AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #41 Skrevet 10. april 2018 20 minutter siden, AnonymBruker said: Åhnei sånn pirking! Anonymkode: 8ef1b...b12 Det er ikke pirking. Noen påstår at 18-åringer kan kjøpe sprit med lavt alkoholinnhold. Det stemmer ikke. Anonymkode: 85149...23a 2
GauteS Skrevet 11. april 2018 #42 Skrevet 11. april 2018 4 hours ago, AnonymBruker said: Det er ikke pirking. Noen påstår at 18-åringer kan kjøpe sprit med lavt alkoholinnhold. Det stemmer ikke. Jo, det er pirking. Og hva mer er: det er ikke sant. Sprit (i betydningen etanol, etylakohol, alkohol) er ei væske med kjemisk formel CH3CH2OH, og forekommer i salg i ulike blandingsforhold med vann. Sprit har jeg kjøpt i styrkene 96%, 60% og 21%. Det finnes bestemmelser i Norge som avgjør hvem som lovlig kan kjøpe disse produktene, men sprit med ovennevnte kjemiske formel er det uansett. Så det er helt korrekt å si at 18-åringer kan kjøpe 21% sprit, det er nøyaktig det som noen av disse produktene er: alkohol pluss vann, ingenting annet. 2
Fru Uperfekt Skrevet 11. april 2018 #43 Skrevet 11. april 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Drikk som holder under 22% alkohol regnes ikke som sprit. Aldersgrensen for alkoholholdig drikk over 22% er 20 år. Anonymkode: 85149...23a Likevel finnes det spritmerker i segmentet 21,9 som en bruker i drinker til de som ikke er 20 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2018 #44 Skrevet 11. april 2018 10 hours ago, GauteS said: Jo, det er pirking. Og hva mer er: det er ikke sant. Sprit (i betydningen etanol, etylakohol, alkohol) er ei væske med kjemisk formel CH3CH2OH, og forekommer i salg i ulike blandingsforhold med vann. Sprit har jeg kjøpt i styrkene 96%, 60% og 21%. Det finnes bestemmelser i Norge som avgjør hvem som lovlig kan kjøpe disse produktene, men sprit med ovennevnte kjemiske formel er det uansett. Så det er helt korrekt å si at 18-åringer kan kjøpe 21% sprit, det er nøyaktig det som noen av disse produktene er: alkohol pluss vann, ingenting annet. Tull. Det du beskriver er etanol. Sprit er et folkelig begrep, og betegner etanolholdig væske med over 22% etanol. Hvis du skal være så eplekjekk, bør du vite hva du snakker om. Sprit er ikke et vitenskapelig eller nøyaktig begrep, men anvendes juridisk etter nevnte volumprosentgrense. I folkelig forstand betyr sprit "sterk alkoholholdig drikk." Det er fortsatt ikke pirking. 18-årijger kan ikke kjøpe sprit. Du pirker, men du tar feil. Anonymkode: 85149...23a 3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2018 #45 Skrevet 11. april 2018 6 hours ago, Fru Uperfekt said: Likevel finnes det spritmerker i segmentet 21,9 som en bruker i drinker til de som ikke er 20 Det klassifiserer som hetvin. Anonymkode: 85149...23a 1
GauteS Skrevet 11. april 2018 #46 Skrevet 11. april 2018 42 minutter siden, AnonymBruker said: Det klassifiserer som hetvin. Du vrøvler som vanlig. Jeg holder meg heller til det Vinmonopolet skriver om en et tilfeldig brennevin: Koskenkorva Lemon Lime Yarrow 21%: "Brennevin, annet". Selvsagt ikke ett ord om hetvin. ( https://www.vinmonopolet.no/vmp/Land/Finland/Koskenkorva-Lemon-Lime-Yarrow-21%/p/8149402 ) Ifølge Vinmonopolet KAN altså 18- og 19-åringer lovlig kjøpe brennevin (med under 22% alkohol).
