Gå til innhold

Hvor smalt kan et vaskerom være?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I det nye huset vårt ser vaskerommet ut til å bli 3,5 x 1,3 meter. Er dette akseptabelt?  Det blir veldig smalt areal å gå på dersom man innreder langs den ene langsiden, samtidig så er det grenser for hvor mye plass man trenger på et vaskerom. Kan det være så smalt uten at det blir helt dysfunksjonelt?

Anonymkode: 81f98...91c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I det nye huset vårt ser vaskerommet ut til å bli 3,5 x 1,3 meter. Er dette akseptabelt?  Det blir veldig smalt areal å gå på dersom man innreder langs den ene langsiden, samtidig så er det grenser for hvor mye plass man trenger på et vaskerom. Kan det være så smalt uten at det blir helt dysfunksjonelt?

Dere kan jo velge å ha innredning (hyller, skuffer, annet) som ikke er så veldig dype, langs en av langveggene. Og plassere vaskemaskin (evt med tørketrommel oppå) innerst i rommet. For å ikke få det så trangt, tenker jeg.

Anonymkode: a27e1...1bf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du får kjøpt hyller med 27 cm dybde https://www.ikea.com/no/no/catalog/products/S29183396/

På Ikea har de også hyller som er ca 40 cm dype. 60 cm dype hyller tror jeg kan bli for dypt (og at det da blir liten plass å bevege seg på).  En vaskemaskin er ca 60 cm dyp, og derfor foreslo jeg å sette denne innerst i rommet på en av kortveggene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trenger ikke være større om det bare skal vaskemaskin der, men hvor skal dere tørke klærne da?

Anonymkode: 7b1a2...979

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for tips! Det går nok mot å måtte ha grunnere innredning enn 60 cm, ja, selv om vi da taper en del lagringsplass til diverse. Kjedelig ikke å få et bredere vaskerom i nytt hus, men man må vel alltid kompromisse på noe. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville også hatt en arbeidsbenk til bretting av tøy m.m., og også benytte plassen under arbeidsbenken til hyller og/ eller skap.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er flere skap med 38 cm dybde. Det vil også gå bra https://www.ikea.com/no/no/catalog/categories/departments/bathroom/20802/

Dette skapet feks https://www.ikea.com/no/no/catalog/products/S69155400/

Jeg ville kanskje prøvd å finne et hyllesystem og plastbokser med lokk som passer til? Det blir muligens rimeligere enn skap. De har mye slikt på Ikea.

• Liker 1
Skrevet

Man trenger vel ikke så mye plass på et vaskerom. Det eneste er at tørke mulighetene kanskje ikke er de beste, dersom dere har tenkt å tørke klærne på stativ e.l. der inne. 
Dere kan ha vaskemaskin og tørketrommel oppå hverandre innerst i rommet. På samme vegg kan dere ha skap med benkeplate. Sørg for at skapene/benkeplaten ikke er for dyp. Da sparer dere litt plass. Dere kan også ha veggskap på samme vegg. Alt etter hvor mye oppbevaring dere har behov for. Har dere tenkt å tørke klær så kan det kanskje være lurt å heller ha vaskemaskin/tørketrommel med en gang man kommer inn i rommet + skap/benkeplate etter det. Da kan tørkestativ stå innerst i rommet og dere slipper å måtte kave dere forbi. Det finnes også varianter av tørkestativ som henger i taket. De kan heises opp og ned. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Luckiness skrev:

Man trenger vel ikke så mye plass på et vaskerom. Det eneste er at tørke mulighetene kanskje ikke er de beste, dersom dere har tenkt å tørke klærne på stativ e.l. der inne. 
Dere kan ha vaskemaskin og tørketrommel oppå hverandre innerst i rommet. På samme vegg kan dere ha skap med benkeplate. Sørg for at skapene/benkeplaten ikke er for dyp. Da sparer dere litt plass. Dere kan også ha veggskap på samme vegg. Alt etter hvor mye oppbevaring dere har behov for. Har dere tenkt å tørke klær så kan det kanskje være lurt å heller ha vaskemaskin/tørketrommel med en gang man kommer inn i rommet + skap/benkeplate etter det. Da kan tørkestativ stå innerst i rommet og dere slipper å måtte kave dere forbi. Det finnes også varianter av tørkestativ som henger i taket. De kan heises opp og ned. 

Lure tips :blomst:

• Liker 1
Skrevet

Det finnes kombinerte vaskemaskiner som kommer med tørketrommel. Vi har ikke vaskerom og ganske lite bad og et sted må det jo stå, så siden det kun var plass til en maskin kjøpte vi en kombinert. Etter 15 år med tørkestativ var jeg mer enn klar for tørketrommel.

Skrevet
8 timer siden, Emmelise skrev:

Det finnes kombinerte vaskemaskiner som kommer med tørketrommel. Vi har ikke vaskerom og ganske lite bad og et sted må det jo stå, så siden det kun var plass til en maskin kjøpte vi en kombinert. Etter 15 år med tørkestativ var jeg mer enn klar for tørketrommel.

Ville ikne gått for en sånn hvis man er barnefamilie. En vask/tørk tar 10 timer...

• Liker 2
Skrevet

Hvor i rommet kommer døra? Er den på ene kortveggen ville jeg satt vaskemaskin og trommel ved siden av hverandre innerst på endeveggen, brettebenk oppå, hyller over der igjen (Algot serien på Ikea er fin for vaskerom. Langs ene langveggen kan dere ha hyller og ev. skap (sorteringsskapet noen linket til Ikea er kjekt, ev så kan dere bruke dype trådkurver). https://m2.ikea.com/no/no/p/algot-veggskinne-hyller-torkestativ-hvit-s29276531/ 

Dersom døra er på en av langveggen ville jeg kanskje heller satt vask/tørk på motsatt vegg i en ende av rommet, så kan tørkestativ settes opp i andre enden når det er aktuelt. Smale hyller/skap videre etter vask/tørk langs lang- og endevegg. Dere kan jo f eks ha ett stort, grunt 150 skap med skyvedører, så sparer dere litt plass og skjuler rotet samtidig. Tror til og med dere får plass til ett på hver vegg mot hverandre, fint til støvsuger, sengetøy osv.

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, ViljaH skrev:

Ville ikne gått for en sånn hvis man er barnefamilie. En vask/tørk tar 10 timer...

Det tror jeg kommer litt an på hvilken type man kjøper og hvor stappa den vaskemaskinen blir. Min bruker ikke 10 timer på vask og tørk. 4.5t hvis jeg virkelig stapper den for da krever det mer å tørke alt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange gode tips! Jeg tegnet et vaskerom i IKEAs kjøkkenplanlegger, og ser der at det blir knapt med plass med 60-skap, så da blir det nok grunnere skap.

Døra havner på den ene kortsiden. Jeg kan legge ut en tegning av vaskerommet. I skapet rett ved inngangen kommer det en skittentøysjakt ned fra badet ovenfor. Under der tenkte vi å ha en kombimaskin. Så ville vi egentlig ha en vaskesøyle ved siden av der. Men da blir det brått trangt. Vi tørker veldig lite på stativ, da vi har bodd i årevis og har blitt tørketrommelavhengige. Likevel må vi jo ha et tørkestativ, da noe jo må tørkes på stativ. Så vil vi ha benk og kum, og har et arsenal av ting vi ønsker å oppbevare på vaskerommet, som for eksempel støvsuger, mopper, kluter, vaskemidler og vaskeprodukter til bil og hjem, bøtter, knapper, strykejern, strykebrett, en søppelkasse til å kaste lo fra lofilter i, et sted å lagre panteflasker til de pantes... I det hele tatt. Strykebrett kan vegghenges, og det andre kan lagres i skap, men spørs hvor mye vi får plass til i de 37-skapene.

Skittentøyet som kommer ned i sjakten, tenkte vi at vi kunne sortere i poser som henger på veggen. Om det ikke blir trangt da. 

• Liker 1
Skrevet

Mitt vaskerom er 170 bredt, og har 60 bred innredning langs ene langsiden. Ved 40 cm mindre ville det gå. Om dere ønsker kjøkkeninnredning langs langside går det jo å ha 40 cm dyp innredning (overskap) både oppe og nedre. Ellers finnes det mange hyllesystemer som er smalere enn 60 cm. Skal dere ha ekstra kjøleskap eller frys der, så er de 60 cm bred. Min søster har det på et så smalt vaskerom. Smalere til og med, for hun må gå sidelengs forbi fryser til vaskemaskin, men det går jo det og. Det er jo ikke et rom man gjør annet enn å hente ting og vaske klær i. Du har tross alt 70 cm å gå på, selv om du har 60 bred innredning. 

Jeg kjøpte et utrolig smart tørkestativ på jula. Henges på veggen, og trekkes ut når det skal brukes. Jeg har hengt det ganske høyt, så når det ikke er i bruk står det ikke i veien for noe. Bygger bare 10-15 cm når det ikke er trukket ut. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her er et ukast til vaskerommet, med 60 cm dyp kjøkkeninnredning. Bildet krever forklaring. Det første skapet som står ved døra, skal være helt opp til taket, med en kombimaskin under. I det skapet kommer skittentøysjakten ned i toppen. Det neste skapet, altså der det står et kjøleskap, er egentlig vaskesøylen med vaskemaskin og tørketrommel. Det neste skapet er 40 cm bredt, og i det er det tenkt at vi skal få inn støvsuger, mopper, bøtter og kluter. Så kommer det benk. Der foringen er, tenker jeg at vi snekrer et lite stativ på hjul, som det kan oppbevares ting i. Egentlig vaskemidler, men siden vi har småbarn må vaskemidler være høyt oppe, så det får være andre ting som blir oppbevart her. Så kommer det 40 cm med skuffer, og deretter kommer det et stort hjørneskap. Jeg vet ikke helt hva som skal være inni der, men har nok av ting, så det ordner seg nok med å få fylt det skapet også. Strykejernet kan i hvert fall stå der. Så kommer det en 60 cm bred kum, med skuffer under. Over kummen blir et overskap som er 40 cm bredt, så et hjørneskap og tilbake på langveggen er det et 60 cm bredt overskap. 

I tomrommet over benken er det tenkt at et kan henge et vegghengt tørkestativ, som det Trolltunge beskrev fra Jula. På den tomme langveggen tenker jeg vi henger kroker til å henge poser til å sortere skittentøy i, og så tenker jeg at vi henger strykejernet på den veggen. 

Da er det store spørsmålet: Kan man bevege seg i dette vaskerommet? Det blir 60-70 cm å gå på i bredden. 

Utkast vaskerom.jpg

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her er et ukast til vaskerommet, med 60 cm dyp kjøkkeninnredning. Bildet krever forklaring. Det første skapet som står ved døra, skal være helt opp til taket, med en kombimaskin under. I det skapet kommer skittentøysjakten ned i toppen. Det neste skapet, altså der det står et kjøleskap, er egentlig vaskesøylen med vaskemaskin og tørketrommel. Det neste skapet er 40 cm bredt, og i det er det tenkt at vi skal få inn støvsuger, mopper, bøtter og kluter. Så kommer det benk. Der foringen er, tenker jeg at vi snekrer et lite stativ på hjul, som det kan oppbevares ting i. Egentlig vaskemidler, men siden vi har småbarn må vaskemidler være høyt oppe, så det får være andre ting som blir oppbevart her. Så kommer det 40 cm med skuffer, og deretter kommer det et stort hjørneskap. Jeg vet ikke helt hva som skal være inni der, men har nok av ting, så det ordner seg nok med å få fylt det skapet også. Strykejernet kan i hvert fall stå der. Så kommer det en 60 cm bred kum, med skuffer under. Over kummen blir et overskap som er 40 cm bredt, så et hjørneskap og tilbake på langveggen er det et 60 cm bredt overskap. 

I tomrommet over benken er det tenkt at et kan henge et vegghengt tørkestativ, som det Trolltunge beskrev fra Jula. På den tomme langveggen tenker jeg vi henger kroker til å henge poser til å sortere skittentøy i, og så tenker jeg at vi henger strykejernet på den veggen. 

Da er det store spørsmålet: Kan man bevege seg i dette vaskerommet? Det blir 60-70 cm å gå på i bredden. 

Utkast vaskerom.jpg

Ja det kan man. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du mener det? Da kan det godt hende vaskerommet blir slik som dette. Glemte å skrive at vi skal ha en sånn vacuumstick stående der også. Det kan nok hende at den må stå i gangen i stedet :P Er det et praktisk vaskerom? Vi har aldri hatt et ordentlig vaskerom før, så vet egentlig ikke helt hvordan det er å ha et vaskerom.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...