Gå til innhold

IBS og møtet med helsevesenet: Hva skal jeg gjøre videre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Etter flere år med mageproblemer, sprikende prøvesvar og x-antall blodprøver og fecaltester ble jeg omsider henvist til sykehus. Her ble jeg utredet for alt fra nøytropeni, leversykdom, stoffskifteproblemer og crohn’s/ulcerøs kolitt. Ingen konkrete funn på blod- og avføringsprøver eller koloskopi, og fikk disgnosen IBS-D med henvisning til ernæringsfysiolog. Ernæringsfysiologen, som jeg ventet over ett år på, snakket bare om hvordan enkelte mennesker er mer følsomme og mer disponibel for stress, og for meg var timen totalt bortkastet. Jeg prøvde likevel lav-FODMAP, uten at symptomene ble bedre (faktisk verre etterpå...). Nå spiser jeg mer «ren mat» og merker en bedring av det (f.eks mindre bearbeidet mat, mer rent kjøtt, egg, grønnsaker, frukt, lite korn).

I utgangspunktet dro jeg til fastlegen for å ta blodprøver for matallergi i 2015. Han mente at symptomene mine indikerte noe annet, men tok prøver for cøliaki og laktoseintoleranse. Begge negative. 

Nå har jeg flyttet og fått ny fastlege. Der fikk jeg endelig tatt allergiprøvene. Prøvesvarene viste at jeg «kan ha allergier mot mat, men ingen treff på spesifikke matvarer». Dette fikk jeg elektronisk, uten mulighet til å svare, så jeg må nok bestille ny time ganske snart. 

Det jeg lurer på, er om det er flere her med diagnosen IBS som har opplevd det samme og hvordan gikk dere videre med det? Selv mistenker jeg SIBO eller lekk tarm, for tarmfloraen min er uten tvil ute av balanse! Jeg reagerer jo, som mange med IBS, på «alt» jeg spiser... Hvilke andre prøver kan man ta? Hjelp! :)

Hilsen småfrustrert jente! :) 

Anonymkode: dfb1f...c67

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fremtiden er fekal transplantasjon. 

Ellers får vel de færreste noe særlig hjelp med IBS, da det finnes mange ulike grunner til at man sliter med magen. Tarmsystemet er en viktig del av funksjonen til menneskekroppen generelt, og kan være et symptom på feil i ulike deler av kroppen. om det er feil i hjernen (nevrologisk) eller i stoffskifte eller helt andre deler av kroppen. 

Det varierer også hvilke problem man har med IBS. Noen har forstoppelse, noen oppblåsthet, noen diare og noen en kombinasjon av de ulike. 

Personlig hjelper (basmati)ris på å fordøye en del mat som jeg spiser. Sliter med "kronisk" oppblåsthet

Anonymkode: 37291...97b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Etter flere år med mageproblemer, sprikende prøvesvar og x-antall blodprøver og fecaltester ble jeg omsider henvist til sykehus. Her ble jeg utredet for alt fra nøytropeni, leversykdom, stoffskifteproblemer og crohn’s/ulcerøs kolitt. Ingen konkrete funn på blod- og avføringsprøver eller koloskopi, og fikk disgnosen IBS-D med henvisning til ernæringsfysiolog. Ernæringsfysiologen, som jeg ventet over ett år på, snakket bare om hvordan enkelte mennesker er mer følsomme og mer disponibel for stress, og for meg var timen totalt bortkastet. Jeg prøvde likevel lav-FODMAP, uten at symptomene ble bedre (faktisk verre etterpå...). Nå spiser jeg mer «ren mat» og merker en bedring av det (f.eks mindre bearbeidet mat, mer rent kjøtt, egg, grønnsaker, frukt, lite korn).

I utgangspunktet dro jeg til fastlegen for å ta blodprøver for matallergi i 2015. Han mente at symptomene mine indikerte noe annet, men tok prøver for cøliaki og laktoseintoleranse. Begge negative. 

Nå har jeg flyttet og fått ny fastlege. Der fikk jeg endelig tatt allergiprøvene. Prøvesvarene viste at jeg «kan ha allergier mot mat, men ingen treff på spesifikke matvarer». Dette fikk jeg elektronisk, uten mulighet til å svare, så jeg må nok bestille ny time ganske snart. 

Det jeg lurer på, er om det er flere her med diagnosen IBS som har opplevd det samme og hvordan gikk dere videre med det? Selv mistenker jeg SIBO eller lekk tarm, for tarmfloraen min er uten tvil ute av balanse! Jeg reagerer jo, som mange med IBS, på «alt» jeg spiser... Hvilke andre prøver kan man ta? Hjelp! :)

Prøvesvar som viser at du kan ha allergi mot mat? Hvilken prøve er det i tilfellet? 

Problemet eller rettere diagnosen IBS er en diagnose du får når ingen andre sykdommer er mulig å påvise og pasienten hardnakket bebuder at noe er galt. Da får du en symptomdiagnose i form av IBS. Det man imidlertid ser ofte, er at kvinner med IBS diagnose blir feildiagnostisert ofte, fordi symptomer fra tarmen også kan komme fra endometriose. Endometriose i bukhulen eller i tarmveggen påvises ikke med blodprøver eller undersøkelser av tarmen. Dermed går disse kvinnene i årevis før endometriosen gir seg utslag på andre måter. 

En annen forklaringsmodell enkelte har er at IBS er psykisk. Pasienter med selvdiagnostisert IBS leser på nett, forlanger undersøkelser, utforsker matvarer og andre produkter de inntar, og blir nærmest sin egen IBS spesialist lenge før de kommer til lege. Så hva kommer først, her? 

Anonymkode: 547d4...867

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Prøvesvar som viser at du kan ha allergi mot mat? Hvilken prøve er det i tilfellet? 

Problemet eller rettere diagnosen IBS er en diagnose du får når ingen andre sykdommer er mulig å påvise og pasienten hardnakket bebuder at noe er galt. Da får du en symptomdiagnose i form av IBS. Det man imidlertid ser ofte, er at kvinner med IBS diagnose blir feildiagnostisert ofte, fordi symptomer fra tarmen også kan komme fra endometriose. Endometriose i bukhulen eller i tarmveggen påvises ikke med blodprøver eller undersøkelser av tarmen. Dermed går disse kvinnene i årevis før endometriosen gir seg utslag på andre måter. 

En annen forklaringsmodell enkelte har er at IBS er psykisk. Pasienter med selvdiagnostisert IBS leser på nett, forlanger undersøkelser, utforsker matvarer og andre produkter de inntar, og blir nærmest sin egen IBS spesialist lenge før de kommer til lege. Så hva kommer først, her? 

Det er bullshit. De menneskene som har den forklaringsmodellen har en dårlig helhetsforståelse. 

Det er ren spekulasjon at en gang mange pasienter leser seg opp på problemene før de går til lege, og at de har bestemt seg for at de er syke. 

Tarmsystemet er et av systemene som er mest sensitivt for endringer og "feil" i kroppen. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dessverre er det ofte lite hjelp å få når man en mage som ikke fungerer optimalt. Og når mage/tarm ikke fungerer optimalt kan man reagere på matvarer man ikke er allergisk mot. Gluten og melk er det mange med mageproblemer som reagerer på. Anbefaler deg å lese deg opp på tarmhelse og spise mat som er gunstig for en god bakteriekultur. Det er kommet flere bøker med tarmhelse den siste tiden.

Jeg håper du finner ut av mageproblemene:) Lykke til:)  

Anonymkode: 4f69c...83c

Skrevet

IBS er jo bare en diagnose man får når de ikke egentlig vet hva som er galt med deg, og alle prøver kommer tilbake fine.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok en utvidet test for matallergi hos fastlegen. Da tester de på forskjellige paneler av matvarer, f.eks hvete, og går videre på mer spesifikke matvarer innen det panelet. Jeg fikk altså ikke utslag på noen spesifikke matvarer da de sjekket videre, men prøvene indikerte likevel at det var reaksjoner der. 

Og nei, jeg er ikke selvdiagnosert og mageproblemene mine er ikke av «psykisk» opphav. Diagnosen fikk jeg av en overlege på gastromedisinsk avdeling etter jeg ble utredet for crohn’s og ulcerøs kolitt. Jeg har selv aldri trodd at jeg hadde IBS før dette. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

.. Hvilke andre prøver kan man ta? Hjelp! :)

Jeg vil bare gjøre deg oppmerksom på at i veldig sjeldne tilfeller vil ikke crohns vises hverken på FeCal-test, eller på kolonoskopi.  I slike tilfeller er MR av tynntarmen et bedre verktøy for å avdekke sykdom i tarmen.

Det kan i alle fall være noe du kan ta opp med legen din.

Anonymkode: 99899...4f4

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, Nuttery skrev:

IBS er jo bare en diagnose man får når de ikke egentlig vet hva som er galt med deg, og alle prøver kommer tilbake fine.

Dette stemmer ikke :) det var det man trodde før men nå har det blitt en reell diagnose som forskes mye på.

Anonymkode: beb81...24b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dette stemmer ikke :) det var det man trodde før men nå har det blitt en reell diagnose som forskes mye på.

Jo. IBS er en diagnose man får når man har mageproblemer uten at man vet grunnen. Samme med kolikk hos barn

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo. IBS er en diagnose man får når man har mageproblemer uten at man vet grunnen. Samme med kolikk hos barn

https://forskning.no/bakterier-menneskekroppen-sykdommer/2016/06/irritabel-tarm-fra-psykisk-til-fysisk

https://forskning.no/mat-og-helse-menneskekroppen-sykdommer/2014/10/forste-synlige-bevis-irritabel-tarm

Det er sant at man må ekskludere alvorlige sykdommer, men det er en reell diagnose.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ibs, vært inn og ut av sykehus og legekontorer i tre år. De finner ikke ut noe, og ingenting hjelper. Og jeg blir ikke tatt på alvor fordi det er jo ikke noe livsfarlig og akutt i veien. Det har ødelagt livet mitt fullstendig. 

Anonymkode: 8b7f6...3ad

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ibs, vært inn og ut av sykehus og legekontorer i tre år. De finner ikke ut noe, og ingenting hjelper. Og jeg blir ikke tatt på alvor fordi det er jo ikke noe livsfarlig og akutt i veien. Det har ødelagt livet mitt fullstendig. 

Hvor i landet bor du? I bergen har de egne leger som er spesialister på ibs og mestringskurs :)

• Liker 1
Skrevet (endret)
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sier ikke at det ikke er en «reell diagnose» i den form av at det 1) ikke er en diagnose leger gir ut, og 2) det ikke forskes på.

Jeg sier at IBS er den diagnosen du får når de ikke finner ut hva som er galt med deg, men du fortsatt opplever symptomer.

Jeg har IBS selv. Jeg har tatt allergitester, all verdens blodprøver, gastroskopi, koloskopi, avføringsprøver, urinprøver mm... og alt kommer tilbake som at jeg er frisk som en fisk :) men klinikken viser jo noe annerledes.

legger ved et par setninger fra Helsenorge.no:

»...Irritabel tarmsyndrom (irritable bowel syndrome, IBS) er en fellesbetegnelse for flere plager som har med tarm og fordøyelse å gjøre.» «Personer med irritabel tarmsyndrom kan ha magebesvær, selv om alle undersøkelser og prøver viser at kroppen er frisk.»

https://helsenorge.no/sykdom/mage-og-tarm/irritabel-tarm

Endret av Nuttery
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er jo ikke en reell diagnose. Symptomene varierer svært (det er jo absolutt alle symptomer knyttet til mage/tarm), det finnes ingen sikker kur, de finner ikke den fysiologiske årsaken til det.

Det er en samlediagnose de setter på folk med mageproblemer de ikke klarer å knytte til noe annet patologisk.

• 7 måneder senere...
Skrevet
On 4/7/2018 at 10:51 PM, AnonymBruker said:

Livet mitt også. Ikke kan jeg jobbe eller studere pga. for mye smerter og følelse av ubehag. Legen bare gir meg legemiddler for kortidsforstoppelse, og det selvfølgelig ikke hjelper meg. Fuck my life

Anonymkode: 9c579...d49

Skrevet

Interessant det med at IBS kan være symptomer på endometriose. Fikk "diagnosen" IBS for 5 år siden (bedring på lav fodmap, symptomfri på rett kosthold), og fant i år ut at jeg har endometriose ved kikkshullsoperasjon. 

Jeg har nok begge, men hadde mye endo rundt i systemet, så det kan ha bidratt. 

Anonymkode: 44935...539

Skrevet

Jeg hadde kuttet ut bullshiting meg selv, og faktisk spist helt sunt, trent og levd helt sunt, hele tiden, og ikke gått veien ned helsevesenet, der de til slutt skjærer deg i fillebiter, og bare gjør ting verre, og verre enn ditt verste mareritt. 

Anonymkode: f3969...48e

Skrevet
På 7.4.2018 den 12.39, AnonymBruker skrev:

Jeg tok en utvidet test for matallergi hos fastlegen. Da tester de på forskjellige paneler av matvarer, f.eks hvete, og går videre på mer spesifikke matvarer innen det panelet. Jeg fikk altså ikke utslag på noen spesifikke matvarer da de sjekket videre, men prøvene indikerte likevel at det var reaksjoner der. 

Og nei, jeg er ikke selvdiagnosert og mageproblemene mine er ikke av «psykisk» opphav. Diagnosen fikk jeg av en overlege på gastromedisinsk avdeling etter jeg ble utredet for crohn’s og ulcerøs kolitt. Jeg har selv aldri trodd at jeg hadde IBS før dette. 

Les om kryssallergi! Min sønn har dette, og det var et helt lite eventyr å kartlegge hvilke kombinasjoner som ga reaksjon. Kryssallergi betyr at du reagerer ikke på f.eks hvete alene. Men hvete i kombinasjon med melk gir reaksjon (eller en annen matvare). 

Anonymkode: ec40a...21e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...