Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en jente som flyttet utenlands for et par år siden etter å ha møtt kjæresten min som er herfra. Jeg bor i en millionby med "alle livets muligheter" og burde i utgangspunktet leve et sosialt liv med mye på agendaen. Og det gjør jeg på sett og vis også, bare at minimalt er planer med egne venner og jeg savner et trygt, eget nettverk. 

Jeg har aldri slitt med å få venner tidligere, og har alltid hatt flere vennegjenger og nære venninner. Jeg flyttet bort for å studere to ganger, begge gangene på bar bakke uten å kjenne noen. Jeg fikk venner på dag nummer én, som jeg hang sammen med resten av studiene og trivdes godt med. Derfor reknet jeg med at det skulle gå relativt lett denne gangen også -men den gang ei. 

Etter to år har jeg fremdeles minimalt med egne relasjoner, og det meste sosialt foregår gjennom kjæresten. Jeg liker hans venner og deres kjærester, men har ikke klikket særlig med noen og føler meg ofte litt "alien" (dvs, evig nykommer og ikke helt på samme bølgelengde). Sånn generelt i det daglige går det helt greit, jeg har lange arbeidsdager og trener på kveldene. I helgene er det kjipere, da typen ofte har avtaler med kompiser (forståelig nok). Det er da jeg kjenner på ensomheten og ikke minst skammen av å ikke ha egne venner. 

Jeg har lite hobbyer forutenom trening, både fordi jobb tar opp mye tid og jeg ikke helt har interesser som forener seg helt med bylivet. 

Nå som våren er her så kjenner jeg litt ekstra på det, fordi jeg har så veldig gjerne lyst på et par venninner å sippe rosé med utenfor en pub, gå på en konsert med eller invitere med når jeg treffer kjæresten sine venner. Normale og hyggelige venner som jeg trives med og ikke bare er med i mangel på noe bedre. 

Hvordan får man venner på nytt sted etter endte studier? Og har noen lignende erfaringer?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ta kontakt med noen gjennom jobben? Du sier at du trener, kan du melde deg på noen grupper hvor du kan bli kjent med noen? 

Ellers så kan du prøve å bli litt mer kjent med noen av disse kjærestene til venner av typen din. Noen ganger så kliķker det ikke til å begynne med, men etterhvert når man har fått mer kontakt og blitt kjent etter litt tid hvor man har vært bare to, uten kjærester. 

Jeg ønsker deg uansett lykke til.

Anonymkode: 8c59a...5b0

Skrevet

Siden du sier du bor i en millionby burde det være gode muligheter på www.meetup.com. Kanskje du kan bli med i en expatgruppe for eksempel? Ellers kan du prøve å søke på expatgrupper på facebook. Andre expats er ofte lette å bli kjent med, siden de også er nye i landet, og i tillegg er det hyggelig å ha noen å snakke med om hvordan det er å være utlending i den aktuelle byen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...