AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #1 Skrevet 6. april 2018 Hun flyttet hit til bygda og giftet seg. Jeg vet ikke pikenavnet hennes og har ingen å spørre da farfar er død og pappa er død. Hun kommer fra en annen del av landet. Hvor kan jeg finne pikenavnet hennes? Jeg ønsker å finne ut om hun hadde noen søsken som kanskje lever fortsatt og om de har fått barn og barnebarn. Er dette en umulig oppgave? Jeg har kun fødselsdato og dødsdato. Hun døde da hun var ung. Hvordan skal jeg gå frem? Anonymkode: d77b7...626
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #3 Skrevet 6. april 2018 Akkurat nå, Arabella skrev: Riksarkivet vil være naturlig å starte med. Er det digitalt? Mulig jeg er dum som spør;) Anonymkode: d77b7...626
Arabella Skrevet 6. april 2018 #4 Skrevet 6. april 2018 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det digitalt? Mulig jeg er dum som spør;) Anonymkode: d77b7...626 Ta det med ro, du er ikke dum. Det er lenge siden jeg var i kontakt med Riksarkivet. Den gangen ringte jeg dit. Det er sikkert lurt å gjøre først for å få veiledning om hvordan du går frem når du skal lete digitalt. Du har allerede data om din far og farfar og vil sikkert få hjelp og veiledning videre. Hvordan finne opplysninger om slekt - Arkivverket Endret 6. april 2018 av Arabella
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #5 Skrevet 7. april 2018 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun flyttet hit til bygda og giftet seg. Jeg vet ikke pikenavnet hennes og har ingen å spørre da farfar er død og pappa er død. Hun kommer fra en annen del av landet. Hvor kan jeg finne pikenavnet hennes? Jeg ønsker å finne ut om hun hadde noen søsken som kanskje lever fortsatt og om de har fått barn og barnebarn. Er dette en umulig oppgave? Jeg har kun fødselsdato og dødsdato. Hun døde da hun var ung. Hvordan skal jeg gå frem? Anonymkode: d77b7...626 Bet du navnet hennes når hun døde så kan du søke i gamle kirkebøker. Det er nekelt og som regel er google nok til å starte. Anonymkode: 2b3c9...cce
GulSitron Skrevet 7. april 2018 #6 Skrevet 7. april 2018 Jeg laget et familietre i MyHearitage og fikk bekreftet en del jeg lurte på kun ved å gå igjennom matcher og sammenligne navn, fødselsdato og evt bryllupsdato. Men jeg fikk mye info fra min pappa også, som heller ikke visste så mye mer enn meg. Jeg har enda ikke funnet den biologiske mammaen og pappaen til min farmor da hun ble adoptert bort pga «uekte barn»/barn utenfor ekteskap. Jeg vet de hadde en form for kontakt, men jeg var ikke interessert nok i slekt da jeg kunne snakket med henne.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #7 Skrevet 7. april 2018 Send en e-post til kirken der hun vokste opp, og skriv fødselsdato og alle fornavn. Så slår de opp i kirkeboken for deg og finner ut når hun ble døpt og dermed også navnet på hennes foreldre. Dersom din farmor var gift kan du gå på biblioteket og søke i Nasjonalbibliotekets database over aviser. Der kan du søke etter hennes navn i Norsk Lysningsblad og finne navn på din farfar (eller andre menn hun var gift med) og dato. Anonymkode: d7bba...4bd
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #8 Skrevet 7. april 2018 Hei igjen! Jeg klarte å finne henne i en kirkebok hvor det stod fødselsdato og dåpsdato. Dessverre stod det ingenting om foreldrene hennes i motsetning til de andre som var oppført der. Hva kan det komme av? Ble hun gitt vekk av sin mor? Var hun et barnevernsbarn? Er det umulig å finne noe nå? Det stod noe under for og mellomnavnet hennes, men greier ikke å tyde det. Kan det være etternavnet? TS Anonymkode: d77b7...626
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #9 Skrevet 7. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei igjen! Jeg klarte å finne henne i en kirkebok hvor det stod fødselsdato og dåpsdato. Dessverre stod det ingenting om foreldrene hennes i motsetning til de andre som var oppført der. Hva kan det komme av? Ble hun gitt vekk av sin mor? Var hun et barnevernsbarn? Er det umulig å finne noe nå? Det stod noe under for og mellomnavnet hennes, men greier ikke å tyde det. Kan det være etternavnet? TS Anonymkode: d77b7...626 Lda vet du hvilken kirke og må søke deg videre derfra. Konfirmanter står også i kirkebøkene. Vi har en slektning født utenfor ekteskap og der står både mor og han som har påtatt seg farskapet oppført i kirkeboken. Du kan også se om barnet er uekte eller ektefødt/betegnelse på om barnet er født i ekteskap eller utenfor ekteskap. Det står også der du har funnet frem til henne. Statsarkivet er gode på å lete frem denne typen info. Anonymkode: 2b3c9...cce
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #10 Skrevet 7. april 2018 Du kan legge det ut her, så kan vi tyde håndskriften for deg. Sjekk om det står mer info i klokkerboken. Eller du kan se om du finner konfirmasjonen hennes, kanskje det står flere opplysninger der. Anonymkode: d7bba...4bd
Gjest Bossa Nova Skrevet 7. april 2018 #11 Skrevet 7. april 2018 Har du vært i kontakt med det statsarkivet som tilhører din eller hennes region?
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #12 Skrevet 7. april 2018 Nå har jeg funnet navnet på foreldrene hennes, men jeg greier dessverre ikke å tyde det. Jeg kan legge ut bilde her om noen vil hjelpe til?:) TS Anonymkode: d77b7...626
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #14 Skrevet 7. april 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå har jeg funnet navnet på foreldrene hennes, men jeg greier dessverre ikke å tyde det. Jeg kan legge ut bilde her om noen vil hjelpe til?:) TS Anonymkode: d77b7...626 Når du vil være anonym, så bør du ikke legge ut bilde. Finn heller en link. Anonymkode: 2b3c9...cce
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #15 Skrevet 7. april 2018 Jeg har dessverre surret litt og fant feil navn:( Fillern også, like langt igjen. TS Anonymkode: d77b7...626
Safiye Skrevet 8. april 2018 #17 Skrevet 8. april 2018 Tråden er ryddet for personidentifiserende innlegg - Safiye, mod
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå