Gå til innhold

Munnherpes og oralsex

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere med munnherpes! Bruker dere kondom når dere suger/slikker? Hvordan forteller dere nye partnere om munnherpesen? Venter dere til dere skal være intime for så å gi dem et valg om å bruke slikkelapp eller kondom?

Dater en person nå, og har ikke kommet helt dithen at vi har vært nakne sammen, kvier meg litt på grunn av munnherpesen. Har googlet meg grønn og blå, men ikke funnet noe som helst som omhandler munnherpes og det å være intime. Jeg NEKTER å tro at det ikke finnes folk der ute som har både munnherpes og kjæreste eller driver med dating, så kan noen gi meg noen gode råd?

Anonymkode: a98eb...69d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Munnherpes smitter både ved direkte og indirekte kontakt, også i underlivet. Herpes er noe man bærer med seg hele livet, og jeg vil derfor på det sterkeste anbefale å bruke beskyttelse for deg og din partners skyld. Det kan være greit å si ifra så tidlig som mulig, da også kyssing eller berøring er smittsomt. Ingenting er mindre sexy enn å være etterpåklok når det kommer til kjønnssykdommer! 

https://nhi.no/familie/seksualitet-og-prevensjon/munnherpes-og-smitte-til-underlivet/

Om du lurer på mer ville jeg ha prøvd et nytt googlesøk, «munnherpes oralsex» ga mange treff. 

Anonymkode: 6c5b8...40f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Jeg har som sagt googlet meg ihjel på dette her, men ikke funnet noe svar på det jeg egentlig spør om, annet enn at de fleste menn og damer heller vil droppe forholdet enn å bruke gummi av diverse slag ved oralsex. Så om noen som er i denne situasjonen jeg beskriver i innlegget, eller har noen som helst førstegåndserfaring med det, blir jeg glad. Jeg er ikke på utkikk etter info om herpes, da jeg har hatt dette i 100 år selv. Jeg lurer oppriktig på hvordan folk med munnherpes gjør det i situasjonen hvor du er i ferd med å SUGE eller SLIKKE noen for første gang. Informerer du om munnherpesen? Spør du om partneren vil bruke kondom eller slikkelapp? Dette er da snakk om når man ikke har utbrudd, sier seg selv at man unngår å gjøre noe som helst med munnen om man har et utbrudd.

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for svar! Jeg har som sagt googlet meg ihjel på dette her, men ikke funnet noe svar på det jeg egentlig spør om, annet enn at de fleste menn og damer heller vil droppe forholdet enn å bruke gummi av diverse slag ved oralsex. Så om noen som er i denne situasjonen jeg beskriver i innlegget, eller har noen som helst førstegåndserfaring med det, blir jeg glad. Jeg er ikke på utkikk etter info om herpes, da jeg har hatt dette i 100 år selv. Jeg lurer oppriktig på hvordan folk med munnherpes gjør det i situasjonen hvor du er i ferd med å SUGE eller SLIKKE noen for første gang. Informerer du om munnherpesen? Spør du om partneren vil bruke kondom eller slikkelapp? Dette er da snakk om når man ikke har utbrudd, sier seg selv at man unngår å gjøre noe som helst med munnen om man har et utbrudd.

Isåfall unngår 80% av Norges befolkning oralsex, og den kjøper jeg ikke. Tror de fleste holder kjeft, og kjører på uten beskyttelse så lenge de ikke har utbrudd. 

Anonymkode: 7a7f2...b67

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke smittesporing på herpes, men jeg ville ønsket at min partner informerte meg om det av moralske grunner. 80% av befolkningen har viruset og er derfor allerede smittet. Å spørre noen om bruk av kondom eller slikkelapp er sexy etter min mening, utbrudd eller ei. Spør på forhånd, så slipper du å lure! Dette er veldig vanlig og ingenting å bekymre seg over. 

«Faste partnere må selv bestemme om de vil bruke kondom hele tiden eller bare under utbrudd. Ofte vil partneren allerede være smittet.»

http://www.sexogsamfunn.no/sykdommer/seksuelt-overforbare-infeksjoner/herpes/

Anonymkode: 6c5b8...40f

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke kun i forbindelse med utbrudd og sår det smitter da?????

Anonymkode: 86d6e...0c0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere med munnherpes! Bruker dere kondom når dere suger/slikker? Hvordan forteller dere nye partnere om munnherpesen? Venter dere til dere skal være intime for så å gi dem et valg om å bruke slikkelapp eller kondom?

Dater en person nå, og har ikke kommet helt dithen at vi har vært nakne sammen, kvier meg litt på grunn av munnherpesen. Har googlet meg grønn og blå, men ikke funnet noe som helst som omhandler munnherpes og det å være intime. Jeg NEKTER å tro at det ikke finnes folk der ute som har både munnherpes og kjæreste eller driver med dating, så kan noen gi meg noen gode råd?

Munnherpes smitter fra munn til munn og fra munn til kjønnsorgan, og fra kjønnsorgan til kjønnsorgan. 

Du har en seksuelt smittsom sykdom. Legen du har fått påvist sykdommen hos,,er pliktig til å informere deg grundig om smitteveier og smittemåte. Å vite at du har en smittsom seksuelt overførbar sykdom uten å informere en seksualpartner er straffbart enten det er herpes eller HIV. Gå og snakk med legen din.

Anonymkode: 21c3d...4b0

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Munnherpes smitter fra munn til munn og fra munn til kjønnsorgan, og fra kjønnsorgan til kjønnsorgan. 

Du har en seksuelt smittsom sykdom. Legen du har fått påvist sykdommen hos,,er pliktig til å informere deg grundig om smitteveier og smittemåte. Å vite at du har en smittsom seksuelt overførbar sykdom uten å informere en seksualpartner er straffbart enten det er herpes eller HIV. Gå og snakk med legen din.

En seksuelt overførbar sykdom er å ta litt hardt i, herpes er veldig utbredt i barnehager og på barneskoler. 

Anonymkode: 7a7f2...b67

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sitat

I praksis regnes man som smittsom bare mens man har utbrudd. Herpesvirus kan nemlig skilles ut og smitte også utenom utbrudd. Dette gjelder særlig like før utbruddet.

Som en tommelfingerregel regnes du som smittsom fra det tidspunktet du begynner å kjenne kløe og prikking i huden og frem til sårene har grodd. Unngå derfor samleie og munnsex mens du har utbrudd. Når utbruddet er over er smittefaren svært liten.

Munnherpes blir ikke kalt forkjølelsessår uten grunn. «Seksuelt smittsom sykdom» du. Når små barn får det av sine foreldre for eksempel... Dessuten må man vel nesten bare regne med at den man har sex med har det samme, ettersom det er så vanlig. 

Anonymkode: 99544...6f2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk munnherpesen som lite barn. Synes forøvrig det er litt drøyt å trekke likninger mellom HIV og herpes. Man har ikke meldeplikt ved herpes, ikke i Norge iallefall. Men jeg synes selvfølgelig det er veldig innafor å si ifra uansett. Å skulle dra til legen min for å få masse info om herpes jeg allerede vet, er for meg ganske unyttig. Jeg har som sagt hatt det i årevis. Det er liksom ikke det denne tråden her handler om, som jeg må utheve nok en gang. Jeg leter etter synspunkter og råd fra andre som har munnherpes og dater/kliner/suger folk/whatever. Hvor mange av dere stopper opp før dere er i ferd med å gi blowjob eller slikke den nye partneren og bare "du, jeg har munnherpes, er du fremdeles med?", på en måte. Men siden såpass få med munnsår har svart i denne tråden regner jeg med at det er ytterst sjelden folk tar seg bryet. Vet da faen hva som er greia.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk munnherpesen som lite barn. Synes forøvrig det er litt drøyt å trekke likninger mellom HIV og herpes. Man har ikke meldeplikt ved herpes, ikke i Norge iallefall. Men jeg synes selvfølgelig det er veldig innafor å si ifra uansett. Å skulle dra til legen min for å få masse info om herpes jeg allerede vet, er for meg ganske unyttig. Jeg har som sagt hatt det i årevis. Det er liksom ikke det denne tråden her handler om, som jeg må utheve nok en gang. Jeg leter etter synspunkter og råd fra andre som har munnherpes og dater/kliner/suger folk/whatever. Hvor mange av dere stopper opp før dere er i ferd med å gi blowjob eller slikke den nye partneren og bare "du, jeg har munnherpes, er du fremdeles med?", på en måte. Men siden såpass få med munnsår har svart i denne tråden regner jeg med at det er ytterst sjelden folk tar seg bryet. Vet da faen hva som er greia.

Jeg holdt på med en som hadde det, og han sa fra i forbindelse med andre gangen vi skulle ha sex. Men det var fordi han merket at utbrudd var på vei så han sa "jeg har sånn munnherpes og merker at det er på vei nå , det er ikke noe farlig så lenge vi ikke kysser, men da kan vi ikke kysse i dag" . Jeg vet ikke om han hadde sagt det om utbrudd ikke var på vei. Men er det ikke kun i forbindelse med utbrudd at det er risiko for smitting da? Eller kan det smitte uansett, når det ligger i "dvale"?

Anonymkode: 86d6e...0c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...