Kinn Skrevet 6. april 2018 #1 Skrevet 6. april 2018 Hei, eg har ei fantastisk jente i slutten av tenåra som har ADHD. Ho fungere utrulig bra på alle måter med mange og gode venner, flink i jobb, godt likt av alle, men strever med skole. Det største problemet er forskyvd døgnrytme. Ho sovna i 4-5 tiden om morraen og det er selvsagt ikke forenelig med kravene i dagens samfunn. Vi har prøvd mye, wakeup-light med alarm, ulike typer sovemedisin, men ho blir dårlig av alt. Bruker kun melantonin som heller ikke virker særlig. Synest utrolig synd på ho som må leve sånn, og for lite søvn går tidvis utover psyken hennes. Er det andre som kjenner til dette ? Og kanskje har noen gode tips. Hører med til historien at det omtrent er klin-umulig og vekke henne om morraen, for da ligger hun i sin dypeste søvn. Kan jo tenke seg selv situasjonen før eg skal på jobb hver morra.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #2 Skrevet 6. april 2018 Kjenner til det. Mannen min har også adhd og samme problem. Vi har ikke kort å finne en løsning for han, men håper dere finner noe som virker for datteren deres. Anonymkode: eb30d...346
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #3 Skrevet 6. april 2018 Prøv å gi henne en tung dyne. Personer med ADHD kan ha behov for å kjenne utstrekningen av kroppen sin for å få sove. Sønnen min var tenåring da jeg kom over dette tipset. Han fikk da to vinterdyner av fiber. Etter det har han sovet mye bedre. Anonymkode: 79ced...7ee
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #4 Skrevet 6. april 2018 Når hun tar melatonin, tar hun den 1-2 timer før hun skal legge seg og er uten TV/telefon/nettbrett, skjermer generelt? Har ADHD selv og slet mye med søvn før, melatonin fungerte bra så lenge det ble tatt i god tid før jeg skulle legge meg og ikke satt med skjermer. Skjermer fikk meg bare mer våken. Anonymkode: c029b...dc1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #5 Skrevet 6. april 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Når hun tar melatonin, tar hun den 1-2 timer før hun skal legge seg og er uten TV/telefon/nettbrett, skjermer generelt? Har ADHD selv og slet mye med søvn før, melatonin fungerte bra så lenge det ble tatt i god tid før jeg skulle legge meg og ikke satt med skjermer. Skjermer fikk meg bare mer våken. Anonymkode: c029b...dc1 Var hos to ulike leger den ene ikke sa noe om det, mens andre sa det med at den skulle tas noen timer før og at jeg skulle være uten skjermer. Anonymkode: c029b...dc1
Kinn Skrevet 6. april 2018 Forfatter #6 Skrevet 6. april 2018 Hun tar melatonin 1-2 timer før hun legger seg. Har prøvd uten skjerm også, men når søvnen ikke innhenter henne, då går tankespinnet i surr, de som kjenner adhd vet at det er omtrent som å ha mange kanaler på samtidig, og når en ikke får sove så er det utrolig stresende for henne og bare ligge der, så hun bruker nok litt skjerm ja, lydbøker og vanlig bøker, men søvnen innhenter ikke henne uansett. Vet der var snakk om en dyne som vi kunne søke hjelpemiddelsentralen, det var en fiberdyne med kuler i, kanskje samme prinsippet som er skrive over her, at den kjennes tung på kroppen. Søvnproblemene hennes har ødelagt utrolig mye at den videregående skolen, og jeg er veldig spent på hvordan det blir til høsten når hun skal reise bort for å gå på skolen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå