AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #1 Skrevet 7. april 2018 Har en brennende følelde på tungen og hatt det siden jul. Dog er det ikke før i dag jeg opptager mye belegg på tungen. Noen voksne som har hatt sopp på tungen og vet om det krever reseptmedisiner eller om det vil gå over av seg selv? Få legetime tar flere uker etter timer i telefonkø. Og mistanke om sopp i munn er vel ikke legevaktmat😊 Anonymkode: 15d8d...83d
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #2 Skrevet 7. april 2018 Ville absolutt ha kontaktet legekontoret på mandag om jeg var deg. Soppinfeksjon kan gi brennende følelse. Var mye plaget med soppinfeksjoner i munn og svelg selv en periode da jeg hadde nedsatt immunforsvar. Ikke noe greit å gå lenge med! Synes du bør få legetime innen kort tid. Har selv fått time på dagen pga smertefull infeksjon i munnen. Anonymkode: cce21...4dd
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #3 Skrevet 7. april 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ville absolutt ha kontaktet legekontoret på mandag om jeg var deg. Soppinfeksjon kan gi brennende følelse. Var mye plaget med soppinfeksjoner i munn og svelg selv en periode da jeg hadde nedsatt immunforsvar. Ikke noe greit å gå lenge med! Synes du bør få legetime innen kort tid. Har selv fått time på dagen pga smertefull infeksjon i munnen. Anonymkode: cce21...4dd Takk for svar. Jobber og har ikke tid til å ringe å stå i kø, da det tar evigheter. Sist jeg prøvde å få time samme uke, fikk jeg time 3 uker senere. Endte på legevakten, men var da brudd i en fot. Så har gitt opp litt ang legetimer😂 Men jobber kveld onsdag så får bruke dagtid på telefonkø. Anonymkode: 15d8d...83d
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #4 Skrevet 7. april 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Har en brennende følelde på tungen og hatt det siden jul. Dog er det ikke før i dag jeg opptager mye belegg på tungen. Noen voksne som har hatt sopp på tungen og vet om det krever reseptmedisiner eller om det vil gå over av seg selv? Få legetime tar flere uker etter timer i telefonkø. Og mistanke om sopp i munn er vel ikke legevaktmat😊 Anonymkode: 15d8d...83d Hvilke medisiner bruker du som skulle gi deg sopp? Og hvordan har du holdt ut siden juletider med sopp i munnen uten å oppsøke lege? Sopp i munnen gir mye mer symptomer og krever langvarig behandling med reseptbelagte medikamenter. Anonymkode: 23ae8...824
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #5 Skrevet 7. april 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilke medisiner bruker du som skulle gi deg sopp? Og hvordan har du holdt ut siden juletider med sopp i munnen uten å oppsøke lege? Sopp i munnen gir mye mer symptomer og krever langvarig behandling med reseptbelagte medikamenter. Anonymkode: 23ae8...824 Munntørrhet pga medisiner. Har følt det har vært en saltaktig smak i munn siden jul. Men trodd det har vært dehydrering grunnet mye nattarbeid og lite drikke. Så var først for 3 ukers tid siden saltsaken gikk over i mer brennende følelse. Og i dag ser jeg at hele tungen er helt dekket av belegg. Er ellers kun under tannpuss jeg ser tungen min og da er den så klart hvit grunnet tannkrem. Kvier meg til legebesøk pga køtid i telefon og at man aldri får time ved behov, men når de har tid. Så legen oppsøker jeg minst mulig. Anonymkode: 15d8d...83d
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #6 Skrevet 7. april 2018 Det er reseptbelagt og vil ikke gå over av seg selv. Kan i verste fall bevege seg nedover spiserøret. Anonymkode: c7283...877
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #7 Skrevet 7. april 2018 Hvis du forklarer disse symptomene og hva du mistenker så er jeg sikker på at du vil få time hos legen din innen rimelig tid! Viktig å få startet med behandling. Siden du har gått såpass lenge og du bruker medisiner som gir munntørrhet, så tror jeg ikke dette vil gå over av seg selv. Ring til fastlegekontoret! Du kommer nok gjennom på linja etterhvert. Anonymkode: fa90d...7a0
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #8 Skrevet 7. april 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er reseptbelagt og vil ikke gå over av seg selv. Kan i verste fall bevege seg nedover spiserøret. Anonymkode: c7283...877 Takk. Bare å belage seg på timer i telefon til onsdag da😃 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvis du forklarer disse symptomene og hva du mistenker så er jeg sikker på at du vil få time hos legen din innen rimelig tid! Viktig å få startet med behandling. Siden du har gått såpass lenge og du bruker medisiner som gir munntørrhet, så tror jeg ikke dette vil gå over av seg selv. Ring til fastlegekontoret! Du kommer nok gjennom på linja etterhvert. Anonymkode: fa90d...7a0 Får krysse fingrene for det😃 Anonymkode: 15d8d...83d
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #9 Skrevet 7. april 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Munntørrhet pga medisiner. Har følt det har vært en saltaktig smak i munn siden jul. Men trodd det har vært dehydrering grunnet mye nattarbeid og lite drikke. Så var først for 3 ukers tid siden saltsaken gikk over i mer brennende følelse. Og i dag ser jeg at hele tungen er helt dekket av belegg. Er ellers kun under tannpuss jeg ser tungen min og da er den så klart hvit grunnet tannkrem. Kvier meg til legebesøk pga køtid i telefon og at man aldri får time ved behov, men når de har tid. Så legen oppsøker jeg minst mulig. Anonymkode: 15d8d...83d Medisiner som gir munntørrhet og munntørrhet ved for eksempel Sjøgrens gir normalt ikke sopp i munnen. Tungen din påvirkes av hva du spiser. Bruker du derimot kortisonpreperater og mye antibiotika, så er du utsatt for sopp i munnen og den sprer seg raskt til svelget. Da kan du glemme både å pusse tenner , spise og drikke fordi munnen brenner opp. Munntørrhetspreperater finnes i mengder på apoteket. Anonymkode: 23ae8...824
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #10 Skrevet 8. april 2018 Bruker kortison. Har prøvd alt apoteket har for å fjerne munntørrhet. Men ingenting har hjulpet😄 Men er bare å få tak i lege og begynne behandling så fort man får time. Anonymkode: 15d8d...83d
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #11 Skrevet 8. april 2018 18 hours ago, AnonymBruker said: Det er reseptbelagt og vil ikke gå over av seg selv. Kan i verste fall bevege seg nedover spiserøret. Anonymkode: c7283...877 Det vil ikke bevege seg nedover spiserøret. Det er noe man kun ser hos alvorlig immunkompromitterte pasienter (f.eks. ved utviklet aids). Imidlertid er det helt riktig at dette sannsynligvis ikke vil gå over av seg selv. Ts trenger en legeundersøkelse og en reseptbelagt kur. Anonymkode: 1f4a1...adc
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #12 Skrevet 8. april 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Bruker kortison. Har prøvd alt apoteket har for å fjerne munntørrhet. Men ingenting har hjulpet😄 Men er bare å få tak i lege og begynne behandling så fort man får time. Anonymkode: 15d8d...83d Bruker du kortison så er saken en helt annen. Da får du akuttime hos fastlegen og får sett på og tatt prøve av munnen. Gel med kunstig spytt, Flux sugetabletter m.m. er noe du må bruke hele dagen når du sliter med munntørrhet, for å unngå problemer med tennene. Anonymkode: 23ae8...824 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #13 Skrevet 8. april 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bruker du kortison så er saken en helt annen. Da får du akuttime hos fastlegen og får sett på og tatt prøve av munnen. Gel med kunstig spytt, Flux sugetabletter m.m. er noe du må bruke hele dagen når du sliter med munntørrhet, for å unngå problemer med tennene. Anonymkode: 23ae8...824 Munntørrhet er ikke noe tenner eller jeg har problemer med foruten natterstid.Da eg ofte er oppe for å fukte munn med vann. Så akkurat den delen er alt utprøvd og jeg vet hva som hjelper og ikke hjelper. Når man ikke kommer inn til legen med brudd, så tviler jeg at jeg får akutttime pga sopp. Nå har jeg en jobb og føler ikke vond munn er en grunn til å være hjemme fra den. Så får uansett ikke ringt lege før onsdag. Men takker for svar. Har fått svar på spørsmålet om det krevde legetime og medisiner eller om det gikk over av seg selv😃 Anonymkode: 15d8d...83d
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #14 Skrevet 8. april 2018 kom litt feil ut. munntørrheten har jeg kontroll på dagtid. Anonymkode: 15d8d...83d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå