Gå til innhold

Kikkhullsoperasjon

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Var til gynekolog denne uken og sjekka underlivet. Tok celleprøve og sjekka med ultralyd. Da så hun en ca. 6 cm cyste på ene eggstokken. Den må opereres. Tok også en blodprøve. Jeg er helt blant på slike ting, så jeg har noen spørsmål:

- Hvor mye koster den operasjonen?

- Hva skjer på operasjonsdagen og rett etterpå?

- Kan jeg gå vanlig etterpå, eller tar det en dag eller to?

- Hvordan fungerer det med sykemelding? Får jeg det på sykehuset? Har aldri vært sykemeldt, så derfor jeg lurer.

- Jeg trener styrke og kardio 4-5 ganger i uken. Når kan jeg begynne med det igjen etter operasjonen?

Dette blir min første operasjon, og jeg har null peiling på slike ting. Fint om noen vil fortelle litt :) 

Anonymkode: e2fd3...d88

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Var til gynekolog denne uken og sjekka underlivet. Tok celleprøve og sjekka med ultralyd. Da så hun en ca. 6 cm cyste på ene eggstokken. Den må opereres. Tok også en blodprøve. Jeg er helt blant på slike ting, så jeg har noen spørsmål:

Operasjonen koster ingenting, så sant den gjøres offentlig.

Du møter opp til den tiden du har fått beskjed om. Kler på deg sykehusskjorte, sokker og morgenkåpe. Så blir du fulgt inn på operasjonssalen hvor du blir tatt godt i mot. Der legger de inn en veneflon og gjør deg klar. Så får du narkose og sovner. Når du våkner så er du på oppvåkningen. Når du er klar så kommer du opp på avd, får litt mat og tisser. Du får smertestillende ved behov.

Jeg følte meg mørbanket i noen dager etterpå. Gikk rundt et par timer etter operasjonen, men var ganske så øm i magen og tok alt rolig og forsiktig. Etter 3-4 dager følte jeg meg ganske så normal igjen.

- Hvordan fungerer det med sykemelding? Får jeg det på sykehuset? Har aldri vært sykemeldt, så derfor jeg lurer.

Du får sykemelding fra sykehuset ja. Jeg fikk en uke. Om du trenger mer så må du til fastlegen.

- Jeg trener styrke og kardio 4-5 ganger i uken. Når kan jeg begynne med det igjen etter operasjonen?

Et par uker fikk jeg beskjed om.

Dette blir min første operasjon, og jeg har null peiling på slike ting. Fint om noen vil fortelle litt :) 

Anonymkode: 8c1f0...fdb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: 8c1f0...fdb

Tusen takk! :) 

Skrevet

Grunnen og til at en føler seg støl er at de pumper gass inn i magen for komme bedre til. Derfor kan det gjøre litt vondt når dette skal ut igjen. Tar som regel et par dager, noen har ikke særlig plager. Men slik info får du nok når du er på sykehuset. Ikke vær redd for og spør de heller det du lurer på. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Du betaler sannsynligvis egenandel på poliklinikk kr. 345. 

Vanligvis gjøres kikkhullsoperasjoner om dagen og du reiser hjem om kvelden elelr bor på et pasienthotell.  Da må du ha noen hos deg første døgnet. 

Du får hele bukhulen fyllt med gass, slik at legen kan se og arneide i bukhilen din for å fjerne cysten. Dermed får du et sår i navlen på omlag 1 cm, og ett eller to innstikk på ca 1 cm. På hver side av lysken langt nede under der trusekanten går. 

Gassen i bukhulen gir mange luftsmerter i dagene etterpå og det er vondt. Varmepute hjelper. Om du klarer å gå rak i ryggen etterpå må du vente og se. Noen plages mye andre lite, av samme operasjon. 

Du skal ikke trene aktivt eller løfte de første 4 til 6 ukene etter en kikkhullsoperasjon. 

Sykemelding ordner sykehuset, eller fastlegen, alt ettersom hvilket sykehus du skal til.

Husk flate sko du kan tråkke inn i uten å knyte eller bøye deg og bukser som er slakke i livet, eventuellt en løs kjole. Bindt og truseinnlegg er også greit å ha hjemme til etterpå. 

Var det en sjokoladecyste du fikk påvist? Altså en blodfyllt cyste? Sjokoladecyste er vanlig i kombinasjon med endometriose. 

Anonymkode: 94382...07b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du betaler sannsynligvis egenandel på poliklinikk kr. 345. 

Vanligvis gjøres kikkhullsoperasjoner om dagen og du reiser hjem om kvelden elelr bor på et pasienthotell.  Da må du ha noen hos deg første døgnet. 

Du får hele bukhulen fyllt med gass, slik at legen kan se og arneide i bukhilen din for å fjerne cysten. Dermed får du et sår i navlen på omlag 1 cm, og ett eller to innstikk på ca 1 cm. På hver side av lysken langt nede under der trusekanten går. 

Gassen i bukhulen gir mange luftsmerter i dagene etterpå og det er vondt. Varmepute hjelper. Om du klarer å gå rak i ryggen etterpå må du vente og se. Noen plages mye andre lite, av samme operasjon. 

Du skal ikke trene aktivt eller løfte de første 4 til 6 ukene etter en kikkhullsoperasjon. 

Sykemelding ordner sykehuset, eller fastlegen, alt ettersom hvilket sykehus du skal til.

Husk flate sko du kan tråkke inn i uten å knyte eller bøye deg og bukser som er slakke i livet, eventuellt en løs kjole. Bindt og truseinnlegg er også greit å ha hjemme til etterpå. 

Var det en sjokoladecyste du fikk påvist? Altså en blodfyllt cyste? Sjokoladecyste er vanlig i kombinasjon med endometriose. 

Takk! :) 

Tror hun sa det var tvillingcyste, og at den var ca. 6 cm. Mer vet jeg ikke. Kjenner at jeg gruer meg. Kommer til å bli så rastløs og savne trening. Haha.

AnonymBruker
Skrevet

Du kommer nok til å ha vindt en stund. Selv om arrene er så vil du kjemme det river i dem en stund. Jeg var litt utforsiktig og greide å sprekke om det ene snittet før det hadde grodd skikkelig. Ellers så kommer vil du nok kjenne smerter i skuldrene i 2-3 dager, lindrer med varmeflaske på skuldrene. Jeg hadde vondt i magen lenge etter operasjon,en jeg fjernet hele livmoren da så vet ikke hvordan det er ift det du skal gjøre.

Anonymkode: eb1ed...373

Skrevet

Jeg opplevde det stort sett som beskrevet av AB...fdb bortsett fra at det tok en drøy uke før jeg var i form igjen. Jeg hadde ikke vondt, men følte jeg måtte tasse rundt litt bøyd for å ikke rive opp stingene. Ble litt flau over meg selv da jeg fikk av kompressene og så hvor små sårene virkelig var :ler: . Ble operert på morgenen, men i motsetning til folk flest så var jeg daff og slapp hele første dagen og jeg kom meg ikke opp og ut av senga før i femtiden på kvelden, og selv da var det bare forsiktig tassing til og fra toalettet. Unnskylder meg med at jeg fikk utført tre operasjoner på en gang, cystefjerning, fjerning av livmorslimhinne og sterilisering så det var vel litt mer omfattende enn "bare" cystefjerning. 

En uke etter inngrepet var jeg på jobb igjen. Det var en rimelig tøff dag. Burde nok bedt om å få gå halv dag den første dagen for å komme i gang igjen. 2. dag på jobb var jeg i tålig grei form igjen men kan ikke huske jeg løftet noe tungt før det hadde gått noen uker. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt laparoskopi tre ganger, sist for en måned siden. Første gang ble jeg operert kl 10 og var hjemme igjen kl 17. Litt ubehag etter luft i skuldrene, men ellers ingen smerter. Andre gang tok det to dager før jeg i det hele tatt klarte å komme meg opp av sykehussenga. Var helt kjørt i kroppen, kjempetrøtt og mer vondt enn første gang. Nå sist ble jeg operert kl 21 og var hjemme kl 15 dagen etter. I fin form, bare litt ømt i sårene.

Du trenger ikke vente mange uker med å trene. Hvis operasjonen går som normalt kan du begynne å trene forsiktig etter en uke, men dette snakker du med legen om.

Hvis det er en planlagt operasjon får du brev i posten en stund før operasjonen hvor det står hva du skal gjøre før du kommer på sykehuset. Du får sykemelding på sykehuset, samt alle info du trenger :)

Anonymkode: bb4d2...5ba

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kommer nok til å ha vindt en stund. Selv om arrene er så vil du kjemme det river i dem en stund. Jeg var litt utforsiktig og greide å sprekke om det ene snittet før det hadde grodd skikkelig. Ellers så kommer vil du nok kjenne smerter i skuldrene i 2-3 dager, lindrer med varmeflaske på skuldrene. Jeg hadde vondt i magen lenge etter operasjon,en jeg fjernet hele livmoren da så vet ikke hvordan det er ift det du skal gjøre.

Anonymkode: eb1ed...373

Hun får smertestillende og beskjed om hvordande brukes.kikkhullsoperasjoner trenger ikke gi mye smerter etterpå. Smertene er svhengig av hva som blir gjort i bukhulen og hvordan det blir gjort. Innstikkene er så små at de kjennes knapt. Det er hovedssklig gassen som gir ubehagelige luftsmerter men med varmeflaske på magen og vekselvis skuldrene og opp å gå når man får beskjed om det, då går dette helt fint. Jeg har hatt mange operasjoner med kikkhull.

9 minutter siden, Cata skrev:

Jeg opplevde det stort sett som beskrevet av AB...fdb bortsett fra at det tok en drøy uke før jeg var i form igjen. Jeg hadde ikke vondt, men følte jeg måtte tasse rundt litt bøyd for å ikke rive opp stingene. Ble litt flau over meg selv da jeg fikk av kompressene og så hvor små sårene virkelig var :ler: . Ble operert på morgenen, men i motsetning til folk flest så var jeg daff og slapp hele første dagen og jeg kom meg ikke opp og ut av senga før i femtiden på kvelden, og selv da var det bare forsiktig tassing til og fra toalettet. Unnskylder meg med at jeg fikk utført tre operasjoner på en gang, cystefjerning, fjerning av livmorslimhinne og sterilisering så det var vel litt mer omfattende enn "bare" cystefjerning. 

En uke etter inngrepet var jeg på jobb igjen. Det var en rimelig tøff dag. Burde nok bedt om å få gå halv dag den første dagen for å komme i gang igjen. 2. dag på jobb var jeg i tålig grei form igjen men kan ikke huske jeg løftet noe tungt før det hadde gått noen uker. 

Stingene? Du får ett sting i navlen, er du riktig uheldig så får du ett sting i hvert innstikk eller de setter strips på. Og det er det. 

Tre operasjoner i en? Nei, du har fått utført tre ulike ting i en operasjon, noe som er helt vanlig. Tenk på dem som fjerner endometriose på både 10 og flere steder i bukhulen, eller får fjernet både livmor, eggstokker og eggledere i samme operasjonen, bagateller så lenge det er kikkhull og ikke en åpen operasjon slik de gjorde før kikkhullsteknikken ble oppfunnet. 

Det vanskeligste er nok å reise seg fra liggende, uten å vri seg sidelengs opp, og å gå på toalettet. Klyster i forkant anbefales. 

AnonymBruker
Skrevet

Du har fått mange gode svar her ts. Du får også info fra sykehuset i forkant av operasjonen, og må gjerne inn til samtale for avklaring med kirurg og anestesilege noen dager på forhånd, så du kan få svar på de spørsmålene du måtte ha da. Spørsmål har en tendens til å blir glemt når du sitter med noen som kan svare på dem, så skriv ned det du lurer på og ta med huskelappen når du skal til konsultasjon.

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stingene? Du får ett sting i navlen, er du riktig uheldig så får du ett sting i hvert innstikk eller de setter strips på. Og det er det. 

At du en gang har hatt en kikhullsoperasjon betyr ikke at alle får samme tilganger som deg og lik sårbehandling etterpå. Det er ulike måter å lage tilgang til instrumentene ut fra hva som skal gjøres og forskjellig kirurgisk teknikk. Noen går inn via navlen, noen under og noen over, kamera og lys settes i denne tilgangen. Hvor mange tilganger man trenger til arbeidsintrumenter varierer, men 2- 4 er helt vanlig og avhenger av inngrepet som gjennomføres, anatomiske forhold og foretrukket kirurgisk teknikk. Ved fjerning av tvillingcyste skal hele cysten med innhold tas ut av magen, ergo trengs det et større snitt for å få den ut enn ved væskefylte cyster der væsken suges opp og det evt kun er sekken som fjernes. Kameratilgangen i navleområdet sys igjen i flere lag, innvendig i fascien så man ikke får brokk i etterkant, og som regel like under huden etterpå. Dette er sting som ikke skal fjernes, men absorberes av kroppen over tid. Du får altså mer enn ett sting i navlen, du vet bare ikke om det. Tilgangen til arbeidsportalene er som regel så små at fasciesutur ikke er nødvendig, men de fleste kirurger syr også disse under huden for at pasienten skal få pene arr, og så dekkes det med strips etterpå. Det handler ikke om å være uheldig slik du fremstiller det. 

Anonymkode: 489bb...442

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...