AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #1 Skrevet 6. april 2018 Hei! Jeg skal sannsynligvis studere i en mindre by til høsten (landbruks kommune) og ønsker å ta med hesten min. Jeg klarer ikke se for meg at jeg kan studere i mange år uten hesten min, for eneste alternativ er å selge... Jeg er en veldig aktiv person og strukturert, så jeg vil nok kunne klare å kombinere det. Men jeg lurer på hvor mye det kommer til å gå utover det sosiale... Jeg er ikke en super sosial person, og noe av det er fordi jeg er blitt utestengt på skolen. Familien min har et ganske dårlig rykte her i byen, så det har kanskje hatt en sammenheng med det... Så det å flytte til en ny by vil jo være en ny start, og jeg vil ikke ødelegge dette. Det er dessverre ikke kjempelett for meg å danne gode vennskap. Jeg har rett på ekstra stipend på ca 3300 kr for de som ikke har mulighet til å jobbe. Så jeg kommer ikke til å bruke tid på noe annet enn skole, venner og hest i så fall... Det er et vanskelig studie jeg skal på med høyt snitt for å komme inn, men jeg leser alltid tidlig på dagen og gjør meg ferdig, ingenting på kvelden... Jeg har sett på en stor, fin utegangs stall, så da kan det hende jeg bare trenger å komme til hesten kanskje 5 dager i uka i stedet for 7. Jeg har hesten min på utegangsstall her hjemme, og er der 5 dager i uka. Jeg bruker ca 3 timer i stallen når jeg er der + tiden på å komme meg bort dit og hjem. Tror det er en stall med 10 min gange der jeg eventuelt skal bo. Så da kan jeg jo kanskje velge 2 dager i uka jeg ikke drar til hesten, men skal være sosial osv etter skolen f.eks Hvor mye tid har man som student? Vet vanskelighetsgrad og obligatoriske forelesninger varierer. Men hvor mye tid bruker dere på lesing og hvor mye til fritid? Anonymkode: 7f6d2...a35 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #2 Skrevet 6. april 2018 Jeg hadde hest gjennom studietida, og det gikk litt utover det sosiale ettersom jeg måtte i stallen og ikke kunne være med på ølkvelder og diverse etter forelesninger, men siden jeg studerte og hadde stall i samme by hendte det at jeg dro på forelesning og så i stallen for å ri og møkke (brukte rundt tre timer der jeg også), og så tilbake for å være sosial. Men jeg syns ærlig talt ikke det gjorde noe, jeg valgte jo å ha hest av en grunn, så å gå glipp av enkelte ting pga henne og å velge å prioritere henne gjennom livet (jeg eide henne i tjue år), syns jeg var verdt det! Hvor mye tid du har som student kommer vel litt an på hva du studerer. Jeg studerte på tidlig 2000-tall, så noen andre får svare på akkurat det, med litt mer oppdatert info. Jeg må vel innrømme at jeg ofte valgte ridetur fremfor lesetid! Anonymkode: 767e6...3c1 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #3 Skrevet 6. april 2018 Hei ! Du vil jo ha mye sosialt på skolen, så jeg tenker at du kommer til å angre på å selge hesten din om du gjør det! Hesten er jo det som betyr mest for deg, og du sier selv at du egentlig ikke er så sosial av deg, og sånn jeg forstår det har hesten vært din viktigste og nærmeste støttespiller gjennom godt og vondt. Ta med hesten (hvis du har råd til det) , også får du heller være sosial av og til, og ikke hver eneste dag etter skolen, for du er jo masse sosial på skolen også, og helt ærlig så kommer du til å angre om du bruker bort studietiden din på masse festing! Det gjorde jeg og jeg angrer skikkelig på at jeg ikke var mer i stallen. Jeg satt bort min til forrytter 3-4 dager i uken og skulle være med på "alt" med skolevenner av arrangementer og grupper etter skolen, og angrer på at jeg gjorde det sånn, det sosiale i studietiden har i dag ikke gitt meg noe som helst, bare kortvarig lykke, mens hesten har alltid vært der og vil alltid være der så man skal bruke livet med den, tenker jeg da Du klarer selve studiene fint om du leser i skoletiden. Hvis det blir for dyrt for deg å ta den med kan du jo sette den ut på helfor , og kanskje prøve å få til det i nærheten av byen du skal studere, sånn at du kan dra å besøke den av og til. Men ikke selg den bare pga skolen! Hilsen hestejente Anonymkode: 7abe3...8a5 1
_popcorn_ Skrevet 6. april 2018 #4 Skrevet 6. april 2018 Hvor mye tid man bruker på studier varierer veldig. Noen studier har mer obligatoriske oppgaver/forelesninger, noen har mer selvstudie. Noen studenter lærer raskt, andre trenger mer tid. Og ja, hesten kommer til å gå ut over sosiale ting i forhold til medstudenter. Men, du har igjen sosialt i stallen Hvor mye du må si nei til av sosialt, kommer helt an på hvordan du legger opp din egen tid. Jeg hadde hobbyhest, så jeg kunne prioritere noen sosiale ting framfor trening av hest. Jeg hadde forrytter også, som hjalp til i travle perioder. Så det er fint mulig kombinere hest og studier, men man må gjøre litt prioriteringer 1
altflyter Skrevet 6. april 2018 #5 Skrevet 6. april 2018 Jeg ville faktisk bekymret meg mest for å ha råd til å ha hest samtidig som du studerer. Hvis du har ekstrastipend fordi du ikke kan jobbe, så har du ikke akkurat veldig mye penger til overs og hest er dyrt. Vil du klare det økonomiske? 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #6 Skrevet 6. april 2018 28 minutter siden, AnonymBruker said: Hei ! Du vil jo ha mye sosialt på skolen, så jeg tenker at du kommer til å angre på å selge hesten din om du gjør det! Hesten er jo det som betyr mest for deg, og du sier selv at du egentlig ikke er så sosial av deg, og sånn jeg forstår det har hesten vært din viktigste og nærmeste støttespiller gjennom godt og vondt. Ta med hesten (hvis du har råd til det) , også får du heller være sosial av og til, og ikke hver eneste dag etter skolen, for du er jo masse sosial på skolen også, og helt ærlig så kommer du til å angre om du bruker bort studietiden din på masse festing! Det gjorde jeg og jeg angrer skikkelig på at jeg ikke var mer i stallen. Jeg satt bort min til forrytter 3-4 dager i uken og skulle være med på "alt" med skolevenner av arrangementer og grupper etter skolen, og angrer på at jeg gjorde det sånn, det sosiale i studietiden har i dag ikke gitt meg noe som helst, bare kortvarig lykke, mens hesten har alltid vært der og vil alltid være der så man skal bruke livet med den, tenker jeg da Du klarer selve studiene fint om du leser i skoletiden. Hvis det blir for dyrt for deg å ta den med kan du jo sette den ut på helfor , og kanskje prøve å få til det i nærheten av byen du skal studere, sånn at du kan dra å besøke den av og til. Men ikke selg den bare pga skolen! Hilsen hestejente Anonymkode: 7abe3...8a5 Sosial er lik festing og drikke seg dritings? Anonymkode: 840cb...063 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #7 Skrevet 7. april 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Sosial er lik festing og drikke seg dritings? Anonymkode: 840cb...063 Velkommen til Norge. Anonymkode: 3d486...cd2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #8 Skrevet 7. april 2018 14 timer siden, altflyter skrev: Jeg ville faktisk bekymret meg mest for å ha råd til å ha hest samtidig som du studerer. Hvis du har ekstrastipend fordi du ikke kan jobbe, så har du ikke akkurat veldig mye penger til overs og hest er dyrt. Vil du klare det økonomiske? Dette. Anonymkode: 838a4...10d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå