Gå til innhold

Samlivsbrudd. Ungene bo i huset og vi flytte?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi går mot ett samlivsbrudd. Uunngåelig av mange grunner. Vi må nå dele hus og unger. Begge vil selvsagt ha barna så mye som mulig, og den eneste løsningen jeg kan komme på, er at ungene bor i huset, og vi flytter annenhver uke. Men funker dette i praksis? Vi krangler om alt, Så regner ikke med at vi vil ha noe bra sammarbeid. Jeg vet at han kun vil ha ungene såpass mye kun for at jeg ikke skal få de, og økonomiske grunner. Så håper jo at en liten stund med denne løsningen gjør at han velger mindre samvær.. 

Noen som har gjort dette? 

Anonymkode: c6c6f...986

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eneste problemet jeg ser er at det kan bli dyrt om dere skal ha hver sin hybel/leilighet i tillegg til huset. Ut over det ser jeg ikke noe problem med samarbeidet, snarere tvert i mot. Ungene og alle deres saker og ting blir værende på ett sted - så dere slipper å ha dobbelt av alt eller «glemme å sende med ting». Tror dere kommer til å måtte kommunisere mindre med denne løsningen enn om ungene skulle flyttet. Syns det høres ut som en god løsning. 

Anonymkode: f5cae...d59

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er et vanvittig styr å ordne det slik, men etter min mening et mye bedre alternativ enn at ungene skal utsettes for det. Ettersom dere krangler, vil jeg i så fall anbefale å leie inn vaskehjelp. Ikke stas om huset alltid er bomba når du flytter inn. 

Anonymkode: 7955e...c3c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt beste løsning for ungene. 

Men ja, tilfelle sure miner bør dere leie inn vaskehjelp på byttedagen.

Anonymkode: 13c95...c3a

• Liker 6
Gjest Nina1975
Skrevet

Ungene tar ikke skade av å flytte, de tar skade av åpenbare konflikter og krangel mellom foreldrene. Siden dere krangler nå, vil dette bare eskalere, å bo slik krever mye samarbeid, noe dere tydligvis ikke gjør. Så jeg ville gjort kort prosess, solgt huset og flyttet. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner tre familier som har praktisert det sånn, og alle har avsluttet det. 

I utgangspunktet høres det flott ut, men i praksis byr det på mange utfordringer. Hvem har ansvar for hva, og hva om ene finner ny partner? 

Men er dere gode på å svelge kameler, kan det helt sikkert fungere :) 

Anonymkode: 57bf9...757

• Liker 3
Skrevet

Aner ikke hvordan, men jeg kjenner at det absolutt beste for ungene må være om man får det til. Venner slipper å tenke på om kompisen er hos mor eller far, ungene slipper å huske på når de skal være hos hvem, ting er på ett sted... De har ett rom og ett hjem. 

Vaskehjelp høres ut som et godt tips! Har dere nok rom til at du og han kan ha hvert deres soverom når dere bor der? Så kan døra lukkes til den andres rot, evt...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kan sikkert fungere en liten stund, men på sikt er det en dårlig idé for dere to. Av åpenbare grunner

Anonymkode: 79e88...293

Skrevet

Det er en god tanke, men jeg tviler sterkt på at det vil fungere i praksis. Det å drifte et hus (og da tenker jeg hus, ikke leilighet) krever sin mann og kvinne, og det oppstår fort problemer om mor og far ikke kan samarbeide godt. Har dere tenkt å beholde 50/50 eierskap i huset? Hvem gjør hva, av det praktiske? Når det oppstår feil, som det gjerne gjør, hvem håndterer det? Huset skal males jevnlig, hvem bestemmer fargen og hvilken maling/beis som skal brukes?

Det er å legge opp til trøbbel, etter min mening, selv om det sikkert er ideelt for barna å kunne bli boende, mens det er foreldrene som flytter inn og ut.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

En kollega av meg prøvde dette men måtte gi opp. Hun sa at de første 3-4 dagene etter byttet gikk med til å rydde og vaske etter eks'en. Men om han du skiller deg fra er en renslig og ryddig type så blir jo forhåpentligvis ikke det et problem, med mindre han prøver å straffe deg.

Anonymkode: 399dd...726

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det med rot og vasking har jeg og tenkt på. Jeg vet jo hvor jævlig det vil se ut når det er byttedag. Alt annet av vedlikehold og sånt har vi ikke diskutert. Jeg håper jo at han vil ombestemme seg etterhvert når han har vært alene med ungene. Når det gjelder nye partnere, så er ikke det noe jeg tenker på for egen del, men om han skulle finne en ny, så får det være i den uka han ikke har Ungene, men jeg skjønner jo at da må ting endres igjeb. Og da kan man like gjerne selge og komme seg til hvert sitt allerede nå. Men tenker jo litt på ungene og. Vil ikke rive de vekk fra huset og nabolaget de trives i. Er nok forandringer allerede for de. 

Vi må på mekling, men hva kan de gjøre om vi er helt uenige når det gjelder samvær? Har de noe myndighet til å bestemme for oss? 

Jeg aner jo ikke hva man gjør, eller hvordan man gjør dette. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er skeptisk. Du gjør det jo bare for at han skal få det ukomfortabelt med å flytte ut og inn, og til slutt gi opp og gi deg mer samvær, og da må jo ungene flytte uansett slik jeg skjønner det? Så resultatet vil på sikt bli far i en ny bolig, mor i en annen, og barna ha en eller annen samværsbrøk hos dere begge. Så hvorfor dra det ut? Du regner jo ikke med at dette kan være en varig løsning uansett? Vil ikke far få det enda mer ukomfortabelt i ny bolig der han må fikse alt fra dag én, og ha barna 50% uten egentlig å ønske det, enn hvis du er i skyggene og veggene og vasker klær og rydder og fyller opp kjøleskapet og ordner det sosiale, han bare overnatter der på skift? 

Anonymkode: fe26a...0ea

Skrevet

Man kan jo ikke leve sånn år etter år? Det er mange som har tatt opp ankepunkter; kanskje i en overgangsfase, men skal begge betale på leiligheter ved siden av? Jeg vet ikke hvor store barna er, men et samlivsbrudd er uansett vondt, uansett hvordan bosituasjonen er. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

En kollega av meg prøvde dette men måtte gi opp. Hun sa at de første 3-4 dagene etter byttet gikk med til å rydde og vaske etter eks'en. Men om han du skiller deg fra er en renslig og ryddig type så blir jo forhåpentligvis ikke det et problem, med mindre han prøver å straffe deg.

Anonymkode: 399dd...726

Jeg har prøvd dette.... vi delte hus og liten leilighet, og jeg måtte vaske og rydde begge steder, funket noen måneder før jeg ble lei.... Vi hadde selvsagt avtalt dette med rydding og vask på forhånd, men uten at det fungerte i praksis.

Anonymkode: 0b93a...5a2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det fungerer aldri i praksis. Av mange grunner. 

Men å ta utgangspunkt i 50-50 mener jeg er riktig. Barn trenger begge foreldre. Om han av en eller annen grunn ikke takler det vil det jo gå like skeis uansett hvor han bor etter bruddet. Så jeg ville ikke brukt energi på spekulere i dette. 

Anonymkode: c741c...972

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi går mot ett samlivsbrudd. Uunngåelig av mange grunner. Vi må nå dele hus og unger. Begge vil selvsagt ha barna så mye som mulig, og den eneste løsningen jeg kan komme på, er at ungene bor i huset, og vi flytter annenhver uke. Men funker dette i praksis? Vi krangler om alt, Så regner ikke med at vi vil ha noe bra sammarbeid. Jeg vet at han kun vil ha ungene såpass mye kun for at jeg ikke skal få de, og økonomiske grunner. Så håper jo at en liten stund med denne løsningen gjør at han velger mindre samvær.. 

Vet om noen som gjorde det i flere år til ny partner kom inn I bildet for den ene av se. De sammarbeidet bra. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at denne løsningen må være super - selv om det bare er for en periode.

den gjør omveltningene mindre dramatiske.

barna får tid å bearbeide foreldrenes brudd- mens de selv fortsetter som før.

foreldrene får tid til å være nysingle og tenke gjennom hvor de vil bo og hvordan de vil leve.

noen finner tilbake til hverandre etter en tid - og da er det fint å ikke ha utsatt barna for alt styret.

å bo i koffert er noe herk ! Og det er helt fear at det er mor og far som tar den støyten..

Når man har hus en uke og bor alene en uke så trenger man ikke rare krypinnet. Så prismessig blir det langt billigere enn om man splitter og kjøper to nye boliger som rommer alle..

om barna ikke er svært unge ville jeg gått for 14 dagers eller en måneds rotasjon og hatt som regel at huset skal være nyvasket på byttedagen.

om man velger hushjelp eller gjør det selv må bli opp til den enkelte.. 

den som ikke har barna kan jo ha en kveld eller to med barna midt i den andres periode- enten hjemme i " krypinnet" eller finne på noe (feks kino, ut å spise, gåten ture etc)

Anonymkode: e3270...7ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde intensjon om det samme, men vi også kranglet om alt og kom derfor frem til at det var best om vi ikke hadde mer kontakt med hverandre enn nødvendig. Husdelingen ble derfor skrinlagt, og i ettertid er jeg sikker på at det også var den beste løsningen for barna. Må være forvirrende å bo et sted hvor ulike regler gjelder fra uke til uke.

Taktisk kan det jo forsøkes (hvis du orker), for at han skal velge friheten og helgepappastatus

Anonymkode: e0d4c...1a1

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har dere råd til å betale for 3 husstander da? 

Anonymkode: ed25c...d68

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...