Gå til innhold

Økonomi i bonus familie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal kjøpe leilighet med kjæresten min som har en 4 år gammel datter. Jeg har ikke barn fra før. Har noen noe tanker og erfaringer om hvordan man gjør det økonomisk? Jeg kom.er til å ha mye mer i inntekt enn kjæresten min i 3 år da han skal studere. Men jeg tenker ellers også. Skal jeg hjelpe til med datterens barnehage, SFO og fritidsaktiviteter? 

Anonymkode: cf37e...503

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I teorien mener jeg man så klart skal dele også utgifter til barn, da man tross alt ved å inngå forholdet har tatt på seg et ansvar.

Men jeg bor med en som ikke har egne barn og jeg betaler absolutt alt til barnet, rett og slett fordi ansvaret jo er mitt. Samboer betaler kun 50% utgifter på bolig. 

Anonymkode: 7845e...830

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal kjøpe leilighet med kjæresten min som har en 4 år gammel datter. Jeg har ikke barn fra før. Har noen noe tanker og erfaringer om hvordan man gjør det økonomisk? Jeg kom.er til å ha mye mer i inntekt enn kjæresten min i 3 år da han skal studere. Men jeg tenker ellers også. Skal jeg hjelpe til med datterens barnehage, SFO og fritidsaktiviteter? 

Anonymkode: cf37e...503

Jeg tenker sånn:

Har samboeren din mer enn 50% med barnet så får h*n vel bidrag, så barnehage / sfo og fritidsaktiviteter deles der mellom bio mor og far. Har de 50/50 så bør avtalen mellom bio mor og far være at de to deler barnehage og SFO.

Men som AB sier over, tar du over som bonusforesatt til et barn bør bade ansvar for barnet og utgifter også komme på deg. Dette er noe du vet før du inngår dette samboerskapet.

Anonymkode: b3ad8...2f2

AnonymBruker
Skrevet

Her har vi mine og dine barn. Vi betaler 50/50 på løpende utgifter unntagen mat. Her har vi splittet det 40/60. Har egen konto for matutgifter hvor begge har kort. Vi betaler selv alt for våre egne barn. 

Anonymkode: 3c393...f2c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mannen min har to barn og det er mor/far som deler på de store økonomiske utgiftene (trening,leir,utstyr,SFO osv). Jeg handler mat, nye klær, sminke og andre småting med glede. Hadde vi vært gift skulle jeg selvfølgelig bidratt mer økonomisk til de store utgiftene.

Anonymkode: 9d503...ed6

Skrevet

Boutgifter kan dere splitte 50/50. Barnehage, fritidsaktiviteter osv til barnet må han og mor stå for. Du er på ingen måte verken pliktig eller forventet å bidra der! Et barnehagebarn spiser vel ikke allverden, så hvis jeg hadde hatt bedre inntekt hadde jeg vel ikke kranglet på å dele matutgifter likt heller (men sannsynligvis spiser vel faren mer enn TS også ;)

Jeg flyttet sammen med en mann som hadde tre barn. Vi kjøpte felles bolig da, ingen av oss hadde bodd der fra tidligere. Jeg måtte jo ha mye større bolig enn jeg hadde trengt om han ikke hadde hatt barn. Jeg solgte leilighet og vi fikk dermed mindre lån enn vi ellers hadde trengt. Han tjente mer enn meg (og gjør fortsatt), men har hatt utgifter til barnebidrag. I starten hadde vi hver vår konto, betalte litt herfra og litt derfra, jeg brukte jo min konto om jeg hadde med barna hans ut på noe, og jeg ba ikke om å få igjen det.... Da vi ventet felles barn ble økonomien også felles. Dvs at pr i dag (16-17 år etter) aner jeg egentlig ikke hvem av oss som har "vunnet" på denne ordningen... Vi er en familie som drar lasset sammen, enten det er økonomisk eller praktisk...

MEN, mens vi hadde hver vår konto hadde jeg aldri i verden overført penger til ham for barnehage eller SFO eller fotballtrening for hans barn... Jeg bidro jo på andre måter, kjøpte klær til barna, tok dem med på kino osv - men ikke med de direkte regningene.... Etter at alt ble felles blir det jo litt annerledes, men som sagt - jeg aner ikke om det er han eller jeg som har "tjent" mest på denne felles familien... Det som er sikkert er at han har hatt mulighet til å bidra til mine stebarn på en helt annen måte enn om han hadde bodd alene, med førerkort, bil osv - og det unner jeg dem! "Problemet" er jo at vi må følge opp overfor vårt felles barn, men det får vi bare ta når det kommer ;) 

Del boutgifter og mat 50-50 hvis du er komfortabel med det. Da bidrar du sannsynligvis litt ekstra der, i og med at de er to (eller 1,5 hvis barnet er der halve tiden). Rene utgifter som gjelder barnet skal foreldrene stå for. Så får dere heller se om en stund, får dere felles barn osv blir det kanskje naturlig å gjøre det annerledes.

• Liker 2
Skrevet

Kjæresten min hadde en jente på 3 når vi ble sammen. Dette viste jeg så klart. Jeg viste også at faren til jenta var en voldelig overgriper som ikke kom til å betale noe. Så jeg tok det valget når jeg ble sammen med henne at jeg ser på bonus som min egen og betaler det det koster. Jeg jobber og hun studerer. Jeg betaler men gir rett og slett blanke. Penger betyr nada så lenge vi har det godt sammen. 

• Liker 17
Skrevet

Vi er en godt blandet familie, med mine, dine og våre, både ste og fosterbarn. Vi har felles økonomi, her er det mannen som betaler barnehage/Sfo, uten å se på biologi. Klær kjøper jeg til alle, men hvis jeg trenger penger, gir mannen meg det. Slik har det vært siden dag en hos oss, og jeg føler at det er med på å knytte familien sammen, hvor ingen forskjellsbehandling blir gjort. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er naturlig å dele på utgiftene til barnet også og du visste at han hadde barn da dere ble sammen. At den ene tjener mer enn den andre kommer hele familien til gode. Hvis dere ikke hadde hatt barn hadde du vel ikke sittet og knuget på pengene dine og ikke delt med ham? Hadde du dratt på tre ukers roadtrip til USA mens han må dra på camping i Sverige? Hadde du spist biff hver helg mens han lever på nudler? Husk at du også sparer penger på at du bor med noen siden mange utgifter er de samme enten man er en eller fire.

Anonymkode: 54de6...da8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene til dette barnet skal betale for slike ting, ikke du. Slike regninger legger man ikke over på andre, er man forelder så betaler man det selv. Cafebesøk, is og slike ting tenker jeg er hyggelig å spandere av og til, men det er helt opp til deg. 

Anonymkode: cbd56...e9b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Barnehagen, sfo fritidsaktivitet osv er det foreldrene som tar. Mat, cafebesøk og kino osv tar dere som en familie 

Anonymkode: 76017...5ed

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i forhold med dine og våre barn. Her er det ikke aktuelt at jeg tar utlegg til samboerens barn som gjelder fritidsaktiviter, SFO, barnehage, klær og utstyr og tilsvarende. Det mener jg er foreldrenes ansvar. Men jeg betaler så klart halvpart av maten og om vi er ute på noe felles betaler jeg og samboer annenhver gang.

Anonymkode: a6ba3...a7c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

En annen ting en bør tenke på enn bare de faktiske utgiftene- er hvordan det blir forhold til arv..., særkulls barn trumfer det å sitte i uskiftet bo.. 

Anonymkode: fdb8d...77c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En annen ting en bør tenke på enn bare de faktiske utgiftene- er hvordan det blir forhold til arv..., særkulls barn trumfer det å sitte i uskiftet bo.. 

Anonymkode: fdb8d...77c

Det er ikke noe som heter uskiftet bo når man bare er samboere. Det er en rettighet man kun har som gift. Hvis den som har barn dør skal barnet arve forelderens del og den andre har ingen rett til å beholde hele boligen uansett. 

Anonymkode: 54de6...da8

AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt skal du ikke betale for verken SFO, klær eller fritidsaktiviteter for stebarna. Barna har da en mor og far som skal forsørge de. 

Anonymkode: 4270d...aaa

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi betaler en lik sum inn på konto som skal gå til felles regninger, mat, kino, ut og spise osv. 

Han betaler klær/SFO for sine barn, jeg betaler for mitt. 

Anonymkode: 9aa63...fae

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hold pengene adskilt! 

Anonymkode: f0829...acd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker sånn:

Har samboeren din mer enn 50% med barnet så får h*n vel bidrag, så barnehage / sfo og fritidsaktiviteter deles der mellom bio mor og far. Har de 50/50 så bør avtalen mellom bio mor og far være at de to deler barnehage og SFO.

Men som AB sier over, tar du over som bonusforesatt til et barn bør bade ansvar for barnet og utgifter også komme på deg. Dette er noe du vet før du inngår dette samboerskapet.

Anonymkode: b3ad8...2f2

Biomor? Det står ingen steder at barnet er adoptert. Du må lese teksten før du svarer! 

Anonymkode: 9d9cd...d3f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi er en familie med mine og dine barn. Felles er mat,strøm,nett,kommunale avgifter og begge bilene. 

Han betaler til sine barn,og jeg til mitt

Anonymkode: 9a7b1...36e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en og samboer 3. Vi deler alle utgifter. Han har 30.000 i faste utgifter, jeg har 20.000. Fører like mye på matkonto og regningkonto. Det som er igjen på kontoene våre disponerer vi til det vi ønsker. Frisør, aktiviteter osv. Går jeg tom tar jeg hans kort. Er han tom tar han mitt. Jeg står for alt av klær til barna, hans og min. Og han står mest for ting og tang til huset som uteområdet, maling osv. Skal vi kjøpe større ting som sykler, hagemøbler så deler vi eller betaler etter evne den måneden. 

Veldig deilig å kunne ha det slik selv med mine og dine barn. Jeg kunne nok hatt en stor slant mer på sparekonto ilp. Av disse årene mtp. At jeg er med på å betaler såpass på hans barn, men penger er ikke alt. Og sparing til barna fikser vi hver for oss.  

Anonymkode: c0211...efb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...