AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #1 Skrevet 7. april 2018 Vanligvis har man jo påske + 1 uke, jeg har piggdekk. Men for 3 dager siden snødde det, veldig usikker på hva som er riktig. Været er jo ganske rart om dagen. Anonymkode: 901b6...ea8
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #2 Skrevet 7. april 2018 Hvor bor du? Her jeg bor, på vestlandet, er det flere mindre fjellpaseringer med masse snø. Jeg vet at der oppe faller det som snø og det blir underkjølt regn, med andre ord uforsvarlig å skifte på flere dager enda, om ikke uker. Det er tidlig å bytte nå, vinteren har vært lang og bakken er veldig frossen, det blir fort frost igjen, og da står en der i grøfta, om en er heldig... Anonymkode: 88f10...6c1
Traktor Skrevet 7. april 2018 #3 Skrevet 7. april 2018 Med det været vi har over store deler av landet nå er det helt uproblematisk og fult lovlig å kjøre med piggdekk en god stund til. Jeg tviler sterkt på at noen blir bøtelagt før 1. mai. 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #4 Skrevet 7. april 2018 Du må jo skifte, sån i forhold til loven. Men tror jeg leste at vegvesenet anbefalte sterkt folk til å se an været, og ar politiet ikke skulle være ute etter åta folk nå med det samme. Men sån egnetlig skal de av innen mandag Mine skal av i morgen, om ikke langtidsvarselet endrer seg Anonymkode: 85f6f...70d
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #5 Skrevet 7. april 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du må jo skifte, sån i forhold til loven. Men tror jeg leste at vegvesenet anbefalte sterkt folk til å se an været, og ar politiet ikke skulle være ute etter åta folk nå med det samme. Men sån egnetlig skal de av innen mandag Mine skal av i morgen, om ikke langtidsvarselet endrer seg Anonymkode: 85f6f...70d Jeg hadde ikke skiftet dekk om jeg var deg, med denne kalde bakken kan det fort bli glatte partier føere steder. Anonymkode: 88f10...6c1 1
Traktor Skrevet 7. april 2018 #6 Skrevet 7. april 2018 I følge loven skal man sko bilen etter forholdene HELT uavhengig av denne fristen. Så lenge nattefrost forekommer er det helt innafor å beholde piggdekkene på. Jeg tør nesten vedde på at ingen blir bøtelagt før 1. mai. 4
emilie123 Skrevet 7. april 2018 #7 Skrevet 7. april 2018 De snakket om dette på radioen idag og da ble det sagt at politiet ville se igjennom fingrene med dette med piggdekk og frister. Kjører selv piggfritt, men hadde aldri skiftet nå hvis jeg hadde hatt piggdekk. Det står også i veitrafikkloven at en skal være skodd etter forholdene. 2
solmåneogstjerner Skrevet 7. april 2018 #8 Skrevet 7. april 2018 Ville beholdt piggdekkene på. Har du piggfrie har det ikke noe å si. I verste fall, hvis du blir stoppet så sier du bare at du skal opp på fjellet om noen dager. Det har jeg gjort, og da var det greit 😉 3
applestories Skrevet 7. april 2018 #9 Skrevet 7. april 2018 Jeg har ikke bil selv men låner en et par ganger i uken. Håper virkelig ikke han jeg låner av bytter i morgen, for nå har det snødd igjen de siste dagene. Har ikke noen problemer med å forklare politiet valget om å ikke gå piggfri ennå. Tror nok vi har såpass oppegående politibetjenter her på bygda på Vestlandet at de tenker det samme selv. 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #10 Skrevet 7. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vanligvis har man jo påske + 1 uke, jeg har piggdekk. Men for 3 dager siden snødde det, veldig usikker på hva som er riktig. Været er jo ganske rart om dagen. Anonymkode: 901b6...ea8 Været og føreforhold er avgjørende for hvilke dekk du kjører på. Bilen skal være skodd etter forholdene og det er førerens ansvar å påse før han starter bilen. Slik forholdene har vært, så vil neppe politiet bøtelegge for piggdekkjøring der det snør en dag og er sol den neste. Og du har en uke til på deg før du må bytte etter boka. Anonymkode: 4ae50...5c3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #11 Skrevet 8. april 2018 Politiet har selv godt ut og understreket at det er bilførerens ansvar å ha rett dekk på bilen. Dato er mindre viktig enn faktiske veiforhold. Her på Indre Vestland fikk vi 20 cm snø på onsdag, 10 cm til på torsdag som var. Er en sen vinter. Anonymkode: 4afdd...199
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #12 Skrevet 8. april 2018 Bakken kan være frossen til langt ut i juni. Behold piggdekkene på og ta heller en bot. Selv kjører jeg piggdekk til frem til fellesferien, en eventuell bot er ingenting mot sikkerheten piggdekk gir. Forresten legger jeg om til vinterdekk i september, litt før vinterværet setter inn. Så sommerdekk bruker jeg bare i juli, august og litt i september. Aldri hatt uhell. Anonymkode: cb6f4...abe
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #13 Skrevet 8. april 2018 Det er så greit med piggfritt, for de kan man egentlig kjøre med hele året. Jeg trenger ikke tenke på når jeg skal skifte dekk, for jeg skifter bare etter været. Sånn som det er nå må jeg nok vente en god del uker før jeg kan legge om Anonymkode: bb5b4...9b0
Angelheart2 Skrevet 9. april 2018 #14 Skrevet 9. april 2018 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Bakken kan være frossen til langt ut i juni. Behold piggdekkene på og ta heller en bot. Selv kjører jeg piggdekk til frem til fellesferien, en eventuell bot er ingenting mot sikkerheten piggdekk gir. Forresten legger jeg om til vinterdekk i september, litt før vinterværet setter inn. Så sommerdekk bruker jeg bare i juli, august og litt i september. Aldri hatt uhell. Anonymkode: cb6f4...abe Høres ikke noe lurt ut. På tørr sommervei er det mye mer utrygt med piggdekk enn sommerdekk. Dette da pigdekkene ikke er beregnet for slike temperaturer eller veidekke. Man bør alltid la vær og føreforhold bestemme når man skal bytte dekk, ikke kalenderen. Den datoen som er satt (1. mandag etter påske) er retningsgivende, men loven sier at man skal sko bilen etter føret og denne bestemmelsen står sterkere enn en datoanbefaling. 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #15 Skrevet 9. april 2018 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er så greit med piggfritt, for de kan man egentlig kjøre med hele året. Jeg trenger ikke tenke på når jeg skal skifte dekk, for jeg skifter bare etter været. Sånn som det er nå må jeg nok vente en god del uker før jeg kan legge om Anonymkode: bb5b4...9b0 Nuvel.. Husk at det er forskjell på piggfritt vinterdekk og helårsdekk. Helårsdekk kan du kjøre med på sommer (hvor det akkurat egner seg), piggfrie vinterdekk så risikerer du både vannplaning i større grad, en raskere slitasje og en gummiblanding som ikke er beregnet for varme. Anonymkode: f8b9f...1b1 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #16 Skrevet 9. april 2018 Du kan ikke kjøre piggfritt på sommeren, det er heller ikke noe som jeter helårsdekk fordi det fysisk ikke er mulig å lage et dekk som tåler -30 og +40 samtidig. Det du ender opp med er et dekk som er middels dårlig hele året rundt og blir ganske fort utslitt, og dette lærte vi på kjøreskolen når vi tok lappen. Anonymkode: 88f10...6c1 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #17 Skrevet 9. april 2018 Politiet vil ikke gi bøter om du kan gjøre rede for ditt valg av vinterdekk. Det er ikke ulovlig å kjøre gjennom oslo på sommeren med piggdekk om du er på vei til et sted du trenger pigger. Her jeg bor regner det på dagen og fyser på natta slik at det er griseglatt på morgenen, så her er det helt uaktuelt å legge om dekk en god stund til. Anonymkode: 71be4...ded
tdm900 Skrevet 9. april 2018 #18 Skrevet 9. april 2018 På 8.4.2018 den 10.04, AnonymBruker skrev: Bakken kan være frossen til langt ut i juni. Behold piggdekkene på og ta heller en bot. Selv kjører jeg piggdekk til frem til fellesferien, en eventuell bot er ingenting mot sikkerheten piggdekk gir. Forresten legger jeg om til vinterdekk i september, litt før vinterværet setter inn. Så sommerdekk bruker jeg bare i juli, august og litt i september. Aldri hatt uhell. Anonymkode: cb6f4...abe Bor du på Svalbard er det hold i det du sier, men Om du skulle bo i Finnmark, er det bare noe vås det du sier! 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #19 Skrevet 9. april 2018 3 timer siden, tdm900 skrev: Bor du på Svalbard er det hold i det du sier, men Om du skulle bo i Finnmark, er det bare noe vås det du sier! Nei det er ikke vås, jeg har aldri hatt uhell. Du får tro det eller ei. Spiller ingen rolle for meg. Anonymkode: cb6f4...abe
tdm900 Skrevet 9. april 2018 #20 Skrevet 9. april 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei det er ikke vås, jeg har aldri hatt uhell. Du får tro det eller ei. Spiller ingen rolle for meg. Anonymkode: cb6f4...abe Om du ikke er klar over det, så går det ut over både din egen, andres sikkerhet ved å kjøre på vinterdekk når det er varmt! Og jo, det er fremdeles bare vås det du sier i første innlegget ditt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå