Rosa enhjørning Skrevet 6. april 2018 #1 Skrevet 6. april 2018 Jeg har nettopp flyttet inn i kollektiv for å kunne spare nok penger til å kjøpe egen bolig sammen med kjæresten min. I kontrakten står ingenting om hvem som skal betale strøm og Internett. Det står bare at leietaker tegner egen abonnement. Jeg skal reise på ferie og blir borte 1 mnd, og de to gutter jeg bor sammen med krever at jeg betaler strøm og Internett mens jeg er borte. Greia er at de misbruker strøm; de lar alle lysene stå på hele dagen, når de går ut eller sover, så lar de pcen stå på fordi de gamer så det må være på hele tiden. De lar vinduene være åpent på soverommet men skrur på varmeovnen på Max osv.. Må jeg betale TV og Internett for den mnd jeg ikke skal benytte meg av det eller kan jeg si nei?
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #2 Skrevet 6. april 2018 jepp, du ville vel forventet det samme om de reiste bort? Anonymkode: 26098...858 26
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #3 Skrevet 6. april 2018 Jeg syns du må det ja. Anonymkode: 1492d...0f9 1
Gjest Cocosa Skrevet 6. april 2018 #4 Skrevet 6. april 2018 Selvfølgelig må du betale selv om du er borte. Du bor der jo fortsatt. For øvrig ville jeg tatt praten om å ha alle lys og varmeovner på full guffe når det ikke er behov for det..
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #5 Skrevet 6. april 2018 Du må nok det ja irriterende når du bor slike folk, men desverre så må du nesten betale. Alts, noen av kollektivene jeg har bodd i har det kun vert månedsbetaling som inkl. strøm, uavhengig om jeg er der eller ikke, var som regel borte om sommeren, men om du ønsker å fortsette å bo der, må du betale. Kjipt, men thats life. Når du kjøper noe, og reiser på ferie, så må du fortsatt betale for strøm. Jada, du har da litt større mulighet til å skru av ting, men det er det som er negativt med bofelleskap. Da har du desverre aldri full kontroll. Anonymkode: 7ed0d...acb 3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #6 Skrevet 6. april 2018 Ja, selvsagt. Slik er det når du bor i ditt eget også. Anonymkode: 1b424...eb0 5
Rosa enhjørning Skrevet 6. april 2018 Forfatter #7 Skrevet 6. april 2018 Takk for svar! da får jeg snakke med de for å se om de klarer å slutte å misbruke strøm, så ordner vi det til slutt. 5
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #8 Skrevet 6. april 2018 Skjønner det er sure penger, men du må vel det. Pc koster ikke så mye ¨å ha stående på, men å fyre for kråka på den måten de gjør (ovn på max og åpent vindu) er ren idioti. Anonymkode: 5ab77...c01 4
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #9 Skrevet 6. april 2018 8 minutter siden, Rosa enhjørning skrev: Jeg har nettopp flyttet inn i kollektiv for å kunne spare nok penger til å kjøpe egen bolig sammen med kjæresten min. I kontrakten står ingenting om hvem som skal betale strøm og Internett. Det står bare at leietaker tegner egen abonnement. Jeg skal reise på ferie og blir borte 1 mnd, og de to gutter jeg bor sammen med krever at jeg betaler strøm og Internett mens jeg er borte. Greia er at de misbruker strøm; de lar alle lysene stå på hele dagen, når de går ut eller sover, så lar de pcen stå på fordi de gamer så det må være på hele tiden. De lar vinduene være åpent på soverommet men skrur på varmeovnen på Max osv.. Må jeg betale TV og Internett for den mnd jeg ikke skal benytte meg av det eller kan jeg si nei? Men kjære deg da, ferie og betaling av husleie og andre faste boutgifter har gi da hatt en voldsom diskusjon på tidligere. Den gang da var det helt klart fra ts at husleie det skulle hen okke betale når hen var hjemme hos foreldrene hele sommerferien. Betaler du ikke husleie et sted, så betaler du da heller ikke strøm eller forsikring eller andre ting. Og hva skjer da? Jo, nøyaktig det samme som i den andre tråden, leieforholdet blir sagt opp også, uten ts da kunne forstå noe som helst. Skal du leie noe og boe et sted, så følger det både utgifter og plikter med. Du kan ikke lage egne regler for bare lille deg. Er strøm på fellesen så må du betale for fellesskapets goder. Er den ikke på fellesen, men bare på deg, så får du få strømleversndøren til å plombere strømuttaket, og betale for det, så du slipper faktura på strøm. Internettet ditt får du si opp, eller sette på pause når du er borte. Du ser at dette ikke er gjennomførbart i praksis, og heller ikke er i tråd med vanlig praksis? Vil du spare penger så lar du være å reise på ferie. Slik er det med den ssken. Anonymkode: 359cc...fb9 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #10 Skrevet 6. april 2018 Du bør betale internett og din del av fastdelen for nettleie til strøm, men siden du kunne skrudd av alt mens du er borte bør du ikke trenge å betale for strømmen. Anonymkode: 83f5b...bad 3
Rosa enhjørning Skrevet 6. april 2018 Forfatter #11 Skrevet 6. april 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Men kjære deg da, ferie og betaling av husleie og andre faste boutgifter har gi da hatt en voldsom diskusjon på tidligere. Den gang da var det helt klart fra ts at husleie det skulle hen okke betale når hen var hjemme hos foreldrene hele sommerferien. Betaler du ikke husleie et sted, så betaler du da heller ikke strøm eller forsikring eller andre ting. Og hva skjer da? Jo, nøyaktig det samme som i den andre tråden, leieforholdet blir sagt opp også, uten ts da kunne forstå noe som helst. Skal du leie noe og boe et sted, så følger det både utgifter og plikter med. Du kan ikke lage egne regler for bare lille deg. Er strøm på fellesen så må du betale for fellesskapets goder. Er den ikke på fellesen, men bare på deg, så får du få strømleversndøren til å plombere strømuttaket, og betale for det, så du slipper faktura på strøm. Internettet ditt får du si opp, eller sette på pause når du er borte. Du ser at dette ikke er gjennomførbart i praksis, og heller ikke er i tråd med vanlig praksis? Vil du spare penger så lar du være å reise på ferie. Slik er det med den ssken. Anonymkode: 359cc...fb9 Skjedde me å være så frekk? Unødvendig å svare på den måten 3
Rosa enhjørning Skrevet 6. april 2018 Forfatter #12 Skrevet 6. april 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: Du bør betale internett og din del av fastdelen for nettleie til strøm, men siden du kunne skrudd av alt mens du er borte bør du ikke trenge å betale for strømmen. Anonymkode: 83f5b...bad Det var jo akkurat det jeg tenkte, Internett er Ok men strøm andre misbruker så blir det kjipt å måtte betale. men dette ordner vi uansett, skal ta en prat med de
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #13 Skrevet 6. april 2018 4 minutter siden, Rosa enhjørning said: Takk for svar! da får jeg snakke med de for å se om de klarer å slutte å misbruke strøm, så ordner vi det til slutt. Ja, jeg er enig. Selv om du ikke akkurat kan la være å betale, så kan du jo "true" litt med det på en vennlig måte. Og si at du gjerne betaler, men at du synes de må bli litt flinkere med å ikke lufte samtidig som varmeovnen står på fullt. Anonymkode: 42587...7db 1
Gjest Overrasket Skrevet 6. april 2018 #14 Skrevet 6. april 2018 Jeg ville muligens fortalt dem (ikke spurt) at du kunne avsette et krone-beløp til strøm. F.eks. gjennomsnitt av din del av en måneds strøm, eller lignende. Slik at de kan bruke så mye strøm som de ønsker når du er vekk, men at du uansett kun betaler det du er forberedt på å betale pr. måned.
Rosa enhjørning Skrevet 6. april 2018 Forfatter #15 Skrevet 6. april 2018 4 minutter siden, Overrasket said: Jeg ville muligens fortalt dem (ikke spurt) at du kunne avsette et krone-beløp til strøm. F.eks. gjennomsnitt av din del av en måneds strøm, eller lignende. Slik at de kan bruke så mye strøm som de ønsker når du er vekk, men at du uansett kun betaler det du er forberedt på å betale pr. måned. Dette var en god ide
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #16 Skrevet 6. april 2018 Selvfølgelig, slik er det å bo for seg selv. Anonymkode: da85c...1dc
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #17 Skrevet 6. april 2018 36 minutter siden, Overrasket skrev: Jeg ville muligens fortalt dem (ikke spurt) at du kunne avsette et krone-beløp til strøm. F.eks. gjennomsnitt av din del av en måneds strøm, eller lignende. Slik at de kan bruke så mye strøm som de ønsker når du er vekk, men at du uansett kun betaler det du er forberedt på å betale pr. måned. Men dette er jo ofte veldig administrativt å begynne å regne ut, for selv om man er bortreist, så må man jo betale sin andel i strøm i fellesarealer, for kjøleskap/fryser der man har mat, for varmekabler osv. Også selv om man er bortreist har man nytte av at boligen holdes med en viss temperatur med tanke på å unngå skader når det er kaldt ute, og man må jo ha strøm i kjøleskap/fryser slik at maten ikke blir ødelagt osv. Så da er det jo egentlig i bunn og grunn kun eget rom man kan trekke fra strømforbruk for, dersom man skrur av all fyring og alle lys, og alt annet som trekker strøm da. Men da kan det jo bli kjipt å komme tilbake. Personlig syntes jeg det er utrolig lite sjarmerende med personer som på død og liv skal spare og som spør om ordninger som dette. Man får nå dele strømregningen på antall beboere som faktisk bor i boligen. For heller ikke når man bor alene kan man si opp abonnementet i ferier, så jeg syntes detter et et litt merkelig spørsmål. Anonymkode: e62e8...599 4
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #18 Skrevet 6. april 2018 Selvsagt må du betale Internett og strøm selv om du er på ferie. Internett koster jo (vanligvis) det samme uansett om du er hjemme eller ikke, og strømregningen består av nettleie også, for ikke å glemme at man ikke kan skru av alt når man reiser bort med mindre man ønsker å komme hjem til en iskald bolig hvor rørene kanskje er frosset. At de du bor sammen med sløser strøm er uheldig, men dette bør du nok ta en samtale med de om uavhengig av at du skal reise på ferie. Anonymkode: d5110...a3f
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #19 Skrevet 6. april 2018 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du bør betale internett og din del av fastdelen for nettleie til strøm, men siden du kunne skrudd av alt mens du er borte bør du ikke trenge å betale for strømmen. Anonymkode: 83f5b...bad Man kan ikke skru av alt når man er borte, og derfor må TS betale sin del av strømmen. Et hus kan ikke stå uten varme i om vinteren. Da fryser rørene. Jeg er ofte borte fra der jeg bor, og skrur ned varmeovnene på 12 grader og lar varmepumpa stå på. Anonymkode: 7f6b7...187 2
missmcbeal Skrevet 6. april 2018 #20 Skrevet 6. april 2018 Når dere deler på felleskostnader, må du selvfølgelig betale for din del selv om du er bortreist. Det er ikke deres feil at du velger å dra bort. En måned er egentlig ikke mye heller, blir fort noen dager her og der der andre er borte i helger og ferie, begynner å bli ganske dumt dersom man hele tiden skal drive å gi et ca avslag på strømrekningen fordi noen ikke var der hele tiden. Det skal dessuten godt gjøres å drive å rekne hva din andel isåfall skulle blitt, for du er med på å dele nettleie også og det hadde ikke vært riktig om du ikke skulle betalt strømregningen i det hele tatt. Men ta en prat om å spare strøm, det går an. Er kjipt å dele strømregnigner med folk som sløser, men på en annen side er også kjipt å leve med folk som absolutt skal leve så sparsommeli gat man føler man ikke kan ha det godt og varmt. Det gjelder å finne en balanse som er ok for alle. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå