Gå til innhold

Ingen menneskerett å få barn, men barn har rett til å kjenne opphav.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eggdonasjon og sæddonasjon. Jeg har et lykkelig lesbisk par i vennekretsen som fikk sin store drøm om barn oppfylt via fertilitetsklinikken i Danmark. Supre foreldre til tvillinger, en jente og en gutt. Men nå setter identitetsproblematikken inn. Spesielt hos gutten. Hvem er jeg? Hvem er faren min? Hvor mange søsken har jeg? 4? 40? Det vil de aldri få vite. Jeg ser ingen grunn til å lufte mine etiske innvendinger mot den fine familien, men innerst inne føler jeg at å normalisere egg og sæddonasjon er feil vei å gå. Det er til for foreldrene, ikke for barna som aldri får svar. Er det noen der ute som kan belyse det fra en annen vinkel for meg? 

Anonymkode: e8d02...58e

• Liker 16
Videoannonse
Annonse
Gjest N-Nøff
Skrevet

Nei. Jeg er helt enig med deg.

AnonymBruker
Skrevet

Støtter deg helt 100% TS!

inb4feministersmannehat

Anonymkode: 0ddc2...fbe

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at biologi ikke nødvendigvis har noe med familie å gjøre. 
Altså hvor mange søsken denne gutten har. Tydeligvis 1 søster. 
Disse barna er høyt ønsket og det er det man må forklare dem. 

Når det er sagt er jeg ikke helt for donasjon, jeg synes adopsjon er så mye bedre. Det er så mange barn der ute som trenger foreldre. Men igjen, det er jo opp til landene man adopterer fra. og det er strenge. 
Det er ikke lett for to av samme kjønn eller de som ikke er gift å adoptere. 
Da er det så klart lettere å dra til Danmark. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er en menneskerett å få barn.

Anonymkode: dca33...adb

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Tenker det er helt individuelt om man bryr seg om det eller ikke. Jeg er adoptert og har 0 interesse av å finne min biologiske familie. Foreldrene mine er de som har oppdratt meg. 

Anonymkode: f8bf5...fbe

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Det der er veldig individuelt. Jeg er for eggdonasjon og surrogati. Foreldre er de som oppdrar deg. 

Anonymkode: abf86...a8e

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For et sykt standpunkt 

Anonymkode: 634ec...065

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At denne har fått fem upvotes viser jo bare hvor egoistiske og uvitende folk faktisk er. Det er ingen menneskerett å få barn. Staten kan ikke gi ut en masse barn til folk.

Anonymkode: 1c2e7...7f8

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 100% enig med deg, TS.

Ett barn har rett til å vite hvem foreldrene er. Jeg ville ikke hatt barn med en donor for så å fortelle barna det senere. Samtidig kanskje ikke vite navnet på faren engang.

Jeg er i mot donor til homofile par på den måten. De kan vel heller prøve å adoptere, da kan de fint fortelle historien til barna senere.

Enda verre syns jeg det er at enslige damer drar til Danmark og får en donor for så å få trygder i hue og ræva fordi de er enslige.

Anonymkode: c57e6...66a

• Liker 7
Skrevet

Enig med TS. Jeg klarer ikke å opplyse deg om noe annet, vi mener det samme.

• Liker 2
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen menneskerett å få barn nei.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke imot egg og sæddonasjon, men mener anonyme donorer burde være forbudt. En donor skal ikke ha noe som helst ansvar for avkommet sitt, men det bør være mulig for et barn å finne ut hvor genene hans/hennes kommer fram.

Anonymkode: 558aa...385

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Dypt uenig med deg ts: det er en menneskerett for barn å være misfornøyd med sine foreldre. Hvis han hadde hatt en far, hadde han vært sur fordi kompisen i barnehagen har en far som er brannmann. De barna tar overhodet ikke skade av å ha to mødre som elsker dem.

Anonymkode: 0bdbe...643

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så for egg- og sæddonasjon som man kan få blitt. Anonym eller åpen, egenfødt, partnerfødt, eller surrogat. Barn blir misfornøyde med NOE uansett hvordan de kommer til. Jeg vet godt hvem faren min er, og for å være ærlig så hadde jeg hatt det mye bedre uten både vissheten om han og tilstedeværelsen hans. Ikke gjør alt forbudt bare fordi ikke alle blir fornøyde hver eneste gang. Det blir for dumt.

Anonymkode: 24e50...7bd

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det der er veldig individuelt. Jeg er for eggdonasjon og surrogati. Foreldre er de som oppdrar deg. 

Anonymkode: abf86...a8e

Men da tenker du mest på deg selv og dine egne behov uten å ta hensyn til konsekvensene for hva det vil ha å si for et barn å ikke kjenne til sin egen identitet. 

Anonymkode: 29e8f...c5f

Skrevet (endret)

De fleste valg man tar som forelder kan påvirke barna. Skal vi nekte foreldre å skille seg fordi det er vanskelig for barna å ha foreldre som bor separat? Skal vi nekte et barn å bli født av en ressurssterk forelder og få et godt og rikt liv bare fordi denne forelderen er enslig og barnet kanskje, eller kanskje ikke, lurer på hvem sæddonoren er? Skal vi nekte folk å adoptere og nekte dem å gi foreldreløse barn muligheten til et godt liv med kjærlige foreldre i Norge fordi de kanskje, eller kanskje ikke, vil lure på hvem foreldrene er og hvorfor de gav barnet fra seg? Det er ingen som får barn for barnets skyld, hverken heterofile par, de som adopterer eller enslige. Alle får barn for sin egen skyld. De fleste barn er imidlertid ønsket, elsket og har det bra og at noen barn lurer på hvem foreldrene er eller hvor de kommer fra ødelegger neppe hele resten av deres gode liv. Tror du barn som gutten du nevner ønsker de ikke hadde vært født?

Jeg kjenner forøvrig flere donorbarn. Ingen av dem har identitetsproblemer. De har alle visst hvordan de ble skapt fra de var små og det har vært helt naturlig for dem. De ser rundt seg i skolen og barnehagen og vennekretsen at det er mange ulike familiekonstellasjoner. Noen bor med begge foreldrene, noen med bare en, noen har foreldre som er døde, noen er adopterte, noen har skilte foreldre, noen bor i fosterhjem. Donorbarn skiller seg ikke ut på noe vis.

Endret av Arkana
  • Liker 13
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker said:

https://www.boredpanda.com/recreating-grandparent-photos/?utm_source=hotmomsclub&utm_medium=link&utm_campaign=hotmomsclub_paid

Kom ikke å si at et liv uten kjennskap til sin biologiske familie, slektstre, medisinske historie og identitet ikke har noe å si.

Skjønner ikke hva denne linken har å si?
Jeg har adopterte i både familie og vennekrets. 
Venninnen min ligner sykt på moren sin selv om hun biologisk er fra asia. 
Jeg tror man blir lik de menneskene man omgås med. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så for egg- og sæddonasjon som man kan få blitt. Anonym eller åpen, egenfødt, partnerfødt, eller surrogat. Barn blir misfornøyde med NOE uansett hvordan de kommer til. Jeg vet godt hvem faren min er, og for å være ærlig så hadde jeg hatt det mye bedre uten både vissheten om han og tilstedeværelsen hans. Ikke gjør alt forbudt bare fordi ikke alle blir fornøyde hver eneste gang. Det blir for dumt.

Anonymkode: 24e50...7bd

Du tar så feil som det går an !  Kjenner til tilfeller der folk ikke kjenner til faren sin og kan love deg at det har ført til mye sorg og bitterhet.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...