AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #1 Skrevet 7. april 2018 Hei. Jeg har nettopp fått en omplasseingkatt. Som er veldig leken. Og kosete. Og som ikke bryr seg om den andre katten. Jeg har en katt som nå er snart ni måneder. Og hun freser en god Del til henne. Vi holder de avskilt. Men lurer på om det er noen som har erfaring med dette og som har noen tips ril hvordan den som er ni måneder kan bli venn med den nye. Den nye er 4 år gammel. Anonymkode: dc876...399
Kontormus Skrevet 7. april 2018 #2 Skrevet 7. april 2018 For det første, la dem få tid! Og hvem freser til hvem? 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #3 Skrevet 7. april 2018 Ta tiden til hjelp, vær til stedet. Dere må også gå foran som voksne som setter grenser. Om den ene plager eller er aggressiv mot den andre, så må dere gå imellom og irettesette. Dere må "kjefte" om en av kattene oppfører seg dårlig. Se på kattene som umodne barn som krangler. Dere må være grensesettere Jeg har selv to katter der den ene er veldig usosial og "vanskelig", men ved å sette grenser for hva som er ok oppførsel mellom mine to katter kan de være rundt hverandre uten å drepe hverandre. De trenger ikke like hverandre, men de må akseptere hverandre Anonymkode: f6ed5...3d6
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #4 Skrevet 7. april 2018 Ta tiden til hjelp. Dere kan ikke forvente at de skal være venner første dagen, første uka, eller første måneden engang. Men ikke la dem sloss, da må de skilles. Anonymkode: b7181...9f6 1
Kattejenta Skrevet 7. april 2018 #5 Skrevet 7. april 2018 (endret) 19 minutter siden, Kontormus skrev: For det første, la dem få tid! Og hvem freser til hvem? Hun som er ni måneder som jeg har hatt siden var liten. Freser til den nye. Endret 7. april 2018 av Kattejenta
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #6 Skrevet 7. april 2018 Om de blir venner eller ikke bestemmer kattene helt selv. Men i og med at den gamle er 9 måneder og den nye er sosial trur jeg faktisk dette vil gå helt fint. De vil nok etterhvert søke lek og selskap i hverandre. Sannsynligvis må de finne ut hvem som er dominant, ikke avbryt med mindre det er tydelig at de sloss. Det du kan bidra med er - Gi "gamlekatten" mest oppmerksomhet og kos. Den nye får være innestengt på et rom til det går seg til, mens den "gamle" får tilgang til hele huset som før. Gi dem god mat samtidig. Sørg for at begge har nok. Bland lukten. Bytt om på tepper og leker. To doer, foreløpig. (når mine trivdes, og gikk om hverandre, byttet jeg til en større do de delte) Anonymkode: dabe3...fc2 1
Kontormus Skrevet 7. april 2018 #7 Skrevet 7. april 2018 1 time siden, Kattejenta skrev: Hun som er ni måneder som jeg har hatt siden var liten. Freser til den nye. Det er hennes hjem, hun bestemmer og det vil hun markere overfor nykomlingen. Kommer den nye katten fra et sted den har vært sammen med andre katter? Hvis de ikke har flydd på hverandre vil jeg tro at de finner ut av det. Jeg har selv to, og i høst etter flytting og renovering, ble mine veldig ampre på hverandre. Dvs, den eldste ble verst og lot det gå ut over yngste. I desperasjon kjøpte jeg Feliway diffuser og den dårlige stemningen ble borte på flekken
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå