Gå til innhold

Må man ta permisjon i månedsvis pga valp i hus!?!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alene med ett barn, er i jobb og snart får vi en valp i hus. Jeg er godt forberedt etter å ha ventet i noen år til de fleste forhold lå til rette for et nytt familiemedlem. 

Valpen kommer om 2,5 mnd og jeg har ikke mulighet til å være hjemme i månedsvis slik jeg har lest og hørt at mange mener er nødvendig. Jeg kan ta feriedager og avspasering opp til rundt 2 uker fra den dagen vi henter hunden hjem, deretter må jeg jobbe 1-2 uker før jeg går ut i 5 uker ferie. I den perioden jeg jobber før ferien har jeg mulighet til å få hjelp av et par familiemedlemmer som kan enten ha valpen hos seg mens vi er på jobb og skole, eller være hos oss til vi kommer hjem. 

Etter sommeren vil den måtte være alene hjemme mellom 3,5 og 5,5 timer på hverdagene. 

Høres dette helt galt ut? Jeg har troen på at dette skal gå fint men blir litt bekymret når jeg kjenner folk som mener man må være hjemme 3-6 mnd med valpen.. 

Anonymkode: 0014b...530

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke hatt valp, men har reagert på det at enkelte mener at man omtrent må ta permisjon på linje med når man får barn. Det kan da vel ikke være nødvendig? Og hvordan får folk det til i såfall? 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på det samme, hva gjør "Ola Dunk" når han får valp? Leser man på nettet og i div diskusjonsforum/hundesteder så må man nesten ha permisjon det første året, og helst skal jo ikke hunden være alene hjemme i det hele tatt. Enten må man være på trygd og hjemme, eller barnepass.. samtidig vet man at de fleste folk gjør jo ikle det... Jeg er hjemme med valp nå, og er i permisjon med en baby. 

Tror man bare må begynne med alene hjemme trening så fort hunden er trygg, men ikke gå for fort frem.  

Anonymkode: 8a4ad...f2b

• Liker 4
Skrevet

Synes det virker som om du har en god plan jeg :) 

Også tror jeg man må ta de fleste hundediskusjoner med en klype salt. Er nok de som mener at hund er kun for de som går hjemme eller har mulighet til å ta den med seg konstant, samt at de har en fantastisk økonomi så kan ta alle utgifter som må oppstå på løpende bånd, og disse biter ofte høyest fra seg i diskusjoner også. 

Personlig tenker jeg at så lenge det er et overveid valg å få hund, at du har valgt en rase som passer deg, ditt liv og din personlighet, det er god nok økonomi til mat,utstyr og forsikring og årlig helsekontroll, og du er klar over at du binder deg opp en del tid av døgnet en del år, så kommer det til å gå fint. Ser jo absolutt ut som du faller innenfor denne kategorien :) 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet 7,5 timers dager når jeg ble alene med min valp, men jeg la inn en luftetur i lunsjen da jeg bodde rett ved jobben. Dette gikk veldig bra og idag har jeg en flott hund på snart fem år. Han er ikke redd for å være alene. 

Men husk å ikke la valpen ha hele huset mens du er på jobb. La den ligge i for eksempel yttergangen eller lignende. 

Hvordan rase er det snakk om? 

Anonymkode: 54c50...9e8

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes det virker som du har en god plan, og gratulere med nytt familiemedlem :) 
Men jeg ville latt valpen være hjemme, og heller fått besøk den tiden i starten hvor du må jobbe. Den har bare fått knappe to uker på å bli kjent med ditt hus, og om dere "sender den bort" i 1-2 uker hvor den må bli kjent med enda ett nytt hus og forholde seg til "fremmede", for å så skulle være hjemme igjen, så kan det være stressende. 

Og som en advarsel, nesten uansett hva man gjør når man har dyr, så vil man motta kritikk fra ett eller annet hold :P Det vil nok være mange som mener du ikke bør ha hund fordi du jobber, at du bør ta ett friår med valpen, at det er mishandling å la den kun være i yttergangen når du er på jobb etc etc. Så du må være forberedt på en del kritikk, men ikke la alt gå innpå deg :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Syns det høres ut som en god plan jeg :) begynn alene hjemme trening så snart valpen er trygg hos dere :) 

Anonymkode: 41a9d...b0c

AnonymBruker
Skrevet

Takk for oppløftende og fornuftige svar, det høres ut som dere har samme tankegang som meg :ninuskapus:

Det er en finsk lapphund. Glemte å skrive at vi har også 2 katter som kommer til å være hjemme med hunden, så helt alene blir den ikke. Kattene får gå fritt i begge etasjer, mens hunden får 1.etg, jeg stenger av trappa nederst med grind. Hvis jeg lukker alle dører inn til rommene nede, har den ca 15 kvm gang å være i. Tenker i hvertfall å løse det sånn mens den er valp og innen den har vent seg til kattene osv. 

Enig i at de som skal hjelpe meg å passe hunden bør være hjemme hos oss ja, det har de også sagt seg villige til. Evt øve litt på at den kan være kortere perioder alene de to ukene, men at hundepasserne er der mesteparten av min arbeidsdag.

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er alene med ett barn, er i jobb og snart får vi en valp i hus. Jeg er godt forberedt etter å ha ventet i noen år til de fleste forhold lå til rette for et nytt familiemedlem. 

Valpen kommer om 2,5 mnd og jeg har ikke mulighet til å være hjemme i månedsvis slik jeg har lest og hørt at mange mener er nødvendig. Jeg kan ta feriedager og avspasering opp til rundt 2 uker fra den dagen vi henter hunden hjem, deretter må jeg jobbe 1-2 uker før jeg går ut i 5 uker ferie. I den perioden jeg jobber før ferien har jeg mulighet til å få hjelp av et par familiemedlemmer som kan enten ha valpen hos seg mens vi er på jobb og skole, eller være hos oss til vi kommer hjem. 

Etter sommeren vil den måtte være alene hjemme mellom 3,5 og 5,5 timer på hverdagene. 

Høres dette helt galt ut? Jeg har troen på at dette skal gå fint men blir litt bekymret når jeg kjenner folk som mener man må være hjemme 3-6 mnd med valpen.. 

Er vel ingen som er hjemme i mange måneder, selv hadde jeg mulighet til å ta 6 uker fri. 

Men å tenke at man skal ha hund og reise på jobb fra 8-16 + aktiviteter for seg selv før man har tid til hunden en time kveld og morgen. Det blir veldig feil syns jeg da. 

Her i huset har mannen mulighet til å ha med hunden på jobb hele året. Hunden er alltid med oss uansett hvor vi er og er en del av familien. Det syns jeg er det viktigste.

Anonymkode: 57ac9...213

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner du til Mammapolitiet? Det finnes et Hundepoliti også. Det er bare å stålsette seg, man kommer langt med sunn fornuft.

Vi fikk valp i fjor sommer og var hjemme med den i tre uker, og det gikk kjempefint da vi begynte på skole/jobb. Bare begynn alenetreningen tidlig og korte sekvenser om gangen. 

Gratulerer så mye med valp, dere går en travel, men morsom tid i møte.

Anonymkode: ea271...4ca

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Ja det høres helt galt ut!

hvorfor skaffer du deg valp når du ikke kan ta ansvaret for den?????

Anonymkode: e2e70...53f

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner du til Mammapolitiet? Det finnes et Hundepoliti også. Det er bare å stålsette seg, man kommer langt med sunn fornuft.

Vi fikk valp i fjor sommer og var hjemme med den i tre uker, og det gikk kjempefint da vi begynte på skole/jobb. Bare begynn alenetreningen tidlig og korte sekvenser om gangen. 

Gratulerer så mye med valp, dere går en travel, men morsom tid i møte.

Anonymkode: ea271...4ca

Det verste er at det finnes til og med kaninpolitiet og marsvinpolitiet nå før tiden 😂 alle kaniner skal ha minst 12 kvm for at de skal ha det bra nå til dags!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det høres helt galt ut!

hvorfor skaffer du deg valp når du ikke kan ta ansvaret for den?????

Anonymkode: e2e70...53f

Ååå der kom det 🙄

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det verste er at det finnes til og med kaninpolitiet og marsvinpolitiet nå før tiden 😂 alle kaniner skal ha minst 12 kvm for at de skal ha det bra nå til dags!

Er det galt å ønske at dyr skal ha best mulig levevilkår? Kanskje man skal la være å skaffe seg dyr man ikke kan gi et best mulig liv? 

• Liker 9
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Senk skuldrene, og pust dypt.. Løsningen din er bra. ☺

AnonymBruker
Skrevet

Dette tror jeg går helt fint :) Bare sørg for å venne valpen til å være alene før du begynner i jobb igjen. I begynnelsen behøver du ikke mer enn å gå ut av døra før du kommer inn igjen, også blir du borte i 5 minutter før du kan være lenger og lenger borte fra valpen. Da lærer du han at du kommer tilbake igjen, og unngår forhåpentligvis en hund som står og uler i timesvis mens du er borte :) 

Da jeg fikk første hund dro jeg rett på skole dagen etter jeg fikk den (var ikke planlagt, fikk plutselig tilbud om å få en valp på fôr) Da jeg fikk den neste hunden hadde jeg permisjon i et år (dog ikke pga. hunden og det var heller ikke planlagt :P)

Anonymkode: 42457...fbd

AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som en bra plan! Ideelt sett skal valper (og hunder generelt) ha selskap hele dagen, hver dag, hele livet, men det er jo urealistisk for de fleste. Et par uker og litt hjelp i ukene etter høres bra ut, og så har du fem uker på å gjøre den skikkelig trygg

Anonymkode: cf217...a1a

AnonymBruker
Skrevet

Problemet (for dyrene) er jo at vi holder de på VÅRE premisser. Så da er det vår sunne fornuft som teller, og ikke nødvendigvis dyrenes behov. 

Anonymkode: 7421b...14f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 7.4.2018 den 17.15, AnonymBruker skrev:

Er det galt å ønske at dyr skal ha best mulig levevilkår? Kanskje man skal la være å skaffe seg dyr man ikke kan gi et best mulig liv? 

Slapp av. Mine kaniner har 14 kvm plass inne samt Utgård og isolert hus. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slapp av. Mine kaniner har 14 kvm plass inne samt Utgård og isolert hus. 

Slapp av? Har da virkelig ikke vært hisset opp. Jeg bare spør deg om det er galt å ønske at folk tar skikkelig vare på dyrene sine? 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...