Snuppelure Skrevet 19. februar 2005 #1 Del Skrevet 19. februar 2005 I dag koste jeg meg i hagen og klippet busker og trær. Gleder meg over at våren kommer og ser det spirer i takt med fuglekvitter. Da jeg klippet et tre (tror det er en eik.... *flaut*) så jeg at den begynte å gråte, eller blø som noen vil si. Jeg krysser fingrene og håper det går bra. Men siden dette skjedde turde jeg ikke gå løs på det gamle epletreet som jeg absolutt ikke vil ta livet av. Treet trenger en desperat klipp av vilt voksende grener, men jeg er redd det også vil begynneå gråte så jeg lot det være. Hva tror dere, har våren kommet så langt i Oslo nå at jeg ikke kan klippe epletreet mitt? Har også en stor busk / tre som kommer med masse gule blomster før det kommer med grønne blader. Dette treet har så mange knupper at jeg tror det blomstrer om et par ukers tid. Turde ikke klippe dette heller, selvom det begynner å bli plagsomt stort. Trenger tips! Syrinene er jeg ikke redd for de beskar jeg hardt og det regenr jeg med går helt fint. Vet at de da ikke blomstrer i år, men det er greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest annema Skrevet 20. februar 2005 #2 Del Skrevet 20. februar 2005 Klipp i vei du...for mer støtte så kan du søke i den linken jeg da deg under "mose i plenen". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 20. februar 2005 #3 Del Skrevet 20. februar 2005 Er faktisk litt uenig med annema jeg. Det er ikke "bare" å klippe i vei i gamle frukttrær:) Du risikerer rett å slett å ødelege hele treet og sannsynligivs vil det bære lite frukt! Mitt tips er at du tar turen innom et hagesenter og spør om råd, og om ev. de har en brosjyre som viser hvordan treet skal beskjæres. Det er ikke vanskelig, men det er noen småting som er greit å vite om! Har også en "busk" som blomstrer med store gule "kongler" på bar grein. Lurer på om den heter keiserbusk? Den hadde jeg selv tenkt å vente med å beskjære til etter blomstring, men er ennå ikke sikker. Skl sjekke den litt mer opp før jeg bestemmer meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest annema Skrevet 20. februar 2005 #4 Del Skrevet 20. februar 2005 Er faktisk litt uenig med annema jeg. Det er ikke "bare" å klippe i vei i gamle frukttrær:) Hadde jeg ikke visst hva jeg snakket om, så hadde jeg ikke skrevet noe om det. Det er ypperlig tid for å klippe epletrær nå (jeg skriver epletre og ikke all verdens andre busker). I tillegg bør man vite litt om det å forme kronen, og derfor tipset jeg om den linken jeg hadde nevnt for trådstarter i et annet innlegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snuppelure Skrevet 20. februar 2005 Forfatter #5 Del Skrevet 20. februar 2005 Takk for svar begge to. Dere har sikkert fornuftig belegg for det dere sier begge to. Finnes jo så mange meninger om hage stell. Jeg er fortsatt litt usikker på om jeg tør gå løs på eple treet. I fjor klippet jeg det på denne tiden av året. Men da lå det fortsatt snø i hagen! Jeg vet hvordan jeg skal klippe det, det eneste jeg faktisk er redd for er at det er for mildt og at vårene har kommet for langt i treet i år. Det er jo kanske aprilstemining her i hag til tross for at vi kun skriver februar... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå