AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #1 Skrevet 6. april 2018 Barneskole, ungdomsskole el vgs? Ser for meg at det er på barneskole jeg vil jobbe, da barna fortsatt er så små at det er mindre «drama», enn på f eks ungdomsskolen. Samtidig mindre press på det faglige. Men på den annen side mer oppfølging av barna, tid på å finne ro i timen osv da de er så små. Men det virker totalt sett mer koselig enn med de større barna/tenåringene. Har noen erfaringer, formeninger om hvor de trives best/minst å jobbe som lærer, og hvorfor? Anonymkode: 95669...079
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #2 Skrevet 6. april 2018 Barneskole, for der er der jobber en like mye med å oppdra som å undervise fag. Anonymkode: 1f9c1...21c
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #3 Skrevet 6. april 2018 Jeg er ikke fulltidslærer nå, men utdannet meg til lærer i faget mitt, som en del av utdanningen min. Dette er et fag de underviser i fra barnehage til universitet, og jeg har undervist på begge og alt i mellom. De trinnene jeg syns er mest krevende, og som jeg har sluttet å takke ja til å være vikar/holde kurs for er 4.-7. trinn. Jeg går heller arbeidsløs, for verre drittalder skal du lete lenge etter. Jeg har hatt mer bråk og styr med 11-12-åringer, enn med 4-åringer. Og hvis det er drama du vil unngå, så hold deg langt unna 7. trinn, spesielt hvis det er en kombinert barne- og ungdomsskole. Etter min erfaring, gjør det noe med jentene i 7. trinn, når de har eldre elever på skolen, de får et eller annet å bevise. Jeg trives veldig godt på videregående, men favoritten er nok ungdomsskolen. Trives også godt med bachelor- og masterstudenter, men der har jeg kun hatt 1-til-1-undervisning, ikke klasser. Anonymkode: 1933c...a91 3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #4 Skrevet 6. april 2018 Hva som er krevende kommer jo an på hva DU synes er krevende. Jeg synes barneskole er krevende, fordi jeg ikke er noen typisk omsorgsperson og synes det blir alt for lettvint faglig. Jeg synes ungdomsskolen er helt middels, fordi det er gøy å jobbe med ungdom som utvikler personligheter og prøver seg frem, samtidig som det faglige nivået er alt for lavt for mine preferanser. På videregående trives jeg kjempegodt, der er det faglige nivået langt høyere, det er mer intenst, ting må skje fort og man har ikke mer enn "tida av veien", og egentlig ikke det heller. Jeg elsker fagene mine, høyt tempo i progresjonen og å bli faglig utfordret av elevene, derfor trives jeg i vgs. Rettebunkene er store og slitsomme, men for meg er det verdt det. Jeg har venner som elsker å jobbe i barneskolen fordi de liker å jobbe med barn, synes det er morsomt å finne metoder i grenselandet mellom lek og fag, synes at det å ha det koselig på jobb er et mål i seg selv og som liker å følge hver enkelt elev tettere enn jeg noen gang får mulighet til. Dette er eksempler fra min egen krets, andre vil ha andre syn på det samme Poenget mitt er i alle fall: Det er individuelt, det kommer helt an på hva du som person synes er krevende og givende generelt. Anonymkode: 4a6e5...aa1 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #5 Skrevet 6. april 2018 Jeg tror nok det kommer helt an på hvem man er som person. Jeg har erfaring fra 1. og 2. klasse, 7. klasse, 9. klasse, vgs. og voksenopplæring, og for meg var 1.- 2. og 9. klasse verst. De yngste trinnene synes jeg var grusomt fordi det var så mye grining. De griner fordi noen sniker i køen, fordi noen uttaler navnet deres feil, fordi de savner mamma, bestemor eller hunden, fordi de ikke klarer å knyte skoene og så videre i all evighet. 9. klassingene synes jeg var slitsomme fordi de var som små barn, men trodde de var voksne. De måtte gjetes enormt mye mer enn jeg hadde sett for meg, og det var nesten like mye grining som med 1. klassingene. Jeg likte 7. klasse veldig godt. De er små, men likevel litt store. De føler på alvoret ved at de snart skal over på ungdomsskolen. Nå jobber jeg i voksenopplæring, og der har jeg funnet min plass. Jeg elsker jobben min, mens noen av kollegene mine lengter tilbake til grunnskolen fordi det er krever mye mer faglighet i undervisningen, elevene har innspill til hvordan de vil undervises og de stiller kompliserte spørsmål som vi ofte må innrømme at vi ikke vet svaret på. Anonymkode: 1df19...4b2 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #6 Skrevet 6. april 2018 Jeg syns 5-7 er ålreit. Har ikke så mye erfaring fra u-skolen og vgs. Har vært på småtrinnet også, og det er greit nok, men de få elevene som er urolige er mest urolige på småtrinnet. De eldre elevene slapper litt mer av, og det er ikke så mye skrik og skrål. De skjønner fler sosiale koder, så er ikke såååå opptatt av å tøffe seg for læreren som de yngre er. Selvfølgelig, det er jo fjortiss-oppførsel hos de større barna, men jeg syns det er enklere å håndtere enn sånn skikkelig barnslig oppførsel hos de små. Så er jeg glad i fag da, og trivdes fks ikke å undervise i engelsk på 2.trinn. Jeg syns det var kjedelig. Jeg koser meg mer nå på 5.trinn hvor det er mer grammatikk, og ungene forstår mer og kan diskutere og delta selvstendig. Så spørs litt hvor viktig fag er for deg sånn sett. Som lærer på 1-4 er nok det viktigste at du lærer ungene hvordan de skal være på skolen. Jobbe med klassemiljø, det psykososiale, rutiner, ta tak i ting tidlig... Mer sånt enn fag. Anonymkode: 32975...2dc
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #7 Skrevet 6. april 2018 Så interessant å lese, takk til alle som svarer! Jeg er vikar på barneskole nå, og er på alle trinn. Liker egentlig alle barna godt, men etter jeg ble mor selv så føler jeg kanskje mest empati med de minste barna (siden mine er små selv), og det er den alderen jeg har mest erfaring med og kjenner til. Blir ikke utålmodig av grining og urolige små barn, da jeg selv er guttemamma og vant til krevende oppførsel. Føler at på de små trinnene er det så koselig, selv om de kan være rampete så er de så glade i deg som voksenperson likevel, de har fortsatt den uskyldheten i seg. På de større trinnene så er ofte jentene veldig sure og frekke, men merker at når de får tillit til meg så er det koselig å være med dem også. Liker ikke når de større barna er frekke og respektløse, synes det er verre enn når de små er det. Det blir på en måte mer fiendtlig og konfliktfylt med de større barna, noe jeg misliker, er ikke glad i fjortiss-oppførsel. Jeg selv elsker ny kunnskap, leser mye og er oppdatert på det meste, så er redd jeg vil savne det faglige, dersom jeg utdanner meg til glu 1-7. Men er likevel kanskje det jeg vil føle meg mest komfortabel med. Anonymkode: 95669...079
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #8 Skrevet 6. april 2018 Må legge til at jeg nok er en typisk omsorgsperson.😉 Ts. Anonymkode: 95669...079
Ireko Skrevet 7. april 2018 #10 Skrevet 7. april 2018 Jeg kan kun uttale meg om ungdomstrinnet, da jeg ikke har jobbet noe annet sted: Det er krevende, men det er verdt det! Da jeg var i praksis på barneskolen oppfattet jeg det som feil for meg, barna var for små og det blir en helt annen bruk av pedagogikk enn på ungdomstrinnet. Jeg har nå 8.klasse, og selvom mange av dem fortsatt nesten er barn (noen er det ut 10.trinn ), så kan man snakke med dem/behandle dem på en helt annen måte. Ungdommer kan være ufattelig krevende. De er under ombygging så det holder, de kan være i opposisjon, det er mange følelser i sving hele tiden, og mange evner foreløpig ikke å se noen særlig gråsoner i mange situasjoner. Samtidig er de morsomme, omtenksomme, mange er lærervillige, og i motsetning til hva mange mener, er ikke dagens ungdom verre enn før Man støter på mange ulike utfordringer som lærer på ungdomstrinnet, men som sagt: verdt det!
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #11 Skrevet 7. april 2018 Takk for svar😊 jeg tror det kan være veldig spennende med ungdommer ja, og på en måte kunne jeg nok tenkt meg det. Trives absolutt sammen med de største barna på barneskolen og. Men samtidig tror jeg nok at jeg vil føle meg mest komfortabel med de minste barna, og synes undervisningen sammen med de små er morsom. Samtidig så kan jeg også være med de større barna hvis jeg velger glu 1-7, og følge en klasse om jeg blir klassekontakt. En annen ting: Er det mye obligatorisk undervisning ved utdannelsen i Bergen? Håper jo å kunne fortsette med å være vikar i blant utenom, selv om jeg studerer. Anonymkode: 95669...079
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #12 Skrevet 7. april 2018 Og om jeg skulle få lyst til å undervise på ungdomsskolen senere, er det noe jeg kan bygge videre på med av utdannelse, for å bli kvalifisert til det?😊 Ts Anonymkode: 95669...079
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #13 Skrevet 7. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Og om jeg skulle få lyst til å undervise på ungdomsskolen senere, er det noe jeg kan bygge videre på med av utdannelse, for å bli kvalifisert til det?😊 Ts Anonymkode: 95669...079 På ungdomsskolen trenger du minst 60 studiepoeng for å undervise i basisfagene (matematikk, norsk og engelsk), så om du vil undervise i noen av disse, men ikke har 60 studiepoeng kan du jo bygge på så du får det. I de andre fagene må man ha minst 30 studiepoeng for å undervise, men bør ha 60 studiepoeng i mer enn ett fag for sikkerhets skyld. Vet jo aldri når politikerne plutselig endrer kravene igjen. Anonymkode: 38b15...29c
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #14 Skrevet 8. april 2018 Jeg har jobbet på mellomtrinnet, ungdomsskole, vgs, sommerskole og voksenopplæring. Det mest krevende er yrkesfag på vgs (om man underviser i fellesfag) og påbygg. Årsak: store klasser, umotiverte elever som er svake faglig, på yrkesfag har fellesfagene så få timer at man må undervise 7-8 ulike klasser (og dermed kanskje 150 ulike elever). På påbygg er strykprosenten ca 50%, de fleste som går der aner ikke hva de skal med studiekompetansen eller de har urealistiske mål (to i matte og norsk, høyt fravær, men vil bli lege). Anonymkode: 80a1e...5bd
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #15 Skrevet 8. april 2018 12 hours ago, AnonymBruker said: På ungdomsskolen trenger du minst 60 studiepoeng for å undervise i basisfagene (matematikk, norsk og engelsk), så om du vil undervise i noen av disse, men ikke har 60 studiepoeng kan du jo bygge på så du får det. I de andre fagene må man ha minst 30 studiepoeng for å undervise, men bør ha 60 studiepoeng i mer enn ett fag for sikkerhets skyld. Vet jo aldri når politikerne plutselig endrer kravene igjen. Anonymkode: 38b15...29c Men hvis du har fks matte1 fra 1-7 utdanningen, må du vel bygge på med matte2 1-7 30 stp senere. Kan du bygge på med matte2 5-10 30 stp senere? Eller går det å bare ta 30 stp i hvilket som helst mattestudie? Du får vel ikke jobb på u-skole med matte1 1-7, bygd på med matte2 1-7? Selv om det er 60 stp?? Anonymkode: 32975...2dc
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #16 Skrevet 8. april 2018 Tror nok det bare blir barneskolen på meg, evt voksenopplæring. Jeg har sette endel på norsk som andrespråk, og synes det ser kjempespennende ut. Tror jeg er litt enten eller, vil jobbe med barn eller voksne. Skulle jeg tatt ekstra fag så blir det norsk. Jeg er så fornøyd, har strevd i alle år med å finne ut hva jeg vil jobbe med og hvor jeg hører hjemme i yrkessammenheng, og etter jeg begynte som vikar på skolen har bitene begynt å falle på plass. Jeg vet det blir veldig slitsomt som lærer, men har allerede hatt så mange fæle jobber i blant annet helsevesenet, så jeg føler at dette klarer jeg leve bedre med. Og jeg trives så godt i det miljøet blant barna. Det faller meg så naturlig og jeg misunner lærerne som får planlegge undervisning og kjenner sin egen klasse godt. Så vet jeg og at jeg har andre muligheter på sikt om jeg trenger forandring. Logopedi kunne jeg godt tenkt meg f eks. Ts Anonymkode: 95669...079
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #17 Skrevet 8. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men hvis du har fks matte1 fra 1-7 utdanningen, må du vel bygge på med matte2 1-7 30 stp senere. Kan du bygge på med matte2 5-10 30 stp senere? Eller går det å bare ta 30 stp i hvilket som helst mattestudie? Du får vel ikke jobb på u-skole med matte1 1-7, bygd på med matte2 1-7? Selv om det er 60 stp?? Anonymkode: 32975...2dc Det vet jeg ikke. Jeg underviser ikke i realfag. Men dette vet helt sikkert skolen/universitet du går på. Anonymkode: 38b15...29c
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #18 Skrevet 8. april 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: På ungdomsskolen trenger du minst 60 studiepoeng for å undervise i basisfagene (matematikk, norsk og engelsk), så om du vil undervise i noen av disse, men ikke har 60 studiepoeng kan du jo bygge på så du får det. I de andre fagene må man ha minst 30 studiepoeng for å undervise, men bør ha 60 studiepoeng i mer enn ett fag for sikkerhets skyld. Vet jo aldri når politikerne plutselig endrer kravene igjen. Anonymkode: 38b15...29c Dette stemmer ikke. Du må ha 60 studiepoeng i alle fagene du underviser i på US. De krever 30 studiepoeng i norsk/matte/engelsk på barneskolen, for å kunne undervise i disse. Dette ble nytt med masterkravet. Hilsen lærerstudent Anonymkode: aeb17...235
Ireko Skrevet 8. april 2018 #19 Skrevet 8. april 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette stemmer ikke. Du må ha 60 studiepoeng i alle fagene du underviser i på US. De krever 30 studiepoeng i norsk/matte/engelsk på barneskolen, for å kunne undervise i disse. Dette ble nytt med masterkravet. Hilsen lærerstudent Anonymkode: aeb17...235 https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/finn-regelverk/etter-tema/Ovrige-tema/krav-om-relevant-kompetanse-for-a-undervise-i-fag-udir-3-2015/?depth=0&print=1#3.1-hvilke-krav-stilles 30stp i andre fag enn basisfagene (matte, norsk, engelsk) på ungdomstrinnet. Ikke krav til stp i valgfag, arbeidslivsfag og utdanningsvalg. 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #20 Skrevet 8. april 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette stemmer ikke. Du må ha 60 studiepoeng i alle fagene du underviser i på US. De krever 30 studiepoeng i norsk/matte/engelsk på barneskolen, for å kunne undervise i disse. Dette ble nytt med masterkravet. Hilsen lærerstudent Anonymkode: aeb17...235 Rektor på vår skole (ungdomsskole), sier noe annet. 60 er krav i basisfag, 30 i de andre. På vgs. må man vel ha minst 60 i alle fag man underviser. Anonymkode: 38b15...29c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå