AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #1 Skrevet 7. april 2018 Min datter på 16,5 mnd har startet med å nekte alt som er untatt frukt og ting med masse sukker. jeg prøver å gi henne brød med pålegg, men hun smaker og kaster alt på gulvet. Jeg sier nok er nok, å lar henne gå fra. Eller så lar jeg mannen min slite, og som alltid ender opp med å gi henne banan og soya sjokoladepudding. Jeg blir sur, for mener at han lærer henne at hun kan bare nekte, så får hun det som hun peker på. Men min mann mener at hun må jo få i seg mat, og at banan er sunnere enn brød. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal håndtere dette. Skal jeg nekte mannen min med å gi henne banan, og bare la henne gå fra hvis hun tuller med maten? Hun spise kanskje 2 bananer og drikker et glass smoothie vær dag. Bå er det som regel melk, og så 3 skjeer med grøt og banan til frokost. 1 brødskiv til lunsj (hvis det er peanøttsmør..) Middag blir som regel nektet. Kanskje jeg får inn et par skjeer. Smoothie og kanskje en bit av brødskiv (som plutselig blir til banan) til kvelds. Så får hun melk før hun legger seg Anonymkode: 4bc16...8c3
Gjest GoldenLioness Skrevet 7. april 2018 #2 Skrevet 7. april 2018 https://www.matprat.no/matnyttig/nyttig-for-familien/familie-og-kosthold/til-foreldre-med-barn-som-ikke-vil-spise/
Nyepoke Skrevet 8. april 2018 #3 Skrevet 8. april 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Min datter på 16,5 mnd har startet med å nekte alt som er untatt frukt og ting med masse sukker. jeg prøver å gi henne brød med pålegg, men hun smaker og kaster alt på gulvet. Jeg sier nok er nok, å lar henne gå fra. Eller så lar jeg mannen min slite, og som alltid ender opp med å gi henne banan og soya sjokoladepudding. Jeg blir sur, for mener at han lærer henne at hun kan bare nekte, så får hun det som hun peker på. Men min mann mener at hun må jo få i seg mat, og at banan er sunnere enn brød. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal håndtere dette. Skal jeg nekte mannen min med å gi henne banan, og bare la henne gå fra hvis hun tuller med maten? Hun spise kanskje 2 bananer og drikker et glass smoothie vær dag. Bå er det som regel melk, og så 3 skjeer med grøt og banan til frokost. 1 brødskiv til lunsj (hvis det er peanøttsmør..) Middag blir som regel nektet. Kanskje jeg får inn et par skjeer. Smoothie og kanskje en bit av brødskiv (som plutselig blir til banan) til kvelds. Så får hun melk før hun legger seg Anonymkode: 4bc16...8c3 Gi barnet for eksempel en tallerken med 1/2 skive med pålegg, 1/2 knekkebrød, noen biter grønnsak og la henne velge hva hun spiser. Spiser hun ikke si «takk for maten» og la henne gå fra bordet. Gjør det samme til neste måltid. Ikke gi henne det søte i mellom, men gi henne det som dessert hvis hun har spist greit av maten. så lenge barnet er friskt og har energi vil det spise når det blir sultent😉 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #4 Skrevet 8. april 2018 Banan er ikke sunnere enn brød!!! Ikke ha banan og smoothie i hus så enkelt er det. Vi strever også med matingen v vår på 14 mnd så jeg vet hva det går i, men å bare gi men man kan ikke bare gi det søte men må stå i det Vår blir lett lei av grøt, så den setter vi vekk i perioder. Etter 1-2 uker uten spises plutselig grøten igjen. Det å ha litt variasjon på talerkenen hjelper også litt, litt brød, litt paprika og agurk, litt knekkebrød ol. Størt mulig variasjon hjelper på, og så lar krg ham gå fra bordet når han nekter for så å gi ham samme mat igjen neste gang han vil ha. Dette innlegget vsr forøvrig ganske morsomt når jeg leste 16,5 ÅR heller enn mnd, hehehe Anonymkode: 3f492...de3 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #5 Skrevet 8. april 2018 Min lege sa til meg: så lenge ungen spiser så la den få det den vil ha. Jeg har en sønn på 19 mnd som har vært veldig vanskelig i matveien bestandig og det funker fint. Han går opp i vekt og er sunn og frisk og matforådet øker stadig selv om noe går i perioder og ofte det ligger mer mat på gulvet enn tallerkenen. Det er fullstendig hysteri å nekte ungen banan, brød og smoothie. Seriøst, slapp nå av! Det er ikke usunt selv om det ikke er fisk og grønnsaker. Anonymkode: 2bfdc...8ad 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #6 Skrevet 8. april 2018 Datteren min var også slik en periode, det gikk mye i smoothiegrøt, yoghurt og morsmelk(jeg ammer fortsatt). Men det var ikke mer enn det: en periode. Mitt inntrykk så langt er at det går i perioder, og det viktigste er at hun spiser. Jeg sier ikke at det bare er å gi opp og la henne få sjokopudding med en gang, men å tvinge/lokke/stresse fører ikke noe særlig godt med seg. Anonymkode: 56e01...061 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #7 Skrevet 8. april 2018 Hva med å la henne spise brød med banan på elsker selv en god ristet kneipbrød skive med banan på Anonymkode: 888e5...b6b 1
Sushi Skrevet 8. april 2018 #8 Skrevet 8. april 2018 Mine råd tar utganspunkt i at det er snakk om et friskt, normalt barn. Lag minst mulig styr og press rundt maten. Spis sammen med barnet og gjør måltidet til en hyggelig stund. Dere bestemmer hvilken mat dere setter fram, men barnet bestemmer hvor mye hun vil spise. Vil hun ikke ha, så tar dere bare bort maten. Kaster hun mat på gulvet så tar dere bort maten. Prøv så godt dere kan å ikke blir stressa av at hun spiser lite til et måltid. Ikke tilby noe annet, vent til neste måltid. De aller fleste barn spiser når de er sultne, men de aller fleste bruker også måltidene til å teste litt grenser. Foreldre gjør barna en bjørnetjeneste når de får panikk og lar barna bestemme over måltidet fordi "det er bedre at de spiser noe". Det er ikke alltid bedre at de spiser noe, det er bedre at de får et normalt forhold til mat og måltider, og venner seg til å spise mye forskjellig mat. Når det er sagt ville jeg prøvd å variere mer. Det er ikke bare brød, grøt og smoothie som passer for barn. Hva med omelett, grønnsaker i biter, kokt egg, ostebiter, skinke, kokt brokkoli, avokado, yoghurt naturell med havregryn eller hjemmelaget müsli... Hvis dere skryter av maten til hverandre og koser dere ved bordet så lærer dere bort matglede. Det kan også funke å la barnet være med på å lage maten. Ofte liker de bedre å smake på mat ved kjøkkenbenken enn når den samme maten ligger på tallerkenen. Ta en prat med mannen i alle fall, å gi sjokoladepudding som erstatning for mat er ikke ok . 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå