Gå til innhold

Øvelseskjører med min venninne, ved skade...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva ville dere ha gjort ifht. egenandelen?

50/50? Betalt alt selv eller latt venninnen betale alt? 

Anonymkode: 18b89...238

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Latt venninnen betale. Min betaling er tap av evt bonus. 

Anonymkode: ddb36...a58

AnonymBruker
Skrevet

Den som kjører og er skyldig skal betal alt såklart

Anonymkode: a8a74...1d2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Personlig ville jeg tilbydd å betale alt. Tror ikke jeg hadde hatt samvittighet til noe annet.

Anonymkode: 56875...ad5

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva ville dere ha gjort ifht. egenandelen?

50/50? Betalt alt selv eller latt venninnen betale alt? 

Når du øvelseskjører så er den med førerkort den som er ansvarlig for alt som skjer. I både teorien og i praksis er du fører av bilen selv om du ikke sitter i førersetet. Derfor skal du og ha forsikringen i orden og betale alt selv, dersom du er fører og eier av bilen. 

Det er risikoen med å øvelseskjøre privat. Noe jeg aldri kommer til å gjøre med noen. 

Anonymkode: 59f11...cf7

• Liker 1
Skrevet

Ledsager er regnet som fører av bilen og er erstatningspliktig ved skade. Den som øvelseskjører kan (og bør) selvfølgelig bidra, men ifølge loven er den ikke pålagt det.

Man skal tenke seg om to ganger når man sier ja til å øvelseskjøre. Og ledsager, som erfaren sjåfør, må vurdere den som øver sitt ferdighetsnivå og velge område etter det. Ikke  kast en fersking inn i rush-trafikken for eksempel.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvem er det egentlig som kjører bilen?

Juridisk sett er det den som har sertifikat som er fører av bilen, og dermed ansvarlig ved skade. Dersom jeg likevel skulle øvelseskjøre med en venn som ledsager, ville jeg gjort en avtale om at jeg sto ansvarlig ved skade. Jeg ville ikke synes det var rettferdig om den kostnaden skulle ligge på en annen som er snill nok til å stille opp.

Anonymkode: 83535...462

AnonymBruker
Skrevet

Mange bra svar her. 

Selv har jeg avtalt med henne om å dele 50/50. Men har overhode ikke tenkt over min bonus. 

Uansett, ville ikke slengt henne ut i rushtrafikken før hun var klar og at jeg selv vet hun er det. Nå er det mest inne på småveier der jeg vet går så vidt mennesker. 

Takker for svarene. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Den som kjører og er skyldig skal betal alt såklart

Anonymkode: a8a74...1d2

Ved øvelseskjøring er det vel strengt tatt passasjeren ("læreren") som har ansvaret. Akkurat som når man øvelseskjører med barnet sitt. 

Personlig ville jeg aldri øvelseskjørt med en venn. Kan fort blir mye styr ved evt. skade.

Anonymkode: 67fd5...5d5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...