AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #1 Skrevet 7. april 2018 Jeg hadde sminketime hos Estetique og der fikk jeg en lang forelesning om hudpleie. Først rense huden med toner og rensemelk. Så er det serum. Så dagkrem. Så skal man ta solfaktor. Deretter primer. Og så kan man begynne med foundation. Hallo?! 6-7 kremer på rekke og rad?! Hvor mye klarer huden egentlig å suge opp? Ærlig talt, er alt dette virkelig nødvendig? Dessuten ble det gjort et stort poeng ut av at det måtte være dyre produkter som Estee Lauder og Clarins. Og i hvertfall ikke noe billig ræl fra Vita. Jeg kjenner at jeg blir veldig skeptisk. Alle disse kremebe består stort sett av den samme miksen av vann, fett, silikon, farge og lukt. For meg virker hele greia som humbug. Hva mener dere? Anonymkode: 402f6...e26 6
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #2 Skrevet 7. april 2018 Jeg lurer også på dette. Bruker ikke hudkremer til vanlig. Prøvde en type krem en gang, og det eneste jeg merket var at det ble et slags "belegg" utenpå huden min som for så vidt kjentes mykt ut, men det var jo ikke huden i seg selv som hadde blitt mykere. Er det i det hele tatt helsefrembringende å ha myk hud? Hva om for eks mykere hud gjør huden dårligere på å beskytte mot fremmende bakterier eller på andre måter påvirker immunsystemet negativt? Hva om man tar opp noe av disse stoffene i kremene i kroppen og det øker sjansen for kreft? Hva om det øker sjansen for å utvikle sykdommer og andre problemer? Hva om det ikke har noe effekt på huden i det hele tatt? Anonymkode: b0c55...0e4 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #3 Skrevet 7. april 2018 Tror det er tull at man må kjøpe dyrt. Men hudpleie humbug? Jeg tror det har mye for seg. Jeg tror det er viktig og riktig å bruke riktig pH, både til intimvask og ansiktet. Jeg tror rense godt kan gi finere hud med tanke på urenheter og kviser. Jeg vet at godt fuktet hud viser fine linjer og tynne rynker mindre enn tørr og dehydrert hud. Og at solfaktor er viktig. Tror ikke man MÅ følge en bruksanvisning satt av én forhandler for effekt, alle har forskjellige ønsker og behov. Det eneste reelle helseaspektet er vel solfaktor, nordmenn er på topp av hudkreft i verden, sammen med Australia, tror jeg. Tror det trolig er like (mye eller like lite) skadelig/kreftfremkallende å la gammel sminke ligge som å rense godt og bruke flere kremer som gir fukt. Stoler også ganske godt på godkjenninger av produkter som er på norsk marked. Anonymkode: b3aae...5a6
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #4 Skrevet 7. april 2018 Jeg har også alltid vært skeptisk til det der. Virker som det er en trend å putte lag på lag på huden, spesielt med sminke, men også hudpleie. Meeeeeen så begynte jeg å prøve selv da, for jeg skjønte ikke hvorfor jeg aldri fikk til så fin hud og sminke som jeg så andre hadde. Og både sminke lag-på-lag ga jo de resultatene jeg alltid hadde hatt lyst på og aldri fått til med bare ett lag. Og hudpleie er det jo ofte sånn at om man har grei hud fra før uten spesielle problemområder så ser man ikke umiddelbar effekt, men det vil virke forebyggende. Jeg bruker en del serumer og kremer og greier på huden nå, og håper jo at det vil gjøre meg ti år yngre om 15 år Angående det du sier om kreft og ingredienser - VELDIG VIKTIG TEMA! I gjennomsnitt så påfører en kvinne opp til 2000 kjemikalier hver dag på kroppen sin i forbindelse med skjønnhet og kosmetikk , mye går direkte inn i organene via lymfer og tynne hudområder og annet går inn i celler og blodbane via å påvirke hudcellene. Kreft bare øker og øker men ingen tar det forebyggende seriøst i det hele tatt!! Jeg har funnet en fantastisk side , www.cosdna.com , der man kan skrive inn navnet på et produkt (sminke, hudpleie) og få opp en liste med tre kategorier, og karakterer etter hvor farlig ingrediensene er. Acne, irritant, og danger (altså helsefare). Og veldig mange produkter har rød karakter (fra 6-9) altså farligst på skalaen, i ingrediensene sine på helsefare, men med en sånn side har man hvertfall muligheten til å sjekke opp og styre unna de produktene! Jeg bruker den siden hver gang jeg leser om eller vurderer å kjøpe et nytt produkt! Anonymkode: 7846f...465 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #5 Skrevet 7. april 2018 Dette er mye tull selvsagt. Fin hud kommer innenfra, det vet de i Hollywood, det er derfor de spiser raw food der borte. Anonymkode: 57a5d...257 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #6 Skrevet 7. april 2018 Det er nok en blanding av både vitenskap og humbug. At du trenger så mange produkter er selvsagt bare tull og business. Noe av det som har med biologi og kjemiske sammensetninger å gjøre, kan være basert på vitenskap. Ikke dermed sagt alt, men noe. Anonymkode: 18027...b70 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #7 Skrevet 7. april 2018 Jeg har bedre hud når jeg pleier den absolutt. Men, det trenger ikke å være de dyreste produktene og man må finne rett produkt til din hud ellers vil det gi reaksjoner i huden eller ligge som et belegg utenpå huden din. En del produkter har mye bra for huden, noen har lite av de gode ingrediensene og masse "fyllestoff" om man kan kalle det det. I korea er det vanlig å ha 12 steg i hudpleierutinen sin. Bruker koreanske produkter seg, dog ikke 12 steg. Har hatt best effekt av koreanske produkter og det er også mildere mot lommeboken. Anonymkode: b427e...9ca 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #8 Skrevet 7. april 2018 22 minutter siden, AnonymBruker said: I korea er det vanlig å ha 12 steg i hudpleierutinen sin. Bruker koreanske produkter seg, dog ikke 12 steg. Har hatt best effekt av koreanske produkter og det er også mildere mot lommeboken. Anonymkode: b427e...9ca Dette stemmer ikke. Det er ikke vanlig i Korea å bruke såpass mange steg i rutinen. Det er ytterst få som gjør det. Anonymkode: f315d...645 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #9 Skrevet 7. april 2018 En ting er ihvertfall sikkert; hudpleie med store mengder parfyme er det bare å styre unna! F.eks vichy renseskum fra apoteket, hydra-dagkremen til clarins (nattkremen er god), dagkrem fra estee lauder, biotherm produkter etc. Har ikke prøvd dyrere merker som f.eks matis, Ole Henriksen, dior, SK-II og div andre hudpleie merker som florerer på skjønnhetsvideoer på YouTube Anonymkode: c7ae2...ca7 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #10 Skrevet 7. april 2018 7 hours ago, AnonymBruker said: Tror det er tull at man må kjøpe dyrt. Men hudpleie humbug? Jeg tror det har mye for seg. Jeg tror det er viktig og riktig å bruke riktig pH, både til intimvask og ansiktet. Jeg tror rense godt kan gi finere hud med tanke på urenheter og kviser. Jeg vet at godt fuktet hud viser fine linjer og tynne rynker mindre enn tørr og dehydrert hud. Og at solfaktor er viktig. Men hvorfor tror du det har mye for seg? Fordi du ser reklamer hver dag for hudkremer? Å tro noe betyr ikke at det er ekte. Mange mennesker som tror på gud, men det betyr ikke at han eksisterer Anonymkode: b0c55...0e4 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #11 Skrevet 7. april 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvorfor tror du det har mye for seg? Fordi du ser reklamer hver dag for hudkremer? Å tro noe betyr ikke at det er ekte. Mange mennesker som tror på gud, men det betyr ikke at han eksisterer Anonymkode: b0c55...0e4 Jeg tror det fordi urenheter kan vaskes bort, fjeset blir utsatt for mye bakterier (spesielt fordi man tar seg selv i fjeset). Ingen ler av at kirurgen ikke tar på dørhåndtaket etter å ha vasket hendene, men man skal betviles for at god rens av ansiktet en gang i døgnet er nødvendig? At riktig pH kan pleie, og feil kan irritere er noe hudleger (ikke hudpleiere eller parfymeri-ansatte) enes om. At fuktet hud svulmer littegrann mer og derfor ikke viser så mange fine linjer er ikke akkurat blind religion... Mer logikk. Og er det religiøst galskap å tro at solfaktor er viktig? Anonymkode: b3aae...5a6 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #12 Skrevet 7. april 2018 Just now, AnonymBruker said: Jeg tror det fordi urenheter kan vaskes bort, fjeset blir utsatt for mye bakterier (spesielt fordi man tar seg selv i fjeset). Ingen ler av at kirurgen ikke tar på dørhåndtaket etter å ha vasket hendene, men man skal betviles for at god rens av ansiktet en gang i døgnet er nødvendig? At riktig pH kan pleie, og feil kan irritere er noe hudleger (ikke hudpleiere eller parfymeri-ansatte) enes om. At fuktet hud svulmer littegrann mer og derfor ikke viser så mange fine linjer er ikke akkurat blind religion... Mer logikk. Og er det religiøst galskap å tro at solfaktor er viktig? Anonymkode: b3aae...5a6 Solfaktoer er noe helt annet enn 15 kremer som skal gjøre huden myk. Solfaktor beskytter mot stråling, en reell fare. Om du ikke har vitenskaplig grunnlag for å tenke at hudkremen din gjør nytte, så er det religiøst å tro at den gjør nytte, ja Rens av ansiktet handler ikke om å fjerne sykdomsbærende bakterier, det kan ikke sammenlignes med en kirurg som skal operere inni en krop og risikerer smitte pasienten. Anonymkode: b0c55...0e4 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #13 Skrevet 7. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Solfaktoer er noe helt annet enn 15 kremer som skal gjøre huden myk. Solfaktor beskytter mot stråling, en reell fare. Om du ikke har vitenskaplig grunnlag for å tenke at hudkremen din gjør nytte, så er det religiøst å tro at den gjør nytte, ja Rens av ansiktet handler ikke om å fjerne sykdomsbærende bakterier, det kan ikke sammenlignes med en kirurg som skal operere inni en krop og risikerer smitte pasienten. Anonymkode: b0c55...0e4 Du siterte den delen av innleget mitt som omhandler pH, rens, at fuktet hud viser mindre linjer (ikke at de blir borte, men mindre synlige) samt at solkrem er bra. Jeg sa vel ikke at femten lag kremer er viktig. Du legger ord i munnen på meg. At urenheter kan renses bort føles helt rart å måtte komme med vitenskapeloge kilder på. Nei, konsekvenser av å ikke remse eller vaske seg i ansiktet er ikke at noen dør. Man dør ikke av det selv heller. Men kan trolig oppleve hudormer, kviser, oljete eller flasset hud som gjør at sminke ikke sitter pent. Jeg pleier ikke huden for å leve lengre. (Med unntak av solvett). Jeg pleier huden for å se bedre ut. Anonymkode: b3aae...5a6 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #14 Skrevet 7. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Du siterte den delen av innleget mitt som omhandler pH, rens, at fuktet hud viser mindre linjer (ikke at de blir borte, men mindre synlige) samt at solkrem er bra. Jeg sa vel ikke at femten lag kremer er viktig. Du legger ord i munnen på meg. At urenheter kan renses bort føles helt rart å måtte komme med vitenskapeloge kilder på. Nei, konsekvenser av å ikke remse eller vaske seg i ansiktet er ikke at noen dør. Man dør ikke av det selv heller. Men kan trolig oppleve hudormer, kviser, oljete eller flasset hud som gjør at sminke ikke sitter pent. Jeg pleier ikke huden for å leve lengre. (Med unntak av solvett). Jeg pleier huden for å se bedre ut. Anonymkode: b3aae...5a6 Hvorfor det? Hva om de fleste urenheter forsvinner av seg selv etter 14 dager? Anonymkode: b0c55...0e4
Trikken Skrevet 7. april 2018 #15 Skrevet 7. april 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror det fordi urenheter kan vaskes bort, fjeset blir utsatt for mye bakterier (spesielt fordi man tar seg selv i fjeset). Ingen ler av at kirurgen ikke tar på dørhåndtaket etter å ha vasket hendene, men man skal betviles for at god rens av ansiktet en gang i døgnet er nødvendig? At riktig pH kan pleie, og feil kan irritere er noe hudleger (ikke hudpleiere eller parfymeri-ansatte) enes om. At fuktet hud svulmer littegrann mer og derfor ikke viser så mange fine linjer er ikke akkurat blind religion... Mer logikk. Og er det religiøst galskap å tro at solfaktor er viktig? Anonymkode: b3aae...5a6 Man renser huden for at vi har porer og her legger det seg sminke, talg, skitt, miljø osv, så er det toneren som nøytraliserer phen i huden. Man må rense om morgenen og for å fjerne avfallsstoffer og tag o.l som huden har gitt fra seg om natten. Om porene i huden er full av dritt klarer ikke pleien å trenge inn i huden. Serum er mer konsentrert og trenger lengre ned i huden. Til det midterste hudlaget hvor feks fibroblast cellene lever og det er der collagen og elastin produseres. Mens en dagkrem jobber i det øverste hudlaget og skal beskytte huden mot ytre påvirkninger.
Trikken Skrevet 7. april 2018 #16 Skrevet 7. april 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor det? Hva om de fleste urenheter forsvinner av seg selv etter 14 dager? Anonymkode: b0c55...0e4 Huden klarer ikke rense seg selv, ansiktet i dag er veldig utsatt. Både av miljøfaktorer og stor del av aldringen oppstår av frie radikaler så man må både rense og beskytte seg. Man må vaske både ansikt og kropp, den er ikke selvrensende.
^^Belle^^ Skrevet 7. april 2018 #17 Skrevet 7. april 2018 Hudpleie er ingredienser satt sammen. Ulike ingrediensers virkning er vitenskapelig bevist. Når det er sagt, så er det altfor mange produkter som lover veldig mye mer enn de klarer å holde, særlig på antirynkefronten. Så ja, hudpleie er vitenskap, og ja, det finnes mye tull der ute. 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #18 Skrevet 7. april 2018 1 hour ago, Trikken said: Huden klarer ikke rense seg selv, ansiktet i dag er veldig utsatt. Både av miljøfaktorer og stor del av aldringen oppstår av frie radikaler så man må både rense og beskytte seg. Man må vaske både ansikt og kropp, den er ikke selvrensende. Hvorfor tror du ikke huden kan rense seg selv? Kviser forsvinner som regel etter etn uke eller to. Tror du at huden gjenom flere hundetusen år ikke har noe evne til å forsvare seg selv? Hvordan overlever huden til menn som ikke bruker kremer? Anonymkode: b0c55...0e4 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #19 Skrevet 7. april 2018 Da jeg hadde kjemi, var min lærer veldig ærlig på at mye der ute ikke akkurat er så bra som de kanskje sier. MEN at det er fult mulig og lage en god krem for ansik og hud som fungerer (rynke krem var det kanskje det var 🤔🤔). de eksisterer, men er ofte dyre (kanskje og reseptbelagte... 🤔🤔). Noen år siden den forelesningen så kan ikke komme med noe bedre forklaring desverre Men har med kjemi, ph, fett... sammensetning og gjøre Akkurat om det er noe vits å bruke 5-6 kremer oppå ennanen da... tja... høres litt mye ut 😬 Anonymkode: eebb6...b50
Trikken Skrevet 7. april 2018 #20 Skrevet 7. april 2018 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor tror du ikke huden kan rense seg selv? Kviser forsvinner som regel etter etn uke eller to. Tror du at huden gjenom flere hundetusen år ikke har noe evne til å forsvare seg selv? Hvordan overlever huden til menn som ikke bruker kremer? Anonymkode: b0c55...0e4 Hud dør jo selvfølgelig ikke om den ikke blir renset. Men hud kan ikke bryte ned giftstoffer fra eksos o.l. Mennesker har såvidt jeg vet alltid tydd til hjelp for beskytte huden bare google cleopatra feks. mange menn har hudproblemer som de søker hjelp mot. Akner vil forsvinne av seg selv, og komme tilbake om ikke behandlet rett. Som feks rett hudpleie. Men ta vare på huden er opp til hver enkelt, og jeg er veldig glad for jeg startet tidlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå