Gå til innhold

Jobber du ved siden av studiene?

Belba

Anbefalte innlegg

... det gjør jeg.

Synes imidlertid det blir litt mye i perioder, i og med at jeg har kontrakt på 7 vakter i måneden, og det tar meg 4 timer til sammen - per dag - å reise, i tillegg til selve arbeidstiden.

Hva med dere andre?

Hva er grunnen til at dere velger å ikke jobbe?

Fungerer det greit?

Hvis dere jobber - hvor ofte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Det høres ut som ganske mye tid bare på reising..

Jeg hadde aldri klart en så lang reisevei, men du høres flink ut som gjør det!

Kunne du ikke finne en jobb mer i nærheten da?

Jeg jobbet også endel ved siden av studiene. Jeg tror nok at karakterene mine hadde blitt bedre hadde det ikke vært for ekstrajobben og fest/gutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som ganske mye tid bare på reising..

Jeg hadde aldri klart en så lang reisevei, men du høres flink ut som gjør det!  

Kunne du ikke finne en jobb mer i nærheten da?

Jo - jeg må prøve på det, men det er ikke så lett å få tak i noe som er OK å jobbe med, tror jeg.

Jeg vet det går an å ikke være kresen, men jeg vet ikke om det er så lett å få jobber innen vekteryrket/klesbutikker etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det kommer an på hvor du bor..hvis du bor i en større by (dvs. "stor" i norsk målestokk :roll: ) så er det kanskje lett å finne en jobb i en klesbutikk.

Å jobbe i klesbutikk gir jo en akseptabel og helt fin status når man er student :)

Er det ingen store kjøpesentre i nærheten som du kan vise deg frem på og gå rundt til butikkene og spørre om de behøver en ekstrahjelp?

Hvis man har fått en ekstrahjelp jobb i en klesbutikk blir det alltid fort mer jobbing, hvis du vil. Det garanterer jeg deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som studass for NTNU, 120 timers stilling. Kjempegreit, får jobbe med noe jeg liker og kan jobbe når og hvor jeg vil.

Tror ikke jeg kan skylde på jobben dersom studiene ikke går saft suse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aurélie

Nei, jeg lever på Lånekassa og litt velvillig bidrag fra opphavet. La meg opp noen kroner på jobbing ifjor sommer, men de er for lengst brukt opp. Har simpelthen ikke tid til å jobbe føler jeg. Sitter med pensumbøkene gjennomsnittelig 10 timer daglig :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Jeg jobber som studass for NTNU, 120 timers stilling. Kjempegreit, får jobbe med noe jeg liker og kan jobbe når og hvor jeg vil.

Tror ikke jeg kan skylde på jobben dersom studiene ikke går saft suse!

Hm..kanskje du er spesielt flink, disiplinert og begavet da?

Mange jeg vet om har jobbet litt for mye under studiene (for å tjene mer til uteliv og klær, etc.) og da blir man jo litt sliten....og følgelig er det lettere å la studieteknikken og vanene skli litt ut.

Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber ikke. Studerer psykologi, mye stoff, og føler jeg har nok med bøkene. Dessuten har jeg en samboer som tjener veldig bra, så jeg har rett og slett ikke behov for å jobbe, og det er jeg glad for. Leser heller litt mer og nyter fritiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å høre litt forskjellige varianter.

Jeg vurderer nemlig å slutte i jobben, for å få mer tid til studier og fri (sliter med en ryggskade, som trenger pleie og hvile).

Likevel føler jeg meg litt slapp som ikke "gidder" jobbe, og det er jo greit med ekstra penger. Kanskje nødvendig.

Hmm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likevel føler jeg meg litt slapp som ikke "gidder" jobbe, og det er jo greit med ekstra penger. Kanskje nødvendig.

Studier er jo en heltidsjobb i seg selv. Vel, kommer an på hvilket studium da, men psykologistudiet er i allefall et studium som tar mye tid. Noen jo jobbe, som enslig student er det ikke alltid lett å klare seg med bare studielån, tror mange som jobber skulle ønske de slapp. Det er fint når man har valget. Jeg føler meg i allefall ikke slapp, tvert i mot føler jeg at jeg konsentrerer meg om det viktigste akkurat nå, som jo er studiet. Det er forresten ganske mange på mitt studium som jobber ved siden av, men det er som oftest fordi det er mange "eldre" studenter (fordi det er hardt å komme inn, og mange har brukt mange år på å prøve eller byttet studium) og dermed har de gjerne familie å ta seg av og det klarer man sjelden på studielån.

Jeg synes ikke man skal undervurdere fritid. Man kommer fort nok i full jobb og da synes jeg jeg kan tillate meg litt mer fri nå som jeg er student.

Hvis du absolutt vil jobbe kan du jo prøve å finne en annen jobb, litt nærmere slik at du slipper å bruke så mye tid på reising.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Jobber ikke, går første året på juss. Klarer meg utmerket på pengene fra lånekassen, og har til dags dato ikke trengt å låne penger av foreldre. Har valgt å ikke jobbe fordi jeg a) anser studiet mitt som såpass potensielt tungt at jeg senere ikke vil ha tid til å jobbe, og B) når den tid kommer at jeg må sitte 12 timer daglig, vil jeg ikke havne i den situasjon at jeg er vant med å ha et par tusen ekstra i måneden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Dere som ikke jobber - jeg antar dere jobber i f.eks. sommerferien. Er det enkelt å finne seg jobb kun om sommeren?

Jeg er nødt til å sjekke ut slike ting grundig, siden jeg jo faktisk er veldig heldig som har jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Å jobbe i klesbutikk gir jo en akseptabel og helt fin status når man er student  :)  

Så slitsomt å bli styrt av hva andre mener,da... Du har bare ett liv, vet du :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som ikke jobber - jeg antar dere jobber i f.eks. sommerferien. Er det enkelt å finne seg jobb kun om sommeren?

Jeg jobber om sommeren ja. Har aldri hatt problem med å få sommerjobb, selv når jeg har vært sent ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber om sommeren ja. Har aldri hatt problem med å få sommerjobb' date= selv når jeg har vært sent ute.

Kan jeg spørre hva slags jobber du har fått? :nysgjerrig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er fulltidsstudent, og jobber ikke ved siden av studiene. Dvs jeg jobber masse om sommeren og rundt juletider. Da får jeg lagt meg opp litt ekstra penger, som kommer i tillegg til Lånekassens generøse bidrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm..kanskje du er spesielt flink, disiplinert og begavet da?

*ler* Nei, tror ikke jeg er så veldig disiplinert. Med min studieteknikk er det et under at jeg fortsatt henger med på siving... :ler:

Det flotte med studass-jobber, er som jeg prøvde å si iallfall, at du jobber når som helst. Iallfall den jobben jeg har. Jeg jobber litt her og der, noen timer om kvelden og noen møter og litt kurs, så vips, er jeg oppi 120 timer. Jobben min er relatert til studiet og jeg får noe igjen for den fagmessig også. I tillegg er det fint å ikke bruke tid på å komme seg til og fra.

En jobb der du må være der og der klokken fire hver torsdag og annenhver lørdag, tror jeg ikke jeg hadde klart. Nå jobber jeg når jeg har litt ekstra tid en dag, og det passer meg utmerket.

NTNU, iallfall Gløshaugen, er for en stor del basert på at studenter er studass for yngre årstrinn. Det er en god del stillinger som lyses ut hvert semester, sikkert noe a la 1000 omtrent?

Nå blir jeg ikke rik av 120 timer, men det er 12 000 som kommer godt med! :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går også på et tidkrevende studium (profesjonsstudie) og den krever at jeg er til stede fra åtte til fire hver dag. I tillegg kommer lesing til eksamen etter dette.

Derfor jobber jeg ikke nei, hadde nok ikke orket det. Men så er jeg så heldig at jeg har en sambo som jobber :wink:

Men det er flere på kullet mitt som jobber utenom og som greier seg helt utmerket på studiet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Da jeg var student hadde jeg det aller best, og gjorde det aller best mht. karakterer- når jeg kun kunne konsentrere meg om studiene og bodde bra.

Jeg flyttet en del rundt som student og i perioder synetes jeg at jeg måtte ta meg en ekstrajobb ved siden av studiene. Jeg jobbet nesten hver lørdag i klesbutikk og ellers et pra-tre dager i uken.

I tillegg var det fester og morsomheter som skjedde på byen som jeg ville være med på.

Jobb, festing og studier er en fin balansegang og det skal ikke mye til for at man glipper litt med studiene.

Karakterene mine gjenspeiles etter trivselen privat: har det vært gøy det året og forelserne flinke: supre karakterer! :)

Har jeg vært misfornøyd med treg foreleser og har måttet jobbe ved siden av, eller en kjæreste som har gjort det slutt: karakterene dalte med en gang! :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...