AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #21 Skrevet 6. april 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: De har ikke tilgang på andre filmer mener du? Anonymkode: c1547...7c1 Snøhvit er en kjempepopulær film, og bør passe for alle barn og ikke bare noen. Anonymkode: 1587c...071
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #22 Skrevet 6. april 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Snøhvit er en kjempepopulær film, og bør passe for alle barn og ikke bare noen. Anonymkode: 1587c...071 Og for at den skal passe for alle barn så bør Snøhvit være mørk i huden? Eller kanskje dronningen skal være mørk i huden? I så fall ville det blitt et ramaskrik om at dem som er mørke i huden blir fremstilt som onde mens lyse blir fremstilt som gode Anonymkode: 7a023...9b3 3
Gjest Mandarinskall Skrevet 6. april 2018 #23 Skrevet 6. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og for at den skal passe for alle barn så bør Snøhvit være mørk i huden? Eller kanskje dronningen skal være mørk i huden? I så fall ville det blitt et ramaskrik om at dem som er mørke i huden blir fremstilt som onde mens lyse blir fremstilt som gode Anonymkode: 7a023...9b3 Eller hvis heksa i hans og Grete er fra Afrika og driver med woodoo. Det hadde blitt spetakkel
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #24 Skrevet 6. april 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Snøhvit er en kjempepopulær film, og bør passe for alle barn og ikke bare noen. Anonymkode: 1587c...071 Barn tåler ikke å se personer med andre hudfarger og preferanser? Hva med Mulan da? Når de pynter damene der maler de dem hvite i ansiktet. Rasisme! :o Anonymkode: c1547...7c1 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #25 Skrevet 6. april 2018 Har det klikket fullstendig for enkelte? Anonymkode: 0a0d5...02c 3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #26 Skrevet 6. april 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og for at den skal passe for alle barn så bør Snøhvit være mørk i huden? Eller kanskje dronningen skal være mørk i huden? I så fall ville det blitt et ramaskrik om at dem som er mørke i huden blir fremstilt som onde mens lyse blir fremstilt som gode Anonymkode: 7a023...9b3 Leste du i det hele tatt det jeg skrev? Jeg skrev at de burde ha droppet de to linjene som sier «foreldrene ønsket seg et barn med hud så lys som snø» og at speilet sa hun var den vakreste fordi hun var lys i huden. Virkelig ikke så mye som skal til. Anonymkode: 1587c...071
Gjest Mandarinskall Skrevet 6. april 2018 #27 Skrevet 6. april 2018 (endret) Skal man begynne å mase om Tornerose og, at hun må være mørk? Eller at Pocahontas ikke kan være indianer eller at Mulan ikke kan være kineser for da kan ikke hvite barn kjenne seg igjen i dem? For om noen grupper skal værra sære så kan hvite det og. Man må tåle det begge veier. Den nye filmen Coco har en av mine sett og der er en meksikansk guttunge. Tror ikke noen hvite gutter hadd e passa inn der i den kulturen som får så stor plass i filmen. Endret 6. april 2018 av Mandarinskall
daemonia Skrevet 6. april 2018 #28 Skrevet 6. april 2018 Så Snøhvit er rasistisk fordi det finnes to betydninger av ordet "fairest"? Og hva som om det er det som menes? Før i tiden var det et skjønnhetsideal å være så lys i huden som mulig. Det er det fortsatt enkelte steder i Asia. Jeg har aldri tenkt over at det har vært en rasistisk undertone der. Denne historien er nå en gang skrevet slik, og da er et rett og slett latterlig å holde på å lete etter ting å bli krenket av. 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #29 Skrevet 6. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Leste du i det hele tatt det jeg skrev? Jeg skrev at de burde ha droppet de to linjene som sier «foreldrene ønsket seg et barn med hud så lys som snø» og at speilet sa hun var den vakreste fordi hun var lys i huden. Virkelig ikke så mye som skal til. Anonymkode: 1587c...071 Hvordan forklarer man navnet Snøhvit da? Sist jeg sjekket så er det ikke spesielt mye snø og vinter i filmen. Filmen og boken til brødrene Grimm sier heller ikke at hun er vakrest i kongeriket fordi hun er lys i huden, "fair" betyr vakker, ikke nødvendigvis lys i huden Anonymkode: 7a023...9b3
Honey Dew Skrevet 6. april 2018 #30 Skrevet 6. april 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har det klikket fullstendig for enkelte? Anonymkode: 0a0d5...02c Ja 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #31 Skrevet 6. april 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan forklarer man navnet Snøhvit da? Sist jeg sjekket så er det ikke spesielt mye snø og vinter i filmen. Filmen og boken til brødrene Grimm sier heller ikke at hun er vakrest i kongeriket fordi hun er lys i huden, "fair" betyr vakker, ikke nødvendigvis lys i huden Anonymkode: 7a023...9b3 Ved at hun er hvit i huden? Trenger jo ikke si at foreldrene ønsket seg en hvit unge. Selv om fair kan bety vakker, er ordet mest brukt som «lys», og i og med at det er en film for barn, vet ikke alle barn at fair kan brukes som pen. Da burde de ha byttet ut ordet med pretty eller noe. Anonymkode: 1587c...071
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #32 Skrevet 6. april 2018 Jeg har aldri tenkt at snøhvit er en rasistisk tegnefilm, synes ikke noen av Disney filmene er rasistiske. Men kanskje folk tenker det er "rasistisk" fordi noen Disney filmer (med hvite hovedpersoner) som Frozen, Snøhvit, Den lille havfruen, Tangled, Tornerose er så myyye mer populær enn Disney filmer (med mørke personer) som f.eks Mulan, prinsessesn og frosken, Pocahontas er mye mindre populære enn de først nevnte filmene. Også er det jo flest disney prinsesser med lys hud og blond hår som kanskje noen tenker er "rasistisk"? Men er det en ting jeg har lagt merke til i Disney filmer er at (nesten) alle Disney skurker har mørkt/svart hår (og noen få rødt hår). Men ingen av Disney skurkene har blondt hår av en eller annen grunn. Cruella de vill, Captain Hook, Mother gothel, Gaston, Hjertedronningen, Ratcliffe (og mange andre flere som jeg ikke husker nå) har alle svart/mørkt hår. Mens de snille hovedpersonene i disse filmene har Lyst hår. Eks; Rapunzel (lyst hår) mens Mother gothel har svart hår, John Smith (i pochahontas) har lyst hår mens ratcliffe har svart hår (skurken i Pocahontas), 101 dalmatiner; hovedkarakterene (de snille) har blondt/lyst hår mens Cruella har (delvis) svart hår, Udyret i (skjønnheten og udyret) har blondt hår når han forvandles til prins mens gaston (skurken) har svart/mørkt hår. Finnes mange lignende eksempler i Disney (og mange andre tegnefilmer) filmer. Anonymkode: ffd20...cf7 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #33 Skrevet 6. april 2018 For å være ærlig hadde jeg synes det var latterlig om snøHVIT hadde mørk hud... (da legger de for mye opp til at de ikke skal være rasistiske at det bare blir enda mer rasistisk) dette er jo et eventyr, et gammelt eventyr skrevet for lenge siden. Siden da har vi jo også fått oss prinsesser som har mørkere hudfarge og annen etnisitet også. Vaiana, Pocahontas, Jasmin, Esmeralda, Tiana... Som er helt fantastisk! Vi lever i en verden hvor folk er veldig ulike, kom på at jeg glemte Mulan også! Folk har sett og elsker disney sin versjon som er en gammel film, snøhvit kan ikke bare plutselig dukke opp og ha mørk hud, det blir jo helt feil... Følte akkurat det samme om Hermine som ble mørhudet i teaterstykket. Hadde filmene også hatt en mørkhudet Hermine hadde folk (meg inkludert) gått like bananas om de plutselig hadde ansatt en med hvit hud til skuespillet, folk en har sterke minner og tanker om slike fiktive personer, noe er bare riktig og annet er galt. Det samme gjelder Snehvit og alle de andre prisnessene i Disney familie. Anonymkode: e6b45...d77 1
Klossmajor Skrevet 6. april 2018 #34 Skrevet 6. april 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Poenget her er jo ikke hvordan eventyret ble skrevet i gamle dager, men i samfunnet nå er det ikke akseptabelt å vise for unge jenter at man må ha lys hud for å være vakker, da det er massevis av afroamerikanske småjenter som ser på disse filmene og ikke ser på seg selv som vakker fordi kun lys hud blir fremstilt som vakkert i disse filmene. De burde ha droppet denne delen da de lagde nyversjonen. Anonymkode: 1587c...071 Det er ikke verre enn at jenter som kan føle seg truffet blir gjort oppmerksom på konteksten der historien ble skrevet i et annet land i en helt annen tid. Filmer må gjerne ses i en kontekst uansett. Mange amerikanske filmer må ofte forstås i sammenheng med det amerikanske samfunnet, akkurat som Bollywood-filmer gjerne må ses i kontekst av at de er ment for det indiske markedet, osv.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #35 Skrevet 6. april 2018 2 minutter siden, Klossmajor skrev: Det er ikke verre enn at jenter som kan føle seg truffet blir gjort oppmerksom på konteksten der historien ble skrevet i et annet land i en helt annen tid. Filmer må gjerne ses i en kontekst uansett. Mange amerikanske filmer må ofte forstås i sammenheng med det amerikanske samfunnet, akkurat som Bollywood-filmer gjerne må ses i kontekst av at de er ment for det indiske markedet, osv. det er snakk om 6-7 år gamle jenter her. Anonymkode: 1587c...071
Klossmajor Skrevet 6. april 2018 #36 Skrevet 6. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: det er snakk om 6-7 år gamle jenter her. Anonymkode: 1587c...071 De er ikke dummere i den alderen enn at de kan forstå såpass. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå