Gå til innhold

Datteren min trenger regulering - faren hennes vil ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Datteren min må ha tannregulering pga bittfeil. Eksen mener at det er fullstendig unødvendig pga han synes ikke vi skal være så opphengt i 'utseendet'. 

Tingen er at tennene hennes SER helt fine ut, er ikke skjeve eller har mellomrom, men har en feilstilling (overbitt og dypt bitt). Jeg har forstått det slik at dette kan skape problemer for henne på sikt. Det har altså ikke noe med utseende å gjøre. Tannlegen anbefaler regulering. 

Men vi må dekke 60% av kostnaden selv, og dette er av offentlige takster så det kan fort bli mer enn det. 

En slik kostnad kommer utenfor barnebidraget og dermed må han være med å spleise. Men han nekter. Og siden han allerede betaler mindre bidrag pga nedsatt bidragsevne, så kan det vel fort bety at jeg må betale alt uansett? Jeg har egentlig ikke råd til det, men synes det er noe som bør prioriteres likevel. Så jeg skal alltids få det til. Men det blir trangt.

Vi har felles foreldrerett, hun har fast bosted hos meg. 

Hva mener dere?

Endret av solmåneogstjerner
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan søke om at nav krever det inn fra han. Regulering og konfirmasjon kommer utenom barnebidraget. 

Anonymkode: d2dbd...ecc

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet

Du kan få en ordning så du betaler litt av gangen. Jeg syns jo dere bør spleise, men aner ikke hva man har «krav» på. Dersom han har veldig dårlig råd, kan han ta med sin del av regningen til nav og søke om sosial hjelp til å betale. Vet at det er vanlig. 

Dersom dere får dekket 40% betyr det at dette er ganske nødvendig, så jeg ville absolutt prioritert dette. Alltids noe man kan redusere; ferien denne og neste sommer/snus/matbudsjettet osv

Anonymkode: fa934...a69

• Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du kan søke om at nav krever det inn fra han. Regulering og konfirmasjon kommer utenom barnebidraget. 

Anonymkode: d2dbd...ecc

Ja det var det jeg leste. Men nav har jo kommet frem til at han har lavere bidragsevne, og redusert bidrag pga det. Gjelder det også i dette tilfellet? 

En annen sak er jo det at han blir irritert når jeg gjør noe som han er imot. 

Og i tillegg så lurer jeg på om jeg egentlig må hans samtykke for å ha henne i helsebehandling, så lenge det ikke er en akutt-sak?

Skrevet

Hvis hun må ha tannregulering må hun jo. Men dekkes ikke mer enn 40% for de som må?

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan få en ordning så du betaler litt av gangen. Jeg syns jo dere bør spleise, men aner ikke hva man har «krav» på. Dersom han har veldig dårlig råd, kan han ta med sin del av regningen til nav og søke om sosial hjelp til å betale. Vet at det er vanlig. 

Dersom dere får dekket 40% betyr det at dette er ganske nødvendig, så jeg ville absolutt prioritert dette. Alltids noe man kan redusere; ferien denne og neste sommer/snus/matbudsjettet osv

Anonymkode: fa934...a69

Ja det er nettopp det. Tannlegen mente at det var nødvendig. Vi har likevel et valg. Men jeg vil gi henne det beste grunnlaget. 

Har ikke akkurat god råd fra før av, må sannsynligvis låne litt for dette. Har allerede kuttet ganske mye av alt annet. F eks er det allerede avgjort at ikke det blir noe særlig ferie (ikke pga dette)

Skrevet
2 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Hvis hun må ha tannregulering må hun jo. Men dekkes ikke mer enn 40% for de som må?

Det er forskjellige grader av om man 'må'.  I dette tilfellet innebærer diagnosen 'et klart behov', det er ikke den mest alvorlige, men mer enn nok til at det anbefales for å unngå problemer senere. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Det kommer an på.

Datteren min fikk dekket 90% fordi hun hadde 11 mm overbitt.  Venninnen henbes som hadde 9 mm overbitt fikk dekket 70 %.

Anonymkode: 89416...4f2

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer an på.

Datteren min fikk dekket 90% fordi hun hadde 11 mm overbitt.  Venninnen henbes som hadde 9 mm overbitt fikk dekket 70 %.

Anonymkode: 89416...4f2

Min har 6 mm. I tillegg noe de kaller for dypt bitt. Tannlegen anbefaler sterkt at vi gjør det. Men får likevel bare dekket 40%. 

HVOR mye er dette i penger egentlig? Har ikke fått noe klart svar på dette..

AnonymBruker
Skrevet

Bidrag etc kan jeg ingenting om. 

Men jeg var selv et barn (ung tenåring) med feilstilling som du beskriver. 7mm.  Mine foreldre tok det riktige valget med en gang dette ble oppdaget, og det ble korrigert med både regulering og operasjon.

Jeg hadde jo aldri hatt vondt, eller vært plaget med dette, trudde jeg. Men i ettertid var det en ny verden. Som barn vet man ikke hva som er normalt eller ikke, særlig når smertene alltid har vert der (spenninger i kjeven, stikninger nedover i nakken, hodepine, stivhet i nakke). 

Dette handler ikke om utseendet. Det handler om spenningshodepine, senebetennelser med mer. For å kunne spise og snakke normalt må din datter presse underkjeven frem, noe som skaper spenninger i hele området, som bare vil bli verre og verre med alderen. 

Antar tannlegen har vist videre til en spesialist for vurdering? Mange har blitt feilbehandlet opp gjennom, da man forsøker å regulere tennene "på plass", mens det egentlig er hele underkjeven som må justeres. Denne typen feil må korrigeres med kjevekorrigerende kirurgi i tillegg til regulering. 

Anonymkode: f0889...c3f

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Bittfeil som kun gir 40% refusjon, tilsier at det ikke er nødvendig med regulering selv om det anbefales. Uansett hille jeg i første omgang insistert på,at far ble med på en time hos kjeveortoped, da denne kan forklare nødvendigheten av regulering mye bedre enn det du kan.

Far kan for øvrig ikke bli pålagt å betale for regulering via NAV dersom han ikke har full bidragsevne. 

Hva en regulering vil koste kommer an på hvor lsng tid behabdlingen tar, om man må ha regulering både i over- og underkjeven, om man må ha nattbøyle etc. Men kjeveortoped skal kunne gi et prisoverslag.

Anonymkode: 744ba...e9b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, solmåneogstjerner skrev:

Datteren min må ha tannregulering pga bittfeil. Eksen mener at det er fullstendig unødvendig pga han synes ikke vi skal være så opphengt i 'utseendet'. 

Tingen er at tennene hennes SER helt fine ut, er ikke skjeve eller har mellomrom, men har en feilstilling (overbitt og dypt bitt). Jeg har forstått det slik at dette kan skape problemer for henne på sikt. Det har altså ikke noe med utseende å gjøre. Tannlegen anbefaler regulering. 

Men vi må dekke 60% av kostnaden selv, og dette er av offentlige takster så det kan fort bli mer enn det. 

En slik kostnad kommer utenfor barnebidraget og dermed må han være med å spleise. Men han nekter. Og siden han allerede betaler mindre bidrag pga nedsatt bidragsevne, så kan det vel fort bety at jeg må betale alt uansett? Jeg har egentlig ikke råd til det, men synes det er noe som bør prioriteres likevel. Så jeg skal alltids få det til. Men det blir trangt.

Vi har felles foreldrerett, hun har fast bosted hos meg. 

Hva mener dere?

Det heter at dere har delt foreldreansvar og du har bostedskompetansen (hovedomsorgen)

Det du da gjør, er at du sender krav til han via Nav. Enkelt og greit.

Anonymkode: 28d87...554

• Liker 1
Skrevet

Jeg gikk med bittfeil over altfor lang tid. Fikk etterhvert smerter i tennene pga skjev slitasje. Fikk ikke skikkelig tannreguleringsbehandling som liten. Vil si det var feil vurdert av tannlegen. Ikke noe med mine foreldre å gjøre. Men altså. Hvis tannregulering er anbefalt så gjør det. Håper det økonomiske ordner seg. Be om betalings plan foreksempel? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Med mindre det er mer enn en cm feilstilling/overbitt er ikke regulering nødvendig

Anonymkode: a79ad...7ca

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bidrag etc kan jeg ingenting om. 

Men jeg var selv et barn (ung tenåring) med feilstilling som du beskriver. 7mm.  Mine foreldre tok det riktige valget med en gang dette ble oppdaget, og det ble korrigert med både regulering og operasjon.

Jeg hadde jo aldri hatt vondt, eller vært plaget med dette, trudde jeg. Men i ettertid var det en ny verden. Som barn vet man ikke hva som er normalt eller ikke, særlig når smertene alltid har vert der (spenninger i kjeven, stikninger nedover i nakken, hodepine, stivhet i nakke). 

Dette handler ikke om utseendet. Det handler om spenningshodepine, senebetennelser med mer. For å kunne spise og snakke normalt må din datter presse underkjeven frem, noe som skaper spenninger i hele området, som bare vil bli verre og verre med alderen. 

Antar tannlegen har vist videre til en spesialist for vurdering? Mange har blitt feilbehandlet opp gjennom, da man forsøker å regulere tennene "på plass", mens det egentlig er hele underkjeven som må justeres. Denne typen feil må korrigeres med kjevekorrigerende kirurgi i tillegg til regulering. 

Anonymkode: f0889...c3f

Vi har blitt henvist, men det er litt ventetid før vi får time. 

Takk for råd, skal høre med tannlegen. 

Det er jo nettopp slike ting som hodepine, slitasje på tennene osv. som er det jeg er redd hun skal få hvis hun ikke behandles. 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bittfeil som kun gir 40% refusjon, tilsier at det ikke er nødvendig med regulering selv om det anbefales. Uansett hille jeg i første omgang insistert på,at far ble med på en time hos kjeveortoped, da denne kan forklare nødvendigheten av regulering mye bedre enn det du kan.

Far kan for øvrig ikke bli pålagt å betale for regulering via NAV dersom han ikke har full bidragsevne. 

Hva en regulering vil koste kommer an på hvor lsng tid behabdlingen tar, om man må ha regulering både i over- og underkjeven, om man må ha nattbøyle etc. Men kjeveortoped skal kunne gi et prisoverslag.

Anonymkode: 744ba...e9b

Jo, det er anbefalt. Og jeg vil gjøre det jeg kan for at hun skal ha et godt utgangspunkt for voksenlivet. 

Ja, det er usikkert om han må betale noe av det. Isåfall må jeg ta alt. Det går på et vis, men det blir nok litt tøft. 

Gjest chamallow
Skrevet

Denne faren høres ut som en gjerrigknark og fattiglus. Klart datteren skal få regulering! Sånne snyltere som robber nav for midler burde ikke hatt barn. Han får bare kjøpe First price og la vær å dra til syden - for fint skal det værra! Bilferie er bra nok, så kan dattera få pene tenner.

Skrevet

Her lytter du til tannlegen, ikke en gnien far som tror regulering kun handler om utseendet.

Er kan like uvitende på andre ting også eller er det kun når ting koster penger at han blir "tjukk i hue"?

• Liker 8
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det heter at dere har delt foreldreansvar og du har bostedskompetansen (hovedomsorgen)

Det du da gjør, er at du sender krav til han via Nav. Enkelt og greit.

Anonymkode: 28d87...554

Ja det er vel slik det er. Poenget er bare at han muligens ikke har økonomi til å betale uansett. Men da må jo jeg bare ta det. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med mindre det er mer enn en cm feilstilling/overbitt er ikke regulering nødvendig

Anonymkode: a79ad...7ca

Men tannlegen anbefaler det?)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...