Gå til innhold

Biltur til Italia

Anbefalte innlegg

Gjest jegerenidiot
Skrevet

Noen som har gjort det? Vi skal fra Oslo til Italia, østkysten av italia, og lurer på hvilken vei dere kjørte, og hvor lang tid dere brukte. Jeg har 3 ungdommer, 13.15,16 år gamle med.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Elsker Italia og har tidligere hatt fetisj for å kjøre fjellpass på småveier i Sveits, har derfor tatt denne ruta endel ganger.. :)  Istedenfor å kjøre lange Sverige ned og brua over til Dk, synes jeg at hurtigferjene er den mest behagelige og økonomiske starten; Colorspeed fra Larvik eller Fjordline fra Langesund, begge tar ca 4t. Deretter rett sør: Hamburg, Hanover, Wurzburg. Raskeste veien ned til Veneziaregionen fra Wurzburg er via Innsbruck og Brennerpasset. En annen vri er å kjøre litt mer vest via Vaduz/Lichtenstein. Eller den aller fineste 'raske' ruta som jeg ser det: via Altdorf og St Gottardpasset (og det aller helst på 'gamleveien' men deen tar lang tid altså.. ;)).

Om dere begge to bytter på å kjøre og begge er istand til å sove 'på kommando' i passasjersetet, kan det være en ide ta kveldsbåten for så å kjøre natta nedover: slipper køer, fine veier og med lite trafikk igjennom mesteparten av Tyskland. Når det begynner å lysne er den aller kjedeligste biten over, og landskapet begynner å bølge. Hirtshals -Brenner- Venezia gjør vi på 16-17t inkl stopp strekk og matpauser, båtoverfarten kommer i tillegg. Ungdommene sover/spiller/hører musikk i baksetet. Men om det er stort sett èn av dere som kjører ville jeg aldri turt å reist på denne måten.

Med overnatting underveis bruker du 2 hele dager fra toppen av Dk, og totalt flere timer på veien pga trafikkmengde på dagtid. Men ser mer, og får hvilt ut i seng på natta :) 

viamichelin.com er grei å bruke. God tur!

AnonymBruker
Skrevet

Vi dro på biltur til Italia i fjor, men vi hadde flere overnattinger i flere land da som var en del av turen. Vi tok kveldsferga til Hirtshals, suste gjennom Danmark(pluss litt soving), første overnatting ganske langt sør i Tyskland(Tyskland er jo det største stykket med kjøring, så lønner seg å ta ei overnatting her, mange fine småbyer som er verdt å sjekke ut). Så tok vi en snartur innom Frankrike(2 overnattinger i en by ganske nært grensa der). Så noen dager med fjellvandring i Sveits, før vi "avsluttet" med Italia i 8 dager. Hjemreisen tok vi i "ett strekk", med kun ei overnatting i Tyskland. Da startet vi tidlig på dagen i Italia(Portofino-området), og tidlig neste morgen fra Tyskland, før vi tok siste ferga fra Hirtshals til Larvik på kvelden igjen). Det ble i lengste laget, og vi var to som kjørte(men jeg sliter med at jeg blir så fort trøtt når jeg kjører bil, så kjæresten kjørte mesteparten mens jeg sov). Blir lenge til neste biltur for å si det sånn, denne sommeren tar vi flyet! Tyskland var jo det verste stykket, det går fort på veien ja, men landet er kjempestort, og det er ingenting å se langs autobahn. I Sveits var det fint å kjøre, og mye å se på langs veiene. Samme med Italia(veldig lite grisekjøring som jeg hadde sett for meg).

Anonymkode: 1d460...411

Skrevet

Vi kjørte til Venezia i fjor sommer via denne ruta:
Dag 1: Superspeed fra Larvik til Hirtshals - kjørte til Tyskland, der vi overnattet i en koselig liten badeby like sør for Kiel.
Dag 2: En stopp i München for å se på en Star Wars-event før vi kjørte videre til Würzburg der vi overnattet.
Dag 3: Kjørte videre og overnattet i Mittersill i Østerrike (Via Kitzbühl). Kjempekoselig plass!
Dag 3: Kjørte via Grossglockner til Venezia.
I Venezia hadde vi leid hus og ble der en uke før vi reiste hjem igjen.

På vei hjem tok vi Brennerpasset og overnattet vi kun  i Hannover og Aarhus, så litt lengre etapper hver dag.

Vi hadde på forhånd bestemt sånn noenlunde rute, men tok avstikkere underveis der vi syns det så trivelig ut. Brukte god tid og stoppet der vi ønsket. Forsøkte å kjøre mest mulig utenfor autobahn, men i Tyskland er det dårlig lagt opp til alternative ruter, så det ble dessverre litt for mye motorvei

Har planlagt en lignende tur til neste sommer, men da kommer vi nok til å kjøre litt lengre øst og få med oss enda flere land.

Skrevet

Vi har kjørt til Sørfrankrike og Italia 3 ganger. Første gangen tok vi Kielvåten for å komme ett stykke avgårde. Men det syns vi egentlig ikke noe om. For det første var det kjempe dyrt (når man har med bil) - og selv om det passet fint tidsmessig på vei nedover - var det kjempe klønete på vei hjem.

De siste to gangene har vi derfor kjørt via Danmark og Tyskland. Vi har tatt ferjen mellom Rødby og Puttgarden. Det syns vi har fungert veldig bra. Har lagt inn 2 overnattinger på veien. En i Tyskland (mellom Lübeck og Hamburg) og en i Østerrike. (Kjempe koselig lite sted som heter Dornbirn). 

Når vi kjørte nå sist var vi ved Gardasjøen i Italia. Reiste da hjemmefra tidlig morgen mandag. 2 overnattinger på veien- og ankom Gardasjøen ved lunsjtider onsdag.  På  vei hjem denne gangen hadde vi kun en overnatting. Da kjørte vi fra Gardasjøen til Hammoor (som ligger mellom Lübeck og Hamburg). Det var en lang dag i bil - men gikk fint. (Våre unger er vant med å kjøre langt i bil.)

Har stortsett kjørt den veien viamichelin anbefaler. Også har vi fulgt med underveis på googlemaps for å se etter kø-dennelser og ulykker etc. (særlig gjennom Tyskland) Og det har fungert veldig bra, så vi har blitt stående veldig lite fast i kø :) 

Skrevet
På ‎06‎.‎04‎.‎2018 den 13.57, jegerenidiot skrev:

Noen som har gjort det? Vi skal fra Oslo til Italia, østkysten av italia, og lurer på hvilken vei dere kjørte, og hvor lang tid dere brukte. Jeg har 3 ungdommer, 13.15,16 år gamle med.

Det enkleste er stort sett å kjøre Oslo-København-Hamburg (uten ferge)- for så følge A7 til München-Innsbruck-Brennerdalen og så ned mot østkysten. Dog er det sesongvariasjoner - i sommerferien kan det lønne seg å kjøre motorveiene gjennom Øst-Tyskland, Tsjekkia, Ungarn og Venezia videre ned langs kysten.

Det smarteste er selvfølgelig å oppleve mest mulig i forbindelse med bilferie, så prioriter heller fine byer/overnattinger enn den absolutt kvikkeste veien fra A til B. Husk at halve opplevelsen er på vei til/fra destinasjonen, ikke bare en transportetappe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...