AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #1 Skrevet 6. april 2018 Hei. For to uker siden hentet vi hjem en liten gutt, som i dag er 10 uker gammel. Han er en liten blanding (5 ulike raser, "oppdretter" sa han var et uhell), som kommer til å bli ca 8-10 kg når han er voksen. Valpen gir meg mye glede, og jeg kjenner det både fysisk og psykisk at det er godt å ha han i hus. Han er for det meste lærevillig, og tar til seg ny kunnskap fort. Han er hengiven og liker å krølle seg sammen i fanget mitt og kose. Jeg og sambo hadde diskutert å skaffe oss valp lenge før han kom i hus. Vi har lest oss godt opp og fått masse råd fra venner, familie og profesjonelle. (Jeg vet valpen enda er liten og at ting tar tid, men her kommer alikevell et lite hjertesukk.) 1. Valpen piper enda om natten. Ikke bare piper. Men bjeffer, hyler og skriker. Han får måltidene sine i buret, og vi jobber hver dag med å gjøre buret morsomt og gøy (godbiter og leker i buret). Han har ingenting i mot å sove middagshvilene sine der, men når vi legger han i om natten starter bråket. Vi har sovet ved siden av buret hver natt siden han kom hjem, men så fort vi flytter oss en 10 cm unna buret starter han. Dermed har jeg og sambo ikke sovet sammen en natt siden han kom (noe som begynner å bli veldig stusselig). Hjelp? 2. Han gnåler når jeg går ut av rommet. Vi har satt opp grind i stua sånn at han har et delvis begrenset areal og forholde seg til. Sambo kan gå i leiligheten som han vil uten at valpen sier noe. Det kommer heller ikke en lyd når sambo går på jobb om morgenen. Men så fort jeg går ut av valpens synsfelt (uansett om vi er alene hjemme eller om sambo er hjemme) begynner han å pipe og bjeffe. Har prøvd å bare gå noen sekunder og komme tilbake før han begynner, men det virker ikke som om det blir bedre. Hjelp? 3. Ekstreme raptuser. Har forstått det sånn at valper får raptus fra tid til annen. Her prøver vi å være litt chill og la han løpe fra seg en stund. Men når han begynner å bjeffe, knurre etter oss/lekene sine setter vi foten ned. Har prøvd roligtrening som fungerer i ca 8/10 tilfeller, men noen dager hjelper ikke det en gang. Hjelp? Vi har meldt oss på valpekurs som begynner om 14 dager. Gleder meg veldig til å få mer hjelp og kunnskap fra fagfolk. Men i mellomtiden er jeg nødt til å finne på en løsning for disse probleme sånn at hverdagen vår med valpen kan føles litt lettere. Anonymkode: 1dc2f...3aa
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #2 Skrevet 6. april 2018 buret er vel ikke stengt? stengt bur er noe jeg mener man aldri skal ha. men mener du alpen skal være i bur må det jo jobbes mot å stenge buret. Kan tenke deg selv hvordan du hadde følt å bli stengt inn som liten uten å forstå. 14 dager er alt for lite til å ta bort seprasjonsangst. Tror mye ville hjelpe bare å la hunden slippe netter i buret. Raputser blir du da ikke kvitt de frste mnd. Det er en liten valp. Anonymkode: c1570...5f7
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #3 Skrevet 6. april 2018 Hvilke raser? På meg virker det som om han har litt separasjonsangst. Anonymkode: 2e1c7...7fc
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #4 Skrevet 6. april 2018 Gratulerer med nytt familiemedlem Det høres ut som han ikke er helt trygg. For punkt 1 ville jeg latt døra til buret vært åpent og ha det inntil senga. Et tips jeg fikk var å ligge på madrass på gulvet ved siden av buret den første tiden, for så å flytte madrassen lengre og lengre unna. Det hjalp ikke her, så han fikk sove i hundeseng i senga vår. Etter hvert ba han selv om å bli løftet ned om natta og ble vant til å sove på gulvet på rommet, og når han ble voksen kunne han sove hvor som helst. Men det blir lite søvn den første tiden med valp, mange må ut 1-2 ganger om natta og de piper litt nesten uansett hva du gjør. For punkt 2 lurer jeg på om det avgrensede området er nødvendig. Jeg har kun sett dette bli gjort når valp/voksen hund er hjemme alene, for dens egen sikkerhet. Når dere er hjemme så passer dere jo på at han ikke gnager på ledninger o.l. Det høres ut som den ikke er trygg når den ikke ser deg, og jeg synes ikke det er så rart. Og at den er mer knyttet til deg enn til samboeren din du får ha meg unnskyldt om det med begrensede områder er allment anbefalt, mulig jeg bare aldri har hørt om det. Punkt 3 er jeg usikker på. Kan kun snakke av egen erfaring, hvor vi hadde god effekt av avledning og å roe han ned. Du kan også tenke over om valpen er overstimulert, da kan det være veldig vanskelig for dem å roe seg ned. De stimuleres jo av "alt", så de blir fort overtrøtt. Anonymkode: ae6a4...315
enirt Skrevet 6. april 2018 #5 Skrevet 6. april 2018 Svar på nr 1. jeg hadde det slik med min hund også. Peip og bråka i buret og slo seg ikke ordentlig til ro. Det ble mange netter på sofaen i starten med dårlig og mye avbrutt søvn. Så fant jeg og samboeren en magisk løsning! Vi tok hunden i senga når vi skulle sove så sov den mellom oss da den følte seg trygg i senga. 5 år senere ligger den fortsatt i senga og sover gjennom hele natten. Våkner aldri av lyd eller bråk fra hunden om natta fordi den føler seg trygg i senga med oss. Det er vi som må vekke hunden om morran og ikke omvendt. Vi skulle ikke ha hunden i senga, nå får vi ikke sove hvis vi hun ikke ligger her med oss. Litt skittent er det kanskje, men vi skifter sengetøy hver uke og hunder svetter ikke som mennesker. 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #6 Skrevet 6. april 2018 Den blir tydeligvis utrygg om natta og mår du går. Frem til den flyttet til dere, har den ligget inntil noen (mor og søksken) og sovet. Nå skal han ligger alene i et bur. Er det lunt og trygt og godt? På dagtid er nok dere i nærheten av buret og han kan høre dere og føler seg trygg. Det kan være at han maser og sutrer på natta. Men det høres mer ut som han er utrygg. Raptuser er helt normalt. Han er bare ti uker. Han trenger masse nærhet, kjærlighet og tålmodighet! Lykke til på valpekurs! Dere lærer sikkert masse Anonymkode: 9d57f...a78
Gjest Dragoneyes Skrevet 6. april 2018 #7 Skrevet 6. april 2018 1. Jeg ville hatt han sammen med meg om natta, gjerne i senga, han trenger trygghet. Jo mer trygghet han får nå, jo tryggere blir han senere i livet. 2. Ta tiden til hjelp. Han høres ut som han generelt er litt utrygg, og ikke er moden for å være alene helt enda. Hvis du gjør øyeblikkene du er ute av syne enda kortere, bare et brøkdels sekund til å begynne med og snur med en gang sånn at han ikke rekker å reagere. Ikke gjør noe ut av det når du går eller kommer tilbake, det er helt naturlig. Ta det i hans tempo, det vil forebygge separasjonsangst. 3. Det går an å lage en "binge" av kompostgrinder e.l. og sette han oppi der når han blir ekstrem. Ikke ha noen leker eller andre ting oppi der og sett deg ved siden av sånn at han ikke er alene. Sett deg og vær kjedelig, les en bok eller se på TV eller noe og la han roe seg selv. Valper har lett for å tippe over og ikke klare å roe seg selv, noen trenger hjelp til å lære det. Det blir også bedre når han blir eldre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå