Gå til innhold

Styremedlem og styreleder, hva forplikter man seg til?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heihei. Hvis man er styremedlem i et sameie, hva forplikter man seg til da? Ca hvor mye tid vil det ta i et år? 

Hvis man er styreleder i et sameie, hva forplikter man seg til da? Ca hvor mye tid vil det ta i et år? 

Takker for innspill :). 

Anonymkode: d1fa6...e74

AnonymBruker
Skrevet

Det er et "hvor langt er et tau" spørsmål... 

Det kommer jo an på størrelsen på sameiet, fellesareal, regnskapsføring, og mye mer. 

Da jeg var styreleder i et sameie med 60 enheter i Oslo, gikk det 1-4 timer i uka. Jeg fulgte opp avtaler om felles renhold, fikk inn folk når ventilasjonen sviktet, hentet inn og vurderte anbud fra malere, truet folk til dugnader, tok i mot telefoner om klaging på nabobråk, fulgte opp bankkonto og regningsbetaling, tok i mot post fra kommune etc, og satt opp regnskapet (kunne satt ut, men fikser det raskt selv). Dette var betalt. 

Så var jeg i en periode styreleder for sameie med tre enheter. Da brukte jeg 1-2 timer i året. Eneste jeg gjorde var å følge opp felleskonto. Men så kom varsel om rørfornying fra kommunen, og da røk plutselig over 100 timer på administrasjon og kommunikasjon, uten betaling. 

Jeg hadde imidlertid ikke tatt på meg jobben om sameiet hadde dårlig økonomi, man kan som styremedlem bli stilt personlig ansvarlig. 

Anonymkode: d27e6...9eb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er et "hvor langt er et tau" spørsmål... 

Det kommer jo an på størrelsen på sameiet, fellesareal, regnskapsføring, og mye mer. 

Da jeg var styreleder i et sameie med 60 enheter i Oslo, gikk det 1-4 timer i uka. Jeg fulgte opp avtaler om felles renhold, fikk inn folk når ventilasjonen sviktet, hentet inn og vurderte anbud fra malere, truet folk til dugnader, tok i mot telefoner om klaging på nabobråk, fulgte opp bankkonto og regningsbetaling, tok i mot post fra kommune etc, og satt opp regnskapet (kunne satt ut, men fikser det raskt selv). Dette var betalt. 

Så var jeg i en periode styreleder for sameie med tre enheter. Da brukte jeg 1-2 timer i året. Eneste jeg gjorde var å følge opp felleskonto. Men så kom varsel om rørfornying fra kommunen, og da røk plutselig over 100 timer på administrasjon og kommunikasjon, uten betaling. 

Jeg hadde imidlertid ikke tatt på meg jobben om sameiet hadde dårlig økonomi, man kan som styremedlem bli stilt personlig ansvarlig. 

Tusen takk for svar på spørsmål. 

Det er snakk om et lite sameeiet (under 20 enheter), de timene som jobber, får man lønn for dette? 

Og hvor dårlig er økonomien til sameeiet før man kan bli stilt personlig ansvarlig? Er for eksempel 100 000 kroner i sameeiet dårlig økonomi. 

AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er snakk om et lite sameeiet (under 20 enheter), de timene som jobber, får man lønn for dette? 

Og hvor dårlig er økonomien til sameeiet før man kan bli stilt personlig ansvarlig? Er for eksempel 100 000 kroner i sameeiet dårlig økonomi. 

Få inn en regnskapsfører og ikke håndter det selv om man ikke har peiling.

Anonymkode: d7888...dfc

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Få inn en regnskapsfører og ikke håndter det selv om man ikke har peiling.

Med 20 enheter eller færre er det ikke regnskapsplikt. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lønn er regulert i vedtektene.  Du bør sette deg godt inn i disse før du tar over. 

Som jeg nettopp skrev har ikke sameier med under 20 enheter regnskapsplikt. Men man bør absolutt sette opp en regnskapsoppstilling, for å se hva man har på konto, at alle har betalt inn det de skal og hva pengene brukes til. Det er en sikkerhet for alle. 

Risiko er det uansett. Som styre kan man bli stilt personlig ansvarlig for enhver forpliktelse. Risikoen er lavere i sameier, men jeg setter meg godt inn i historikk, reguleringsplaner, styremøtereferat, vedtekter og regnskap hver gang jeg tar på meg en slik forpliktelse. Hva som står på konto sier nødvendigvis ikke noe om hvilke uforutsette forpliktelser man er i stand til å dekke. 

Du bør virkelig lese deg opp en del. På sameier. Og på hva det vil si å sitte i et styre. Å kun søke råd her inne gir deg på langt nær den kunnskapen du trenger. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med 20 enheter eller færre er det ikke regnskapsplikt. 

Det visste jeg ikke. 

Sitter som styremedlem i et sameie med ca 50 enheter og er sjeleglad vi har regnskapsfører. Det skal mye til (eller alvorlige overtramp) for å bli holdt personlig ansvarlig. Jeg regner med du tenker økonomisk. Det er klart at hvis man begår lovbrudd kan man jo sitte fint i det, men ellers skal det en del til. 

Dine plikter vil utover det være å følge opp serviceavtaler, kalle inn til styremøter, sameiemøter, sjekke at folk overholder vedtekter og husordensregler.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Heihei. Hvis man er styremedlem i et sameie, hva forplikter man seg til da? Ca hvor mye tid vil det ta i et år? 

Hvis man er styreleder i et sameie, hva forplikter man seg til da? Ca hvor mye tid vil det ta i et år? 

Takker for innspill :). 

Hvor mye tid styrearbeid tar, er helt avhengig av situasjonen i sameiet, brl, eller firmaet man er styrelder i. 

Du forplikter deg til å jobbe for sameiets best, opptre etterrettelig, sette degbinn i gamle vedtak og saker m.m. 

Å være styreleder i et sammeie medfører samme forpliktelser som å være styremedlem eller styrelder i en hvilket som helst annet styre. Du kan bli personlig økonomisk ansvarlig for feil du, de andre eller alle sammen til sammen har gjort eller gjør. Se spesielt til Sykkelvm i Bergen der styreleder kan bli, helt eller delvis, personlig avsvarlig for underskuddet. De gleste har nå lært etter en stor fadese for noen år siden at styreansvarsforsikring er lurt å ha. 

Anonymkode: 07097...b98

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det visste jeg ikke. 

Sitter som styremedlem i et sameie med ca 50 enheter og er sjeleglad vi har regnskapsfører. Det skal mye til (eller alvorlige overtramp) for å bli holdt personlig ansvarlig. Jeg regner med du tenker økonomisk. Det er klart at hvis man begår lovbrudd kan man jo sitte fint i det, men ellers skal det en del til. 

Dine plikter vil utover det være å følge opp serviceavtaler, kalle inn til styremøter, sameiemøter, sjekke at folk overholder vedtekter og husordensregler.

Jeg valgte å føre selv. Og førte selv også når det var færre enheter, fordi det gir en sikkerhet. Et sameie regnskap er utrolig enkel, selvfølgelig gitt at du forstår debet-kredit-egenkapital. Utover det, helt enig i at man kan sette det ut om man ikke har basiskunnskapen selv. 

Men om man ikke har plikt kan man jo selvfølgelig gjøre det veldig enkelt. Man trenger bank, penger inn, og penger ut. 

Med ansvar tenker jeg først og fremst økonomisk. Jeg er nok ekstra obs på dette da jeg også sitter i andre styrer, som jeg skrev er risikoen begrenset i sameier. Men samtidig, dersom man med hendelser eller unnlatelser har påført en situasjon kan det koste mye, her understreker jeg særlig unnlatelser, da det har vært tilfeller av privatpersoner i slike roller som ikke kjenner ansvaret. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det visste jeg ikke. 

Det skal ikke så veldig mye til å bli personlig økonomsik ansvarlig i et styre. Mange påtar seg ansvar og går inn i styrer uten å ha snurring om hvilket ansvar, både praktisk og økonomisk de påtar seg. 

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skal ikke så veldig mye til å bli personlig økonomsik ansvarlig i et styre. Mange påtar seg ansvar og går inn i styrer uten å ha snurring om hvilket ansvar, både praktisk og økonomisk de påtar seg. 

Sålenge økonomi og HMS er ivaretatt, så skal det en del til for å bli holdt erstatningspliktig. 

https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/okonomi/styre-ansvar-borettslag-sameie/

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sålenge økonomi og HMS er ivaretatt, så skal det en del til for å bli holdt erstatningspliktig. 

https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/okonomi/styre-ansvar-borettslag-sameie/

Slik kan det fremstilles i teorien, praksis er dog noe annet. Og noe man ikke snakker så høyt om, tydeligvis. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

sette degbinn i gamle vedtak og saker

Hva er det og hvordan gjør man det? Er det egentlig bare et vanskelig ord for å f.eks. klistre på en lapp om at saken er ferdig avklart og klar til arkivering eller noe sånt noe? 

Anonymkode: 11a20...995

AnonymBruker
Skrevet
På 7.4.2018 den 20.20, AnonymBruker skrev:

Hva er det og hvordan gjør man det? Er det egentlig bare et vanskelig ord for å f.eks. klistre på en lapp om at saken er ferdig avklart og klar til arkivering eller noe sånt noe? 

Oi...du burde ta noen kurs hos f.eks OBOS i styrearbeid! 

Anonymkode: e2f30...931

AnonymBruker
Skrevet
På 7.4.2018 den 20.20, AnonymBruker skrev:

Personen mente deg inn...

Anonymkode: 81191...27a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...