Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal studere noe realfaglig (ren teori, ikke ingeniør e.l.) på UiO til høsten. Jeg er ikke særskilt dårlig til å skrive, jeg er bare ikke så glad i det. Bachelor er jo en skriftlig oppgave, og jeg regner jo med å måtte klemme ut av meg et par ord på universitetet underveis, men er det mye skriving på regelmessig basis?

Anonymkode: dc953...f43

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ja, det vil jeg nok tro. Kanskje ikke så mye i rene mattefag, men det vil nok bli litt skriving.

Hvordan er vurderingen? Teller skoleeksamen 100 prosent, eller skal det være hjemmeoppgave som telle 40 prosent i noen av fagene? I så fall vil du nok få oppgaver du kan forvente å måtte skrive ca. 10 sider på. Men utover det, så er det jo mye selvstudie på universitet. Det er bare eksamensoppgavene som betyr noe (og bacheloroppgaven, men det er jo lenge til) :)

Ikke la det stoppe deg. To uker med intens skriving per semester takler du : )

Endret av Tibbie
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Tibbie skrev:

Ja, det vil jeg nok tro. Kanskje ikke så mye i rene mattefag, men det vil nok bli litt skriving.

Hvordan er vurderingen? Teller skoleeksamen 100 prosent, eller skal det være hjemmeoppgave som telle 40 prosent i noen av fagene? I så fall vil du nok få oppgaver du kan forvente å måtte skrive ca. 10 sider på. Men utover det, så er det jo mye selvstudie på universitet. Det er bare eksamensoppgavene som betyr noe (og bacheloroppgaven, men det er jo lenge til) :)

Ikke la det stoppe deg. To uker med intens skriving per semester takler du : )

Det er hovedsaklig rene mattefag (og lignende) og programmering på et realfaglig studie :-) Ikke så mye drøfting og tekster som skal analyseres.
Jeg vet ikke akkurat hvordan det funker, jeg har jo ikke begynt enda, hehe. Men vet at det er mange obliger som skal leveres, alle er regning, og eksamenene har jeg inntrykk av at er regneoppgaver hvis det er det faget dreier seg om.

Jeg kan med andre ord ikke helt forestille meg hva man skal skrive om, men regner med at jeg ikke slipper unna :klo:

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er hovedsaklig rene mattefag (og lignende) og programmering på et realfaglig studie :-) Ikke så mye drøfting og tekster som skal analyseres.
Jeg vet ikke akkurat hvordan det funker, jeg har jo ikke begynt enda, hehe. Men vet at det er mange obliger som skal leveres, alle er regning, og eksamenene har jeg inntrykk av at er regneoppgaver hvis det er det faget dreier seg om.

Jeg kan med andre ord ikke helt forestille meg hva man skal skrive om, men regner med at jeg ikke slipper unna :klo:

Jeg studerer selv en bachelor med mange økonomifag. Har ikke hatt så mange av dem ennå, men vi har ett i år (logistikk). Vi fikk i oppgave om å skrive om hva vi vil fra pensum. Jeg skrev om prognoser, der jeg har forklart hvorfor det er viktig, hvorfor man må kunne det, formlene og forklart formlene ved å lage regneforslag (for å vise at man forstår). 

Kanskje dere får noe lignende :) 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Tibbie skrev:

Jeg studerer selv en bachelor med mange økonomifag. Har ikke hatt så mange av dem ennå, men vi har ett i år (logistikk). Vi fikk i oppgave om å skrive om hva vi vil fra pensum. Jeg skrev om prognoser, der jeg har forklart hvorfor det er viktig, hvorfor man må kunne det, formlene og forklart formlene ved å lage regneforslag (for å vise at man forstår). 

Kanskje dere får noe lignende :) 

Økonomi er noe ganske annet enn et realfaglig studie. (Håper forøvrig ikke jeg hørtes overlegen ut nå? Hater nemlig sånne realfagsduster som skal se ned på alle som ikke driver med knusktørr matte, hehe) Det er jo noe som kan analyseres skriftlig, økonomi finnes jo ikke i et vakuum. Ren matte bare er, på et vis. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke mye skriving nei, du skal ikke skrive essay. Men det er mer skriving enn du er vant til fra matematikken på vgs. 

Anonymkode: 30507...178

AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke mye skriving nei, du skal ikke skrive essay. Men det er mer skriving enn du er vant til fra matematikken på vgs. 

Antok det :-) Hva slags skriving blir det?

AnonymBruker
Skrevet

Det er neppe mye skriving på et sånt studie. Noen fag kan ha prosjekter der du må skrive, men det er litt vanskelig å svare på uten å vite akkurat hvilke fag du skal ha. 

Anonymkode: ccbcf...b1f

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Antok det :-) Hva slags skriving blir det?

Metodisk er det generelt stor forskjell mellom vgs og universitetsnivå på realfaglige emner. I matematikk er det f.eks mer fokus på å bevise ting, og da må man gjerne bruke ord fremfor utregninger. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...