Gå til innhold

Kake uten diverse ingredienser.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver meg igjen siden jeg fikk så god respons på sausetråden.

Jeg skal i 50-årslag om et par uker, og regner med at jeg ikke kan spise noen av kakene der. Så jeg tenkte at jeg skulle ta med en kake eller lignende slik at jeg ikke blir sittendes å se på at de andre spiser.

Noen som vet om oppskrifter på kaker eller vafler som ikke inneholder:

Hvetemel

Melk (laktoseredusert/laktosefri melk går bra, samme med surmelk,og jeg tåler meierismør)

Sukker (fruktose tror jeg skal gå bra)

Gjær (må bruke bakepulver istedet for)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du kan spise spelt, kan siktet spelt erstatte hvetemel i de fleste oppskrifter.

Jeg har ikke noen oppskrift, men det vil sikkert fungere fint med vafler av spelt, egg, rismelk, smeltet smør og bakepulver. Problemet er sukkeret. Et alternativ er å utnytte det naturlige sukkeret i frukt. Prøv feks. å tilsette revet eple og litt kanel i vaffelrøra! :)

Du kan også bruke surmelk i røra, selvsagt, men da vil du trenge enda mer søtt for at vaflene skal bli gode.

Skrevet
Her er en link med bl.a. mange melkefrie oppskrifter - kanskje litt inspirasjon å hente?
Skrevet

Tusen takk for forslag!

Som piaf sier, det største problemet er sukkeret! Og også at jeg ikke kan spise gjærbakst. Hadde jeg kunnet spise gjær, hadde jeg bare hatt med meg noen rundstykker.

Gjest Catwoman
Skrevet

Kan du ikke lage bakepulver-rundstykker? (scones)

Skrevet

Som alternativ til rundstykker skal du nå få den ekslusive oppskriften på mine egne speltscones. :wink:

150 gram sammalt spelt (merke Helios demeter)

100 gram siktet spelt

2 ss små havregryn

2 ss solsikkefrø (kan sløyfes)

bittelitt salt

2 toppede ts bakepulver

1 ss vegetabilsk olje (eller smeltet smør)

1 egg og 1 eggeplomme

2-2 1/2 dl vann

Bland det tørre i en bolle. Rør inn olje, egg, og vann. La svelle i ca. 30 min (det gjør sconene litt saftigere og mindre smulete). Sett med skje på bakepapir (blir ca. 9 stk), stek ved 225 grader i ca. 17 minutter.

Disse er ganske grove, du kan lage dem finere om du vil.

Vannmengden må du prøve deg fram med. Blir sconene flate og flyter litt utover, har du brukt for mye vann. Blir de små, spisse vulkaner, har du brukt for mye. :wink:

Smaker definitivt best nystekt, som kakeerstatning med smør og bananskiver eller epleskiver og kanel! :) Kan også fryses. Jeg tiner dem stykkvis ved behov og varmer dem litt i brødristeren - da blir skorpa sprø igjen.

Gjest Anonymous
Skrevet
Blir de små' date=' spisse vulkaner, har du brukt for mye. [/quote']

Rettelse: for lite, selvsagt. :ler:

Skrevet

Kanskje du skal ta med en deilig fruktsalat til deg selv? Med de restriksjonene er det jammen ikke mye du får bakt! Uten mel og melk får jeg til en hel del forskjellig, men når det heller ikke kan være sukker må jeg kaste inn håndkleet...

Skrevet

Idag har jeg kjøpt inn til vafler. Får ikke laget det før i morgen da. Kjøpt rismelk med vanilje, speltmel og fruktose. Med litt kardemomme og bakepulver, så burde det forhåpentligvis bli gode vafler!

Scones hørtes godt ut! Det tror jeg at jeg må prøve å lage til helga!

Skrevet
Idag har jeg kjøpt inn til vafler. Får ikke laget det før i morgen da. Kjøpt rismelk med vanilje, speltmel og fruktose. Med litt kardemomme og bakepulver, så burde det forhåpentligvis bli gode vafler!

Rismelk med vanilje - kjempelurt! :)

Men ikke glem egg i vaffelrøra, da! :wink:

Skrevet

Egg ja! Sant!!

Hadde vært bra om jeg hadde glemt det...

:hoho:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...