Gå til innhold

Hvorfor er kjæreste så viktig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mamma er singel, flere bekjente er single og folk mister kjærester i ulykker.... det går da fint an med et liv alene? Hvorfor er folk så desp etter kjærester?

Anonymkode: 48b1a...fbb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De vil vel ha noen å dele hverdagen med. Noen å komme hjem til etter jobb. Noen å tilbringe ferier og helger med. Mange klarer seg helt fint alene og trives godt med det, men det er da vel ikke desperat å ville ha en kjæreste

Anonymkode: c640a...573

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Kjærlighet. For de som er i 20-årene og opp til 40-åene, poenget er jo å få barn også etter hvert.

Anonymkode: 8a99d...99b

• Liker 1
Gjest Frøken Diamant
Skrevet

Har vært singel i snart 3 år.Stresser ikke.

Viktig å kose seg alene også.Den dagen drømmemannen dukker opp så blir det koselig,men foreløpig nyter jeg singellivet:)

AnonymBruker
Skrevet

Ja det går helt fint :)

Jeg tror de som er desperate etter en kjæreste sliter med å finne verdi i seg selv og desperat trenger at andre finner verdi i en, eller er redd for å være alene og må ha noen rundt seg for å føle seg verdt noe. Det er synd, for man kan få samme bekreftelsene og omgangen med venner, eller ved å drive med aktiviteter enten hobby eller jobb som gjør at en føler seg til nytte og verdsatt.

Anonymkode: 00573...6ab

• Liker 3
Skrevet

Fordi han gjør meg til et bedre menneske.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært singel lenge, med unntak av noe sporadisk dating, og har alltid vært veldig komfortabel i eget selskap.

Så traff jeg en jeg falt for, som så trakk seg unna. Etter det føler jeg mer av et savn. Det var akkurat som om jeg først da forsto hvor mye jeg faktisk kunne klaffe med et menneske og hvor mye det kunne tilføre livet, og nå som det er borte er jeg redd jeg ikke finner det igjen.

Anonymkode: 18942...f7d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det fint som singel, har alt jeg trenger. Trives i eget selskap, har gode venner, men savner også det å ha en å dele livet med. Det er for eksempel mye hyggeligere å ha en rolig lørdagskveld hjemme med mat, vin og film sammen med en kjæreste, enn alene eller med en venninne. Det blir ikke det samme. Godt å ha en man kan dele de små og store ting med, og som er der for deg :) Er overhode ikke desperat etter en mann, men håper jo en dag at det dukker opp en det klaffer med :) 

Anonymkode: 27687...d29

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjærlighet. For de som er i 20-årene og opp til 40-åene, poenget er jo å få barn også etter hvert.

Anonymkode: 8a99d...99b

Hvis man hater barn så er det jo ikke noe poeng. 

Anonymkode: 0e1f4...fa8

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror de som er desperate etter en kjæreste sliter med å finne verdi i seg selv og desperat trenger at andre finner verdi i en, eller er redd for å være alene og må ha noen rundt seg for å føle seg verdt noe. Det er synd, for man kan få samme bekreftelsene og omgangen med venner, eller ved å drive med aktiviteter enten hobby eller jobb som gjør at en føler seg til nytte og verdsatt.

De trenger ikke å slite med og finne verdi i seg selv. Redde for å være alene? Synd?

Mye unødig synsing fra deg her. Noen vil faktisk ha kjæreste for å dele med. Tanker, opplevelser og en de kan ha mer tillitt til enn andre. Det er ikke "synd" at noen vil ha kjærester. Noen trives ikke alene. Som andre gjør akkurat det.

Som om det ene er mer "synd"enn det andre. Og et sterkt ønske er noe annet enn desperasjon.

Så mye rart folk synser om mener om. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Mamma er singel, flere bekjente er single og folk mister kjærester i ulykker.... det går da fint an med et liv alene? Hvorfor er folk så desp etter kjærester?

Årsak 1 til uendelig:

De ønsker garantert og lett tilgang til sex. Har dessverre ingenting med kjæreste/samboer-relasjon å gjøre.

Anonymkode: 615fd...e39

Gjest Balian d'Ibelin
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er folk så desp etter kjærester?

Fordi de lever i den illusjon at man må være sammen med noen for å være lykkelige. 

Skrevet (endret)
4 hours ago, AnonymBruker said:

I våre moderne samfunn går det absolutt fint å leve alene. Foruten dette så er det biologiske grunner til at vi søker en kjæreste, og det går delvis begge veier. Kvinnen må velge en mann med sunne gener og helst en som også kan hjelpe henne i å sikre at barna overlever til voksen alder. Dette gjaldt delvis også for menn; Menn som overlater til kvinnen å sikre barnas oppvekst alene har antageligvis i historiske perioder bidratt til dårlige odds for barna, og sånn sett ledet fram til dette med at også menn som trives i parforhold har hatt større muligheter til å sikre avkom. Men som andre menn i denne tråden garantert kommer til å bringe opp, så har menn en annen måte å sikre avkom på, og det er å gjøre så mange som mulig gravide.

Så er det dette med hvordan våre sosiale samfunn har utviklet seg. Unge enslige mennesker med sosiale liv i spesielt storbyer har plenty med tilbud, og har antageligvis sånn sett ikke noe behov eller hastverk med å få seg kjæreste. På steder hvor det er litt mindre tilbud i hverdagen og med begrensede sosiale tilbud på fritiden, så er nok kjæreste mye viktigere. Stort sett er det morsommere å tilbringe tid sammen med andre mennesker enn alene, enten det er som kjæreste eller ikke.

Enslige foreldre med små barn har som regel også nok å henge fingrene i, så noen har kanskje ikke tid til kjæreste. Samtidig vil en kjæreste muligens også kunne bidra, så det er vel et argument både for og i mot.

Etter barna er ute ser verden muligens litt annerledes ut. Den aktive sosiale scenen for 40/50+ er uendelig mye mindre enn de på 20/30. Også har man plutselig mye mer tid til overs som må fylles med et eller annet. Da kan kjæreste plutselig bli veldig attraktivt igjen.

Så er det en del forskning og undersøkelser som viser at par i stabile langsiktige parforhold generelt er lykkeligere, har bedre helse og lever lengre. Det kan være forskjellige grunner til at det er sånn, uten at det må være det "mentale" rundt det å ha en kjæreste (kan være bedre kosthold, høyere aktivitetsnivå, sunnere livsstil, og ja, kanskje også lykke over å bety noe for noen andre enn seg selv, er vel noen kjæledyrundersøkelser som viser det samme).

Avslutningsvis så tillater jeg meg en egen kommentar rundt dette med sex som alltid blir et tema. Sex, i edru tilstand med en person man stoler 100% er for de fleste alltid mye bedre enn alternativene. Hvis man har en FF / FWB som oppfyller det kriteriet, og man allikevel ikke definerer det som kjæreste, så er jo det fint. Men for de fleste betyr det at man faktisk ER kjærester.

Endret av Kreator
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjærester som blir gifte, blir jo kjernefamilie. Familie er det viktigste som finnes i min mening. Blir jo som å spørre et like "dumt" spørsmål: "Hvorfor er familie så viktig?" "hvorfor er barna dine så viktige?". 

Anonymkode: 14b8f...fa2

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig bra tankegang. Jeg har aldri sett på det sånn før. Men kan forstå at faktisk stemmer:) jeg er glad for at jeg ikke har behov for å ha en på si

AnonymBruker
Skrevet

Fordi det er kvinners store drøm, helt fra de er små. De drømmer om å finne "prince Charming", helt fra de er barn. Det er kvinners mening med livet, å finne noen de kan være kone til. 

Anonymkode: 5d6cd...14b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, SoWhat? skrev:

De trenger ikke å slite med og finne verdi i seg selv. Redde for å være alene? Synd?

Mye unødig synsing fra deg her. Noen vil faktisk ha kjæreste for å dele med. Tanker, opplevelser og en de kan ha mer tillitt til enn andre. Det er ikke "synd" at noen vil ha kjærester. Noen trives ikke alene. Som andre gjør akkurat det.

Som om det ene er mer "synd"enn det andre. Og et sterkt ønske er noe annet enn desperasjon.

Så mye rart folk synser om mener om. 

Ja såklart, men det er stor forskjell på å ville ha kjæreste, og å være desperat etter kjæreste, som denne tråden handlet om.

AnonymBruker
Skrevet

kan ikke bruke ordet desp. Men det handler om å kunne intrigere seg med noen, slik at man kan oppleve man får støtte fra noen hold. 

Anonymkode: 08445...164

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er folk så "desp" etter å ha ett forhold til foreldrene sine?
Hvorfor er folk så "desp" etter å få barn?
Hvorfor er folk så "desp" etter å ha hobbier?

Fordi det er ting som gir livet mening. Når jeg er singel så higer jeg ikke kjæreste og søker ikke aktivt etter en, men når man er sammen med noen, så er det ingenting i denne verden som er bedre enn å komme hjem etter en lang dag på jobb, for så å legge seg inntil kjæresten sin på sofaen og bare slappe av i hverandres armer.

Mennesker som en rase er sosiale vesener, de søker noen å binde seg til, det er vår natur. Det betyr ikke at man må ta det første som byr seg, men det er helt normalt å ønske seg en partner i livet.

Anonymkode: b9101...73c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært singel lenge, med unntak av noe sporadisk dating, og har alltid vært veldig komfortabel i eget selskap.

Så traff jeg en jeg falt for, som så trakk seg unna. Etter det føler jeg mer av et savn. Det var akkurat som om jeg først da forsto hvor mye jeg faktisk kunne klaffe med et menneske og hvor mye det kunne tilføre livet, og nå som det er borte er jeg redd jeg ikke finner det igjen.

Anonymkode: 18942...f7d

Som om jeg skulle skrevet det selv. Jeg trives godt i mitt eget selskap, og har f.eks ingen problemer med å reise alene. Men etter å ha møtt en person der alt klaffet, merket jeg hvor mye en person kan berike livet mitt, gjøre meg lykkeligere og til en bedre person.

Det er da helt normalt å ønske seg kjæreste og etterhvert familie uten at man er desperat eller uselvstendig av den grunn, alt er ikke svart-hvitt her i livet.

Anonymkode: 91811...337

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...