldig mange ganger tidligere?

Anonymkode: 4cfaf...17e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje han har blitt mye utnyttet, og er lei av det?

Anonymkode: 7d2ae...c92

Men hvorfor tror noen automatisk at de må fikse andres problem? For all del det er fint å være løsningsorientert og hjelpsom men folk må jo lære å løse sine egne problemer. Hvis du koster veien foran hele tiden hva tror du skjer?

Anonymkode: 74ed3...790

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ikke så uvanlig å si "jeg skulle gjerne hjulpet deg med det, men jeg kan ikke akkurat denne dagen", og at man sier det for å vise at man bryr seg om den som trenger hjelp?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tenk også over hvordan andre oppfatter og tolker dine utsagn og hva de kan tenke om hva du mener med utsagnene og hva du eventuelt forventer av de som du sier utsagnene til.

De fleste, vil jeg tro, tolker utsagnene som at du trenger hjelp og at dette at du trenger hjelp er grunnen til at du kommer med utsagnene, og at du eventuelt forventer at den/ de du sier utsagnene til skal tilby seg å hjelpe deg.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På 8.4.2018 den 21.50, AnonymBruker skrev:

Hvordan tror du at han oppfattet dette fra deg?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hmm. Har du spurt han om hjelp veldig mange ganger tidligere?

Noen ganger, hvis det er faglig - ser opp til han. Han spør meg om jeg kan gjøre ting for han.

Tenk også over hvordan andre oppfatter og tolker dine utsagn og hva de kan tenke om hva du mener med utsagnene og hva du eventuelt forventer av de som du sier utsagnene til.

De fleste, vil jeg tro, tolker utsagnene som at du trenger hjelp og at dette at du trenger hjelp er grunnen til at du kommer med utsagnene, og at du eventuelt forventer at den/ de du sier utsagnene til skal tilby seg å hjelpe deg.

Hm, du har et poeng der. Skal være mer direkte med han neste gang da.

Hvordan tror du at han oppfattet dette fra deg?

Hadde liksom sånnen reaksjon.

Relatert bilde

AnonymBruker
Skrevet

Det kan bare være en "uvane" han har fra å ha blitt spurt mye om hjelp i livet. Foreldrene hans typisk, det er da det blir en del av personligheten helt til en evt. oppdager det og begynner å lære å sette grenser. Noen foreldre lar ungene være psykologene deres, andre barn må være "rene og pene til enhver tid", noen barn opplever at mammas husvask ofte er viktigere enn leketid med venner, noen fikk aldri kjøre den bilen på guttetur fordi pappa trengte hjelp på hytta -selv om det var mest "kos med slektninger og is og kaffe". 

Om jeg er inne på noe (mest sannsynlig ikke) så går det i hvertfall på automatikk når du har vokst opp med å måtte forklare og forsvare de enkleste ting. Og ofte gi opp, gi etter.

Han høres litt ut som en "people pleaser" som så vidt har begynt å sette grenser men som fortsatt svarer uten å tenke. For meg.

Anonymkode: 1249a...d80

AnonymBruker
Skrevet

Klassisk forskjell på menn/kvinner som skaper problemer i forhold. Hun vil snakke om stort og smått, lufte frustrasjon, en måte å bearbeide ting på. Han føler at alle slike utsagn er problemer som skal løses og foreslår med en gang en løsning... Hun føler at han ikke lytter.

Men er ikke bare en mannlig egenskap, jeg har f eks en venninne som er sånn. Jeg kan f eks si noe sånt som at jeg er litt lei av den gamle sofaen min. Hun: De har tilbud på Skeidar nå! Jo takk, men jeg hadde ikke tenkt å kjøpe ny sofa akkurat nå... Eller jeg kan si at nå har det blitt mye ferdigmat, må skjerpe meg med middagene. Hun: Det lønner seg å ukehandle, sett opp en meny, lag nok til to dager!  Altså godt ment - men jeg vet jo alt det, var heller mer på at jeg ikke får gjennomført. Det jeg er ute etter, er kanskje mer en prat i gata "haha, jeg også, var pizza til middag for meg i går!"

Men for noen er slike utsagn et problem de personlig blir bedt om å løse!

Anonymkode: f7028...9c0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser egentlig ikke hvorfor dette er noe du reagerer på. Da sier du takk for at du tenkte på deg, men jeg hadde uansett ikke tenkt til å spørre deg siden du bor så langt unna. 

Hadde du reagert annerledes hvis han i stedet her hadde mulighet til å hjelpe og dermed tilbudt deg det? 

Dersom du vil ha et spesifikt svar når du klager må du jo nesten si det til han. Hvis ikke du vil si det og du heller ikke tolererer slike svar bør du jo bare la være å klage om slikt. Men dette er altså en bagatell. 

Anonymkode: 1f5f3...b36

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...