AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #1 Skrevet 6. april 2018 Jeg har vært på jobbintervju i dag for en statlig virksomhet, og jeg ble da spurt om forventninger til lønn og hva jeg tjener i dag. Jeg skjønner ikke hvorfor hva jeg tjener i dag er relevant å vite for en potensiell ny arbeidsgiver. Egentlig opplever jeg spørsmålet som upassende. Er det vanlig å bli spurt på intervju hvor mye man tjener i nåværende stilling? Hva skal i så fall den informasjonen brukes til av ny arbeidsgiver? Anonymkode: 6a241...c4d
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #2 Skrevet 6. april 2018 Er du helt blåst? Selvfølgelig er det relevant. Da vet de hva som er ca rimelig å tilby deg i lønn og hva du forventer å minimum få av dem. Anonymkode: 01eb1...b97 22
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #3 Skrevet 6. april 2018 Det der var et svært lite overbevisende svar. Lønn er et forhandlingsspørsmål. Tror du lønn er uttrykk for rimelighet og rettferdighet? Hvorfor i h..... tjener da kvinner gjennomsnittlig kun 85 % av det menn gjør? Er det fordi kvinners arbeidsinnsats gjennomgående er verdt 85 % av mannens? Kompetanse - særlig spesialkompetanse - er en valuta. Og prinsippet om tilbud etterspørsel avgjør blant annet markedsverdi på arbeidskraft. Derfor synes jeg hva jeg forventer i lønn er det utelukkende relevante spørsmålet. Så blir det opp til arbeidsgiver om de mener min kompetanse er verdt det jeg ber om. Anonymkode: 6a241...c4d 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #4 Skrevet 6. april 2018 Det er et helt vanlig spørsmål, men jeg er enig i at jeg ikke synes det er så relevant. Anonymkode: fef52...5be 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #5 Skrevet 6. april 2018 Det er dessverre et helt vanlig spørsmål. Både mannen min og jeg har fått dette spørsmålet på intervju. Gikk opp 68 000 kr i lønn ved å bytte jobb. Anonymkode: 8c141...71e 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #6 Skrevet 6. april 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Er du helt blåst? Selvfølgelig er det relevant. Da vet de hva som er ca rimelig å tilby deg i lønn og hva du forventer å minimum få av dem. Anonymkode: 01eb1...b97 For et kjipt svar. Jeg skal aldri starte flere tråder her på KG. Anonymkode: 6a241...c4d 5
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #7 Skrevet 6. april 2018 Det er et helt vanlig spørsmål og arbeidsgivere er også vant med at ikke alle svarer på dette. Men man kan svare hva man forventer, eller kanskje det beste; be om et tilbud. Anonymkode: 33390...3e9 3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #8 Skrevet 6. april 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Det der var et svært lite overbevisende svar. Lønn er et forhandlingsspørsmål. Tror du lønn er uttrykk for rimelighet og rettferdighet? Hvorfor i h..... tjener da kvinner gjennomsnittlig kun 85 % av det menn gjør? Er det fordi kvinners arbeidsinnsats gjennomgående er verdt 85 % av mannens? Kompetanse - særlig spesialkompetanse - er en valuta. Og prinsippet om tilbud etterspørsel avgjør blant annet markedsverdi på arbeidskraft. Derfor synes jeg hva jeg forventer i lønn er det utelukkende relevante spørsmålet. Så blir det opp til arbeidsgiver om de mener min kompetanse er verdt det jeg ber om. Anonymkode: 6a241...c4d I tilsvarende jobber tjener kvinner og menn like mye. Kvinner tjener gjennomslittlig mindre enn menn pga. yrkene de velger - ikke pga. kjønn. Anonymkode: f14a0...ff1 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #9 Skrevet 6. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er et helt vanlig spørsmål og arbeidsgivere er også vant med at ikke alle svarer på dette. Men man kan svare hva man forventer, eller kanskje det beste; be om et tilbud. Anonymkode: 33390...3e9 Jeg valgte å ikke svare, og heller bare si hva jeg forventet. Og jeg begrunnet det ut i fra hva jeg har fått vite at andre jeg kjenner i tilsvarende stillinger tjener. Greit å vite at det er et vanlig spørsmål. Men jeg synes det hadde vært bedre om de lot vær. Anonymkode: 6a241...c4d
Traktor Skrevet 6. april 2018 #10 Skrevet 6. april 2018 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det der var et svært lite overbevisende svar. Lønn er et forhandlingsspørsmål. Tror du lønn er uttrykk for rimelighet og rettferdighet? Hvorfor i h..... tjener da kvinner gjennomsnittlig kun 85 % av det menn gjør? Er det fordi kvinners arbeidsinnsats gjennomgående er verdt 85 % av mannens? Kompetanse - særlig spesialkompetanse - er en valuta. Og prinsippet om tilbud etterspørsel avgjør blant annet markedsverdi på arbeidskraft. Derfor synes jeg hva jeg forventer i lønn er det utelukkende relevante spørsmålet. Så blir det opp til arbeidsgiver om de mener min kompetanse er verdt det jeg ber om. Anonymkode: 6a241...c4d Kvinner tjener mindre enn menn i hovedsak fordi de innehar yrker som betaler mindre og rett og slett fordi de jobber mer deltid. Med andre ord ville det altså vært kjønnsdiskriminerende OM kvinner tjente like mye som menn. Endret 6. april 2018 av Traktor 5
Uni Skrevet 6. april 2018 #11 Skrevet 6. april 2018 Helt normalt. Man trenger ikke svare på det, men det lureste er å kontre at spørsmålet ikke er relevant fordi sånn og slik (som du skriver at du gjorde).
Mis(s)Understood Skrevet 6. april 2018 #12 Skrevet 6. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg valgte å ikke svare, og heller bare si hva jeg forventet. Og jeg begrunnet det ut i fra hva jeg har fått vite at andre jeg kjenner i tilsvarende stillinger tjener. Greit å vite at det er et vanlig spørsmål. Men jeg synes det hadde vært bedre om de lot vær. Anonymkode: 6a241...c4d Jeg pleide å svare at jeg tok for gitt at jeg kunne forvente et tilbud som var ihht. hva mennesker med min stilling og kompetanse har i bedriften. Og så har jeg etter at tilbudet kom per telefon justert lønnen opp litt til Men, her må man ha fingerspitzgefühl fordi arbeidsgiver har en grense og du skal ikke fornærme den som sannsynligvis blir din nærmeste sjef. Det har vært vellykket hver gang så langt. 2
Traktor Skrevet 6. april 2018 #13 Skrevet 6. april 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vært på jobbintervju i dag for en statlig virksomhet, og jeg ble da spurt om forventninger til lønn og hva jeg tjener i dag. Jeg skjønner ikke hvorfor hva jeg tjener i dag er relevant å vite for en potensiell ny arbeidsgiver. Egentlig opplever jeg spørsmålet som upassende. Er det vanlig å bli spurt på intervju hvor mye man tjener i nåværende stilling? Hva skal i så fall den informasjonen brukes til av ny arbeidsgiver? Anonymkode: 6a241...c4d Det er absolutt relevant for arbeidsgiver å vite. Ikke nødvendigvis for å finne ut hva de skal tilby deg i lønn, dette er jo en statlig bedrift og det er vel derfor meget begrenset hva de kan gi deg ekstra, men for å finne ut om jobben faktisk er aktuell for deg. Om du i din forrige jobb tjener 1 000 000 og de bare kan tilby deg 400 000 kr og du ikke gir noe uttrykk for at du er villig til å gå ned i lønn for denne jobben får de jo raskt avklart at du er uaktuell og slipper å bruke mer tid på deg. 8
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #14 Skrevet 6. april 2018 13 minutter siden, Traktor skrev: Kvinner tjener mindre enn menn i hovedsak fordi de innehar yrker som betaler mindre og rett og slett fordi de jobber mer deltid. Med andre ord ville det altså vært kjønnsdiskriminerende OM kvinner tjente like mye som menn. Hadde det vært diskriminerende for menn om typiske kvinneyrker fikk jekket opp lønna til et typisk manneyrke-nivå? Den skjønner jeg ikke. Anonymkode: 6a241...c4d 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #15 Skrevet 6. april 2018 7 minutter siden, Traktor skrev: Det er absolutt relevant for arbeidsgiver å vite. Ikke nødvendigvis for å finne ut hva de skal tilby deg i lønn, dette er jo en statlig bedrift og det er vel derfor meget begrenset hva de kan gi deg ekstra, men for å finne ut om jobben faktisk er aktuell for deg. Om du i din forrige jobb tjener 1 000 000 og de bare kan tilby deg 400 000 kr og du ikke gir noe uttrykk for at du er villig til å gå ned i lønn for denne jobben får de jo raskt avklart at du er uaktuell og slipper å bruke mer tid på deg. Men da holder det jo i grunn bare å spørre om forventingene mine. Hvis jeg sier jeg vil ha minimum en million så er jo det spørsmålet avklart. Og alle kan avslutte prosessen. Anonymkode: 6a241...c4d 2
Traktor Skrevet 6. april 2018 #16 Skrevet 6. april 2018 (endret) 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde det vært diskriminerende for menn om typiske kvinneyrker fikk jekket opp lønna til et typisk manneyrke-nivå? Den skjønner jeg ikke. Anonymkode: 6a241...c4d Alle står fritt til å velge det yrket de ønsker og bør være klar over lønnsnivået på forhånd. Lønnsnivået i forskjellige yrker er på ingen måte tilfeldig, selv om man alltids kan argumenter for at noen burde tjent mer. Menn jobber gjerne i yrker som er mer belastende fysisk og det er ikke tilfeldig at desidert flere menn enn kvinner omkommer eller blir skadet på jobb. Endret 6. april 2018 av Traktor 2
Traktor Skrevet 6. april 2018 #17 Skrevet 6. april 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men da holder det jo i grunn bare å spørre om forventingene mine. Hvis jeg sier jeg vil ha minimum en million så er jo det spørsmålet avklart. Og alle kan avslutte prosessen. Anonymkode: 6a241...c4d Et jobbintervju handler om mer enn å få konkrete svar, som arbeidsgiver har null mulighet får å vite om faktisk stemmer. Arbeidsgiver ønsker å bli kjent med deg og få ett inntrykk av om du er ærlig og ikke bare sier hva som helst for å få jobben. 2
puppi Skrevet 6. april 2018 #18 Skrevet 6. april 2018 Merkelig, har aldri opplevd å få spørsmål om tidligere lønn, når jeg har byttet arbeidsgiver. Hadde nok oppfattet dette som meget uproft. Forventer at arbeidsgiver skal ha ett forhold til hva h*n mener min kompetanse er verdt for firmaet, uavhengig av hva tidligere arbeidsgivere har betalt meg. 1
puppi Skrevet 6. april 2018 #19 Skrevet 6. april 2018 27 minutter siden, Traktor said: Det er absolutt relevant for arbeidsgiver å vite. Ikke nødvendigvis for å finne ut hva de skal tilby deg i lønn, dette er jo en statlig bedrift og det er vel derfor meget begrenset hva de kan gi deg ekstra, men for å finne ut om jobben faktisk er aktuell for deg. Om du i din forrige jobb tjener 1 000 000 og de bare kan tilby deg 400 000 kr og du ikke gir noe uttrykk for at du er villig til å gå ned i lønn for denne jobben får de jo raskt avklart at du er uaktuell og slipper å bruke mer tid på deg. De hadde jo fått avklart dette like kjapt, hadde arbeidsgiver fortalt søker at de vil gi henne 400.000kr? Hvorfor skal søker komme med sine forventninger først? Virker, igjen, meget uproft.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #20 Skrevet 6. april 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: For et kjipt svar. Jeg skal aldri starte flere tråder her på KG. Anonymkode: 6a241...c4d Dette er allmennkunnskap. Voksne mennesker burde vite dette før et jobbintervju. Anonymkode: 01eb1...b97
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå