Gå til innhold

Krangel med mamma (og jeg er snart 40...!)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I kveld endte jeg i en kjempekrangel på telefonen med mamma- på grunn av noe jeg egentlig synes er helt tullete..

Mamma har bursdag om noen uker, og fortalte i dag at kusinen hennes ønsket at vi alle skulle komme og feire bursdagen hennes (altså min mors bursdag) på hytta hennes (altså hytta til min mors kusine).

Denne hytta ligger laaaaangt inni skogen med absolutt ingenting å finne på (annet enn å evt gå i skogen..), drøye to timer fra der vi bor. Hytta er stor og med god plass, men de fleste soveplassene er i annekser rundt på tunet. Vi har vært der flere ganger før med storfamilien, men det ender ALLTID med krangel og dårlig stemning av diverse årsaker. 

Orker ikke gå inn på alle årsakene til krangling, men det er ting både ved hytta, ved min mors kusine og ved dynamikken mellom mamma og meg som gjør at det ALLTID ender med bråk. Sist vi var der endte jeg gråtende foran barna mine pga jeg opplevde meg ekstremt urettferdig behandlet av mamma- og det på tross av at jeg virkelig, virkelig hadde gjort en innsats for å unngå krangel.

Iallfall, nå vil mamma gjerne at vi skal dra dit alle sammen for å feire bursdagen hennes- men det vil ikke jeg, fordi jeg vet det vil ende med krangel. Så endte isteden hele telefonsamtalen om dette som en eneste stor krangel, der mamma er ekstremt indignert og fornærmet på meg fordi hun mener jeg ødelegger bursdagen hennes :rolleyes: 

Jeg sa selvsagt umiddelbart at hun gjerne måtte dra dit på bursdagen sin, så kan vi andre heller feire dagen hennes enten helgen før eller helgen etter. Men det var visst helt uaktuelt, hvis ikke vi og barna (altså mine barn) ble med på dette kunne det være det samme. Mye av poenget var visst at kusinen hennes så gjerne ville være sammen med barna mine. Mitt svar til det var at kusinen når som helst er velkommen på besøk til oss, eller vi kan ta med barna til mamma og pappa så hun kan treffe dem der, hvis det er enklere. Men nei, det måtte jo være på denne hytta, da :rolleyes:

Tilslutt slang mamma bare på røret i sinne (dvs, hennes ord var at hun var fryktelig lei seg og skuffet over meg) og nå vet jeg neimen ikke når jeg kommer til å høre fra henne igjen..! Men er jeg SÅ urimelig altså? Er det ikke lov til å si nei til noe man VET bare ender fælt?

Anonymkode: 9ab9b...c6e

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg vil da si at det er ganske normalt og naturlig at du ikke vil stikke hånda di i vepsebolet igjen! Tipper familien din har en ganske uheldig dynamikk der "ting bare er sånn". Moren din minner dessuten litt om min som fortalte meg at "du er så vanskelig at du kommer til å ta lovet av meg før jeg fyller førti".

Hev deg over det, og en god klem fra meg. :xpb_knuddel:

Anonymkode: 703a0...273

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

"Livet", ikke "lovet". 

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes du høres litt vanskelig og utakknemlig ut. Hvorfor krangle så mye? Plutselig er moren din gammel, syk og borte. 

• Liker 5
Skrevet

Jo det er lov å si nei, men så er det samtidig noe med hvordan man sier nei da som gjør hele forskjellen. Jeg vet at jeg ikke er god på å snakke med min mor for eksempel pga fortiden og at det derfor som regel er slik at JEG overbringer budskapet på en måte som HUN reagerer på og motsatt..nesten hver eneste gang, mens om det var noen andre ville det ikke blitt drama overhode.. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Meadow skrev:

Jeg synes du høres litt vanskelig og utakknemlig ut. Hvorfor krangle så mye? Plutselig er moren din gammel, syk og borte. 

Det der er å spille på noens emosjoner og er en klar hersketeknikk.. 

Anonymkode: c4ba3...050

• Liker 30
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det der er å spille på noens emosjoner og er en klar hersketeknikk.. 

Anonymkode: c4ba3...050

Jeg tipper det er ganske mye av sånt. Bare det at moren vil dra dit og datteren absolutt ikke har lyst, men synes det er vanskelig å si nei sier mye om dynamikken.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Meadow said:

:balltre:

Anonymkode: ddba2...bee

• Liker 13
Skrevet (endret)

Du vet det at blir bråk, du vet moren din er vanskelig-slå foten ned,og ikke gi deg på at dere ikke kan dra på hytta.

Men at forslagene du  kommer med fortsatt er gydlig.

Også må hun surmule så mye hun vil.

Viktig å sette grenser for seg selv!

Endret av indianerpila
skriveleif
  • Liker 10
Skrevet
13 minutter siden, Meadow skrev:

Hva så? Martyr og maktsyk. Sånn var min mor også. 

• Liker 15
Skrevet

Vanskelig å uttale seg om hvem som er urimelig her. Utifra det du skriver kan det like gjerne være du som er slitsom og moren din som gang på gang ender opp rettmessig skuffet og såret over oppførselen din. Noen konkrete eksempler på hva det er som skjer i disse tilfellene hadde hjulpet. 

• Liker 4
Skrevet

Kan dere ikke la være å overnatte da? Kompromiss 😜

• Liker 8
Skrevet

Bare hold på ditt. Ikke gjør noe du ikke tror kan bli noe hyggelig for deg og barna dine. Ikke la moren din manipulere deg til å dra til den hytta! Moren din har overhodet ingen rett til å bli skuffet over deg! 

• Liker 4
Skrevet
51 minutter siden, Meadow skrev:

Godt det er noen med ironi her :laugh:

Gjest making.a.mess
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

I kveld endte jeg i en kjempekrangel på telefonen med mamma- på grunn av noe jeg egentlig synes er helt tullete..

Mamma har bursdag om noen uker, og fortalte i dag at kusinen hennes ønsket at vi alle skulle komme og feire bursdagen hennes (altså min mors bursdag) på hytta hennes (altså hytta til min mors kusine).

Denne hytta ligger laaaaangt inni skogen med absolutt ingenting å finne på (annet enn å evt gå i skogen..), drøye to timer fra der vi bor. Hytta er stor og med god plass, men de fleste soveplassene er i annekser rundt på tunet. Vi har vært der flere ganger før med storfamilien, men det ender ALLTID med krangel og dårlig stemning av diverse årsaker. 

Orker ikke gå inn på alle årsakene til krangling, men det er ting både ved hytta, ved min mors kusine og ved dynamikken mellom mamma og meg som gjør at det ALLTID ender med bråk. Sist vi var der endte jeg gråtende foran barna mine pga jeg opplevde meg ekstremt urettferdig behandlet av mamma- og det på tross av at jeg virkelig, virkelig hadde gjort en innsats for å unngå krangel.

Iallfall, nå vil mamma gjerne at vi skal dra dit alle sammen for å feire bursdagen hennes- men det vil ikke jeg, fordi jeg vet det vil ende med krangel. Så endte isteden hele telefonsamtalen om dette som en eneste stor krangel, der mamma er ekstremt indignert og fornærmet på meg fordi hun mener jeg ødelegger bursdagen hennes :rolleyes: 

Jeg sa selvsagt umiddelbart at hun gjerne måtte dra dit på bursdagen sin, så kan vi andre heller feire dagen hennes enten helgen før eller helgen etter. Men det var visst helt uaktuelt, hvis ikke vi og barna (altså mine barn) ble med på dette kunne det være det samme. Mye av poenget var visst at kusinen hennes så gjerne ville være sammen med barna mine. Mitt svar til det var at kusinen når som helst er velkommen på besøk til oss, eller vi kan ta med barna til mamma og pappa så hun kan treffe dem der, hvis det er enklere. Men nei, det måtte jo være på denne hytta, da :rolleyes:

Tilslutt slang mamma bare på røret i sinne (dvs, hennes ord var at hun var fryktelig lei seg og skuffet over meg) og nå vet jeg neimen ikke når jeg kommer til å høre fra henne igjen..! Men er jeg SÅ urimelig altså? Er det ikke lov til å si nei til noe man VET bare ender fælt?

Hjelper ikke å være etterpåklok men du burde sagt at du hadde bestilt tur et annet sted den helgen/var lovt bort til noe

Skrevet

To timer er ikke så langt da... Så hva med en mellomting: dra dit, spis middag eller kake eller hva det nå enn er som serveres, gi en gave, syng en sang og reis hjem igjen før noe drama rekker å utspille seg. Da får barna feiret bestemor, dere deltar på egne premisser uten verken å unngå det helt eller å overgi deg til hennes vilje, og så får dere kake da... :-D

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Mrs.Purdey skrev:

Hjelper ikke å være etterpåklok men du burde sagt at du hadde bestilt tur et annet sted den helgen/var lovt bort til noe

Joda, men det er den helgen moren min faktisk har bursdag, så da hadde hun nok uansett blitt snurt over at vi hadde planlagt noe annet akkurat på hennes bursdag..

TS

AnonymBruker
Skrevet

Men ja, dere som foreslår at vi kan dra hjem igjen- altså uten å overnatte. Det er jo noe jeg kan foreslå. Selv om jeg egentlig vet at det heller ikke kommer til å være bra nok for moren min- jeg kjenner henne godt nok til å vite at svaret da også blir at «nei, da kan det jo være det samme!!» Det er egentlig helt underforstått at vi også må overnatte der. 

TS

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har forresten ikke lyst til å gå noe særlig i detalj rundt alle forholdene som skaper konflikt. Noe av det skyldes sikkert meg (og min og mammas relasjon) også- men bottom line er at jeg ikke orker å oppsøke en situasjon som jeg vet at ender kjipt. Føler det blir å kaste bort en dyrebar helg- som jeg egentlig heller ville ha brukt på å kose og hygge meg med familien min (og den kan godt inkludere moren min, for all del! Vi treffes relativt ofte- minst annenhver uke- og pleier å ha det veldig hyggelig sammen så lenge vi kun er sammen én dag av gangen. Og så lenge vi ikke er på denne hytta..!)

TS

• Liker 2
Gjest making.a.mess
Skrevet
1 time siden, Meadow skrev:

Fordi om en person er eldre betyr ikke at folk skal fly rundt som piska skinn for å tilfredsstille dem i tilfelle de dør en dag... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...