Gjest Tiger1974 Skrevet 6. april 2018 #1 Skrevet 6. april 2018 Er det noen som vet om man kan føre opp tvangstrekk i fra NAV som betalt gjeld i skattemeldingen? Jeg har betalt 42.000 kr i 2017 gjennom NAV sine trekk - som da går til å betale gjeld til kreditorer. Leste at man kunne føre opp all gjeld og at man får fradrag på dette - men er likevel usikker og redd for å føre opp 42.000 kr som ekstra gjeld - ikke noe av disse pengene var ført inn der da jeg mottok skattemeldingen.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #2 Skrevet 6. april 2018 Lurer jeg også på? Anonymkode: f16ff...084
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #3 Skrevet 6. april 2018 Det håper jeg ikke. Jeg vil ikke at mine skattepenger går til å finansiere nedbetaling på din gjeld! Betal for din egen dumhet. Har ingen problemer med å hjelpe uføre osv. over skatteseddelen, men jeg vil ikke betale for andres dumhet/ferieturer/whatever. Er lånet pga. nødvendige medisinske kostnader så mener jeg det er en skam at samfunnet ikke tilbyr nødvendig medisinsk behandling uten kostnad for den enkelte som et sosialt gode. Anonymkode: ad72b...448 4
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #4 Skrevet 6. april 2018 Meg over. Beklager at jeg ikke vet svaret på spørsmålet ditt. Anonymkode: ad72b...448
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #5 Skrevet 6. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det håper jeg ikke. Jeg vil ikke at mine skattepenger går til å finansiere nedbetaling på din gjeld! Betal for din egen dumhet. Har ingen problemer med å hjelpe uføre osv. over skatteseddelen, men jeg vil ikke betale for andres dumhet/ferieturer/whatever. Er lånet pga. nødvendige medisinske kostnader så mener jeg det er en skam at samfunnet ikke tilbyr nødvendig medisinsk behandling uten kostnad for den enkelte som et sosialt gode. Anonymkode: ad72b...448 På samme måte som mine skattepenger går til folk som kan skrive rentene på f.eks huslån. Dette trådstarter mener. Man betaler jo gjeld, selv om det er trekk i lønn eller man betaler via nettbank selv... Anonymkode: f16ff...084 3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #6 Skrevet 6. april 2018 Har du formue større enn 1,48 millioner, må du betale formuesskatt. I så tilfelle er det viktig å føre opp alle gjeldsposter for å få formuen minst mulig. Men for alle dem som har liten formue, spiller det ingen rolle om du får med alt. Renter og andre utgifter en har betalt i samband med lån, skal en trekke fra i inntekta. Da får en 28% mindre skatt av rentebeløpet. Oftest vil det beløpet en har brukt til nedbetaling av lån inneholde både avdrag og renter, men bare rentene kan altså trekkes fra på inntekta, så det må en få spesifisert. Anonymkode: 36caf...dd4 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #7 Skrevet 6. april 2018 regner med det er rentestopp på det av innkrever. Da får du eller ikke fradrag. Fradrag er for renter, ikke gjeld. Anonymkode: 1b61f...967
Gjest Tiger1974 Skrevet 6. april 2018 #8 Skrevet 6. april 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det håper jeg ikke. Jeg vil ikke at mine skattepenger går til å finansiere nedbetaling på din gjeld! Betal for din egen dumhet. Har ingen problemer med å hjelpe uføre osv. over skatteseddelen, men jeg vil ikke betale for andres dumhet/ferieturer/whatever. Er lånet pga. nødvendige medisinske kostnader så mener jeg det er en skam at samfunnet ikke tilbyr nødvendig medisinsk behandling uten kostnad for den enkelte som et sosialt gode. Anonymkode: ad72b...448 Dine penger går ikke med til å finansiere nedbetaling på min gjeld. Det er da i så fall mine egne penger som det skal betales mindre skatt av. Gjelden min skyldes konsekvenser av psykisk sykdom.
Gjest Tiger1974 Skrevet 6. april 2018 #9 Skrevet 6. april 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: regner med det er rentestopp på det av innkrever. Da får du eller ikke fradrag. Fradrag er for renter, ikke gjeld. Anonymkode: 1b61f...967 Alt tyder på at det du sier her er riktig. Jeg har en gjeld på flere hundre tusen kroner. Før kreditorgjelden gikk til namsmannen så stod jeg oppført med flere poster med renter for fradrag. Dette var på 2016 skattemeldingen. Jeg fikk 14000 kroner til gode på skatten i juni i fjor. I skattemeldingen for 2017 så står det bare ca 7000 kroner i renter for fradrag, så i år har de klart å gi meg en restskatt på kr 3255,- !! Jeg er ung ufør - det er min eneste inntekt. Har sjekket at NAV har trukket meg mindre skatt enn den skatten jeg skal betale. Synes det er urettferdig at jeg som allerede lever på minstesats for husleie og livsopphold siden jeg blir trukket maksimalt til namsmannen skal få restskatt. De rentene som stod oppført for 2016 står der ikke nå for 2017 selv om gjelden min er enda høyere nå... NAV trakk meg kr 42.000,- i utlegg i 2017. De trakk meg ingenting i årene før. Synes jeg burde få avskrevet den reelle gjelden min. Før fikk jeg fradrag for rentene - nå ser det ut til at mesteparten av rentene er stoppet, men nå har jeg jo tvangstrekk i stedet.
Nalla Skrevet 6. april 2018 #10 Skrevet 6. april 2018 Det er renter du har betalt i inneværende år som står oppført i skattemeldingen din, så hvis du har rentestopp så blir det ingenting å føre opp. Trekkene dine går imidlertid rett inn på hovedstol på gjelden din. For øvrig så øker heller ikke gjelden din når du ikke får renter, så dette er selvfølgelig klart å foretrekke fremfor å få fradrag for renter du har betalt Kan dessverre ikke hjelpe deg med restskatten for 2017, men anbefaler at du sjekker at skattekortet ditt for 2018 ligger inne med korrekt fradrag slik at du ikke baksmell neste år også for eksempel pga. det er ført opp høyere rentefradrag enn det du ender med. Du endrer dette veldig enkelt på skatteetaten.no!
Trollmora Skrevet 6. april 2018 #11 Skrevet 6. april 2018 21 minutter siden, Tiger1974 skrev: Alt tyder på at det du sier her er riktig. Jeg har en gjeld på flere hundre tusen kroner. Før kreditorgjelden gikk til namsmannen så stod jeg oppført med flere poster med renter for fradrag. Dette var på 2016 skattemeldingen. Jeg fikk 14000 kroner til gode på skatten i juni i fjor. I skattemeldingen for 2017 så står det bare ca 7000 kroner i renter for fradrag, så i år har de klart å gi meg en restskatt på kr 3255,- !! Jeg er ung ufør - det er min eneste inntekt. Har sjekket at NAV har trukket meg mindre skatt enn den skatten jeg skal betale. Synes det er urettferdig at jeg som allerede lever på minstesats for husleie og livsopphold siden jeg blir trukket maksimalt til namsmannen skal få restskatt. De rentene som stod oppført for 2016 står der ikke nå for 2017 selv om gjelden min er enda høyere nå... NAV trakk meg kr 42.000,- i utlegg i 2017. De trakk meg ingenting i årene før. Synes jeg burde få avskrevet den reelle gjelden min. Før fikk jeg fradrag for rentene - nå ser det ut til at mesteparten av rentene er stoppet, men nå har jeg jo tvangstrekk i stedet. Står ikke disse under gjelden til kreditorene? Altså du skylder bank xxx kr xxx og har betalt xxx I renter? Selv om det er NAV som trekker er det vel ikke NAV du skylder disse pengene til?
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #12 Skrevet 6. april 2018 Når ett lån er misligholdt så får du ikke fratrekk på rentene før disse er betalt. Når lånet er overført til Namsmannen er renten "fryst", det vil si at i brevet fra Namsmannen står det oppført gjeld, beregnet renter og saksomkostninger. At du i 2016 fikk fratrekk for renter påløpt i 2016 er korrekt, selv om du ikke hadde betalt dette. Det er fordi lånet ikke var ansett som misligholdt på det tidspunktet. Du bør som nevnt over her endre skattetrekket ditt for 2018, eller be nav trekke noen hundrelapper ekstra hver måned, så slipper du baksmell neste år. Anonymkode: 3c074...a14
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #13 Skrevet 6. april 2018 36 minutter siden, Tiger1974 skrev: Alt tyder på at det du sier her er riktig. Jeg har en gjeld på flere hundre tusen kroner. Før kreditorgjelden gikk til namsmannen så stod jeg oppført med flere poster med renter for fradrag. Dette var på 2016 skattemeldingen. Jeg fikk 14000 kroner til gode på skatten i juni i fjor. I skattemeldingen for 2017 så står det bare ca 7000 kroner i renter for fradrag, så i år har de klart å gi meg en restskatt på kr 3255,- !! Jeg er ung ufør - det er min eneste inntekt. Har sjekket at NAV har trukket meg mindre skatt enn den skatten jeg skal betale. Synes det er urettferdig at jeg som allerede lever på minstesats for husleie og livsopphold siden jeg blir trukket maksimalt til namsmannen skal få restskatt. De rentene som stod oppført for 2016 står der ikke nå for 2017 selv om gjelden min er enda høyere nå... NAV trakk meg kr 42.000,- i utlegg i 2017. De trakk meg ingenting i årene før. Synes jeg burde få avskrevet den reelle gjelden min. Før fikk jeg fradrag for rentene - nå ser det ut til at mesteparten av rentene er stoppet, men nå har jeg jo tvangstrekk i stedet. Der har jo ikke noe med urett å gjøre. Man må selv påse man betaler nok i skatt. Og det skal også stå i brev du har fått om tvansgtrekk at det er fryst renter. Og da vil du ikke få fratrekk på renter, siden du ikke har betalt renter. Anonymkode: 1b61f...967
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #14 Skrevet 6. april 2018 Så vidt jeg forstår har du krav på fradrag for renter, men de vil ikke bli rapportert automatisk. Du blir derfor nødt til å finne ut hvor mye du har betalt i renter og skrive det inn selv. https://www.inkassoguiden.no/inkassosporsmal/208-kan-jeg-fore-inkassorenter-pa-selvangivelsen Anonymkode: 1f598...0c9
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #15 Skrevet 6. april 2018 2 timer siden, Tiger1974 skrev: Alt tyder på at det du sier her er riktig. Jeg har en gjeld på flere hundre tusen kroner. Før kreditorgjelden gikk til namsmannen så stod jeg oppført med flere poster med renter for fradrag. Dette var på 2016 skattemeldingen. Jeg fikk 14000 kroner til gode på skatten i juni i fjor. I skattemeldingen for 2017 så står det bare ca 7000 kroner i renter for fradrag, så i år har de klart å gi meg en restskatt på kr 3255,- !! Jeg er ung ufør - det er min eneste inntekt. Har sjekket at NAV har trukket meg mindre skatt enn den skatten jeg skal betale. Synes det er urettferdig at jeg som allerede lever på minstesats for husleie og livsopphold siden jeg blir trukket maksimalt til namsmannen skal få restskatt. De rentene som stod oppført for 2016 står der ikke nå for 2017 selv om gjelden min er enda høyere nå... NAV trakk meg kr 42.000,- i utlegg i 2017. De trakk meg ingenting i årene før. Synes jeg burde få avskrevet den reelle gjelden min. Før fikk jeg fradrag for rentene - nå ser det ut til at mesteparten av rentene er stoppet, men nå har jeg jo tvangstrekk i stedet. Urettferdig?? Det er jo du som har satt deg i denne situasjonen. Du kan ikke seriøst mene at det er urettferdig, når du selv har sløst så inni hampen? Anonymkode: 22206...cd8 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #16 Skrevet 6. april 2018 Hvis ikke du betaler renter så er det jo ikke noe du skal ha fradrag for. Anonymkode: 5ed7b...b34
Gjest Tiger1974 Skrevet 6. april 2018 #17 Skrevet 6. april 2018 Jeg fikk svaret nå. Akkurat chat'et med skattekontoret. Det viste seg at de hadde anslått gjeldsrentene mine til å være mye høyere enn det som det viste seg i praksis. Derfor restskatten. De hadde anslått 36 000 kroner - men det ble bare 7106 kroner. Hun ba meg sjekke tallene for 2018. Der har de anslått gjeldsrentene til 50 300 kroner - men hun sa at jeg skulle endre det til 0 kr - så da blir visst skattetrekket høyere og jeg unngår restskatt neste år Takker for gode svar i fra dere også. Ha en fin dag!
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #18 Skrevet 6. april 2018 5 timer siden, Tiger1974 skrev: Dine penger går ikke med til å finansiere nedbetaling på min gjeld. Det er da i så fall mine egne penger som det skal betales mindre skatt av. Gjelden min skyldes konsekvenser av psykisk sykdom. Gjett hva? Hvis du får betale mindre skatt, så betyr det at alle vi andre må betale mer. Enkel logikk dette. Håper det ordner seg for deg uansett. Anonymkode: ad72b...448 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #19 Skrevet 6. april 2018 13 timer siden, Tiger1974 skrev: Er det noen som vet om man kan føre opp tvangstrekk i fra NAV som betalt gjeld i skattemeldingen? Jeg har betalt 42.000 kr i 2017 gjennom NAV sine trekk - som da går til å betale gjeld til kreditorer. Leste at man kunne føre opp all gjeld og at man får fradrag på dette - men er likevel usikker og redd for å føre opp 42.000 kr som ekstra gjeld - ikke noe av disse pengene var ført inn der da jeg mottok skattemeldingen. Gjeld og gjeldsrenter står forhåndsoppført på skattemeldingen. Det gir fradrag enten det er 50 kroner på et kredittkort eller ommdet er 5 mill til boligkjøpslån. Anonymkode: 93cc2...0d5
Gjest Tiger1974 Skrevet 6. april 2018 #20 Skrevet 6. april 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis ikke du betaler renter så er det jo ikke noe du skal ha fradrag for. Anonymkode: 5ed7b...b34 Okey - så det spiller ingen rolle hvor stor gjeld jeg har og betaler ned? Jeg betaler jo ned på all gjeld, selv gjeld som de ikke har oppført rentene på i skattemeldingen....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå