Gå til innhold

Farging av håndklær

mrs V

Anbefalte innlegg

Noen son vet hvor de kan ha stort utvalg av fargemiddel til å farge håndklær???

Har tenkt å farge de i en limegrønn farge. Vet at de selger vanlig grønnfarge i enkelte dagligvarehandler, men må jeg bruke en spesiell dosering for at de skal bli limegrønn,evt. blande inn andre farger....?

Kanskje dette var litt dårlig forklart, men håper noen kloke hoder kan hjelpe meg litt :roll:

Med hilsen

Mrs v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Det du skal ha heter tekstilfarge. Det selges bla. på Jernia, i endel byggevareforretninger og forretninger som selger maling, tapet ol. Husk at du må kjøpe fargesalt i tillegg til tekstilfarge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma prøvde å farge håndkler og det ble ikke bra. Fargen festet seg ikke i deg hele tatt.

Batikk lager man ved å surre tråd(hyssing) rundt små deler av håndkle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ehhh ....Batikkfarge er betegnelsen på de pulverfargene du bruker når du farger,som må blandes me kaustisk soda og natriumditrionit for å feste. Sitter utrolig godt på naturfiber, aller beste på bomull. Men ja, du kan lage mønster ved å surre rundt hyssing, knyte osv ja...

Global Hobby er den eneste forhandleren av skikkelig god, gammeldags pulverbatikk i Norge som jeg har funnet. Den batikken (flytende) de har på Feks Panduro er ikke i nærheten når det gjelder farveintensitet eller holdbarhet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, da misforstod jeg :wink:

Tror mamma brukte de "vanlige" fargene man får kjøpt på matbutikker og Jernia o.l. mulig det er derfor de ikke holdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlioge tekstilfarger for farging i maskin er jo greit nok, men jeg må innrømme at jeg sverger til batikken når det gjelder naturfibre. Det blir så mye finere! Litt mere arbeid og søl, men vel verdt det.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tar alle håndklær farge? Har en del hvite, naturfargede og gule håndklær som jeg kunne tenkte meg å farge grå elle limegrønne... Ville det går greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan tekstil tar farge er avhengig av hvilke fibre de er laget av. Men det fleste hånduker er vel i bomull, og da går det greit. Kunstfiber er noe drit å farge, uforutsigbart og til tider mindre heldig resultat..... :-?

Tekstilfarge som du får kjøpt f.eks på fargehandel er helt greit å bruke. Lettvint og gir jevn farge.Husk bare fikseringssalt! :wink:

Om man ønsker hånduker som garantert ingen andre har, og som holder på fargen i uminnelige tider, bruk pulverbatikk. Selv når håndukene etterhvert blir så slitte at de kun egner seg som gulvkluter, vil fargen være like fin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...