AnonymBruker Skrevet 11. april 2018 #47 Skrevet 11. april 2018 7 minutter siden, GauteS skrev: Du vrøvler som vanlig. Jeg holder meg heller til det Vinmonopolet skriver om en et tilfeldig brennevin: Koskenkorva Lemon Lime Yarrow 21%: "Brennevin, annet". Selvsagt ikke ett ord om hetvin. ( https://www.vinmonopolet.no/vmp/Land/Finland/Koskenkorva-Lemon-Lime-Yarrow-21%/p/8149402 ) Ifølge Vinmonopolet KAN altså 18- og 19-åringer lovlig kjøpe brennevin (med under 22% alkohol). Jada, jada. Anonymkode: 12018...4d8
AnonymBruker Skrevet 11. april 2018 #48 Skrevet 11. april 2018 1 hour ago, GauteS said: Du vrøvler som vanlig. Jeg holder meg heller til det Vinmonopolet skriver om en et tilfeldig brennevin: Koskenkorva Lemon Lime Yarrow 21%: "Brennevin, annet". Selvsagt ikke ett ord om hetvin. ( https://www.vinmonopolet.no/vmp/Land/Finland/Koskenkorva-Lemon-Lime-Yarrow-21%/p/8149402 ) Ifølge Vinmonopolet KAN altså 18- og 19-åringer lovlig kjøpe brennevin (med under 22% alkohol). Juridisk er ikke dette brennevin. Det er nok klassifisert slik fordi det ikke er druebasert ,som hetviner. Som jeg sa til deg, er sprit et upresist begrep. Det betyr i prinsippet bare en blanding av vann og etanol, der etanolkonsentrasjonen er relativt høy. I dagligtale brukes begrepet om drikk med etanolkonsentrasjon over 22%. I det du viser til er vinmonopolet litt inkonsekvent, men det har altså en mulig forklaring i at produktet du viser til, vanskelig kan klassifiseres som hetvin, da det ikke er druebasert. Teknisk sett er det ikke vodka, og teknisk sett er det ikke brennevin. Det er et utblandet produkt som er basert på brennevin. Det du driver med nå er bare flisespikkeri, og du kan gjerne oppføre deg med vanlig høflighet. At du finner et produkt som faller mellom vinmonopolets vanlige definisjoner, gjør ikke argumentasjonen din riktig. Strengt tatt er hverken sprit eller brennevin begreper som har noen eksplisitt definisjon. Anonymkode: 85149...23a 2
Atea Skrevet 11. april 2018 #49 Skrevet 11. april 2018 Hadde satt pris på en gin & tonic med masse isbiter og sugerør. Eller en campari med is og sitron. Man blir ikke drita av et glass samme hva du serverer. Gjestene har vel også gjerne med seg medbrakt?
Fru Uperfekt Skrevet 11. april 2018 #50 Skrevet 11. april 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det klassifiserer som hetvin. Anonymkode: 85149...23a Vær snill å les deg opp og ikke kom med svada
Fru Uperfekt Skrevet 11. april 2018 #51 Skrevet 11. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Juridisk er ikke dette brennevin. Det er nok klassifisert slik fordi det ikke er druebasert ,som hetviner. Som jeg sa til deg, er sprit et upresist begrep. Det betyr i prinsippet bare en blanding av vann og etanol, der etanolkonsentrasjonen er relativt høy. I dagligtale brukes begrepet om drikk med etanolkonsentrasjon over 22%. I det du viser til er vinmonopolet litt inkonsekvent, men det har altså en mulig forklaring i at produktet du viser til, vanskelig kan klassifiseres som hetvin, da det ikke er druebasert. Teknisk sett er det ikke vodka, og teknisk sett er det ikke brennevin. Det er et utblandet produkt som er basert på brennevin. Det du driver med nå er bare flisespikkeri, og du kan gjerne oppføre deg med vanlig høflighet. At du finner et produkt som faller mellom vinmonopolets vanlige definisjoner, gjør ikke argumentasjonen din riktig. Strengt tatt er hverken sprit eller brennevin begreper som har noen eksplisitt definisjon. Anonymkode: 85149...23a På bestillingslisten til bar står det under lav % brennevin
GauteS Skrevet 12. april 2018 #52 Skrevet 12. april 2018 9 hours ago, AnonymBruker said: Det du driver med nå er bare flisespikkeri Det var du som på død og liv måtte pirke på en detalj i et innlegg i denne tråden, ikke jeg. Så selveste flisespikkeren her, det er det du som er. Men jeg er ikke feilfri selv heller; pirk kombinert med selvgod uvitenhet, det provoserer meg. Ellers må jeg gratulere med at du var så framsynt at du fant på å operere som AB, slik at avsløringer ikke hefter ved deg.
BlendaSensitive Skrevet 16. april 2018 #53 Skrevet 16. april 2018 Kan dere ta diskusjonen et annet sted? Jeg lurer på hvordan festen til TS gikk!
GauteS Skrevet 16. april 2018 #54 Skrevet 16. april 2018 2 hours ago, BlendaSensitive said: Kan dere ta diskusjonen et annet sted? Nei, ingen grunn til det. Om du hadde lest før du postet, ville du sett at ordskiftet er avsluttet for 4½ døgn siden.
BlendaSensitive Skrevet 17. april 2018 #55 Skrevet 17. april 2018 19 timer siden, GauteS skrev: Nei, ingen grunn til det. Om du hadde lest før du postet, ville du sett at ordskiftet er avsluttet for 4½ døgn siden. *BOINK!*. mvh treg i nøtta...
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #56 Skrevet 17. april 2018 Er dere drita, kommer dere heller ikke inn på utesteder Anonymkode: 70afe...27b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå