Gå til innhold

Hva bør jeg betale i barnebidrag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått et barn i et annet land. Jeg er innstilt på å betale barnebidrag, men er veldig usikker på hvor mye. Mor tjener lite, og jeg tjener godt. Samtidig har hun betydelig  lavere utgifter enn her i Norge. 

Jeg vil jo at barnet mitt skal ha det best mulig, men jeg ønsker heller ikke å være en melkeku...

Anonymkode: ecd61...820

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skal du ha samvær? Det ligger kalkulator på nav.no hvor du kan legge inn inntekt osv.

Anonymkode: e9851...cd3

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Skal du ha samvær? Det ligger kalkulator på nav.no hvor du kan legge inn inntekt osv.

Nei, ikke noe regelmessig. Barnet kommer til å bo med mor i all hovedsak. Jeg drar dit så ofte jeg kan.

Den kalkulatoren er vel for norske forhold og norske utgifter?  På en måte tenker jeg at det er best at hun får mest mulig, samtidig så tror jeg en vanlig sum på et par tusen vil gjøre at hun ikke jobber på sikt...

ts

AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ikke noe regelmessig. Barnet kommer til å bo med mor i all hovedsak. Jeg drar dit så ofte jeg kan.

Den kalkulatoren er vel for norske forhold og norske utgifter?  På en måte tenker jeg at det er best at hun får mest mulig, samtidig så tror jeg en vanlig sum på et par tusen vil gjøre at hun ikke jobber på sikt...

ts

Det er sant. Kanskje du kan ringe nav og høre? Jeg vet at de har veldig mange saker som involverer en part i utlandet. Forstår at du ønsker det beste for barnet ditt, men enig i at det kan slå feil ut.

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sant. Kanskje du kan ringe nav og høre? Jeg vet at de har veldig mange saker som involverer en part i utlandet. Forstår at du ønsker det beste for barnet ditt, men enig i at det kan slå feil ut.

Har prøvd det, nav har ingen råd å gi. De sier bare at det er utenfor deres ansvarsområde...

ts

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått et barn i et annet land. Jeg er innstilt på å betale barnebidrag, men er veldig usikker på hvor mye. Mor tjener lite, og jeg tjener godt. Samtidig har hun betydelig  lavere utgifter enn her i Norge. 

Jeg vil jo at barnet mitt skal ha det best mulig, men jeg ønsker heller ikke å være en melkeku...

Kanskje du kan regne ut ca hva mor har i utgifter, og komme frem til en grei sum? Har hun utgifter til barnetilsyn feks? Kanskje du kan betale halvparten av hva det koster + en sum som skal gå til livsopphold for barnet? 

Anonymkode: 0f269...eb9

AnonymBruker
Skrevet

Skal du la ditt eget barn vokse opp sånn?For å si det sånn, hadde det vært mitt barn skulle det vokse opp i Norge for å få beste forutsetninger for ett godt liv. Men du har kanskje allerede kone og barn her.

Anonymkode: 31c53...a3f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvilket land er det snakk om da? 

Anonymkode: ecf53...ecd

AnonymBruker
Skrevet

vanlig sum er vel nærmere 4500 og ikke par tusen

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal du la ditt eget barn vokse opp sånn?For å si det sånn, hadde det vært mitt barn skulle det vokse opp i Norge for å få beste forutsetninger for ett godt liv. Men du har kanskje allerede kone og barn her.

Hæ? Jeg har ikke noe valg da. Jeg er ikke statsborger av det landet og har ingen rett til å ta barnet ut av landet. Barnet skal bo hos mor og har det godt der.

ts

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Se på hvilke utgifter hun har for å kunne gi ungen et greit liv, og deretter bruker du bidragskalkulatoren til NAV og kommer fram til hva som er en såvidt anstendig sum i Norge. Det som overstiger mors faktisk utgifter kan du sette inn på en egen utdanningskonto til ungen som han eller hun først får tilgang til i myndig alder.

Anonymkode: 8bae2...9f5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

vanlig sum er vel nærmere 4500 og ikke par tusen

Ok, da vet jeg det.

ts

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket land er det snakk om da? 

Anonymkode: ecf53...ecd

Det har ganske mye å si hvilket land det er. Da kan en jo regne ut hvor høyt prisnivå er og hva bidrag bør være etter standard der... 

Anonymkode: 8ae67...6db

• Liker 3
Gjest Nina1975
Skrevet

Er nok kanskje en ide å betale endel mindre enn 4500kr og heller spare opp til utdannelse. Antagligvis er ikke skolegang utover grunnskolen gratis. Det går fort noen 100.000kr til utdanning

AnonymBruker
Skrevet

Spar ett par tusen på konto her og send mor til halvparten av boutgiftene.

Si også i fra at du sparer til barnets skolegang.

Anonymkode: 3596e...b41

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har ganske mye å si hvilket land det er. Da kan en jo regne ut hvor høyt prisnivå er og hva bidrag bør være etter standard der... 

Anonymkode: 8ae67...6db

Ikke SÅ lett da.

Det er et land ( i liket med mange andre land) der det er forventet at mannen forsørger familien, så de jobbene kvinner har adgang på er ikke så godt betalte. 

Samtidig, hvis jeg betaler ‘for mye’ mister hun helt motivasjonen for å gjøre noe med egen livssituasjon. 

Det er et vanskelig valg, for det ‘koster meg lite’ å bare få på dem begge resten av livet, samtidig som det jo ville ta fra henne enhver motivasjon for å selv gjøre noe ned livet sitt...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, Nina1975 skrev:

Er nok kanskje en ide å betale endel mindre enn 4500kr og heller spare opp til utdannelse. Antagligvis er ikke skolegang utover grunnskolen gratis. Det går fort noen 100.000kr til utdanning

Det er ikke noe problem å gjøre begge deler,  men dilemmaet er om jeg da ødelegger for mors fremtid? Det er sikkert veldig norsk å tenke, men jeg greier ikke la være...

ts

Gjest Nina1975
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke SÅ lett da.

Det er et land ( i liket med mange andre land) der det er forventet at mannen forsørger familien, så de jobbene kvinner har adgang på er ikke så godt betalte. 

Samtidig, hvis jeg betaler ‘for mye’ mister hun helt motivasjonen for å gjøre noe med egen livssituasjon. 

Det er et vanskelig valg, for det ‘koster meg lite’ å bare få på dem begge resten av livet, samtidig som det jo ville ta fra henne enhver motivasjon for å selv gjøre noe ned livet sitt...

Er ett dilemma der ja.. Har du lett etter ett forum som omhandler det landet du har barn i? F.eks asiaforum ol? Søkt litt opp på levekostnader ol i det aktuelle landet? Kan du ikke si hvilket land det er?

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke noe problem å gjøre begge deler,  men dilemmaet er om jeg da ødelegger for mors fremtid? Det er sikkert veldig norsk å tenke, men jeg greier ikke la være...

ts

Så det er bedre for mor å jobbe 12 timers dager for luselønn fordi du er opptatt av hennes fremtid? Jeg tenker at et skikkelig barnebidrag heller gir mor flere muligheter for en fremtid enn å være gnitenlus... Kanskje hun vil ta en utdannelse eller starte for seg selv? 

Forøvrig, som registrert far til barnet kan jeg ikke tro at det skulle være et problem å ta barnet til Norge, med mors tillatelse selvfølgelig.

Anonymkode: 9300a...9b7

• Liker 3
Skrevet (endret)
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Arbeid+og+opphold+i+utlandet/Relatert+informasjon/bidragspliktig-i-utlandet#chapter-4

http://www.thailandstidende.com/component/k2/item/2266-rapport-norsk-lovverk-bor-endres

Hvis du er bosatt I Norge og det finnes avtale med lander mor bor I kan det kreves barnebidrag fra deg. Mor bestemme om hun vil sitt hjemland eller NAV Norge skal fastsette bidragets størrelse. Dette om det ikke opprettes privat avtale. 

Som norsk norsk bosatt kan du kreve NAV behandler saken. Men NAV får ikke gjort noe om mor og barn er I et land uten avtale. NAV må innhente opplysninger fra landets myndigheter. Dette går  Ikke uten avtale.

Se Barnelova paragraf 83 83a og Innkrevingslova paragraf 2.

Endret av Peter007

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...