AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #1 Skrevet 6. april 2018 Føler dette er skikkelig dust spørsmål, men jeg er oppvokst i by og nå skal vi flytte på landet til der mannen er fra. Har en jente på 2 mnd som jeg går mange lange turer med, hun sover godt i vogna og jeg trenger å komme meg ut.. Men der vi skal flytte til er det bare en grusvei uten noe veiskulder, svingete, 60 sone og når du har gått litt så kommer du til 80 sone... Om vinteren er det høye brøytekanter og JÆVLIG glatt.. Jeg bare skjønner ikke hvordan jeg kan gå tur med ungen min her i vogn? Hva gjør dere som bor på landet? Har ikke lappen så får ikke kjørt noe sted for å gå tur. Skal ta lappen når vi flytter dit så klart, men kommer ikke til å ha lappen eller egen bil i barseltida/permisjons tida. Vet noen kommer til å svare sånn "herregudt skjønner du ikke hvordan du skal gå tur med din egen unge" osv, det er greit Anonymkode: 63b96...711 1
Villa2000 Skrevet 6. april 2018 #2 Skrevet 6. april 2018 Hvor fort klarer du å trille denne barnevogna? Hvis du løper i det minste rundt 50 så vil det ikke føles så gale i 60 sonen. 80 sonen hadde jeg holdt meg unna Seriøst så innser jeg problemmet ditt. Kanskje mannen din har noen gode ideer som faktisk er oppvokst der, eller i det minste moren hans? 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #3 Skrevet 6. april 2018 Det er livsfarlig å gå på sånne veier. Å aldri om jeg hadde gjort det med en barnevogn med mindre det var helt krise! Anonymkode: ca628...cb9 3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #5 Skrevet 6. april 2018 Hvor bred er veien, og ikke minst hvor trafikkert er den? Er det en jevn strøm av biler i begge retninger høres et ikke særlig trygt ut, men kommer det bare en bil i ny og ne og veien er bred nok for dere begge burde det jo gå greit, bare du er litt oppmerksom. (Forøvrig ville jeg, som også er byjente uten lappen, aldri gått med på å flytte noe sted hvor det knapt er mulig å gå noe sted, ikke engang rett utenfor huset. En ting er at du skal ta lappen etterhvert, men hva med ungen når hun blir litt eldre?) Anonymkode: 83866...897 5
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #6 Skrevet 6. april 2018 Det høres ikke greit ut dersom veien er vedig traffikert.... Anonymkode: c2603...3e8
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #7 Skrevet 6. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er livsfarlig å gå på sånne veier. Å aldri om jeg hadde gjort det med en barnevogn med mindre det var helt krise! Anonymkode: ca628...cb9 Noen steder på landet er man faktisk nødt til å gå i 80-sonen for å komme frem. Det er ikke alle steder det er gangvei vet du Anonymkode: b4eea...b51 3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #8 Skrevet 6. april 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er livsfarlig å gå på sånne veier. Å aldri om jeg hadde gjort det med en barnevogn med mindre det var helt krise! Anonymkode: ca628...cb9 Livsfarlig? Rart jeg lever da. Er ikke fortau på bygdene og mange steder er det bare én vei enten du skal kjøre, sykle eller gå. Folk må jo nesten gå og handle, besøke folk osv. Men jeg er vokst opp på et sted med gjennomfartsvei fra Oslo til fjells. De fleste som selv bor på bygdene svinger godt over i motsatt kjørefelt eller bremser ned når de passerer gående og syklister. Men de som skal på hytta på fredag? Å nei! Kliiiner seg i veikanten og holder 80 langt inni 50-sonen så man nesten må hoppe i grøfta! Jeg tror mange ikke skjønner at disse veiene IKKE er motorveier og kun for biler - å gå i veibanen/veikanten er eneste måte å ta seg fram på for folk - inkl pensjonister med rullator, skolebarn og folk med barnevogn. Anonymkode: c71f2...bef 4
atropos Skrevet 6. april 2018 #9 Skrevet 6. april 2018 Der jeg bor er det 60 sone, uten særlig vegskulder og ofte kjører bilene fortere enn lovlig. Vi går på tur allikevel. Men ikke noe særlig på vinterstid. Jeg vokste opp på samme måte, og vi gikk langs vegen da også. Det er jo litt ekkelt selvsagt, men det er ikke veldig mye traffikk her, og vi må jo ut av døra noen ganger... 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #10 Skrevet 6. april 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Livsfarlig? Rart jeg lever da. Er ikke fortau på bygdene og mange steder er det bare én vei enten du skal kjøre, sykle eller gå. Folk må jo nesten gå og handle, besøke folk osv. Men jeg er vokst opp på et sted med gjennomfartsvei fra Oslo til fjells. De fleste som selv bor på bygdene svinger godt over i motsatt kjørefelt eller bremser ned når de passerer gående og syklister. Men de som skal på hytta på fredag? Å nei! Kliiiner seg i veikanten og holder 80 langt inni 50-sonen så man nesten må hoppe i grøfta! Jeg tror mange ikke skjønner at disse veiene IKKE er motorveier og kun for biler - å gå i veibanen/veikanten er eneste måte å ta seg fram på for folk - inkl pensjonister med rullator, skolebarn og folk med barnevogn. Anonymkode: c71f2...bef Det er jo ikke alle som har ferdes etter 60 og 80 soner som har overlevd eller kommet uskadd fra det, så at det har gått bra med deg betyr ikke at det kommer til å gå bra med alle andre. Anonymkode: e8a7c...1a4 3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #11 Skrevet 6. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ikke alle som har ferdes etter 60 og 80 soner som har overlevd eller kommet uskadd fra det, så at det har gått bra med deg betyr ikke at det kommer til å gå bra med alle andre. Anonymkode: e8a7c...1a4 Vi er nødt til å komme oss på butikken. Vi kan da ikke holde oss inne når vi MÅ ut og er nødt til å gå ut og ta barnevognen med oss. Som jeg skrev tidligere, så er det mange steder på bygdene der en faktisk bare har en vei og den må man bruke enten som kjørende eller gående Anonymkode: b4eea...b51 3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #12 Skrevet 6. april 2018 Jeg jobber i trafikken og ser MYE uforsvarlig kjøring. Foreldre som trasker midt i veibanen selv der hvor det finnes fortau og dytter barnevogna som en "buffer" foran seg med den ene hånda mens de knotter på mobilen med den andre er dessverre også en gjenganger. Skal du gå langs veikanten så ta nødvendige forholdsregler. Bruk alltid refleksvest, selv i fullt dagslys, og hold deg unna på dager da veibanen er glatt. Anonymkode: dfa14...b28 1
Minlillelykke Skrevet 7. april 2018 #13 Skrevet 7. april 2018 Her i bygda er det heldigvis fortau. Hadde ikke gått på slike veier du skisserer. Her er det også mye dine ruter i naturen.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #14 Skrevet 7. april 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi er nødt til å komme oss på butikken. Vi kan da ikke holde oss inne når vi MÅ ut og er nødt til å gå ut og ta barnevognen med oss. Som jeg skrev tidligere, så er det mange steder på bygdene der en faktisk bare har en vei og den må man bruke enten som kjørende eller gående Anonymkode: b4eea...b51 Men det betyr jo fortsatt ikke at det er trygt Anonymkode: e8a7c...1a4 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #15 Skrevet 7. april 2018 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Føler dette er skikkelig dust spørsmål, men jeg er oppvokst i by og nå skal vi flytte på landet til der mannen er fra. Har en jente på 2 mnd som jeg går mange lange turer med, hun sover godt i vogna og jeg trenger å komme meg ut.. Men der vi skal flytte til er det bare en grusvei uten noe veiskulder, svingete, 60 sone og når du har gått litt så kommer du til 80 sone... Om vinteren er det høye brøytekanter og JÆVLIG glatt.. Jeg bare skjønner ikke hvordan jeg kan gå tur med ungen min her i vogn? Hva gjør dere som bor på landet? Har ikke lappen så får ikke kjørt noe sted for å gå tur. Skal ta lappen når vi flytter dit så klart, men kommer ikke til å ha lappen eller egen bil i barseltida/permisjons tida. Vet noen kommer til å svare sånn "herregudt skjønner du ikke hvordan du skal gå tur med din egen unge" osv, det er greit Anonymkode: 63b96...711 Når jeg går på sånne veier, lytter jeg alltid etter bilmotor. Hører jeg noen komme, prøver jeg å sørge for at jeg blir sett i god tid, eller går så langt inn på kanten jeg kan. Har alltid et øre åpent for trafikk, uansett hvor jeg ferdes. Anonymkode: 9cb07...469 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #16 Skrevet 7. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men det betyr jo fortsatt ikke at det er trygt Anonymkode: e8a7c...1a4 Hva skal vi gjøre da? Anonymkode: b4eea...b51
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #17 Skrevet 7. april 2018 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Noen steder på landet er man faktisk nødt til å gå i 80-sonen for å komme frem. Det er ikke alle steder det er gangvei vet du Anonymkode: b4eea...b51 Ja takk du jeg bor på bygda å veit hvordan det er. Jeg har også mistet en god venn på grunn av sånne veier, derfor enda mer forsiktig enn mange andre. Anonymkode: ca628...cb9
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #18 Skrevet 7. april 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja takk du jeg bor på bygda å veit hvordan det er. Jeg har også mistet en god venn på grunn av sånne veier, derfor enda mer forsiktig enn mange andre. Anonymkode: ca628...cb9 Håper du har et godt tips til hvordan vi skal komme oss frem da, når det ikke er fortau Anonymkode: b4eea...b51
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #19 Skrevet 7. april 2018 Det er bare en vei i hele bygda? Da hadde jeg gått der og kledd på meg en refleksvest og holdt meg til min side av veien (altså, venstre siden du er fotgjenger på vanlig vei). Ihvertfall de dagene man absolutt må gå den veien, ellers hadde jeg pakka ungen i ei sele og gått i skauen istedet. Er vokst opp på et knøttlite sted med bare 60 og 80 sone, og de eneste avkjørslene var til folks private innkjørsler. Aldri noen fotgjengere som har blitt påkjørt der. Et så lite sted vil ha begrenset med trafikk uansett, så hadde bare gjort det beste ut av det. Folk har nok gått tur langs den veien i alle år og klart seg helt fint. Anonymkode: b064d...c33
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #20 Skrevet 7. april 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Håper du har et godt tips til hvordan vi skal komme oss frem da, når det ikke er fortau Anonymkode: b4eea...b51 Er det ikke fortau så må dere jo bare gå der uansett. Jeg får jo gjort lite med det. Men hold øyne og ører oppe hele tiden. Anonymkode: ca628...cb9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå