AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #61 Skrevet 6. april 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det utdannes flere leger enn det er stillinger til i Norge, ikke bare innen LIS1. Ferdige spesialister går i vanlige LIS stillinger fordi det mangler stillinger til dem, det er kamp om jobbene som er og det produseres stadig flere leger det ikke er stillinger til eller penger til å ansette. Helsevesenet kan ikke ansette alle som vil bare fordi noen er utdannet, slik fungerer det ikke for noen utdannelser. Både ingeniører, jurister, fysioterapeuter og leger må tilpasse seg markedet. At du må vente på legetime betyr ikke at det er legemangel. NMF kjemper jo for sine, slike mange foreninger gjør, det betyr ikke at de har rett. Ved LIS1 skal det tilbys veiledning og rotasjon for å gi de ansatte nødvendig kompetanse, for mange stillinger medfører dårligere veiledning og mindre pasientgrunnlag å få kompetanse på, som igjen betyr dårligere leger. YLF overtar ansavret fra NMF når medisinerstudentene ikke lenger er studenter, der er den koblingen. Å kjempe for noe betyr ikke at man har rett. Anonymkode: 96e6c...b8c Ja, det er jo derfor Norge belager seg på storimport av ferdige spesialister fra utlandet. Har du hørt om hjerneflukt? Realiteten er at antall LIS1-stillinger ikke samsvarer med antall spesialiststillinger som lyses ut i Norge hvert år. Dette kan du enkelt sjekke opp. Det er tydelig at du ikke har satt deg inn i så mye mer enn LIS1. Det er ingen som kjemper for at man skal ansettes bare fordi man skal ansettes, men det er tullete at ferdigutdannede leger står i kø for å få LIS1-stilling når vi trenger disse legene for å få dekket legebehovet vårt. Dersom du ser på estimering av vårt fremtidige legebehovet vil du se at våre LIS1-stillinger ikke vil dekke dette. Ei heller studieplassene på medisin i Norge, det Norge også belager seg vesentlig på utdanning av leger i utlandet. Man må nesten se alle ledd i sammenheng og ikke på LIS1 isolert sett. Det er ikke slik at det ikke er legemangel bare fordi det er flere leger enn stillinger. Anonymkode: 8baf6...274 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #62 Skrevet 6. april 2018 Jeg er LIS2 på et sykehus. Hvis du ikke har erfaring fra norsk helsevesen og ikke har studert i Norge, kan du nok se langt etter LIS -stilling. Dessverre. Du kan (eller bør) heller ikke ansettes som fastlegevikar eller sykehjemslege, selv om noen steder kan de være desperate nok til å gjøre det. Å gå inn som LIS -vikar er heller ikke gunstig, fordi du da mest sannsynlig vil bli kastet inn i akuttmottak uten noe form for opplæring, og uten noe kunnskap om helsevesenet i Norge, er det svært vanskelig. Mitt råd er at du finner en deltidsjobb med noe urelatert slik at du har en inntekt, og bruker all din ledige tid til å hospitere på et sykehus. Senere kan du da på nytt søke LIS1. Alternativet, som kanskje er mer gunstig for deg tidsmessig, er å bli i studielandet ditt til du har spesialisering, eller i hvert fall mye klinisk erfaring. Anonymkode: 083ed...280 10
Serafin Skrevet 6. april 2018 #63 Skrevet 6. april 2018 4 timer siden, Moonlight79 skrev: vennen min har skrevet mine søknader. Hun er norsk. Hvorfor får du din venn til å skrive dine søknader? For å jobbe i norsk helsevesen stiller arbeidsgiver krav om god skriftlig og muntlig språkforståelse i norsk. 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #64 Skrevet 6. april 2018 Jobb som assistent på sykehjem e.l. i mellomtiden. Du trenger referanser på at du er et oppegående menneske. Anonymkode: 1c4d6...d95 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #65 Skrevet 6. april 2018 Kjenner at blodet KOKER når jeg ser folk skrive at norsken din er dårlig. HVA? Så mange etnisk norske som skriver som borderline analfabeter, og folk sier du skriver dårlig!? Fastlegen min er nesten umulig å forstå, men han er en fantastisk fin fyr. Språket ditt er LANGT sterkere enn hans, så du er overhodet ikke uskikket som lege. Ikke bry deg om at kvinneguiden kryr av misunnelige FrP-kjerringer med null utdannelse, tror du er en dyktig lege som dessverre har oddsene mot deg pga fremmedfrykt. Lykke til videre, håper det løser seg for deg! Anonymkode: bfe85...2c6 29
Moonlight79 Skrevet 6. april 2018 Forfatter #66 Skrevet 6. april 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Noen er helt blinde for fordommer, men det er vel bevist at mennesker med utenlandske navn ikke blir innkalt til intervjuer på lik linje med de med norske navn - til tross for samme utdannelse, resultater og erfaring. For å få jobberfaring, er det lettest å hoppe på vikariater, gjerne de med kort varighet, og der de trenger å få inn folk raskt. Sykehjemslege/fastlegevikariater...? Får du deretter en god referanse å vise til, så burde det bli lettere for deg. Jeg håper det løsner for deg snart. Husk at det handler en del om flaks/uflaks også dette her. Anonymkode: 58c25...c12 Helsenor tilbyr vikariater, veldig kort varighet for eksempel 1 helg til 1 uke, men de sier de trenger en som har hatt turnus tjeneste. Takk for rådet!
Moonlight79 Skrevet 6. april 2018 Forfatter #67 Skrevet 6. april 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er LIS2 på et sykehus. Hvis du ikke har erfaring fra norsk helsevesen og ikke har studert i Norge, kan du nok se langt etter LIS -stilling. Dessverre. Du kan (eller bør) heller ikke ansettes som fastlegevikar eller sykehjemslege, selv om noen steder kan de være desperate nok til å gjøre det. Å gå inn som LIS -vikar er heller ikke gunstig, fordi du da mest sannsynlig vil bli kastet inn i akuttmottak uten noe form for opplæring, og uten noe kunnskap om helsevesenet i Norge, er det svært vanskelig. Mitt råd er at du finner en deltidsjobb med noe urelatert slik at du har en inntekt, og bruker all din ledige tid til å hospitere på et sykehus. Senere kan du da på nytt søke LIS1. Alternativet, som kanskje er mer gunstig for deg tidsmessig, er å bli i studielandet ditt til du har spesialisering, eller i hvert fall mye klinisk erfaring. Anonymkode: 083ed...280 Takk for rådet!
Moonlight79 Skrevet 6. april 2018 Forfatter #68 Skrevet 6. april 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Kjenner at blodet KOKER når jeg ser folk skrive at norsken din er dårlig. HVA? Så mange etnisk norske som skriver som borderline analfabeter, og folk sier du skriver dårlig!? Fastlegen min er nesten umulig å forstå, men han er en fantastisk fin fyr. Språket ditt er LANGT sterkere enn hans, så du er overhodet ikke uskikket som lege. Ikke bry deg om at kvinneguiden kryr av misunnelige FrP-kjerringer med null utdannelse, tror du er en dyktig lege som dessverre har oddsene mot deg pga fremmedfrykt. Lykke til videre, håper det løser seg for deg! Anonymkode: bfe85...2c6 Tusen takk for oppmuntring!
Serafin Skrevet 6. april 2018 #69 Skrevet 6. april 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kjenner at blodet KOKER når jeg ser folk skrive at norsken din er dårlig. HVA? Så mange etnisk norske som skriver som borderline analfabeter, og folk sier du skriver dårlig!? Fastlegen min er nesten umulig å forstå, men han er en fantastisk fin fyr. Språket ditt er LANGT sterkere enn hans, så du er overhodet ikke uskikket som lege. Ikke bry deg om at kvinneguiden kryr av misunnelige FrP-kjerringer med null utdannelse, tror du er en dyktig lege som dessverre har oddsene mot deg pga fremmedfrykt. Lykke til videre, håper det løser seg for deg! Anonymkode: bfe85...2c6 Det er et ufravikelig krav om god språkforståelse som helsepersonell i det norske helsevesnet. Det er ingen arbeidsgiver i helsevesenet som vil ansette en person som ikke behersker godt norsk. Det handler rett og slett om pasientsikkerhet. Jeg har aldri skrevet eller at denne personen ikke behersker godt norsk språk. Men når man får en venn til å skrive jobbsøknader vitner det om en som kanskje ikke er så stødig i norsk språk. Og da blir jeg skeptisk. Det ville nok en arb3idwgiver gjøre også. 8
Moonlight79 Skrevet 6. april 2018 Forfatter #70 Skrevet 6. april 2018 2 hours ago, Serafin said: Hvorfor får du din venn til å skrive dine søknader? For å jobbe i norsk helsevesen stiller arbeidsgiver krav om god skriftlig og muntlig språkforståelse i norsk. Jeg tror ikke https://cvguru.no/ og likende firmaet jobber bare for utladninger!!! Man trenger hjelp uansett i sitt liv! 1
Xcase33 Skrevet 6. april 2018 #71 Skrevet 6. april 2018 7 hours ago, Moonlight79 said: Hei, Jeg er utdannet i Øst-Europa, har norsk autorisasjon som lege siden niende februar. Har full rett til rekvisisjonsrett. Har ikke krav til turnus etter helsedirektoratet opplysningen, men har jeg søkt turnus (LIS-1). Vi får svar i slutten av April. Jeg er en 39 år gammel kvinne, opprinnelig fra midtøsten. Har både norsk bosetningtillatelse og arbeidstillatelse. Har en MS i biomedisin fra HiO. Har ikke fått jobb--- ble ikke invitert til en intervju--- sendte over 100 stk søknader/ for-spørsmål----spurte etter hospitering---ikke vellykket noen forslag? Vi har en annen anatomi her oppe så da gjelder ikke autorisasjonen din dessverre..... 3
Moonlight79 Skrevet 6. april 2018 Forfatter #72 Skrevet 6. april 2018 3 minutter siden, Xcase33 said: Vi har en annen anatomi her oppe så da gjelder ikke autorisasjonen din dessverre..... Jeg vil gjerne lære deres anatomi! ;-) kanskje kan jeg hjelpe med noe! 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #73 Skrevet 6. april 2018 6 timer siden, Moonlight79 skrev: Jeg sier ikke det finnes ikke jobb! Det finnes egentlig mange jobber i psykiatri avdeling- radiologi og en del kirurgi- Det trenges også fastlege mange steder rund i landet, tom i store byer! Noen annonser sier hvor mange år erfaring er ønskelig, men flere er slik at sier det er ønskelig med noe erfaring. Jeg kan ikke søke første grupper, men jeg prøver med andre grupper. Men har ikke sjansen. Etterhvert de aksepterer de som har arbeiderfaring. Jeg kan jobbe som ekstraarbeider i en eldrehjem, men denne erfaringen kan hjelpe meg i noen? Jeg vil ikke kritisere og har nok heller ikke rett til det fordi norsk ikke er mitt morsmål. Men du skriver dårlig norsk. Du bør bli flinkere til å skrive norsk før du begynner å jobbe som lege. Også kan det være en fordel å jobbe som ekstrahjelp i eldrehjem. Du får erfaring og mulighet til forbedre språket. Du kan også være ærlig og si at du ønsker å jobbe som lege og fortsette å søke på jobber. Det kan hende at noe dukker bare opp. Anonymkode: a48b7...6f4 1
Xcase33 Skrevet 6. april 2018 #74 Skrevet 6. april 2018 14 minutter siden, Moonlight79 said: Jeg vil gjerne lære deres anatomi! ;-) kanskje kan jeg hjelpe med noe! Hehe....så lenge du deler litt av samme humoren og tør å vise den, så gjelder det bare at du får et ansikt bak søknaden på interjuvet tenker jeg. Vet ikke hva spesialitet innenfor feltet du kan drive under, men generelt sett så må en være tålmodig. Få gjerne frem hvordan du passer inn i Norsk helsevesen og hvordan du tror du best kan passe inn. 1
Moonlight79 Skrevet 6. april 2018 Forfatter #75 Skrevet 6. april 2018 (endret) 34 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg vil ikke kritisere og har nok heller ikke rett til det fordi norsk ikke er mitt morsmål. Men du skriver dårlig norsk. Du bør bli flinkere til å skrive norsk før du begynner å jobbe som lege. Også kan det være en fordel å jobbe som ekstrahjelp i eldrehjem. Du får erfaring og mulighet til forbedre språket. Du kan også være ærlig og si at du ønsker å jobbe som lege og fortsette å søke på jobber. Det kan hende at noe dukker bare opp. Anonymkode: a48b7...6f4 Ja, det vet jeg! Les det: Vedrørende søknad på stilling som Helsefagarbeider/hjelpepleier, ekstravakt ved Oslo universitetssykehus i PersonalformidlingVi har gjennomført en vurdering av alle innkomne søknader. Vi beklager å måtte meddele at du ikke oppfyller kravet om antall timer pleieerfaring. Vi takker så mye for utvist interesse, og ønsker deg lykke til videre. Du er velkommen til å søke på nytt når kravene er oppnådd. Skal ikke si noe mer! Endret 6. april 2018 av Moonlight79
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #76 Skrevet 6. april 2018 Jeg vet dessverre ikke hvordan det er med muligheter for legejobb, men dersom du trenger en annen jobb mens du søker vil jeg anbefale deg en kommunal jobb hvor du får sett mye av det norske systemet, ikke et sykehjem. Du kan finne en kommune hvor de gir miljøterapeuter god lønn. Forsøk å finn en tjeneste som ofte er koordinator for Individuell Plan, da møter du mange samarbeidspartnere. F.eks en oppsøkende virksomhet som oppfølgingstjeneste, miljøtjeneste, rus- og psykiatritjeneste. Forskjellig inndeling og tilbud fra kommune til kommune. Noen har kun slike tjenester for voksne, andre på tvers av aldersgrupper. Les på kommunen sine nettsider, finn oversikt over tilbud i helse- og sosialsektoren. Søk sommerjobb må, da får du en fot innenfor. Noen utlysninger har gått ut, men ta gjerne en telefon og vis at du er interessert. Som miljøterapeut i de nevnte tjenestene kunne måtte hjelpe med økonomiske søknader til nav, skrive habiliteringsplaner, følge dem til karriereveileder, bistå søknader om kommunale ordninger som bostøtte, følge til lege, sitte i ansvarsgrupper med lege, psykolog osv, bistå ved innleggelser både i somatikken og psykiatrien, kontakt med familie, følge til fritidstilbud, følge til fysioterapi, tannlege, optiker m.m, bistå de som er flyktninger og som har egne rettigheter, ha medisinsk oppfølging ifb med administrering av medisin, sårstell og mange ulike sykdommer. Mange slike tjenester søker vernepleiere eller sykepleiere da det er behov for å søke det som medisinansvarlig. Unngå «ordinær» hjemmesykepleie, da de stort sett tar seg av det somatiske og overlater resten til en ambulerende tjeneste (som nevnt over), med miljøarbeidere. Du vil kunne få en variert arbeidsverdag, kanskje er det å følge opp en bruker med store somatiske utfordringer, det kan være en kafetur, det kan innebære stell og huslige oppgaver, men også gode samtaler og i noen tilfeller mer terapeutiske samtaler. Det å ha en god oversikt over kommunale og statlige instanser er et must! Du vil få en fantastisk mulighet til å se hvordan systemet virker, på godt og på vondt. Finn en kommune med god økonomi, slik at du kan få tilbud om kurs gjennom jobb. Hvis du har noen interesser, f.eks glad i sport, matlaging, dyr osv er dette noe du kan fremheve i søknaden og vise til hvordan det kan brukes i jobbsammenheng. Anonymkode: 20769...96a 1
Gjest N-Nøff Skrevet 6. april 2018 #77 Skrevet 6. april 2018 9 timer siden, Moonlight79 skrev: Hei, Jeg er utdannet i Øst-Europa, har norsk autorisasjon som lege siden niende februar. Har full rett til rekvisisjonsrett. Har ikke krav til turnus etter helsedirektoratet opplysningen, men har jeg søkt turnus (LIS-1). Vi får svar i slutten av April. Jeg er en 39 år gammel kvinne, opprinnelig fra midtøsten. Har både norsk bosetningtillatelse og arbeidstillatelse. Har en MS i biomedisin fra HiO. Har ikke fått jobb--- ble ikke invitert til en intervju--- sendte over 100 stk søknader/ for-spørsmål----spurte etter hospitering---ikke vellykket noen forslag? Har du prøvd å søke jobb i renholdsfirma?
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #78 Skrevet 6. april 2018 Ser nå at du fikk ett avslag med begrunnelsen «manglende pleieerfaring». Da kan det selvsagt være mer aktuelt å søke jobb på sykehjem i kommunen fremfor på sykehus. Anonymkode: 20769...96a 5
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #79 Skrevet 6. april 2018 Når det kommer til språk, så er det mye rart der ute. Fastlegen min uttrykker seg bra skriftlig og er lett å forstå for meg (men jeg vet at mange har problemer). Problemet er at hun ikke forstår meg. Det blir en del rare konsultasjoner. Meg: jeg har har vondt i hælen. Legen: Ta av deg buksen! Meg: Hvorfor det? Kan jeg ikke bare ta av meg sokken? Legen: Du må ta av buksa så jeg kan se på benet i halen. Slikt blir det mange klager ut av og arbeidsgivere styrer kanskje unna ved minste tegn til dårlig norsk. Jeg sier ikke at du snakker dårlig norsk, men den skriftlige fremstillingen din gir et hint. Når du skriver har du tid til å lese i gjennom og korrigere, så når det enda blir feil blir man skeptisk. Anonymkode: ce66b...d6f 7
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #80 Skrevet 6. april 2018 9 timer siden, Moonlight79 skrev: Hei, Jeg er utdannet i Øst-Europa, har norsk autorisasjon som lege siden niende februar. Har full rett til rekvisisjonsrett. Har ikke krav til turnus etter helsedirektoratet opplysningen, men har jeg søkt turnus (LIS-1). Vi får svar i slutten av April. Jeg er en 39 år gammel kvinne, opprinnelig fra midtøsten. Har både norsk bosetningtillatelse og arbeidstillatelse. Har en MS i biomedisin fra HiO. Har ikke fått jobb--- ble ikke invitert til en intervju--- sendte over 100 stk søknader/ for-spørsmål----spurte etter hospitering---ikke vellykket noen forslag? Tviler på at det er så mye med språk. Har kvinnelig lege selv med språkvansker, hun har fremdeles jobb. Tenkt tanken på å flytte på deg for å få jobb? Anonymkode: 450ba...db0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå