Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er stuck på en arbeidsplass jeg misliker sterkt og som tærer på meg psykisk, og i et hus og et sted/by jeg ikke trives i overhodet. Har søkt masse jobber i to-tre byer jeg ønsker å flytte til, men har ennå ikke fått jobbtilbud.

Bor nå i Oslo-området, og boligen jeg har økt med mer enn 1 million siden jeg kjøpte den. 

Har derfor lekt med tanken om å selge boligen her, og kjøpe en billigere bolig der hvor jeg ønsker å flytte til (boliger koster en del mindre der). Da får jeg både egenkapital til å skyte inn i ny bolig, samt kanskje noe av det jeg kan bruke som reserve i et halvt års tid +/- mens jeg leter etter ny jobb.

Er dette kun idiotisk og desperat, eller er dette noe som folk kan gjøre og "overleve"? Er det f.eks. mulig å søke ulønnet permisjon fra min nåværende jobb til jeg får ny jobb? Eller må jeg si opp?

Anonymkode: c9888...79e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke sikkert at du bruker bare et halvt år på å finne deg ny jobb!

Hvis du søker ulønnet permisjon, kan du ikke få dagpenger en gang. Det er økonomisk selvmord. Det må du ihvertfall ikke gjøre! 

Hvis du sier opp jobben selv, er det flere måneders karantene før du kan få dagpenger.

Det beste er derfor å fortsette å søke jobber andre steder. Vær gjerne ærlig om du ønsker å bytte beite helt, med å flytte til den kommunen, selge hus etc.

Eventuelt kan du be jobben om få gå ned i stilling en periode, sånn at du frigir tid til å ta videreutdanning, være tilgjengelig for jobbintervjuer andre steder osv. 

Et annet alternativ, hvis du ønsker å flytte max 2 timer unna, er å selge huset, kjøpe ny bolog og å pendle til jobben du har nå inntil du finner jobb nærmere der du bor. 

Anonymkode: 5c040...60b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Først ny jobb, så si opp gammel jobb og flytte. Alt annet er økonomisk selvmord.

Anonymkode: 164dc...e62

• Liker 3
Skrevet

Tok meg over 2 år å finne en ny fulltidsjobb etter jeg flyttet, og den nye jobben lå ikke engang i byen jeg flyttet til.

Men, kommer jo ann på utdannesle osv.

AnonymBruker
Skrevet

Ulempen med å flytte på forhånd er at da låser du deg til et mindre jobbmarked. Hvis du venter er du mer fleksibel mht. hvor du kan ta jobb. På den andre siden er det kanskje vanskeligere å søke hvis er i full jobb og bor langt unna de du søker på.

Anonymkode: 489a7...e6b

Gjest Overrasket
Skrevet

Jeg har gjort tilsvarende ting flere ganger i mitt liv, og aldri angret en gang. 

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, Overrasket skrev:

Jeg har gjort tilsvarende ting flere ganger i mitt liv, og aldri angret en gang. 

Hvordan overlevde du stresset og presset? :) Men altså, hvordan fikk du det til? Hvor lang tid tok det før du fikk ny jobb etc.?

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ulempen med å flytte på forhånd er at da låser du deg til et mindre jobbmarked. Hvis du venter er du mer fleksibel mht. hvor du kan ta jobb. På den andre siden er det kanskje vanskeligere å søke hvis er i full jobb og bor langt unna de du søker på.

Jeg aner ikke, det er jo fordeler og ulemper selvsagt. Området jeg vil flytte til har 2-3 byer som ikke ligger veldig langt fra hverandre. Jeg ønsker å bosette meg i en av dem, f.eks. kjøpe et billig hus slik at jeg penger til "overs" og kan kjøpe meg litt tid i tilfelle det er veldig vanskelig å få jobb.

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel rimelig trangt i arbeidslivet nå, ikke bare bare å finne seg en ny jobb.

Uten tvil ville jeg hatt en ny jobb før jeg evt flyttet. Jeg har flyttet flere ganger pga jobb, og den biten går veldig greit.

Dersom du sier opp, får du også 12 ukers karantene på dagpenger. Og dagpenger utgjør bare 62% av tidligere inntekt. Ulønnet permisjon betyr at du blir helt uten inntekt, så det er nok ingen gode ide selv om det er mulig. Ikke gitt at du får det av arbeidsgiver da.

TS, du skriver også at du har søkt massevis av jobber allerede uten å få napp. Det bør også gi deg en indikasjon på hvor 'lett' det er å få en ny jobb.

Kanskje du burde utvide det geografiske området du ønsker å søke i? Personlig er jeg glad i både østfold og vestfold og vil nok med årene søke tilbake dit igjen.

Anonymkode: 0e6a4...92c

Gjest Overrasket
Skrevet (endret)
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan overlevde du stresset og presset? :) Men altså, hvordan fikk du det til? Hvor lang tid tok det før du fikk ny jobb etc.?

Jeg har et ekstremt lavt forbruk for den vestlige verden, og jeg blir ikke stresset rett og slett fordi når jeg bestemmer meg for at noe bare skal komme til å fungere så gjør det som regel det. MEN nå skal det sies at jeg ble min egen arbeidsgiver for en del år siden, så åpenbart har jeg mindre komplikasjoner nå enn før. Dog hadde jeg en gang i tiden en vellykket kontorkarriere og et hus jeg eide. Men jeg ga alt det på båten, slik som du vurderer å gjøre, og har aldri sett meg tilbake. Det er det smarteste jeg noen gang har gjort.

Endret av Overrasket
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel rimelig trangt i arbeidslivet nå, ikke bare bare å finne seg en ny jobb.

Uten tvil ville jeg hatt en ny jobb før jeg evt flyttet. Jeg har flyttet flere ganger pga jobb, og den biten går veldig greit.

Dersom du sier opp, får du også 12 ukers karantene på dagpenger. Og dagpenger utgjør bare 62% av tidligere inntekt. Ulønnet permisjon betyr at du blir helt uten inntekt, så det er nok ingen gode ide selv om det er mulig. Ikke gitt at du får det av arbeidsgiver da.

TS, du skriver også at du har søkt massevis av jobber allerede uten å få napp. Det bør også gi deg en indikasjon på hvor 'lett' det er å få en ny jobb.

Kanskje du burde utvide det geografiske området du ønsker å søke i? Personlig er jeg glad i både østfold og vestfold og vil nok med årene søke tilbake dit igjen.

Anonymkode: 0e6a4...92c

Det er Vestfold jeg ønsker å flytte til, men som sagt er det veldig vanskelig jobbmessig. Men mange rimelige boliger, så jeg får mye mer for pengene og kan faktisk få en del til overs jeg kan leve av en stund. Men det er kanskje en dum plan.

Skrevet

Det kommer nok an på dine kvalifikasjoner og om du er villig til å ta "hva som helst" til du finner drømmejobben. Om du kan jobbe i vikarbyrå for renhold og barnehage, så tror jeg nok at du er ganske safe. Vet at det er mangel flere steder i Norge av ansatte på sykehjem, så en slik jobb kan også være relativt enkel å få tak i.

Start nå med å registrere deg i forskjellige byråer i den byen. Meld deg også som jobbsøker på Nav, så har bedrifter tilgang til CV'en din og du får stillingsforslag på mail :)

Kan jeg spørre hva du jobber med nå?

Det er klart at det er en risiko, men man må jo leve litt. Du skal ikke mistrives med livet ditt nå, bare fordi du ikke tør gå ut av komfortsonen.

Husk at det er flere veier til Rom. Sørg for å skaff deg et nettverk. Begynn med aktiviteter, frivillig arbeid, organisasjoner ol. Med et nettverk er det MYE større sjans for å få jobb :) 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Tibbie skrev:

Det kommer nok an på dine kvalifikasjoner og om du er villig til å ta "hva som helst" til du finner drømmejobben. Om du kan jobbe i vikarbyrå for renhold og barnehage, så tror jeg nok at du er ganske safe. Vet at det er mangel flere steder i Norge av ansatte på sykehjem, så en slik jobb kan også være relativt enkel å få tak i.

Start nå med å registrere deg i forskjellige byråer i den byen. Meld deg også som jobbsøker på Nav, så har bedrifter tilgang til CV'en din og du får stillingsforslag på mail :)

Kan jeg spørre hva du jobber med nå?

Det er klart at det er en risiko, men man må jo leve litt. Du skal ikke mistrives med livet ditt nå, bare fordi du ikke tør gå ut av komfortsonen.

Husk at det er flere veier til Rom. Sørg for å skaff deg et nettverk. Begynn med aktiviteter, frivillig arbeid, organisasjoner ol. Med et nettverk er det MYE større sjans for å få jobb :) 

Jeg jobber som lærer nå, men er også villig til å registrere meg i vikarbyråer som du nevner (hadde ikke tenkt på det, takk for tipset!) og melde meg som jobbsøker hos NAV. Må jeg da i så fall ha et møte med noen i NAV?

Om jeg fortsetter å bo her jeg bor nå, vil jeg bli veldig deprimert - noe som kan gå utover barna og det vil jeg absolutt ikke. :(

AnonymBruker
Skrevet

Hadde det bare vært deg så hadde det vært en ting. Men nei, du kan ikke selge hus, flytte uten jobb, med barn. Det er galskap. Plutselig ordner det seg ikke der du flytter, og du må på ny flytte for å skaffe arbeid. Nei. Barn fortjener mer stabilitet og sikkerhet enn det. 

Anonymkode: 2b421...3f7

AnonymBruker
Skrevet

Etter oppsigelse tar det vel 8 uker før man har krav på dagpenger. Så penger vil jo komme inn rimelig fort.

Vi solgte og flyttet før vi fikk jobb. Jeg fikk jobb etter 1 uke. Mannen etter 7 mnd. 

Hadde flyttet og tatt livet deretter hvis jeg ikke hadde det godt psykisk.

Anonymkode: f4524...383

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber som lærer nå, men er også villig til å registrere meg i vikarbyråer som du nevner (hadde ikke tenkt på det, takk for tipset!) og melde meg som jobbsøker hos NAV. Må jeg da i så fall ha et møte med noen i NAV?

Om jeg fortsetter å bo her jeg bor nå, vil jeg bli veldig deprimert - noe som kan gå utover barna og det vil jeg absolutt ikke. :(

Men da kan du jo jobbe i vikarbyrå som sender vikarer ut i skole! :) Da får du nok verdifulle kontakter (om du fortsatt vil jobbe som lærer, da).

Om du ikke får noe jobb, så kan du kanskje hoppe på et årsstudium? Du får noe å gjøre, du får kontakter og du får økonomisk støtte fra Lånekassen. Det går fint an å jobbe ved siden, dersom den rette jobben skulle dukke opp.

Man er så mye på jobb at det påvirker psyken veldig mye om man mistrives. Derfor er det viktig å gjøre det man kan for å bytte jobb om man ikke har det bra : ) Så jeg synes at du kan ta denne sjansen med god samvittighet!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gjort det og angrer ikke. Vet dog ikke om jeg vil anbefale noen andre det samme. Jeg hadde veldig flaks.

Jeg flyttet uten jobb og til leid leilighet. Hadde noen sparepenger slik at jeg ville klare meg noen måneder. Søkte på ALT av jobber og fikk napp som telefonselger. Tok jobben, beit tenna sammen og søkte på andre jobber i mellomtiden. Åtte måneder senere fikk jeg drømmejobben i nabobyen. 

Jeg hadde nok neppe gjort det på denne måten igjen, men var desperat etter å komme meg vekk fra en trøblete eks....

Anonymkode: d6d09...ca0

AnonymBruker
Skrevet

Er det du som skrev den andre tråden om det samme? :) Jeg har svart der, men kan svare her også.

Har selv sagt opp jobben som lærer, (skal jobbe frem til sommerferien da) og flytter til et annet område i landet. Har heller ikke fått napp på jobbsøknader jeg har sendt nå de siste mnd. Men jeg blir deprimert av å bo her.

For eksempel denne helgen sitter jeg alene hjemme og har ingenting å gjøre. Jeg kunne dratt dit jeg har venner, dit jeg vil flytte, men det tar 5 timer med tog en vei og også ganske dyrt. Har reist mye til venner og familie, og det er vel togbilletter jeg bruker mest penger på! 

Jeg er sliten av å måtte reise 5 timer hver gang jeg skal være sosial. Har ikke fått noen venner her. Kjæresten bor bare litt over en time unna, men ingen av oss vil bo der jeg jobber nå. 

Vi skal flytte til sommeren. Jeg har søkt på studier i tilfelle jeg ikke får jobb. Da har jeg noe å gjøre, får litt penger fra Lånekassen, og skal søke jobb som tilkallingsvikar. Forhåpentligvis hjelper det.

Det er jo litt verre for deg med barn da, er du enslig også? Har du familie og venner dit du vil flytte som kan hjelpe deg? 

NOE jobb vil du vel få etter hvert. Hvis du har sparepenger å bruke fra salg av huset så kan det jo gå. Du blir ikke rik, men. 

Anonymkode: d444d...b22

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hadde det bare vært deg så hadde det vært en ting. Men nei, du kan ikke selge hus, flytte uten jobb, med barn. Det er galskap. Plutselig ordner det seg ikke der du flytter, og du må på ny flytte for å skaffe arbeid. Nei. Barn fortjener mer stabilitet og sikkerhet enn det. 

Anonymkode: 2b421...3f7

Jeg tror TS mener barna h*n er lærer for.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...