kaleidoskop Skrevet 6. april 2018 #1 Skrevet 6. april 2018 Jeg var på trening i går og var inne på fellestoalettet, hvor det er vasker utenfor doene. Mens jeg vasket hendene mine kommer det to stk inn, går på do. I det de går ut igjen, setter de på springen og bare dypper hendene sine under vannet, tørker og går ut. Der står jeg og såper meg inn, både over og inni hendene. Jeg har også fått kommentar på en konferanse jeg var på, at det var da voldsomt som jeg vasket hendene. Fra hun ved siden av som bare skvettet vann på seg. Hun hadde jo bare tisset og det hadde ikke kommet noe på henne, så det var liksom greit. For meg så tenker jeg at nå vasker jeg jo bort "baselusker" fra alt jeg har tatt i denne dagen. Fra stengene på bussen, rekkverk, heisknapp og andre ting jeg har tafset på gjennom dagen. Jeg er langt fra overhysterisk når det kommer til vaks, føler jeg selv. Bruker ikke et minutt en gang når jeg vasker meg, men det er med såpe og vask av hele hånda og ikke bare fingertuppene. Jeg tenker jo da at særlig når man er på trening, hvor det er mange hender over alt. Så vil man kanskje vaske seg litt ekstra? Er jeg overhysterisk? 9
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #2 Skrevet 6. april 2018 Folk som ikke vasker hendene med såper er LATE. Ikke noe annet. Det tar kanskje knapt et minutt å vaske hendene. Er det for kjedelig for folk? Eller tror folk at det kun er sine egne «do bakterier» man vasker av seg? Man vasker jo av seg andres bakterier (hvor mange har tatt på toalettet?) og bakterier man har fått på seg fra sist gang man vasket hendene. Anonymkode: 955c4...f59
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #3 Skrevet 6. april 2018 Vasker uten såpe når jeg har tisset, men med såpe ellers. Det er jo ikke bare å skvette vann på hendene, men det er ikke like gjennomgående som ved nr 2. Anonymkode: 0a13d...541
Gjest GiftMann38 Skrevet 6. april 2018 #4 Skrevet 6. april 2018 Hos oss har vi kirurgregime. Når vi har vært ute vasker vi hendene, når vi har vært på do vasker vi hendene. Alltid med såpe, finger for finger. Ingen i vår familie blir syke, selv mini har kun vært syk 2 ganger på 3 år.
kaleidoskop Skrevet 6. april 2018 Forfatter #5 Skrevet 6. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Vasker uten såpe når jeg har tisset, men med såpe ellers. Det er jo ikke bare å skvette vann på hendene, men det er ikke like gjennomgående som ved nr 2. Anonymkode: 0a13d...541 Hvorfor bruker du ikke såpe når du har tisset? Det er jo ikke bare dobesøket man vasker bort når man vasker seg... 6
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #6 Skrevet 6. april 2018 Du er ikke overhysterisk. Jeg er som deg når det gjelder håndvask og blir nesten aldri syk. Nå har masse folk i familie, omgangskrets og kollegaer hatt influensa i løpet av de siste par månedene, men jeg er like frisk. Har ikke hatt influensa på sikkert minst 20 år (selv med barn i huset de siste 13 år, minste er nå 3 år). Jeg blir forkjølet innimellom, men får veldig sjelden omgangssyke også. Jeg tror håndvaskerutinene mine er noe av forklaringen. Anonymkode: 0be28...67f 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #7 Skrevet 6. april 2018 Var jo noen på dette forumet som synes at det var unødvendig å vaske seg uansett hva man gjorde på do Selv vasker jeg meg alltid etter toalettbesøk. Anonymkode: 7351e...f98
Zikkzakk Skrevet 6. april 2018 #8 Skrevet 6. april 2018 Det er viktig å vaske hendene med såpe. De tenker at de bare har tisset, men de glemmer alle millionene potensielt farlige bakteriene de er borti før og etter toalettbesøket. Mange kan ha smittsomme bakterier uten å vite det, som for eksempel ESBL. Jeg tenker "ESBL" hver gang jeg er på offentlig toalett og tar dermed ikke på mer en ytterst nødvendig og vasker hendene godt etterpå. 2
GammelSierraFan Skrevet 6. april 2018 #9 Skrevet 6. april 2018 Ikke hysterisk i det hele tatt. Her er det to-tre runder med såpe, over, under og mellom fingrene. Dette gjøres naturligvis etter dobesøk, uansett ærend, når jeg kommer hjem, og før matlagning, uansett.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #11 Skrevet 6. april 2018 skyller kun hendene og tørker på offentlig toalett. Har sprit i veska jeg bruker når jeg er ute av toalettrommet. Grunnen er så enkel at jeg nekter å ta på felles såpedispensere som ikke er automatiske. Er de automatiske så bruker jeg såpe. Men er kun tissing jeg gjør på offentlige toaletter. Anonymkode: b1388...9f9
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #12 Skrevet 6. april 2018 Bruker omentrent aldri såpe etter jeg har tissa. Ser ikke poenget i det når man bruker varmt vann. Litt bakterier har man godt av. Anonymkode: 702da...6fe
missmcbeal Skrevet 6. april 2018 #13 Skrevet 6. april 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: skyller kun hendene og tørker på offentlig toalett. Har sprit i veska jeg bruker når jeg er ute av toalettrommet. Grunnen er så enkel at jeg nekter å ta på felles såpedispensere som ikke er automatiske. Er de automatiske så bruker jeg såpe. Men er kun tissing jeg gjør på offentlige toaletter. Anonymkode: b1388...9f9 Sprit i veska er ikke nok dersom du vil fjerne tarmbakterier fra hendene. Det trengst såpe og varmt vann. Så dersom du gjør det sånn så er du ikke sikret mot f.eks. omgangssyke. Du tar jo ikke i såpedispenseren etter du har vasket hendene, du gjør jo det før du er ferdig med å vaske hendene? Så jeg skjønner ikke helt den logikken da. Er vel heller sånn at håndtaka du tar i etter du har vasket hendene er verre, fordi folk som ikke vasker hendene skikkelig tar på håndtaket etterpå, og beklager å si det, men du er jo bare med å bidra til at disse håndtakene ikke er bedre når du ikke vasker deg med såpe.... 8
missmcbeal Skrevet 6. april 2018 #14 Skrevet 6. april 2018 Vasker alltid med såpe og så langt det lar seg gjøre, varmt nok vann. Men kan være rask noen ganger, men bruker uansett såpe. Å vaske med bare vann sånn som jeg ser på det er egentlig ganske bortkastet.
Katten.2.0 Skrevet 6. april 2018 #15 Skrevet 6. april 2018 Tenk på hvor mange ganger dere indirekte tar på et kjønnsorgan ila en dag.
kaleidoskop Skrevet 6. april 2018 Forfatter #16 Skrevet 6. april 2018 3 minutter siden, Katten.2.0 said: Tenk på hvor mange ganger dere indirekte tar på et kjønnsorgan ila en dag. Det gjør meg ingenting, men jo, jeg har tenkt tanken. Men det er andre baselusker en kjønnsorgan som bekymrer meg mest. Nå når jeg ser at noen går på offentlige toaletter uten å vaske hendene forde de ikke vil ta på dispenseren??? Det har jo ingenting å si, for hendene skal jo vaskes etterpå. Slå av krana kan man gjøre med albuen når hendene er rene. Men så må man bort til døra å åpne håndtaket, og da er vi jo i gang med alle disse som ikke har vasket hendene sine da. Som allerede nevnt, sprit er bedre en ingenting. Men det er ingenting som tar bedre en vann og såpe! 1
Gjest Dævendøtte Skrevet 6. april 2018 #17 Skrevet 6. april 2018 40 minutter siden, GiftMann38 skrev: Hos oss har vi kirurgregime. Når vi har vært ute vasker vi hendene, når vi har vært på do vasker vi hendene. Alltid med såpe, finger for finger. Ingen i vår familie blir syke, selv mini har kun vært syk 2 ganger på 3 år. Hos oss er er det nesten motsatt, jeg skriker til ungene at de skal vaske seg på henda etter dobesøk, men de gjør ikke alltid det. Tror mannen min er noe sløv også. Ingen i vår familie er syke, tror ikke vi har hatt annet enn et par bronkitter i huset de siste fem årene. Og det skyldes ikke dårlig hygiene.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #18 Skrevet 6. april 2018 5 minutter siden, AnonymBruker said: Bruker omentrent aldri såpe etter jeg har tissa. Ser ikke poenget i det når man bruker varmt vann. Litt bakterier har man godt av. Anonymkode: 702da...6fe Du ser ikke poenget fordi du er uinformert. Du og andre har ikke godt av bakterier man blir syk av. Du skal vaske hendene etter toalettbesøk og før du lager mat for å unngå å bli syk og å spre sykdom til andre. Varmt eller kaldt vann har ingenting å si for håndhygiene. Da må vannet være over 60-65 grader, og det kan ingen vaske hendene i for da brenner man seg. Anonymkode: 7dbc1...697 5
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #19 Skrevet 6. april 2018 Skal vanntemperaturen ha noe bakteriefjernende effekt, må det være skoldende varmt. Ellers kan man like gjerne bare bruke kaldt vann og såpe. Anonymkode: 7144c...20b 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #20 Skrevet 6. april 2018 7 minutter siden, missmcbeal skrev: Sprit i veska er ikke nok dersom du vil fjerne tarmbakterier fra hendene. Det trengst såpe og varmt vann. Så dersom du gjør det sånn så er du ikke sikret mot f.eks. omgangssyke. Du tar jo ikke i såpedispenseren etter du har vasket hendene, du gjør jo det før du er ferdig med å vaske hendene? Så jeg skjønner ikke helt den logikken da. Er vel heller sånn at håndtaka du tar i etter du har vasket hendene er verre, fordi folk som ikke vasker hendene skikkelig tar på håndtaket etterpå, og beklager å si det, men du er jo bare med å bidra til at disse håndtakene ikke er bedre når du ikke vasker deg med såpe.... Nå er jeg aldri syk. Omgangsyken har jeg hatt 1 gang for 20år siden. Tar ikke på håndtak uten lommetørkle. Og tar ikke i fremmedes avføring selv om jeg vasker hendene etterpå( såpedispenser) Tar ikke på rullebåndhåntak engang. Så null problem. Og får ikke tarmbakterier på hendene ved å kun tisse. Anonymkode: b1388...9f9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå