Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser det virrer mye forskjellig informasjon om dette rundt om på nett. Noen sier egget slipper 24-48 t etter første positive el test, mens noen sier at egget ikke slipper før 24-48 t etter at testen har blitt negativ igjen. Jeg skjønner ikke dette. Når man har en positiv el test, da skjer vel eggløsning 24-48 timer etter dette? Eller må man vente til testen er negativ igjen for da skjer eggløsning om noen dager? Hvordan regner man dpo da??

Jeg hadde positiv el test 05.04 og i går 06.04 var den negativ igjen. har jeg el i morgen eller i kveld da? når er 1dpo?

hehe, ble litt rotete, men håper det er noen som forstår her og som kan hjelpe meg :D 

Anonymkode: 890a0...722

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

ingen???

Skrevet

Jeg tror det er slik at det slipper 12-36 (48) timer etter første positive eggløsningstest.. det står iallefall slik på produsentens sider.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Cati skrev:

Jeg tror det er slik at det slipper 12-36 (48) timer etter første positive eggløsningstest.. det står iallefall slik på produsentens sider.

hmm... ja det stemmer sikkert :) syns det er rart at det ikke er noe spesifikk informasjon om dette, alle sier forskjellig :fnise:

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

hmm... ja det stemmer sikkert :) syns det er rart at det ikke er noe spesifikk informasjon om dette, alle sier forskjellig :fnise:

Det er vel fordi det er et stort tidsspenn. Alle er individuelle, så man kan vel ikke sikkert si på timen når egget slipper. Det man vet er at LH-toppen gjør at egget slippes innen en tid etterpå.

AnonymBruker
Skrevet

Noen eksakt vitenskap er det ikke. Noen har bratt og kort LH kurve, andre lang og slak. Og om en eggløsningstest slår ut eller ikke kommer an på hvor konsentrert urinen er. Enkelte opplever positive tester uten at eggløsning skjer. Generelt sier man at noen kan oppleve første positive test allerede 72 timer før eggløsning, og at eggløsning kan skje allerede 12 timer etter en positiv test. 

I det hele tatt er det ikke noe å stresse med. Har man samleie samme dag som positiv test er man innenfor. Da sædceller lever i opp til 5 dager, og egget lever i 24 timer etter eggløsning. 

Anonymkode: fb731...e8c

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen eksakt vitenskap er det ikke. Noen har bratt og kort LH kurve, andre lang og slak. Og om en eggløsningstest slår ut eller ikke kommer an på hvor konsentrert urinen er. Enkelte opplever positive tester uten at eggløsning skjer. Generelt sier man at noen kan oppleve første positive test allerede 72 timer før eggløsning, og at eggløsning kan skje allerede 12 timer etter en positiv test. 

I det hele tatt er det ikke noe å stresse med. Har man samleie samme dag som positiv test er man innenfor. Da sædceller lever i opp til 5 dager, og egget lever i 24 timer etter eggløsning. 

Ja dette forstår jeg. Men hvordan kan folk da vite når man er 1dpo? 

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste gjetter. Mange bruker ikke tester en gang, de regner bare dager. Også er det nok en del som kjenner symptomene. 

Skal man være helt nøyaktig anbefaler jeg temping. Tar noen sykluser å bli kjent med egen syklus. Men jeg vet akkurat når eggløsningen har vært basert på temperaturfall morgenen etter. 

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg har lest er at selve eggløsningsdagen er den første dagen EL testen blir negativ igjen etter å ha vært positiv. 

Skrevet
On 4/8/2018 at 12:08 PM, l86 said:

Det jeg har lest er at selve eggløsningsdagen er den første dagen EL testen blir negativ igjen etter å ha vært positiv. 

Det stemmer ikke som en generell regel. 

Positiv EL-test trenger ikke en gang bety at man har eggløsning. Det betyr bare at kroppen forsøker å slippe et egg, men ikke nødvendigvis at den får det til. Noen kan derfor oppleve positiv test flere ganger per syklus, og noen kan ha positive tester hver syklus uten å ha eggløsning i det hele tatt. 

Skrevet
10 minutter siden, Sisti skrev:

Det stemmer ikke som en generell regel. 

Positiv EL-test trenger ikke en gang bety at man har eggløsning. Det betyr bare at kroppen forsøker å slippe et egg, men ikke nødvendigvis at den får det til. Noen kan derfor oppleve positiv test flere ganger per syklus, og noen kan ha positive tester hver syklus uten å ha eggløsning i det hele tatt. 

Nei, det stemmer at en positiv EL test etterfulgt av negativ test ikke er en garanti for at du har hatt eggløsning. Men man kjenner ofte også på kroppen i tillegg at man har det, jeg har ihvertfall alltid hatt EL hver gang jeg har hatt positiv test en dag eller to, etterfulgt av en negativ, kjenner det også godt på kroppen. Har fått eggløsningen bekreftet hos gynekolog. Så dersom du har eggløsning er det dagen den blir negativ igjen som er selve EL dagen. 

Skrevet
Just now, l86 said:

Nei, det stemmer at en positiv EL test etterfulgt av negativ test ikke er en garanti for at du har hatt eggløsning. Men man kjenner ofte også på kroppen i tillegg at man har det, jeg har ihvertfall alltid hatt EL hver gang jeg har hatt positiv test en dag eller to, etterfulgt av en negativ, kjenner det også godt på kroppen. Har fått eggløsningen bekreftet hos gynekolog. Så dersom du har eggløsning er det dagen den blir negativ igjen som er selve EL dagen. 

Nei ikke nødvendigvis. Det er sånn for deg, men andre kan fint ha positiv test dag 1, negativ dag 2, og eggløsning dag 3.

Hadde det du sier gjeldt alle som har eggløsning hadde jo produsenten skrevet det i bruksanvisningen. Men det er altså ikke en generell regel. Man vet bare at EL som regel opptrer 24-48 timer etter positiv test, men også der er det individuelle variasjoner. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...