Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er god skikk og bruk når man er på et venteværelse?

Bør man hilse på de andre ventende når man kommer inn? Bør man hilse dersom det kun er én annen person der, eller også dersom det er f.eks. ti stykker der?

Er det greit å slå av radioen, eller bytte kanal? Åpne eller lukke et vindu? Eller bør man spørre de andre først? 

Er det greit å snakke lenge i telefonen? 

Er det forskjellige regler dersom det er et venteværelse i et firma der man skal på jobbintervju eller lignende, og et venteværelse hos en psykolog? 

Annet man bør tenke på? 

Jeg satt nylig på et bittelite venteværelse der det kun satt én annen, og hun snakket lenge i telefonen og la ut om vanskene sine med å bli gravid. Jeg følte meg beklemt ettersom det var såpass privat info og hadde egentlig mest lyst til å gå, men var nødt til å sitte der med henne i en drøy halvtime. Et av vinduene der sto åpent og det var ganske kaldt der, så jeg begynte å lukke vinduet mens jeg så spørrende bort på henne. Hun sa ikke noe til meg, men derimot klaget hun over meg til venninnen i telefonen! Jeg synes det var ganske ubehagelig å sitte der, men jeg begynte å tenke at jeg kanskje også har vært en irriterende med-venter en gang. En som har brukt mye plass fordi jeg har hatt med stor veske, tykk jakke og bæreposer, eller at jeg har forstyrret andre når jeg har småpratet med noen. 

Anonymkode: 98104...768

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har generelt lite tanker om skikk og bruk på venterom, men ville bare kommentere dette med radio. Hos min fastlege og flere andre legekontor jeg har vært på står radioen på av en grunn, nemlig at det er lydt fra legens kontor. Man bør derfor ikke slå av radioen slike steder uten å høre med de i resepsjonen i så fall :) 

Anonymkode: 73259...42a

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Med mindre det gjelder liv eller død: ikke snakk i telefon der. Trenger ikke å hilse heller. Sitt ned, tenk på ditt, eller les i blad.

Anonymkode: c214d...b6c

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet

Man nikker til de som er der. Man skifter ikke kanal på raio da de ansatte est sannsynlig har valgt den. Man spør hvis man trenger å lukke opp vindu. Ellers snakker man ikke private samtaler på slike steder. Sier i fra at jeg ringer tilbake senere.

Anonymkode: c0f62...fb7

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Bør man hilse på de andre ventende når man kommer inn?

Nei.

Bør man hilse dersom det kun er én annen person der, eller også dersom det er f.eks. ti stykker der?

Du kan gi et høflig nikk.

Er det greit å slå av radioen, eller bytte kanal?

Nei.

Åpne eller lukke et vindu?

Dropp det.

Er det greit å snakke lenge i telefonen? 

Nei.

Er det forskjellige regler dersom det er et venteværelse i et firma der man skal på jobbintervju eller lignende, og et venteværelse hos en psykolog? 

Har du noen gang vært i et venteværelse av noe slag?

Anonymkode: a8338...148

• Liker 5
Skrevet

Jeg hilser ikke når jeg kommer på et venterom, med mindre en hilser på meg. Jeg setter også telefonen på stille. Radioen pleier å stå på og den rører jeg aldri, det er de ansatte som bestemmer hvilken kanal den skal stå på. Hvis vinduet bør åpnes eller lukkes, så spør jeg i resepsjonen om det går an å gjøre.

• Liker 5
Skrevet

Jeg bare finner en plass og sitte på, så drar jeg opp mobilen og er opptatt. Hender jeg ser på tvn hos legen, det er litt nyheter og mest reklame ang helse.

Jeg synes det å snakke i tlf på venterommet er en uting. Ingen andre der har interesse av at andre skal sjekke seg før operasjon hvor de skal få stomi eller om de har inngrodd negl.

En gang jeg fikk hastetime til legen så var det like før jeg svimte av. Vondt i hodet, trudde seriøst jeg skulle dø av sprukket skalle. Attpåtil høy feber og ja, i det hele tatt skikkelig dårlig. Da var det svææært ubehagelig at en mor lot 2-3 åringen sin hyle og skrike ut av en annen verden. 

Jeg har selv barn og skjønner at 2-3 åringer kan være vanskelige å holde i ro, men hadde mine barn oooført seg sånn ville jeg sagt i fra i skranken at vi går ut en tur.

Det mest plagsomme på ett legekontor er bare å vente. Legen min er aldri punktlig, det er ikke unormalt at jeg venter i 1 time. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å gjøre min venterom-entré underholdende, da de gjerne er kjedelig å sitte slik å vente. Da kommer jeg  brakende inn med en kjempefis, feks.

Anonymkode: b5c9e...baf

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg pleier å gjøre min venterom-entré underholdende, da de gjerne er kjedelig å sitte slik å vente. Da kommer jeg  brakende inn med en kjempefis, feks.

Anonymkode: b5c9e...baf

😂😂😂

Anonymkode: a3725...d70

AnonymBruker
Skrevet

Gjøre minst mulig ut av seg. Prate høylydt eller lenge i telefonen er ikke ok. Å lukke et vindu etter man spør de andre er ok om man virkelig trenger det, men ikke om man gjør det bare for å styre rundt.
Aldri hilst på noen på et venteværelse. Man vil jo være så anonym som mulig på steder som legekontor, psykolog osv som stort sett er de stedene med venteværelse.

Anonymkode: fc449...623

• Liker 3
Skrevet

Jeg kan ikke si at det er problemstilling jeg har tenkt over. Bare går inn, smiler kanskje hvis jeg får øyekontakt med noen, og så går jeg og setter meg. Ser litt på telefonen eller glor ut i lufta.

Å skifte kanal eller slike ting hadde ikke falt meg inn å gjøre.

• Liker 5
Skrevet

Sitt ned, hold kjeft og vent på tur. Så enkelt og så vanskelig, tydeligvis.

• Liker 9
Gjest chamallow
Skrevet

Alle sitter med iPhonen og bryr seg ikke med de andre.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var og tik en test og måtte vente et par timer på venteværelse. Jeg skrudde av radioen da jeg var dårlig og vondt i hodet. Var aleine da jeg gjorde det da men. Den ble ikke skrudd på igjen da jeg var der.

Anonymkode: 2755e...c8b

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, EvaLena skrev:

En gang jeg fikk hastetime til legen så var det like før jeg svimte av. Vondt i hodet, trudde seriøst jeg skulle dø av sprukket skalle. Attpåtil høy feber og ja, i det hele tatt skikkelig dårlig. Da var det svææært ubehagelig at en mor lot 2-3 åringen sin hyle og skrike ut av en annen verden. 

Jeg har selv barn og skjønner at 2-3 åringer kan være vanskelige å holde i ro, men hadde mine barn oooført seg sånn ville jeg sagt i fra i skranken at vi går ut en tur.

Det mest plagsomme på ett legekontor er bare å vente. Legen min er aldri punktlig, det er ikke unormalt at jeg venter i 1 time. 

Her følte jeg meg truffet, for jeg har vært den moren som har sittet på venteværelset med en gråtende og hylende 2-åring.  Jeg prøvde å trøste, men ingenting hjalp.  Så klart vet jeg at et hylende barn er slitsomt å høre på, men at et redd og smertepreget barn skulle være en plage for de andre falt meg ikke inn i halvsøvne.  Jeg tenkte sikkert at alle forsto det var en grunn til at vi var der, og at det var en grunn til at barnet skrek.

Jeg tenkte i alle fall ikke på å ta med barnet på utsiden, fordi jeg visste hvor smertefull hver bevegelse var for barnet.   Alt jeg ville var å komme inn til legen slik at barnet skulle bli henvist videre til røntgen.

(Her er det slik at fastlege eller legevakt som henviser til akutten.  Vi reiser ikke direkte til akutten på egen hånd)

Anonymkode: 5fa2c...8eb

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel både hyggelig og høflig å hilse på folk. Og i hvertfall hvis det bare sitter et menneske der. Sitter det 20 der så blir det selvfølgelig litt annerledes. Det er typisk norsk å ikke hilse. 

Anonymkode: f6960...531

Gjest making.a.mess
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her følte jeg meg truffet, for jeg har vært den moren som har sittet på venteværelset med en gråtende og hylende 2-åring.  Jeg prøvde å trøste, men ingenting hjalp.  Så klart vet jeg at et hylende barn er slitsomt å høre på, men at et redd og smertepreget barn skulle være en plage for de andre falt meg ikke inn i halvsøvne.  Jeg tenkte sikkert at alle forsto det var en grunn til at vi var der, og at det var en grunn til at barnet skrek.

Jeg tenkte i alle fall ikke på å ta med barnet på utsiden, fordi jeg visste hvor smertefull hver bevegelse var for barnet.   Alt jeg ville var å komme inn til legen slik at barnet skulle bli henvist videre til røntgen.

(Her er det slik at fastlege eller legevakt som henviser til akutten.  Vi reiser ikke direkte til akutten på egen hånd)

Unger gråter på venterom fordi de er syke. Ofte er det veldig lenge å vente. Små barn som hyler er noe man må finne seg i så sant foreldrene har gjort det de kan for å trøste. Eller korrigere om det bare er trass. Å stå med ungen ute i kulden hjelper hvertfall hverken mor eller barn. 

Jeg har ikke så mange tanker om venterom. Folk oppfører seg stort sett og ønsker å være i fred. 

Men.. jeg var en tur på rikshospitalet. På venterommet var det to sofaer og sofeaene hadde rommet alle de ventende om ikke en tankeløs fyr okkuperte en alene. Han satt seg i ene enden og la sekken, posen og jakken sin utover resten. Sitteplasser til tre gikk altså vekk til hans ting. Jeg tenkte at han ville se det åpenbare etter en liten stund, men han lot de stående stå selv om han så dem. Derfor gikk jeg bort og satte meg rett oppi tingene hans. Først da satte han det på gulvet så de to andre også fikk sitte. 

AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

Unger gråter på venterom fordi de er syke. Ofte er det veldig lenge å vente. Små barn som hyler er noe man må finne seg i så sant foreldrene har gjort det de kan for å trøste. Eller korrigere om det bare er trass. Å stå med ungen ute i kulden hjelper hvertfall hverken mor eller barn. 

Det var akkurat dette jeg prøvde å formidle ved å dele min historie.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man skal sende (og motta) en haug med tekstmeldinger, så kunne man iallefall satt telefonen sin på lydløst.  

Det kan være temmelig irriterende å høre på femten stykker som alle sammen klikker heftig på telefonene sine. I tillegg til pip pip pip pip pip hver gang de mottar noen tekstmeldinger...

Anonymkode: e2883...9d6

• Liker 4
Skrevet
17 timer siden, EvaLena skrev:

Jeg bare finner en plass og sitte på, så drar jeg opp mobilen og er opptatt. Hender jeg ser på tvn hos legen, det er litt nyheter og mest reklame ang helse.

Jeg synes det å snakke i tlf på venterommet er en uting. Ingen andre der har interesse av at andre skal sjekke seg før operasjon hvor de skal få stomi eller om de har inngrodd negl.

Det har ikke slått deg at barnet hylte av en annen verden grunnet smerter? Dette var tross alt på et legekontor.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...